Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Yleisesti: Hieno homma jos uusiutuvat ja joidenkin omistukset nousee. En vaan millään haluaisi lukea hehkutuksia yrityskohtaisissa ja energian yleisketjuissa hehkutuksia milloin mistäkin lapussa.

Ne onnistumisen ja nousujen tunteen hehkutuksineen voisi käydä täällä kahvihuoneen puolella. Foorumin taso on mielestäni ollut erittäin korka ja toivottavasti saadaan pidettyä myös siellä.

22 tykkäystä

Siegel oli myös kunnon bulli 90-luvulla. Hänen teostaan “Stocks for the Long Run” pidetään yhtenä sen nousumarkkinan propagandalappusista (löytyy omasta hyllystä tottakai :smiley: ).

Hän on oikeastaan melkein aina optimistinen oskakeiden suhteen.

6 tykkäystä

On ollut kyllä mielenkiintoista seurata tätä volatiliteettiä markkinoilla tänä vuonna. Inderes-yhteisö on jo kasvanut ilmeisesti sen verran, että täällä jaetut näkemykset oli ne sitten analyytikkojen tai vaan foorumin lukijoiden liikuttavat yllättävän paljon pienempien yhtiöiden kursseja.

Jo vuosi pari sitten puhuttiin Inderes-efektistä ja tietysti laatuyhtiöissä se on vaikuttanut jo pitempään. Nyt fiilis vähän kärjistettynä tuntuu kuitenkin että kun joku foorumilla mainitsee ostaneensa/kehuu johonkin suuntaan, niin heti seuraa sopulilauma perässä.

3 tykkäystä

Olen ehdottomasti samaa mieltä, vaikkakin välillä joidenkin osakkeiden poikkeuksellinen käytös ehkä on keskustelun arvoista, mutta ei ehkä kaikkien ketjujen floodaus… Vaikka kivaa onkin. Jos vaikka vähän odotellaan, seuraavia käänteitä… Tosiaan mieluummin tänne sitten.

Nyt vähän itsesensuuria peliin! Koitan aloittaa itsestäni!

6 tykkäystä

Ihmettelin Omnicar inde efektiä juurikin aamusta, kun eilen ostin sopulina perässä ja samana päivänä jo +10% ja aamulla muuttunut +20%. Aika mielenkiintoista :smiley:

Tässä kuitenkin pieni positio niin ajattelin katsoa saako firma oikeasti tuloksen nousuun vai meneekö rahat kaivoon. Pikavoiton tavoittelu sallittakoon muille.

4 tykkäystä

Eka, valehtelematta olet saattanut juuri päihittää H&V:n ja Inderesin analyytikot mennen tullen. Tämä on juuri sellainen multibäggerkandidaatti, josta puhuin.

Ehkäpä saat oman Pohjolan Eka -efektisi.

Varsinkin viimeaikoina vähän kontraindikaattorin valoon olet joutunut, mutta nyt olet kyllä tehnyt vahvan analyysin. Case on lyhyt, mutta yksinkertainen ja nopeasti luettu “yhtiön liiketoiminta näkymineen on markkina-arvoaan arvokkaampi”.

9 tykkäystä

Viljo, usko pois, hyvin harvoin kommentoin yhtään mitään muiden sijoittajien tekemisiä, mutta jos niin teen, niin teen niin oikeasti syystä. Riskeistä varoittelu ei voi koskea suoraan spesifisti sinun portfoliota, koska en voi antaa sijoitusneuvontaa, jonka takia nuo pitää ottaa generalistisina kannanottoina. Mutta sekä EV-, että vetysektorilla yms. on varmasti muita sijoittajia, jotka eivät todellakaan tiedä mihin rahansa ovat pistäneet. Sun pää saattaa kestää esim. -20% korjauksia FOMO-juoksun jälkeen ylös, mutta kaikilla pää ei kestä kun ovat ostaneet huipuilta. Se realiteetti on myös, että näitä molempia, ja useita muita sektoreita aika ajoin ajaa puhtaasti hype, FOMO, ja isompien instikkojen (oikeasti satojen miljoonien varoja päivittäin liikuttavien) tekninen analyysi. Tätä en pysty perustelemaan muuten kuin esimerkein, mutta usko pois, minä kyllä koen tietäväni mistä puhun ja miksi.

Tällaisista vastaavista tilanteista kuin mitä nyt nähdään esim. EV-sektorilla (TSLA on vähän ehkä poikkeus) ja vetysektorilla on esimerkkejä useita historiassa miten ne päättyy. Katso kannabissektoria hypen päätyttyä vuonna ensin 2018 alkupuolella, ja sitten uudestaan 2019 alkupuolella. Kyyti alas on ollut todella kylmää. Sama juttu Bitcoinin kanssa kun käytiin korkkaamassa $20K raja. Tulos karkeesti -85% vuodessa. Lista jatkuu ja jatkuu, mutta en tähän enempää esimerkkejä listaa, nämä riittäköön havainnollistukseen.

Tämä ei tarkoita, etteivätkö oikeasti fiksut sijoittajat voisi tehdä tällaisilla hype-lapuilla rahaa järkevin perustein, mutta olen enemmän huolissani niistä, jotka lähtevät mukaan ilman stop losseja, ja tietämättään mahdollisesti hypen huipulla. Minä en voi ottaa kantaa siihen milloin esim. EV- ja vetysektori löytävät lopullisen huippunsa isommalla aikaikkunalla, mutta siitä voin olla suhteellisen varma, että kun huippu löydetään, niin mitä todennäköisimmin -50% alas huipuista ei edes riitä.

35 tykkäystä

No joo. Täytyy kyllä todeta että esimerkiksi @Pohjolan_Eka ja @Johannes_Sippola analyysit Solteqista ja Taalerista, (jossa nyt ehkä pientä Foorumi-efektiä oli nähtävissä) oli laadukkaasti tehty.
Moni sijoittaja voi oikeasti toimia niin että eivät esimerksi lue inderesin raportteja mutta foorumia seuraavat. Foorumi on vielä ympäristönä ehkä sellainen että kun sijoittajat kertovat tähtitieteellisistä tuotoista voi helposti FOMO iskeä.

4 tykkäystä

Tämä on vasta alkua, sillä käteissalkun päällä istuessa oli hyvin aikaa tutkia erikoisempiakin pienyhtiöitä :wink:
Pörssistä löytyy myös muita todella mielenkiintoisia kohteita ja ajattelin kirjoitella niistä hieman lisää, kunhan vain löydän aikaa :sunglasses:

6 tykkäystä

Samaa mieltä. Solteq oli muuten eka yhtiö joka itsellänikin tuli mieleen kun näin perjantaina H&V:n otsikon.

Mutta oikeasti, what?

Kaikki propsit Ekalle hienosta eilisestä keissin avaamisesta, mutta nyt tuntuu jengi tekevän ihan valtavan impulsiivisia ostoksia.

14 tykkäystä

Jos aiot panikoida, panikoi ensin. Samoin jos aiot FOMOttaa, niin FOMOta ensin.

Mikäli yhtiön esittämiin lukuihin voi missään mielessä nojata tulevaisuuden indikaattorina niin tämä reaktio on vielä alimitoitettu ja epäonnistumisenkin downside on hyvin rajattu. Lisäksi yleensä kun breikkaa ylös niin se on hyvä merkki, + 2 euron tason on tukitasona semivahva likimain vanha ATH joka nyt siis rikottiin ja päivämuutoksen 50% Fibonacci sekä muutenkin tasaluku.

Tuo “yleensä kun breikkaa ylös se on hyvä merkki” toteamusta nyt seurasi viimeisimmäksi Goforessa +20% ja Smart Eyessa +40% muutaman päivän sisään. Jos se mitään enteilee nyt.

Karhunkarvaista partaani hieroen totean, että jos aikoo ostaa, niin on parempi ostaa alkunousuun.

5 tykkäystä

Tiedän Johannes, että se ei ollut minulle suunnattu, ja että olet oikeassa ja tiedän myös omalta osalta, että uusiutuvat ovat minulla hallittu riski, jonka heiluntaan kestän ja tarkoitus oli vaan hiukan saada muitakin miettimään, että miltä se tuntuu itsestään, jos tulee se - 30 tai - 70%…

Siksi mulla on ne 50 yhtiötä Saljussa, mutta sellainen hajautus ei ole monelle mahdollinen.

Stopparit on kyllä toisaalta noiden heiluntojen takia hiukka haastavia käyttää.

2 tykkäystä

Tuo on juuri enemmän kuin hyvä asia @viljo, enkä lainkaan epäile sitä etteikö nimenomaan sulla olisi hajautus kunnossa, ainakin viestiesi perusteella! :slight_smile:

Tän takia myös hypesektoreilla on suuri riski pelata sekä aloittelevana sijoittajana, että aloittelevana treidaajana. Volatiliteetti on hurjaa, ja entryjen/exitien ajoitus ei ole helppoa. Mutta jotkut isot kihot (lue: instikat ja kokeneet sijoittajat) senkin osaa :slight_smile:

5 tykkäystä

Hyvin tehtyä foorumianalyysiä ei ole syytä pitää keskimääräistä analyytikkosuositusta huonompana perustana päätöksenteolle. Väittäisin, että näyttöä on päinvastaisesta.

Ainakin sen perusteella, miten tarkkailemani Inderes-foorumin ostoista ja myynneistä koostettu aggregaattisalkku on pärjännyt ja mitä taloustieteen tutkimus sanoo analyytikoiden suosituksista keskimäärin.

4 tykkäystä

Keitelläänkö myö Zaptec-kaffeet jo viinerskillä? Tässä maalaispoikakin päässyt jo melkoisten prosenttien makuun :scream:

5 tykkäystä

Juuri näin, ettei missään nimessä huonompana eikä kyse siis ole mistään sopuloinnista. Yhtiöistä onkin usein kaivettu relevanttia tieto/näkemystä esiin.

5 tykkäystä

Tämä foorumi on pullollaan super keskinkertaisia sijoittajia, jotka tekevät supertuottoja yhteisön vetämänä.

Olen aika varma tästä pistäen merkille sen yleisen markkinatietämyksen puutteen, mitä kommenteissa esiintyy. Ei tiedetä verotuksesta, IPOista, indekseistä tms. edes keskeisiä perusteita.

Mutta ymmärretään, milloin vertaisanalyysi on kovaa ja kuka osaa/tietää ja ymmärretään mennä fiksun perässä.

54 tykkäystä

Itse tunnustan olevani vielä 6v opettelun jälkeen keskenkertainen sijoittaja, kun faktori regressioanalyysin tekemiseen ja ymmärtämiseen tarvitsen apua. Siksi minulla onkin 70% indekseissä.

7 tykkäystä

Olen itsekin ihan helvetin keskinkertainen yleensä, se ei ole häpeä myöntää. Suurin osa on keskinkertaisia määritelmän puolesta. Suurempi virhe on luulla liikoja ja kaatua ylpeyteen. :wink:

14 tykkäystä

https://jussivirtanen.fi/assets/img/dunning-kruger.png

Parempi olla tuolla keskellä kun vasemmassa laidassa.

23 tykkäystä