Hankenin kurssin haastatteluosuuksissa Nalle kovasti korosti markkinoiden tehokkuutta ja sanoi aika suoraan että ei ole todennäköistä että juuri sinulla olisi se tieto mitä kaikella markkinoilla olevalla tekoälyllä ja ammattilaisilla ei jo ole. Indeksisijoittamisen hyötyjä korostettiin, vaikkakin siinä todettiin että osakepoiminta voi olla hauskaa tai jännittävää.
Itselläni on osa indeksirahastoissa, osa arvo-osakkeissa ja osa kasvuosakkeissa. Katselen 1-2 vuoden päästä mikä kussakin on kasvu ja vertaan sitä käytettyyn aikaan ja energiaan. Vaikka tulos osoittaisi että osaltani kannattaa vaan mennä indeksien mukana, en välttämättä kokonaan jätä osakepoimintaa mutta jos indeksi tuo paremman lopputuloksen, siirrän painopistettä enemmän sinne.
Möin kaikki arvo-osakkeeni pois. Olin ajatellut holdata niitä ikuisesti, mutta näin kiihkeän marraskuun jälkeen olen tullut siihen tulokseen että loppuelämä tuntuu liian pitkältä jos ei ole muuta tekemistä kuin odottaa Kemiran osinkoa. Veroja menee liikaa maksuun, mutta ehkä pyöräytän kunnon fomo-turskan joulupöytään niin sekin ongelma ratkeaa. Jotenkin kutkuttava ja vähän haikea olo kuitenkin, vuosien holdausperinne katkesi tänään.
Tuon vois toteuttaa, sitten tekis sen 24’nnen kerran seuraavan vuoden puolella aivan ketuiks esimerkiksi 90 %'n tappiolla, niin sais pikkusen raapia tikkuja päästä keksiäkseen verottajalle fyffet.
Minua ei yhden käyttäjän päivittäiset salkkuraportit haittaa, mutta jos monet alkavat päivittelemään salkkuja päivittäin niin saisi olla mielestäni oma ketjunsa/bloginsa sille.
Se oli paras marraskuu ikinä. Nyt lienee pienen laskettelun paikka kun entinen tammiralli oli viime vuonna jo joulupukkiralli ja tänä vuonna marrasralli.
@Bittis Ei minulla ollut ainakaan tarkoitus loputtomasti päivittäistä salkkuraporttia tänne rustailla yö myöhällä . Siellä ketjussa lukee kyllä kuinka pitkään max teen tuota. Niin että tuskin tuolle mitään ketjua tarvitaan
Minua ihmetyttää näissä markkinanvoittamisissa se, että mitä väliä sillä on? Jos markkina on -10% niin lohduttaako se jos oma salkku on -9,99%? Tai jos oma salkku on vaikka +15% pa 30 vuotta niin mitä väliä jos markkina onkin noussut vähän enemmän? Eikö voi vaan verrata omaan tuottotavoitteeseen ja olla tyytyväinen?