Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Se oli paras marraskuu ikinä. Nyt lienee pienen laskettelun paikka kun entinen tammiralli oli viime vuonna jo joulupukkiralli ja tänä vuonna marrasralli.

2 tykkäystä

@Bittis Ei minulla ollut ainakaan tarkoitus loputtomasti päivittäistä salkkuraporttia tänne rustailla yö myöhällä :slightly_smiling_face: . Siellä ketjussa lukee kyllä kuinka pitkään max teen tuota. Niin että tuskin tuolle mitään ketjua tarvitaan :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Tervetuloa! :water_buffalo: :water_buffalo: :water_buffalo:

Just näin ja se on mukava saada vähän tuottoakin ennen eläkeikää :slight_smile: :muscle:

2 tykkäystä

Minua ihmetyttää näissä markkinanvoittamisissa se, että mitä väliä sillä on? Jos markkina on -10% niin lohduttaako se jos oma salkku on -9,99%? Tai jos oma salkku on vaikka +15% pa 30 vuotta niin mitä väliä jos markkina onkin noussut vähän enemmän? Eikö voi vaan verrata omaan tuottotavoitteeseen ja olla tyytyväinen?

10 tykkäystä

Sillä on väliä jos käyttää aika ja rahaa sijoittamiseen ja et voita indeksi pitkässä juoksussa niin silloin sijoittaminen on vain erittäin kallis harrastus. Se kuinka paljon siitä on valmis maksamaan on tietenkin henkilökohtaista.

10 tykkäystä

Twitterpoiminta ja pari ajatusta :point_down:

Lähtökohtaisesti ajattelen, että kenenkään toisen ylituotto ei ole minulta pois. Kuitenkin karkealla jaottelulla sijoittajiin ja spekulantteihin tiedämme, että sijoittaja saa tuottonsa yhtiöltä muun muassa kasvavan osingon muodossa, kun taas spekulantti saa tuottonsa muilta sijoittajilta. Realisoidaksesi tuon tuoton tai osan siitä, on arvopaperit ensin myytävä. Ottamatta kantaa sen enempää kenenkään strategioihin vaurastua, on mielestäni syytä muistuttaa varsinkin sijoittajauransa alkumetreillä olevia, että kaikki eivät voi pitkässä juoksussa vaurastua pelkästään esimerkiksi treidaamalla tai spekuloimalla osakkeiden kurssikehitystä.

On valtavan hienoa lukea salkkujen hyvistä tuotoista ja onnistuneista osakepoiminnoista. Hieman kuitenkin kyseenalaistan tuottojen esitystapaa suhteessa tiettyyn, esimerkiksi OMX Helsinki 25, indeksiin. Jos halutaan vertailla, esimerkiksi vedyille ja teknoille, löytyy varmasti parempi vertailuindeksi kuin OMX H25. Näin ainakin oletan. Asia ei minua sinänsä häiritse, mutta näin euforian ollessa valloillaan ja uusien sijoittajien rynniessä markkinoille, ajattelen, että olisi ehkä armollisempaa heitä kohtaan, jotka tutustuvat vasta markkinoiden toimintaan, ettei tästä osakepoiminnasta ja ylituoton tekemisestä annettaisi liian ruusuista ja helppoa kuvaa. Ylituotoista on kiva kirjoitella, muutaman kymmenen prosentin pääoman menetyksestä ei välttämättä. Päätän saarnani tähän.
tenor (11)

19 tykkäystä

Veikkaan että kukaan tänä vuonna sijoittamiseen hypännyt ei ole voinut välttyä tältä. Itse aloitin loppukesästä, osakkeet on 15% plussalla ja silti meinaa ajatella “mitä mä oon tehnyt näin väärin”. Ymmärrän toki että suurin osa nousuista on tehty kevään dipistä ostamalla (jos silloin oli rohkeutta ja käteistä) mutta silti jätin salkkujen tuottoprosentti-ketjua lukematta ihan tietoisesti ettei omat odotukset vääristy alitajuntaisesti.

3 tykkäystä

Tehokkaiden markkinoiden hypoteesi on vain teoria jolla on hyvä ajatella markkinaa. Kaikki olemassa oleva tieto on jo ulkona. Tämä ei tarkoita silti sitä, että markkinat olisivat tehokkaat. Tämän nyt näkee jokapaikassa.

2 tykkäystä

Se on hyvä mittari sille kannattaako sijoittaa osakkeisiin vai suoraan indeksiin esim. ETF:n kautta pienemmillä riskeillä.

Jos osakevalintasi tuottavat alle indeksin niin silloin voit sijoittaa suoraan indeksiin pienemmillä riskeillä eikä tarvitse sen kummemmin markkinoita seurailla :smiley:

Näin tulkitsen ainakin itselleni että jos salkkuni tuottaa alle indeksin olen silloin epäonnistunut ja on syytä tarkastaa missä tehdään väärin.

5 tykkäystä

Moi ja tervetuloa palstalle. Täällä ei saa antaa suoria sijoitusneuvoja joten joku on liputtanut viestisi. Kannattaa lukaista palstan säännöt ja alkaa tutustumaan eri yritysten ketjuihin. Myös ketjussa “Mitä sinulla on salkussa” löytyy foorumilaisten näkemyksiä siitä miksi ovat itse valinneet jotain yrityksiä salkkuunsa. Saat sieltä paljon hyvää tietoa mutta muista aina tehdä itsenäinen sijoituspäätös omalla vastuulla.

9 tykkäystä

C’mon Inderes, Carpe Diem

14 tykkäystä

Tekase se shareville joka salkulle niin saat päivitykset automaattiseksi, jonka lisäksi fanikunta pääsee seuraamaan salkun kehitystä luotettavasta lähteestä :slightly_smiling_face:

6 tykkäystä

Mikä on suora sijoitusneuvo? Jos sanon, että mielestäni Toyota on parempi sijoitus vetyautomarkkinaan kuin Nikola, niin tulinko rikkoneeksi sääntöjä?

1 tykkäys

Sen lienee viimekädessä ratkaisee tuomioistuin, mutta uskoisin että perustelut omaan uskomukseen voi aika vapaasti esittää :grin:

Pitää ymmärtää, että nämä rajoitukset sijoitusneuvonnasta eivät ole Inderesin keksimiä, joten tämä taho, saati keskustelufoorumi, ei viime kädessä ratkaise sitä mikä on sallittua ja mikä ei.

Jos aihepiiri kiinnostaa, niin täältä on hyvä aloittaa: Sijoituspalvelulaki

2 tykkäystä

Hello, on meillä vahva pyrkimys laajentaa hiljalleen inderes-tuotteistoa ja myös mainitsemasi härkä/karhu-akselisto on ollut työpöydällä useaan otteeseen. :sunglasses:

Lähtökohtaisesti tehdään laatutestailut henkilöstön arjessa ja halutaan varmistaa, ettei aiheuteta ainakaan turhaa ylikulutusta tänne maapallolle. Tällaista pienimuotoista toimintaa Patagonian arvoja fiilistellen - vastaavaa ideologiaa toivoisi näkevän enemmänkin. Me ollaan tukeuduttu Neutralin (https://www.neutral.com/certified-responsibility#production-standards) & Pure Wasten tuotteisiin, jotta voidaan olla varmoja tuotteiden taustoista. Ja on noissa porukan mielestä käyttömukavuuskin varsin kohdillaan. Oma verkkokauppa olisi toki helpohkosti skaalattavissa ja perusteltavissa perinteisin EBIT-menetelmin, mutta aivan tähän hätään sitä ei olla rakentamassa. Jos/kun se rakennetaan, niin laatukin on proofattu. :wink:

Luvataan tässä vaiheessa kuitenkin jotain konkreettista: pistetään pop up -myymälä seuraaville sijoitusaiheisille messuille jahka niitä jälleen voidaan turvallisissa merkeissä järjestää…

32 tykkäystä

En tuohon osaa toki mitään lakisääteistä vastausta antaa. Henkilökohtaisena mielipiteenäni, vastauksessasi sana “mielestäni” tuo ilmi että se on henkilökohtainen ajatuksesi joten itse en sitä pidä sijoitusneuvontana.

Tässä tapauksessa vain halusin hieman ohjata uutta käyttäjää, joka sai ensimmäiseen viestiinsä liputuksen, tutustumaan hieman palstan tapoihin. Esimerkiksi facebookin sijoitusfoorumilla on hyvin tyypillistä kysellä että “onko tämä hyvä”, “ostanko tätä” jne. mutta täällä siitä heilahtaa nopeasti lippua koska keskusteluiden taso on pidetty korkealaatuisena. Itsekin uutena käyttäjänä tutustuin ketjuihin jonkin aikaa jotta pääsin kärryille “talon tavoista” ja sitä hyväntahtoisesti suosittelin hänellekin.

2 tykkäystä

Indeksisijoittaminen vs. aktiivinen sijoittaminen -keskustelussa puhutaan usein pelkästään tuotoista muttei välttämättä riskeistä ja psykologiasta. Aktiivinen osakepoimija voi koostaa salkun, joka vastaa omaa riskiprofiilia ja näkemystä ja sitä kautta sen kanssa nukkuu yönsä hyvin, vaikkei se välttämättä ole aina tuottoisin mahdollisin strategia. Suurin etu tässä on se, että strategiasta on helpompi pitää kiinni hankalissakin markkinaolosuhteissa vs. indeksipuoli, missä minulla voisi hermo pettää väärällä hetkellä.

Jos koen, että minulle on henkisesti vaikeaa sijoittaa isolla painolla johonkin yhtiöihin, joiden arvostuksiin tai liiketoimintaan en täysin usko (esim. Tesla, jos nimiä pitää mainita), on silloin psykologisesti hankalaa sijoittaa indeksiin, jossa löytyy tällaisia yhtiöitä isolla painolla. Mieluummin kasaan salkkuni sellaisista yhtiöistä ja rahastoista, joiden kanssa minun on henkisesti helpompi olla, niin pystyn pitämään kiinni strategiastani huonoinakin aikoina. (Eli tyyliin Harvia, PYN Elite, Seligson Phoebus jne. jos nimiä pitää mainita).

Mutta joo, voi hyvinkin olla että indeksisijoittaja voittaa minut sekä tuotoissa että riskissä. Pointtini on se, että kannattaa olla semmoinen strategia, mistä voi pitää kiinni. Psykologia on sijoittajan pahin riskitekijä.

9 tykkäystä

WOW!!! Tusina Aston Livingstone -mukia varattu! Omistuskirjoituksin :slight_smile:

Masse-setä, FA, Älkää vaan kehitelkö mitään Masse-setä t-paitaa tai Verphu-hiihtoverkkaria, koska silloin tää foorumi sekoaa! :sweat_smile: :sweat_smile: :sweat_smile:

23 tykkäystä

Lakihan sanoo että sijoitusneuvonta on luvanvarainen ammatti. Periaatteessa sijoitusneuvoja saisi jakaa siinä missä saat itse ajaa lapset harrastuksiin ja puolison töihin ilman ammattikuljettajan lupaa, mutta tästä ei saa saada hyötyä ja koska tilanteen tulkitseminen on aina vaikeaa niin foorumien on helpompi kieltää toiminta kokonaan jottei joku ala kysymään syyllistyykö inderes sijoitusneuvontaan salliessaan sijoitusneuvojen jakamisen foorumillaan.

3 tykkäystä