Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Itselle indeksisijoittaminen taas antoi turvaa maaliskuussa. Strategia oli selvä, jokaisen 10% pudotuksen välein kasvavin summin lisää rahaa markkinoille. Kassa olisi riittänyt -60% dippiin. Teslasta olen samaa mieltä, oikein vituttaa omistaa sitä SP500 kautta.

Toki indeksisijoittamisen hillotolpan olen ajoittanut 25v päähän, joten tällä päivällä 1.12.2020 ei oikein ole väliä. Väliä sillä taas on isomman riskin suorille osakesijoituksille. Riittää minulle ja yöt nukun hyvin. Kukin tavallaan.

5 tykkäystä

Unohdin tuossa mainita, että sijoitushorisonttini on lyhyempi kuin palstalaisten keskimäärin ja että en enää kanavoi merkittäviä uusia rahoja osakemarkkinoille. Siksi olen vähän varovaisempi ja siirtynyt sellaisiin osakkeisiin ja rahastoihin, joista ei välttämättä saa niin hyvää tuottoa kuin indeksistä pitkällä tähtäimellä mutta joiden riskit luulen ymmärtäväni. (Luulo ei toki ole tiedon väärti :smiley: )

Taustalla kummittelee myös muisto teknokuplasta, jolloin indekseillä kesti pirun kauan toipua siitä romahduksesta. Silloin minulla oli vähän samanlainen epämukava olo niistä korkealle arvostetuista teknoyhtiöistä kuin tänä päivänä.

7 tykkäystä

Tämä kommentti on kirjoitettu ns kieli poskessa, mutta tänä vuonna osakesijoittamisen aloittaneena henkilönä seuraan tätä menoa melkein hämmentyneenä. Salkkua olen syksyn mittaan hajauttanut ja sisältöön olen melko tyytyväinen.

Marraskuussa meno onkin sitten ollut sellaista että pörssin yleisindeksi nousee → oman salkun arvo nousee. Sitten kun pörssin yleisindeksi laskee → oman salkun arvo nousee. Ymmärrän oikein hyvin, että meno ei voi loputtomiin jatkua tämänkaltaisena. Istun kyydissä ja nautin menosta. Mutta nousua seuraavan krapulan pelossa isoja liikkeitä en uskalla tehdä.

5 tykkäystä

Kiinnostuin ETF-rahastosta iShares Global Clean Energy UCIT ETF USD (IMSIF) ja yritin löytää Nordnetin kautta lisätietoa, mitä yrityksiä tässä rahastossa on mukana, mutta näitä en näe. Mikä näissä on suurin ero?
Löysin ainoastaan Saksan vastaavan (IQQH) ja siinä olevat yritykset.

1 tykkäys

Siitä vertailemaan yrityksiä. Perustuvat siis eri indekseihin. Kulut ovat hieman erillaiset 0.65% vs 0.45%(ulkomuistista). iShares maksaa osingot eikä uudelleen sijoita niitä. iSharesilla on pitempi historia, isompi rahasto ja vaihto.

2 tykkäystä

Omistan noin tonnilla Yhdysvalloissa listatun Pfizerin osakkeita ja näyttääkseen yhtiöstä on hiljattain pilkottu osa liiketoiminnasta uudeksi pörssiyhtiöksi, jonka osakkeita on jaettu Pfizerin nykyisille omistajille. Tämän seurauksena Nordnetin salkkuuni on ilmestynyt pyytämättä ja yllättäen Viatris-nimisen yhtiön osakkeita.

Muutenhan tässä ei olisi mitään vikaa, mutta sain näitä Viatriksen osakkeita yhteensä 42 euron edestä ja Nordnetissa Yhdysvaltain markkinoiden kaupankäyntikulut ovat 15 €. Jos haluaisin noista jämälapuista joskus eroon, niin joutuisin siis maksamaan myynnistä kaupankäyntikuluja reilusti yli kolmanneksen koko osakepotin arvosta :roll_eyes:

Ehkäpä odottelen näiden kanssa sitten muutaman vuosikymmenen, jos Nordnet vaikka joskus 2050-luvulla sattuisi muuttamaan kaupankäyntipalkkionsa prosenttiperustaiseksi.

3 tykkäystä

Hyvä syy laittaa pohjoismaiden ulkopuoliset osakkeet jollekin muulle välittäjälle kuin Nordnetille :grin:

3 tykkäystä

Jep :grinning_face_with_smiling_eyes: Nykyään ostankin kaikki USA-osakkeet suosiolla Nordeasta, mutta harmikseni joudun edelleen katselemaan Nordnetissa muutamia vuosikausia sitten ikuisuusholdiin ostamiani jenkkiosakkeita.

pieni muotoinen kysely. Jos aikeissa on avata uusi rivi salkkuun. Ostatteko heti päivän hinnalla vai jäättekö odottamaan parempaa mahdollisuutta? Ajatuksena on että taustatyöt on tehty kunnolla ja osake tulee pitkään pitoon.

Itse ostan samantien ostopäätöksen synnyttyä aloitus position ja jätän osan varatuista rahoista TA hyväksikäyttäen odottamaan mahdollisesti parempia ostopaikkoja. Ja jos positiivisten uutisten myötä osake lähtee nousuun, ostan lisää. Tämä tuntuu olevan itselle henkisesti helpompi paikka kuin jäädä kyttäämään FOMO housut jalassa halvempia hintoja. Tässä mielestäni “tehokkaiden markkinoiden” teoria helpottaa omaa käyttäytymistäni.

9 tykkäystä

Ajatelkaa millainen psykologinen vaikutus sillä on, kun koronarokotteet päästetään kiertoon ja uutisissa näytetään videoita, joissa tehtaiden kupeelta lähtee tusinan verran rekkoja kuljettamaan rokotteita saataville.

Tuleeko teille mieleen Plague inc.-peli, jossa häviö alkaa olla lähellä, kun rokote lähtee kiertämään? :woozy_face:

3 tykkäystä

Päivän hinnalla laidasta suoraan, kun ostopäätös on syntynyt.

8 tykkäystä

Katselimpa tämän viimeisen rallin jäljiltä inderesin suosituksia: Yksikään “osta” -suosituksella oleva ei ole enää “12kk nousupotenttiaalin” myötä enää “osta” kelpoisia (eli yli 15% nousupotenttiaali).

Ja joo joo, tiedän. Tavoitehinta ei kerro mitään, mielestäni osta ei myöskään kerro mitään. Vain raportin sisältö kertoo yhtiöstä. Mutta kollektiivisesti mielestäni mielenkiintoinen, koska kohta ei joko ole osta -suosituksia juurikaan tai sitten edessä on suositushintojen nostoralli… Veikkaan että kohta ei ole kovin montaa osta -kategoriassa.

2 tykkäystä

Juu tämä hoidetaan niin kuin sanoit, että nostetaan vaa TH ylöspäin :smiley: :money_mouth_face:

1 tykkäys

Ostan heti päivän hinnalla.

Philip Fisher aikoinaan jo vuosikymmeniä sitten neuvoi, ettei kannata jäädä kikkailemaan desimaaleilla vaan ostaa osakkeita ihan päivän hintaan (tarkalleen ottaen: “Don’t quibble over eights and quarters”). Jos osakkeen valinta vaatii liikaa pohdintaa desimaaleissa on osakkeessa todennäköisesti huono marginaali joka tapauksessa. (Treidaajat toki erikseen).

4 tykkäystä

Ei enään osta suositus vaadi 15% tuottopotenttiaalia iha btw.

kuva

Sitä vaadittua tuotto% ei ole lyöty enään mitenkään lukkoon, vaan se ihan riippuu yhtiön riskiprofiilista, mikä koetaan hyväksi tuotoksi kyseisestä yhtiöstä ja mikä ei.

6 tykkäystä

Hyvin riippuvainen monesta asiasta. Jos esim yhtiötä saa mielestäni puoli-ilmaiseksi niin kauhon niin paljon kuin sitä saa / rahat loppuu (riippuu siis lapun vaihdosta, pikkufirmoja kun ei oikeen saa ilman että vaikuttaa osakkeen hintaan merkittävästi). Mutta pääosin mulla on neljä tasoa: LVL1 seurantapositiot (harvoin käytössä, mutta joskus kuitenki), LVL2 yhtiöt joita saa mielestäni kohtuuhinnalla mutta ei huutohalvalla ja ei odotettavissa triggereitä etten kerkiäis myöhemminki tankata ja seurailla. LVL3 erittäin edulliset tai edulliset ja arvon realisoitumistriggeri lähellä. LVL4 todistaneet erinomaisuutensa, saa edullisesti, hilloa riittää purkista vuosiksi nykyiselläänkin (eli niin sanotusti rata on auki). LVL4 ostoja olen tehnyt kahdesti, koronakriisissä ja finanssikriisissä. Yleensä LVL3 ja LVL2. Ulkomaan markkinoilta tahtoo olla nuo LVL1 positiot.

3 tykkäystä

Joo sama homma. Ei löydy kompetenssia treidaamiseen tai mielenkiintoa opetella kynttilämagiaa sen verta että saa muutaman euron ostohinnasta pois. Senkin ajan mielummin käyttää fundan tutkimiseen :sunglasses:

9 tykkäystä

Kaikki laidasta. En ole koskaan harrastanut edes ns. pilkkimistä. Jos haluan jotain yhtiötä ja hinta on sopiva niin en halua riskeerata että jotain jäisi saamatta. Ruukaan ostaa myös vain kun olen mielestäni harvinaisen varma, että ostos olisi hyvä ellei jopa erinomainen myös hieman ylemmällä kurssilla, kutsuvat sitä myös turvamarginaaliksi.

Näillä ajatuksilla ei jää ikinä harmittamaan jos nyt sattuu kurssi hieman omasta ostoksesta laskemaan lyhyellä aikajänteellä. Lisätään vielä se, että en ainakaan tällä hetkellä ota lähtökohtaisesti mitään lyhyeen pitoon, vaan kaikkia ostetaan ajatuksella pitkästä holdista :slight_smile:

7 tykkäystä

Esimerkiksi Red Eyen top picks tekee näin. Vähän sama sääntö kuin armeijassa että keittäjä syö viimeiseksi. Tietenkin tämäkään ei ole millään tavalla ongelmaton malli. Ehkä puolet positiosta ennen ja puolet kurssireaktion jälkeen keskiarvostaisi Inderes efektin hyötyä/haittaa Mallisalkulle.
Minulle passaa nykyinen malli ja minusta siinä ei ole taloudellisesti mitään epäselvää. Ihan naurettavaa jos joku luulisi että tämä malli on valittu taloudellisen höydyn takia.

1 tykkäys

Olen huomannut lyhyen pörssisijoittajaurani aikana, että jos on tehnyt päätöksen, kannattaa se toteuttaa heti eikä jäädä odottamaan parempaa kohtaa. Esimerkiksi QT:t olisi tällä tullut salkkuun 27 euron tienoilla eikä vasta 33 ja 50 euron kohdalla. :triumph::woman_facepalming: Kalliita oppitunteja!

7 tykkäystä