Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kauppalehti unohti mainita analyytikkojen tavoitehinnat Solteqille. Muuten ihan hyvä, aiheellinen ja Kauppalehden normitason ylittävä juttu. Kirjoittamisen aikaan (3.12) kurssi oli 3.10 - 3.70. Inderesin 30.10.2020 päivittämä tavoitehinta on 2.0.

5 tykkäystä

Kuka tämmöisen vuoden soisi koskaan loppuvan? Henkilökohtaista rahapainoa lähemmäksi on vaikea päästä. Stonksit todellakin menee ainoastaan yhteen suuntaan ja mitä tähänsa veivaakin niin aina tulee profittia :partying_face: Tosin fiilikset alkaa oleen samanlaiset kun vuosi sitten jolloin mentiin kans aika pystysuoraan ylös ja vielä raikkaammin alas… Jos totta puhutaan niin meno on niin euforisen tuntuista yleisesti ja itsellä, että riskejä on vedetty alas aika tuntuvasti versus mitä tämä vuosi muuten on vedetty.

3 tykkäystä

Laita tää kysely taas 2kk päästä niin katotaan kehitys ;):laughing:

E: mun suosikki Sir @viljo kyll salee painaa isolla kölillä oon siit varma! :ok_hand::sunglasses::beer::beer:

E: huomasin että pirkale meillähä on ketjussa 69 esillä 6900/100 = 69 :muscle: Ette kyll usko miten hitosti tulloo hilloo tällä matikalla ku bainaa bördessä nappulaita ja rohmuaa laidasta :fire::beer:

E: laitetaan vielä vähä fiilistä tänne @viljo otti mulle ton viime reissusta… Kuulemma viihtyy ku sai pari tenbäggerii kii muutamalla treidillä :beer:

9 tykkäystä

Vuosi 2020 summaroituna strategioiden suhteen :grin: Kosto elää 2021… :grimacing:

11 tykkäystä

Vuosi 2021 edelleen;

23 tykkäystä

Jos katsoo ostaessa enemmän fundaa kuin hintaa niin ei kyllä stressaa yhtään. Monet allekirjoittaneen parhaat ostokset on tehty ATH-hintoihin, kun osakkeen funda on parantunut nopeammin kuin mitä hinta on ehtinyt nousta :sunglasses:

17 tykkäystä

Pahempaa teki ostaa koronadipissä kuin ATHssa. Mutta ATHssa on välillä vaikea holdailla jos on vain kertoimet venyneet ilman suurempia yhtiökohtaisia syitä.

1 tykkäys

En ymmärrä miksi dipistä oli paha ostaa?
Itse ajattelin, että jos yhtiö X osakkeen hinta oli 100 euroa ennen koronaa ja on ollut lähellä sitä hintaa jo pitemmän aikaa, jonka jälkeen se putoaa 50 euroon koronan takia, mutta liiketoiminta ei muutu, niin mikä todenäköisyys on, että arvo ei nouse lähelle tuota 100 euroa jollain aikavälillä?

Edit. Toki siinä on henkisesti hankalaa, kun alkaa ajattelemaan jos se tuosta vielä vähän laskisi, että saa pohjilta.

10 tykkäystä

Jos odotti finanssikriisin tapaista globaalia talousromahdusta niin oli vaikea ostaa osakkeita korkeaan hintaan maaliskuussa. Paperilla osakkeet olivat edullisia koska peilattiin viime vuoden tulokseen, mutta odotetulla tuloksen romahduksella ne eivät enää olleetkaan halpoja vaan ylihintaisia. Talouden mennessä täydelliseen lockdowniin mustan surman tapaisen kulkutaudin levitessä ja Yhdysvaltojen vaipuessa lamaan olisi maaliskuun hinnoista vielä selvästi varaa pudota esimerkiksi 50% lisää pohjille.

Pohjilta alkaneen toipumisrallin jälkeen oli vaikeaa ostaa koska se oli ilmiselvä “fool’s rally” ja osakkeet olivat yhä enemmän törkyhinnoiteltuja tulosromahdusskenaariossa. Tämän vuoksi Buffetteilta ja Oksaharjuilta meni koko Koronapaniikkidippi ohi!

Noh, Koronalla ei ollut minkäänlaisia talousvaikutuksia muutaman sektorin ulkopuolella, tulokset eivät romahtaneet ja fool’s rally ei missään vaiheessa pettänyt joten osakkeet olivatkin törkeän halpoja :roll_eyes:

Jälkiviisaus on parasta viisausta, mutta maaliskuussa vaati kyllä todella vahvaa näkemyksen ottoa sanoa että Korona on vain superflunssa ja että 2020-vuodesta tulee talouden osalta edellisvuotta selvästi parempi.

35 tykkäystä

Alle 5k salkulla ei väliä? Sama kun sanoisi nuoresta hiihtäjän alusta että ei varmaan reenaa pe iltana (tai ota oppia paremmista) kun ei väliä. :blush:

15 tykkäystä

Harva tuossa vaiheessa tiesi että miten minkäkin firman liiketoiminta muuttuu, kun firmat itsekin veti ohjeistuksensa pois jne… Pohjille osuminen ei kovinkaan tärkeätä ollut, mutta firmojen tulevaisuuden tuloksenteko kyky oli vähän sumuinen.

2 tykkäystä

Kyllä itse uskoin, että viimeistään vuoden tai parin päästä ollaan palauduttu jo lähelle samaa tuloksentekokykyä, vaikka tämä vuosi olisikin lasketellut pahasti.
En nähnyt skenaariota, jossa yhtiöiden tuloksenteko romahtaisi -50% pysyvästi.

Tällä uskomuksella pystyin ostamaan, koska “varma” nousu jollain aikavälillä.

1 tykkäys

Voihan siinä lamassa kestää esimerkiksi 5 vuotta että yhtiöiden tuloksentekokyky palaa ennalleen. Nyt koko homma oli ohi muutamassa kuukaudessa ja ostohetket oli ohi muutamissa viikoissa. Jos ostaa 50% alennuksella ja tulos palaa ennalleen niin salkku tuplautuu. Jos ostaa 75% alennuksella ja tulos palaa ennalleen niin salkku nelinkertaistuu. Siinä on todella iso ero tuotoissa!

3 tykkäystä

Voi kestää kyllä, mutta en koronan tapauksessa uskonut noin pitkään lamaan.
Ja toisaalta kaikkihan kuitenkin ostaa ns “ennakkoon” jolloin todenäköisesti osakekurssi nousee nopeammin kuin itse tulos.

Eikä tälläkään aikavälillä ollut niin merkitystä jos uskoi yhtiöön, koska kyllä se kuitenkin “joskus” palautuu.

1 tykkäys

Tämä oli vähän pointtini, maaliskuussa piti ostaa sokkona ja sen takia teki pahaa. Optimitilanne (henkisesti) ei ole ostaa yhtiötä koska “uskoo” että sen liiketoiminta, tulos ja kurssi “joskus” palautuu.

2 tykkäystä

Itse olen viime vuosina muutaman kerran ”harmitellut”, että olisipa jotakin firmaa pystynyt ostamaan helmikuun 2016 hinnoin. Tällöinhän oli jonkinlaista taloudellista epävarmuutta Kiinan suunnalta. Ja kun indeksejä tutkii, niin tuo on selvä dippi esim. Helsingin pörssissä. Koronadipissä tuosta oli kulunut neljä vuotta ja Helsingin pörssi-indeksi oli samoissa lukemissa kuin tuolloin 2016. Ajattelin maaliskuussa, että ei nyt huonoja ostoja varsinkaan hajautuksella pääse tekemään. Itse kylläkin ehdin pohjilta ostamaan ainostaan Berskhireä, kun ajattelin sen olevan riskittömin sijoitus. No paria maailman suurinta risteilyvarustamoa toki tarttui salkkuun.

3 tykkäystä

Tämän takia harva tämänkään palstan keskustelijoista osti maaliskuussa hyviä yhtiöitä vaan salkkuun tuli mummo-osakkeita kuten Sampoa ja Fortumia, koska niissä rahojen menettämisen riski oli minimaalinen ja yhtiöiden kyky pitää yllä hyvää tuloksentekokykyä erinomainen. Riskikorjattuna kyseiset osakkeet olivat maaliskuussa toki edullisia, katsoi asiaa mitenpäin tahansa.

19 tykkäystä

Etpä tiedä normaalistikkaan kuinka joku tietty yhtiö tulee pärjäämään, vaan pitää “uskoa” ja luottaa siihen.

Pointtini oli jos saat sijoituksesi jollain aika välillä tuplattua niin mielestäni on sama, vaikka menisi parikin vuotta.

1 tykkäys

Finassikriisi oli ihan todennäköinen skenaario. Tämä olisi voinut laukaista laajan konkurssiaallon. Sitten olisi mennyt monet sijoitukset nollaan vaikka olisi odottanut sata vuotta
Korona pohjilta oli fiksua ostaa mutta ei se mitenkään pomminvarmaa ollut. Itse aloin ostamaan vasta huhtikuussa ja silloinkin oli kyllä näkyvyys huono vaikkakin paljon parempi kun maaliskuussa.

6 tykkäystä

Nyt on isot Kivekset ellei ole trolli. Tili kyllä löytyy sharevillestä ja omistuksissa näkyy Nio x3 bull, mutta ei € arvoa.

7 tykkäystä