Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Hieno kirjoitus Johannes! Huikeaa nähdä että raha ei nuku Joulunakaan. Vaikka jaankin fundamenttipohjaisen maailmankuvan niin haluaisin hyvässä hengessä jakaa hieman toisenlaisen näkemyksen tuohon kirjoitukseesi. Toivottavasti herättää jonkinlaisia ajatuksia!

Kun usein sanotaan että alle 50% vuosituotto on surkea, niin käsittääkseni tällä tarkoitetaan nimenomaan tämän vuoden tuottoa. Tänä vuonnahan on nimittäin tavalliselle sijoittajalle ollut ehkä pörssin historian helpoin vuosi tehdä huikeita tuottolukuja ilman minkäänlaista ajatus- tai tutkimustyötä ja monelle ensimmäinen kerta kun näihin lukuihin päästään. Maaliskuussa kun maailma romahti, ostettiin peesaten turvallista Sampoa ja Fortumia salkkuun. Nousuun lähdettäessä “kaikki” ostivat QT, Talenom, Kamux, Remedy, Harvia yms. Jos olet tehnyt heikkoa tuottoa niin se tarkoittaa että sinulla on ollut Foorumin valtavirrasta poikkeava strategia ja olet yrittänyt pärjätä omanlaisella tekemisellä. Allekirjoittanut oli samassa junassa suurimman osan vuodesta kun tein arvosijoittamista ja hain kohtuullista riskikorjattua tuottoa, eikä salkusta löytynyt yhtään tämän vuoden suosituimmista osakkeista. Onneksi tulin omasta mielestäni järkiini loppuvuonna ja pääsin mukaan tähän 50%+ nousun kerhoon. Monen kirjoittelijan mielestä tämä säätäminen on varmasti ollut turhaa työtä kun peesaus on toiminut niin hyvin. Jää nähtäväksi toimiiko puhdas peesaus mm. SmartEyen kohdalla yhtä hyvin kuin se on tähän mennessä toiminut :sunglasses:

Warren Buffettin saamaan tuottoon ei muuten liikaa kannata jämähtää kun asettaa itsellensä tuotto-tavoitteita. Tuotto-odotuksen laittaminen noin alhaiseksi seuraa todella paljon ongelmia. Ensinnäkin jos tavoittelet 10% tuottoa ja puolet sijoituksistasi on huteja, niin tuotto-odotuksesi jää selvästi yksinumeroiseksi samaan tapaan kuin vaikkapa luottotappiot tiputtavat lainasta saataa reaalikorkoa. Tuotto-odotuksessa pitää lähteä samalla periaatteella kuin tikanheitossa eli heittää vähän kohdetta ylemmäksi niin tikka tippuu siihen napakymppiin :cowboy_hat_face:

Toiseksi jos tuotto-odotus on noin alhainen niin salkkuun tulee aivan liian monta huonolaatuista yhtiötä. 10% tuotto-odotuksella voi löytää pelkästään Helsingin pörssistäkin helposti sata osaketta! Laittamalla 12kk tuotto-odotuksen huomattavasti korkeammalle, vaikkapa 50% ja 100% tulee ostoseulasta huomattavasti tiukempi ja salkkuun päätyy vain ne parhaat keissit. Jos tutkittuasi esimerkiksi 50 osaketta et löydä yhtään ostokohdetta, niin seulaahan voi aina löysentää. Peter Lynch etsi multibaggereita ja lopulta päätyi lähes 30% vuosituottoon.

Markkinoiden yleissentimentti on kieltämättä aika bulleromainen ja tämä on indeksisijoittajille jonkinasteinen ongelma. Mutta miksi ihmeessa ei-treidaavan osakepoimijan tarvitsisi ylipäätään välittää yleissentimentistä? Jos et halua altistua kuplalle, älä osta kuplaosakkeita. Markkinoilla on vielä paljon edullisia osakkeita hyvällä tuotto-odotuksella ja näitä omistamalla välttyy isommalta kertoimien korjausliikkeeltä. Melkein Minuutissa ja esimerkiksi Pörssin suunta -ketju ovat toki erittäin loistavaa sisältöä, mutta loppupeleissä ne ovat pelkkää kohinaa ellei harrasta erittäin aktiivista salkun rotaatiota tai jos aikajänteenä on edes muutama vuosi.

Qt myyntisi on herättänyt tunteita ja keskustelua palstalla puolesta ja vastaan. Loppupeleissähän myynnillä ei ole niinkään merkitystä vaan ostolla, eli mitä sillä rahalla teet. Myyntihän on aina hyvä jos vaihdat hevosta parempaan ja huono jos vaihdat hevosta huonompaan. Onko sinun mahdollista löytää parempaa kohdetta rahallesi kuin Qt tai Admicom? Olen samaa mieltä että nämä eivät fundaperusteisesti ole nyt mitenkään ihmeellisiä tai ylipäätään niin uniikkeja tapauksia kuin annetaan ymmärtää. Vastaavanlaisia löytyy erinäisillä screenaustyökaluilla tusinan verran ja vielä halvemmilla kertoimilla.

Näistä yhtiöistä ollaan kuitenkin valmis maksamaan reilua Suomi-preemiota, koska meillä on kotipörssi täynnä niin surkeita osinkoyhtiöitä. Jos sijoitusavaruutesi on Suomi, niin on hyvin vaikea löytää 30% liikevaihtoa kasvattavia yhtiöitä, jotka parantavat liikevoittomarginaalia ja siksi näiden holdaaminen on hyvinkin perusteltua yksinkertaisesti koska muut hevoset ovat huonompia. Kertoimethan neutralisoituvat ajan myötä ja tuskin meille nyt kovin montaa uutta SaaS-kasvuyhtiötä listautuu lähivuosina. Jos sen sijaan asettaa katseen Suomen ulkopuolelle niin Qt:n tai Admicomin holdaaminen tuntuu nykyarvostuksilla hieman erikoiselta, kun markkinoilla saa samaa fundaa halvemmalla hinnalla.

42 tykkäystä

No sieltäpä tuli loistava vastine @Pohjolan_Eka! :sunglasses: Ehkä pikkuisen korjaan siinä mielessä oman kirjoituksen puutteellisuutta, että Medifilmin taloudelliset tavoitteet on nimenomaan Medifilmin yhtiötason tavoitteita. Yksittäisissä osakesijoituksissa mun tuottovaatimus on aina +15% p.a. (ellei kyse ole super matalan riskin casesta), ja käytän itse asiassa useammin hihavakiona +20% p.a. tuottovaatimusta :slightly_smiling_face: Eli mun tuottovaatimus osakesijoituksiin lähdettäessä ei ole tuo Medifilmin taloudellisten tavoitteiden mukainen ainoastaan, vaan se on se resultantti yksittäisistä osakesijoitusten summasta, johon kuvittelen voivani päästä (mm. sillä, että yksittäisten osakkeiden tuottovaade on 15-20%, usein jopa >20% p.a.)!

10 tykkäystä

Tässä nyt on jonkinlainen reality check paikallaan…

Lähes kaikki pääindeksit ovat tuottaneet jotain 10-20 prosentin välillä! Ainoa joka pistää silmään on Nasdaq, jonka tuotto on aika ylimalkainen tältä vuodelta ja pahat kuplaantumisen merkit ilmassa

Teknot, trendikkäät uuden teknologian firmat ja jotkut micro capit ovat ne joilla tehtiin ylituotot viime vuonna. Viitseliäisyydestä sitten kyllä palkittiin auliisti, mutta parikymmentä pinnaa oli ihan normituotto viime vuonna

5 tykkäystä

Totta, mutta indeksien voittaminen kulujen jälkeenkin esim. 5-10%:lla on edelleen varsinkin näin vaikeana vuonna (ainakin vähänkään paatuneen fundasijoittajan näkökulmasta) on mun mielestä ainakin todella hyvä suoritus - erona vaan se, että monien tuotto on huikealla tasolla tänä vuonna.

Kyllä mulla on realiteetit tiedossa :slight_smile:

Jos esim. @jokuvaan1:n oletetaan olevan lähelläkään neljääkymmentä prosenttia YTD, niin Helsingin pörssi (OMXHGI) ja S&P 500 ovat molemmat jääneet jälkeen yli kymmenellä prosentilla, joka on aika huikea suoritus.

Ja tuli vaan mieleen, >20% tuottoa ei ainakaan OMXHGI ja S&P 500 ole tahkonut tänä vuonna, joten 20% tuotto on sekin jo selkeää alfaa vrt. näihin indekseihin.

7 tykkäystä

Juups, sen uskon. Tuossa joku postasi aikaisemmin yleisimmin omistettujen kotimaisten firmojen tuotot ja taisivat jokaiset olla miinuksella tältä vuodelta. Oleellista ylituotoille on ollut välttää näitä perinteisiä toimialoja ja sillä se homma on melkein hoitunutkin

4 tykkäystä

Tämäkin on liian optimistista. Valuuttakorjattuna osingot mukaan laskettuna MSCI world index on tuottanut hieman alle 5% vuoden alusta. Tämä on se mihin sokea apina on oikeasti osunut jos Martin Paaseja kuuntelee.

12 tykkäystä

Saattaa hyvinkin olla. Pikaisesti katselin vain pohjoismaita, jenkkejä ym. Esim. Dax taisi olla vain pari pinnaa plussalla

4 tykkäystä

Kontraan Masse setää maanantaina ja ostan 25k€ Nordeaa ja Aktiaa fifty/fifty. Palataan asiaan 2021/12/27.

7 tykkäystä

Punttisalilla ja kuuntelussa loppusuoralla Seppo Saario. Ihan jees mutta kyykkysarjaan kyllä tarvii vaihtaa jotain muuta :laughing:

5 tykkäystä

Komppaan ekaa, vai miten päin se nyt on. Itsellenikin on maantieteellinen laajentuminen antanut lisää mahdollisuuksia.

Parhaissa suomi yhtiöissä on kyllä inderesin analyytikoiden hyvä palvelu tukemassa, se on iso bonus.

Jos verottaja poistettaisiin yhtälöstä, niin tästähän tulisi helppoa (vai hillitseeko verottaja juuri holdaamaan qt grouppia positiivisessa mielessä)?

Mielenkiintoisia yhtiöitä on kyllä löytynyt @Pohjolan_Eka toimesta ja useat omatkin “löydökset” on jonkun muun löytämiä, mutta itse sitten läpi luettuja ja tutkailtuja.

Ekalla 2-3 osakkeen salkku, mulla 60 osakkeen? :grinning: Saapa nähdä pysytäänkö tulevaisuudessa kyydissä.

Minä olen löytänyt itseni sijoittamassa kaikenlaiseen muutokseen ja mullistukseen. Seuraaviinkin pörssipäiviin on pikkuista tuunausta mielessä.

8 tykkäystä

Tulee vaikutelma että aika paljon täälä ajatellaan “kaikki tai mitään”-tavalla kun puhuttaan myynneistä. Itselle sopii ehdottomasti pienemmät liikkeet. Olen vuoden aikana keventänyt esim. Remedyä ja Talenomia, nyt jälkikäteen hyvä sanoa että ei olisi kannattanut mutta ihan hyvin myyntihetkellä ajateltuna tuo olisi voinut mennä toiseenkin suuntaan. Qt saatan hyvinkin myydä, etenkin jos arvostustasot vielä jatkaa paisumistaan mutta tällöin todennäköisesti kyse olisi vain korkeintaan 1/3 positiosta niin ei haittaisi vaikka jatkaisi edelleen nousuaan mutta mahdollinen laskukin otettaisiin sitten pehmeämin vastaan.

13 tykkäystä

Aina pitäisi miettiä minne ne irrotetut rahat tuli laitettua. Sitten ei niin paljoa harmita…? Tai riippuu mihin laittoi. En minäkään tykkää kaikkea useinkaan myydä…

3 tykkäystä

Nyt oli tuottojen suhteen todella helppo vuosi, ensin karmea tammiralli(MYY), sitten korona-kuopassa selkeä alihinnoittelu monissa pienyhtiöissö(OSTA). Oli myös tuttuun tapaan hype-ilmiöitä, joita nopea saattoi hyödyntää. Paras salkkutuotto josta olen nähnyt ruutukaappauksen on yli 550% tältä vuodelta.

Kuten eräs twiittaaja totesi, se mitä tänä vuonna teit(tai jätit tekemättä) osakemarkkinoilla määritti tuotot pitkälti 10 vuodeksi eteenpäin, ei vastaavia mahdollisuuksia joka vuosi jaeta.

2 tykkäystä

Tämä vuosi on ollu kyllä aikamoinen, ei ois voinu kuvitella että saa yrityksen ja henk koht velat maksettua ja silti tileillä on enemmän rahaa kuin vuosi sitten. Nyt ei henkilökohtaisesti haittaa vaikka iskis kunnon talouskriisi kun ei ole velkaa kellekkään.

7 tykkäystä

Jos kaikki oli todella helppoa, miksiköhän kaikki ei saaneet näitä huipputuottoja… mietin vaan :smile: ehkä tuossa päättelyssä vedetään vähän mutkia suoraksi.

Osa tuottopostauksista on sarjaa “ostin tonnilla plugia” nyt salkkuni on 5 tonnia. Tämän vuoksi en vetäisi kovin isoja johtopäätöksiä pelkästä tuottoprosentista.

Niinpä. Markkinat ovat jakautuneet kahtia. Teknot, uusi energia ja kasvuosakkeet yleisemminkin olivat tän vuoden voittajia. Myös ajoittajalle oli tarjolla erinomainen sauma, jos tyhjäsi ja täytti salkkua oikeassa rytmissä alkuvuonna.

7 tykkäystä

Mietin taannoin, että kuinka paljon saisi osinkoa jos myisi QT:t ja ostaisi tilalle Nordeaa, joka mahdollisesti maksaa tuplaosingot. Aasinhattua saisi tälläkin hetkellä painaa syvemmälle päähän😂

Sisäpiirin ostot ainakin vahvistavat omaa ajatusta siitä, mitä sieltä on tulossa ja mihin ollaan menossa. Tarina on mielestäni vasta aluillaan, enkä näin ollen myy :blush:

4 tykkäystä

Tämän vuoden tuotot riippuu monen kohdalla siitä, millä painolla ollaan menty dippiin ja kuinka paljon on ostettu pohjilta lisää.

Perus buy and hold tyyppi ei mahdottomia ole saanut jos ei ole tankannut suuresti näitä kasvuyhtiöitä, mutta perus Fortum, Sampo ja Nordea holdaaja ei kummoisiin tuottoihin pääse.

Esimerkiksi lukuisat uudet sijoittajat, jotka osti mitä vaan käytännössä pohjilta ovat saaneet vähintään kohtuulliset tuotot.

8 tykkäystä

Eikös siellä ennusteissa pieni osinkoakin ole, varmaan kasvava pidemmän päälle. Olisihan se ihan kiva. Olisi lievempi verotus tavallaan kuin myynneistä.

Myöhemmin olen ostellut osakkeita eri aot tileille lisäykset, niin helpompi keventää…

Kaikki qt lähes samalla tilillä, vain vähän OP puolella.

2 tykkäystä

Helpoksi olen sitä itsekkin luonnehtinut ja niinhän se toki tuntuu aina jälkikäteen. 100% vivulla tuli ajettua korona-monttuun itsellä. Toki riskejä alettiin vetämään todella nopeasti alas ja viimeisen 10% olin cashinä indeksiin nähden. Sammon tuottoja kun tuossa vertailin niin olin Sammosta ulkona 33->22€ eli onhan tuolla ollut ääretön vaikutus tuottoihin. Pohjilta pääsi aika hyvin mukaan joskin epävarmoin tuntein ja raivokkaampaa vipua sitten uskalsi ottaa vasta alkukesältä. Ja summa summarum, näin pääästiin helposti YTD > 100% :sweat_smile:

2 tykkäystä

Onneksi op ei saanut tuota ost tiliä täksi vuodeksi olisin varmasti käyttäytynyt impulsiivisesti ja myynyt kuutit viimeistään 35 ecun kohdalla tietämättä niiden arvoa. Pitkäjänteisyys, maltin säilyttäminen ja säästäminen on aina ollut haastavaa. Nyt on tullut harjoiteltua ja jatketaan ad. 200€.

1 tykkäys