Inderesin kahvihuone (Osa 1)

20 tykkäystä

Mun äiti haluais alottaa sijottamisen näiden laskupäivien seurauksena, ja oon koittanu miettiä hyvää pikku Suomi-salkkua sille. Mitäs osakkeita foorumilaiset ostais? Oon ite miettiny melko vähän hajautettua salkkua, luokkaa Sampo 30%, Fortum 30%, Qt/Revenio 10% ja loput käteistä. En oo toki hirveenä kerenny vielä miettimään

2 tykkäystä

Helsinki 25 ETF ei sinänsä kiinnosta, sinne tarttuu niin paljon niitä paikallaan mörnijöitä mukaan

1 tykkäys

Riippuu ihan hänestä. Mikä riskinsietokyky, haluaako kasvuyrityksiä, osinkoa maksavia vai mitä. Kovan vastuun olet ottamassa, itse olen todennut että jokainen tehkööt omat sijoituspäätökset :sweat_smile:

1 tykkäys

Itse mielummin laittaisin kk-säästön johonkin etf/rahasto, niin tulee ehkä vatsahappoja testailtua pienemmillä summilla alkuun. Eikä tarvii liikoja selitellä sitten jos jotain yhtiökohtaisia riskejä konkretisoituu

1 tykkäys

Täydellisessä maailmassa joo, mutta pitää sitä nyt vähän auttaa, jos se sitä kysyy :smiley: Sampo ja Fortum ois osingon kautta oikein hyviä, ne kun oli aikaisemmin tänä vuonna melko kalliita

3 tykkäystä

Onnea! :partying_face:

Oliko ennenaikainen paniikkisynnytys vai pysyttiinkö alkuperäisessä synnytyssuunnitelmassa?

Kamuxi, tokmanni, harvia myös ihan ok vaihtoehtoja. Eivät ole vain ottaneet niin kovaa hittiä. Fortum on mielestäni nykyisessä markkinassa ihan hyvä kyllä. Kohtuu hinta, hyvä osinko. Defensiivisyyttä yms. ihan hyvä setti mielestäni sinulla mietittynä. Olisin ihan tyytyväinen tuohon salkkuun aluksi, ennenkuin haluaa spekuloida enempää tai hajauttaa ulkomaille tms :slight_smile:

2 tykkäystä

Mistään mitäänhän en tiedä, mutta jos nyt kysytään niin otetaanpa pieni ajatusleikki mitä omille vanhemmille voisin ehkä neuvoa.

Kuvitteellinen alkusumma 10.000e käteistä

osakkeita:

Fortum 0,7k
Sampo 0,7k
Revenio 0,7k
Huhtamäki 0,7k
Siili 0,7k

yht. 3,5k

ETF:iä

Ishares Digitalisation 0,3k
Ishares S&P500 IT-sector 0,3k
Ishares Healthcare innovation 0,3k
Ishares Automatisation & robotics 0,3k

yht. 1,2k

Siinä ois vähän energiaa, höystettynä Sammon taioilla, ikääntyvän väestön terveysmurheita, muovittoman maailman pakkausmateriaaleja ja mielenkiintoinen digitalo. Lisämausteena nopeasti kasvaville aloille sijoittavia ETF:iä joita megatrendit voivat kasvattaa merkittävästi.

Loput rahat sotakassaan ja suunnittelemaan sijoitussuunnitelmaa ja osto-ohjelmaa miten tästä hetkestä eteenpäin.

Tämä ei ole sijoitussuositus, ajatusleikki vain.

3 tykkäystä

Ei tässä sentään mitään hysteerikkoja olla. Muksut tulee silloin kun ne tulee ellei äidin tila muuta edellytä

Kai sitä OSTia voisi näille nuoremmille ehkä harkita :thinking:

1 tykkäys

Onko kukaan tutustunut Goodyeariin tarkemmin? Lasketellut jo aika mukavalle tasolle ja ajattelin josko aloittais ostot. TA:sta ei taida tähän apuja löytyä? Eikös öljyn hinnan lasku auta rengas firmoja jonkin verran?

1 tykkäys

1sabOQ1

Ohhoh, näinkö pitkälle on tultu

7 tykkäystä

Virus tuo rauhan lähi-itään? Kaikkea se yläkerran Jesse keksii.

5 tykkäystä

Itse käyttämän epävirallisen paniikki indikaattorin mukaan parhaat ostospaikat on mahdollisesti edessä päin. JOS painosanalla JOS tämä hylly ammottaa tyhjyyttään osakkeita saa samaan hintaan kuin huomenna vanhenevaa jauhelihaa Alepan hyllystä. Nähtäväksi jää päästäänkö ihan ilta myynti hintoihin :money_mouth_face::money_mouth_face:

8 tykkäystä

Huomasin, että Nordnet näyttää salkun pisteluvuksi virheellisesti 6,5% parempaa, koska osallistuin Bilotin antiin. Taputtelin jo itseäni selkään miten hyvin olen pärjännyt pörssirytäkässä :smiley:.

En kyllä ymmärrä yhtään mistä ne on taikonu salkkuun plussaa. Virhe on muodostunut perjantaina milloin tein merkkauksen ja tuolloin pörssisijoitukseni laskivat edelliseen päivään suhteutettuna n. 3%.

Merkintähinta otettiin suoraan likvideistä varoista. Kaiken järjen mukaan virheen pitäisi olla alaspäin, koska absoluuttinen lasku pörssisijoitukssissa suhteessa koko salkun arvoon on kasvanut, kun merkkausrahat katoavat tililtä.

Tuommoiset erheet yleensä korjautuvat aina päivää myöhemmin. Jotain tuottoprosentin laskussa joskus menee poskelleen hetkellisesti.

Ei helvetti… Kommunistit ovat päättäneet että 16 tunnin työpäiviä ei saa tehdä… Jää lepoaika liian lyhyeksi. Nyt tulee kapuloita rattaisiin sotakassaa ajatellen. Perkele! Jatkuvasti puhetta siitä, että suomalaiset tekee liian vähän töitä. Sitten kun ollaan töitä tekemässä, niin tullaan kieltämään… Aaaaaaaargh!!!

5 tykkäystä

Vertailussa näyttäisi, että lähes kaikkien rengasvalmistajien käyrät samankaltaisia.

1 tykkäys

Älytöntä. Onneksi ei meillä moista. Meillä taitaapi vaan tulla extra lisiä jos lepoajat ei täyty :slight_smile:

Niinpä. Iso Kirja ennustaa, että kun sodat, tulvat, myrskyt, kuivuus ja kulkutaudit pyyhkivät yli maapallon, on aika …

Masse-setä, FA, jos tämä on …loppu, oletko valmis?

2 tykkäystä