Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Laitetaan tämäkin tänne kafferoomin puolelle, kun joku keksi taas liputtaa tämän Wuhan-ketjussa:

MasseFoorumin aatelinen

1 t

Suomessa HYKS:ä lukuunottamatta vain yksittäisiä potilaita yliopistosairaaloissa! Onks me voitettu tää tauti (pl. Uusimaa)? :slight_smile:

Masse-setä, FA, jo tammikuussa joku vanha … foorumi osaa loput :slight_smile:

1 tykkäys

Mökkiviikonloppu sai pelottavan käänteen Yhdysvalloissa, kun sisään puski karhu

Tämä kun tapahtuisi omalle kohdalle niin tietäisi myydä osakkeet pikanousun jäljiltä :slight_smile:

6 tykkäystä

Niin karhuisaksi ilmapiiri tuskin muuttuu että kiinteä omaisuus on vaarassa…

…eiku :sweat_smile:

1 tykkäys

Kun minulle kerrottiin koulussa finanssikriisistä niin tämä video näytetään koululaisille koronan aiheuttamasta taantumasta.

13 tykkäystä

Kirjasuosituksia?

Olisiko kenelläkään suositella sijoituskirjallisuutta luettavaksi. Kiinnostuksen kohteet on rahapolitiikka 2020-luvulla, teknologian kehitys, alustatalouden kehittyminen, globaalien teknofirmojen kasvava vaikutusvalta ym ajankohtaiset asiat. Mielummin blogeja / kirjoja joissa rahtusen tieteellisyyttä (ja täten ympäripyöreyttä) kuin pelkkiä “bitcoin on tulevaisuus” hehkutuksia.

Olen lukenut kyllä sijoitusklassikoita sekä yksinomaan teknologisesta kehityksestä kertovia sekä startupkulttuurikirjoja… mutta sellaista laajaa yleisnäkemystä haluaisin kehittää.

4 tykkäystä

@p4000, tässä on listattu muutamiin mainitsemiisi teemoihin liittyviä. Lisäksi kannattaa katsoa foorumilla oleva Sijoituskirjallisuus -keskustelu

5 tykkäystä

Kahvihuoneeseen uutisia:
YO-tulokset pamahti tänään näkyviin, ja sain ittelleni lopulliset paperit tietoon, ja rivi on seuraavanlainen:
Äidinkieli: L
Pitkä matematiikka: L
Kemia: E
Fysiikka: E
Biologia: E
A-englanti: E
A-ruotsi: E
A-saksa: E
2 L + 6 E rivi siis. Oon tyytyväinen tohon riviin, ja hyvinkin luottavainen, että tolla rivillä aukeaa paikka Helsingin lääkikseen nyt todistusvalinnassa. Positiivisesti yllätti ehdottomasti äikän L reilulla erotuksella rajaan (omat pisteet 100p/120p, L:n raja nyt oli 90p/120p) ja pitkän matematiikan L oli jymypaukku. Kokeen mokasin aivan totaalisesti omaan osaamistasoon nähden, mutta sain silti sieltä L:n, olin itseasiassa täsmälleen L:n rajalla, joka jäi tänä kirjoituskertana uskomattoman alhaiselle tasolle (79p/120p riitti L:ään). Pettymyksinä pitää mainita ehdottomasti kemian E, tuosta olisi pitänyt napata L (jäätiin lopulta 6 pistettä L:n rajasta), ja toisaalta enkun E (jossa pisteeni jäi vielä 2 pistettä L:n rajasta, omat pisteet 265/299p, kun L:n raja oli 267p/299p).

Laitan huomenna tänne esille mun äikän esseen (kun suoritukset tulee huomenna Opintopolkuun nähtäville), josta vastauksena nyt alustavasti @Juumar :lle arvosanasta, pisteitä tuli lopullisessa arvostelussa 50p/60p! Eli L:n puolelle tuolla päästiin, selvästi alkutarina Mikaelin Nokia Q3-livestä upposi sensorillekin :smile:

104 tykkäystä

Onneksi olkoon!

2 tykkäystä

Kiitoksia @terva_xyz :heart:

3 tykkäystä

Suuret onnittelut. Jos nuori mies osaa ajatella ja laskea hyvin, ilmaista itseään kirjallisesti sekä muussakaan oppimiskyvyssä ei näytä olevan vikaa, niin oikein hyvältä näyttää valitsemallasi tiellä, mikä se sitten onkaan :slight_smile:

Osakesijoittaminen on siksikin mukavaa puuhaa, että lähes kaikki työt maistuu pahalta, jos niitä on pakko tehdä rahan takia. Sen sijaan hyvin palkattu, henkisestikin vaativa duuni on mukavaa, jos sitä ei ole pakko tehdä rahan takia :wink:

8 tykkäystä

Hieno suoritus ja onnea jatko-opintoihin! Etiksestä on hyvä ponnistaa :+1: sieltä itsekin valmistuin vuosikymmen sitten :wink:

1 tykkäys

Täytyy sanoa, että aivan helvetin hieno todistus! Onnittelut :smile:
Eiköhän tuolla päästä Helsinkiin, ja jos ei sinne, niin Tampereelle sitten ainakin :smiley:

2 tykkäystä

Suuret kiitokset @p4000, @Billions ja @Winston! :heart:

image

6 tykkäystä

Onnea, huikeaa, häikäisevää!! :sunglasses:

1 tykkäys

Kiitän nöyränä foorumin ainoaa oikeaa Olohuoneen oraakkelia! :heart:

1 tykkäys

Hieno rivi ja onnea opiskelupaikasta! Itsekin hain lääketieteelliseen, mutta todistus ei taida sittenkään riittää edes Tampereelle. Ensi keväänä mahdollisesti korottelemaan :slight_smile:

1 tykkäys

Heh, vielä joudutaan valitettavasti vähän jännäämään, ota kuitenkin @JoonaK1 huomioon, että useemmat arviot mitä esim. somessa esitetään on suoraan sanottuna täyttä p*skaa, ja aivan yläkanttiin. Oon ite aika huomattavan määrän tehny laskelmia näistä, ja oon tullu siihen tulokseen, että Helsingin yleiselle voi raja olla jopa 1 L + 5 E, ja esim. Tampereelle jopa 6 E:tä saattais riittää, ehkä jopa 5 E + 1 M. Tietenkin nyt kun itellä on toiseks parhaat 2 L + 4 E paperit mitä todistusvalinnassa voi olla, niin siks oon suht luottavainen omasta paikasta. Silti pienet paineet on luonnollisesti vielä niin kauan ku pääsyrajat ei oo tiedossa vielä. Mutta paljon tsemppiä sulle! :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Joo täytyy nyt odotella valintaprosessit loppuun, katsotaan minne tässä päädytään. Kuopion lääkikseen ja Aallon kauppikseenkin laput kyllä vetämässä. Mulle tuli YO-riviksi:
Äidinkieli M, Pitkä matikka E, Pitkä englanti M, Biologia E, Kemia E, Fysiikka L
Kemian L:n raja jäi alustavien mukaan 1p päähän, mikä tietysti harmittaa mutta näillä mennään!

4 tykkäystä

Nyt kun mustasta joutsenesta niin paljon puhutaan niin pitäisikö avata ketju valkoiselle joutsenelle.
Eli ennustamattomille asioille jotka voivat aiheuttaa talouskehityksessä hypyn hyvään suuntaan. Ne ovat kai yhtä todennäköisiä kuin mustat joutsenet tilastollisesti?
Voisiko esim. tekoäly tai rajaton energian lähde olla tällainen ilmiö. Vaikka tuhon ennustaminen on kai suositumpaan ja kiinnostavampaa kuin paratiisin olosuhteet?

1 tykkäys