Kiitos paljon suosionosoituksista @Mikael_Rautanen!
Pakko kyllä myöntää, että tuohon esseeseen nimenomaan pörssiyhtiöiden “tarinankerronnan” osalta Nokia sopi epäonnistuneeksi esimerkiksi täydellisesti. Siksi tuosta sai jopa hiukan liiankin helposti hyvin selvästi ilmaistua faktat ja omat mielipiteet tekstiin. Jos tuota esseetä alkaa tarkasti syynäämään, niin tuo lyhyen aikavälin kaupankäynnin käsittely on hiukan monimutkaisempaa kuin tuon esseen yksi kappale antaa ymmärtää, mutta kaikista tärkein totuus siinä kuitenkin mielestäni säilyy: Jopa treidaajille koituu todella suuria ongelmia jos treidaa sellaisella osakkeella/kohde-etuudella jota ei ymmärrä, tai jonka tarinaan/toimintamekanismiin tms. ei usko! Esimerkki: En mä esim. koskaan uskaltaisi treidata jotain yhtiötä, jossa on päällä selkeä kassakriisi, vaikka tuotot voisi parhaassa tapauksessa olla huikeita. Ja tää johtuu puhtaasti siitä, että jos yhtiö on kassakriisiin asti päätynyt, niin yhtiön menestymiseen jatkossa on todella vaikea uskoa (varsinkin kun yleensä taustalla on epäonnistunut tarina, esim. strategia ei ole onnistunut odotusten mukaan tms.). Pitkälle aikavälille mielestäni kaikki pointit, jotka olen tekstiin kirjoittanut, ovat aivan fundamenttisijoittamisen ytimessä.
Vaikka oonkin varmasti todella monen mielestä, jotka mua tarkemmin tuntee, aikamoinen numeronikkari (myös osakkeiden arvonmäärityksessä), niin oon huomannut sellaista kehitystä itsessäni sijoittajana, että aina käyn edes pintatasolla läpi päässäni yhtiön “profiilin”, eli toimialan fundamentit pääpiirteissään, liiketoiminnan syklisyyden ja mahdolliset yhtiön kilpailuedut/kilpailuetujen olemattomuuden. Tai vaihtoehtoisesti kun oon käyttänyt niin paljon aikaa Inderesin analyysien lukemiseen, niin etenkin tietyistä OMXH25-kohteista, ja tietyistä small-capeistä muistan jo miltei ulkoa ainakin pelkistetyn kuvan em. asioista. Pohdin tossa eilen esimerkiksi Nokian Renkaille järkevää arvostusta, jos sitä haluaisi poimia pitkään salkkuun, niin mieleeni tuli heti, että toimialan ollessa todella kovassa paineessa, tarvitaan turvamarginaalia. Tätä kautta huomasin aika nopeasti, että perinteiset P/E- ja P/B-luvun tuijottamiset ja osinkotuoton haarukoiminen olisi varmasti ajaneet nopeasti metsään, jos ei fundamenttejä, ja yhtiön tarinaa (-> laatuyhtiön leima kenties hiukan kulunut…) olisi pohtinut ennen hyväksyttävän arvostuksen haarukointia.
Tässä kohtaan on tietenkin pakko muistuttaa, että on varmasti olisi tässä pisteessä sijoittajana ilman Inderesin sisältöä ja tätä yhteisöä. On ollut uskomatonta nähdä mihin asti itse on kehittynyt sekä fundamenttisijoittajana Inderesin ansiosta, että treidaajana foorumin yhteisön ansiosta, ja toisaalta kuinka paljon foorumilaiset arvostaa minun kirjoituksia, ja pyrkii ottamaan niistä oppia tietyiltä osin! Paljon kertoo se, että en olisi uskonut nauttivani todella paljon koko n. 6 tunnin pituisesta äikän kirjoitustaidon YO-kokeesta - tuota tekstiä oli oikeasti niin kiva kirjoittaa!
Mulle on todella tärkeää päästä elämässä auttamaan ihmisiä millä tahansa mahdollisella tavalla, ja on aivan mahtavaa kun ainakin oman käsityksen mukaan oon pystynyt auttamaan mm. monia täällä olevia foorumilaisia esimerkiksi TA:n parissa. Tää muiden auttaminen on sellainen asia, jota haluan jatkaa lopun elämäni, täysin riippumatta siitä mitä vastaan tulee, ja muun muassa tämän vuoksi en varmasti poistu tältä foorumilta varmaan edes pakotettuna