Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Olen täysin valmis AI-koodinkorjauspalkkasotilaaksi!

2 tykkäystä

Tuntemani elämäntapakoodarit käyttävät mm. Anthropicin Claude AI:ta ja MS Copilotia ja ne kuulemma säästävät merkittävästi aikaa kunhan tietää mitä tekee. Hyödyttävät siis ainakin seniorikoodareita mutta vähentävätkö samalla juniorikoodarien työmahdollisuuksia? :thinking:

4 tykkäystä

Sanoisin, että nykyisellään tekevät junioreista tuottavampia kuin aiemmin. Vaaran paikka on siinä, että laittavat kaiken arvioitavaksi ilman että itse ensin miettivät ja ymmärtävät mitä se koodi sitten tekee. Eli oppiminen jää tapahtumatta → itsensä kehittäminen ei etene.

9 tykkäystä

Tässä on kolmikko, jotka eivät pääse veliosakejengin jäseniksi.

https://x.com/carbonfinancex/status/1923122791471104325

https://x.com/carbonfinancex/status/1923111762133426512

https://x.com/carbonfinancex/status/1923118192911597815

10 tykkäystä

Minä olen putkimies. On jäänyt mieleen eräs heppu joka (kauan sitten) jaksoi naureskella että on 2 ammattia joihin voi vain heittäytyä: huora ja putkimies. Kyllä se saikin tuosta kuulla kun se teki kotonaan pannun vaihtoa ja yllättävän usein soitteli apuja yksityiskohtiin. Veikkaan ettei se olisi pystynyt rahoittamaan hommaa sillä toisellakaan ammatilla :smiley:

23 tykkäystä

Itse aloitin viime vuoden puolella tekoälyavusteisen koodauksen. On minulla kyllä jonkinlaista aiempaa ymmärrystä koodista, mutta en ole koodannut aiemmin enkä osaisi koodata tyhjälle paperille edes Hello Worldia :wink:

Tein alkuun jotain simppelejä pelejä, kuten matopeli, shakki, tai esim örkkipeli, jossa tausta oli minecraft-tyylinen ja hahmona oli ukko joka juoksi örkkejä ja koiria karkuun ja ampui niitä. Hahmot tein tekoälyllä, että miltä niiden pitäisi näyttää. Ainakin lasten mielestä oli hauska peli :smiley:

Olen nyt vuoden vaihteesta rakentanut tilinpäätösanalyysityökalua, joka keskittyy enemmän teksteihin kuin vain lukuihin. Tämä on kyllä vienyt aikaa ja joutunut opettelemaan aika perusteita tietokannoista ja koodauksestakin. Nyt olen siinä tilanteessa, että työkalu osaa tuottaa LLM avulla vastauksen tilinpäätöksistä ja pystyy näyttämään minulle sivun/sivut, joiden perusteella vastaus on muodostettu. Lisäksi olen rakentanut sivulle mahdollisuuden tutkia yhtiöiden lukuja, kuten näissä useissa sijoittajatyökaluissa on tapana.

Vielä on paljon ns. mullistavia ominaisuuksia tulossa, joita en ole muista palveluista löytänyt ja ilman tekoälyä nämä olisivat vain ideoita, jotka jää toisten toteutettavaksi tai sitten ei. Voi olla, että olen ainoa joka tuollaisia tarkkoja lähdetietoja tarvitsee tai ainoa joka arvostaa ideoitani, mutta ilman tekoälyä minulla ei olisi mahdollisuutta kokeilla niitä :smiley:

Mielestäni jokaisesta voi tulla vibekoodaaja

35 tykkäystä

Kuulostaa hyvinkin tarpeelliselta tuo tilinpäätöstyökalu, Suomikin on täynnä pikkufirmojen pikkutoimareita jotka eivät osaa lukea tilinpäätöstä ja kun kirjanpito on yhä enenevissä määrin ulkoistettu jollekin isolle firmalle, ei kirjanpitäjillä ole aikaa/kiinnostusta vastailla yhden asiakkaan kyselyihin lukujen merkityksestä.

2 tykkäystä

Tuo on kyllä totta. Alkuperäisenä tarkoituksena oli tehdä tästä ns opetustyökalu ja enemmän nörttimäinen “IFRS-guru”, joka osaa ottaa myös kantaa standardiperustaan.
Olen keskittynyt tässä julkisiin tilinpäätöksiin ja sen vuoksi tällä hetkellä datana on suomalaiset pörssiyhtiöt. Suomalaisten pienten yhtiöiden tilinpäätökset FAS-muotoisina on niin vähäsanaisia, että niistä on hankala saada lisäarvoa revittyä ulos.

Olet asian ytimessä. Oman uran aikana jos olen oppinut jotakin, arvostamaan ammattilaisia yhteiskunnan joka tasolla. Aikanaan olin taloyhtiön hallituksessa ja vedin yhden kerrostalon putkiremontin läpi PJ:nä ja niissä työmaapalavereissa ja päätöksentekotilanteissa oppi ammattilaisten kädenjäljen merkityksen, kun taloyhtiön palkkalistoilla oleva työmaavalvoja kehui asentajien ratkaisuehdotuksia yllättäviin ongelmakohtiin ja tarkastusten yhteydessä ei koskaan tarvinnut alkamaan purkamaan tehtyä työtä. Tämä ei ole ohjelmistomaailmassa aivan itsestään selvää.

Putkimies on mielestäni siitä hyvä esimerkki työstä, jota ei voi ulkoistaa koneille, sillä jokainen asennus on aina erilainen, tekoäly ei poraa sitä reikää seinään, piikkaa lattiaa auki, tee suunnitelman muokkausta, kun seinässä olikin vastassa palkki, jota ei ollut missään piirustuksissa ja tekoäly ei asenna sitä putkea tiukkoihin rakenteisiin väistellen vanhoja putkia tai pura niitä pois.

Olen huomannut, että ammattilaiselle maksaminen tulee aina halvimmaksi vaihtoehdoksi, kun kosketaan rakenteisiin, sähköihin, putkiin tai lämmitykseen. Ei sekään halpaa ole, mutta “Tein itse ja säästin” voi tulla todella kalliiksi. Toki, kodin maalaukset ja tapetoinnit teen jatkossakin (luultavasti) itse. :sweat_smile:

27 tykkäystä

Kieltämättä kun on erään DIY-tekijän kädenjälkeä nähnyt niin voi todeta, että säästi väärässä paikassa. Ammattilaisten kädenjälki on kyllä monessa kohtaa aivan eri maailmasta. Lisäksi päästä löytyvät valmiiksi useat mallit monen eri ongelman ratkaisuun.

Joskus remppailu on ihan mukavaa puuhaa, mutta vesi- ja sähkötyöt (tai muut selvät erikoishommat) jäävät kyllä ammattilaisille.

7 tykkäystä

Tässä UKR aputouhussa on parasta se että järkkärit tietää mistä narusta vetää :smile:

Lähetämme Panu Huuhtasen Ukrainaan :smile: :smile:

image

11 tykkäystä

Tänä perjantaina/viikonloppuna ei ilmesty minulta Premium-artikkelia kiireiden vuoksi! Jos joku odottaa jo julkaisua… :grin:

8 tykkäystä

https://x.com/DeItaone/status/1923447885082870134?s=19

Vaihe 1: aloita kauppasota kaikkien kanssa, julista suuret tariffit joka suuntaan
Vaihe 2: tariffien ekoina päivinä peru tariffit, julista jatkoaika neuvotteluille
Vaihe 3: 1kpl helpoin diili tehty, vielä “noin 200” tekemättä. Totea, että perkules olipas huonosti valmisteltu, kun aika neuvotteluihin ei riitä. Mutta älä myönnä tätä.
Vaihe 4: määritä uudet tariffitasot kaikille maille

Aivan eeppinen paska-show nähtiin ja oikeastaan missään ei edistytty. Aivan hemmetin kovan luokan strateginen mestari Mr. Trump. suunnittelukyky vaikuttaa olevan Nokialaisen kumisaappaan älykkyyden tasoa

46 tykkäystä

Onko tää yhtä varma kuin se muutama kuukausi sitten mainitsemasi Applovin $500 → $700? :wink: Oli miten oli, sulla on ollut hyviäkin hakuja, joten taidanpa ostaa ja kiittää myöhemmin.

Applovin on yhä mun kirjoissa tähtäimenä 700.

Applovinin Rule of 40 on 135%, kaikista kovin Nasdaqin firmoista. Palantirilla on noin 80%. Doximitylla lähemmäs 60%.

Jos vapaan kassavirran kasvua arvostaa, niin kaikki nämä ovat eliittiä. Ja DOCS vieläpä alessa tänään.

(Omistan siis näitä kaikkia. Enkä käytä stoppareita.)

3 tykkäystä

Luulin Samsungin osuutta pienemmäksi ja Applen osuutta isommaksi, lisäksi luulin, että muilla merkeillä olisi vähän isommat siivut eikä tuollaisia mitättömiä näkymättömiä siivuja. :open_mouth:

https://x.com/StockMKTNewz/status/1923360360951689343
image

5 tykkäystä

Graafin luvuista on jostain syystä jätetty kaikki kiinalaisvalmistajat kokonaan pois. Applen ja Samsungin globaali markkinaosuus on yhteensä ~40%. Loput 60% on enimmäkseen kiinalaisia kuten Xiaomi, Oppo, Vivo, Honor, Huawei, OnePlus jne.

13 tykkäystä

Kiitos, mä tuijotin tuota pitkään, enkä “ymmärtänyt” tuota. :slight_smile:

1 tykkäys

Aijaa :smiley:

39 tykkäystä

Meinasi kahvit lentää näppäimistölle. Tuttu fiilis ja been there and done that.
Nesteet myyty, mutta vieläkään en ole Netflixiä ostanut, koska kallis. :rofl:

4 tykkäystä