Joo. Hyvällä voitolla kaikki ulos. Nyt istun kyllä sivuraitella ja katson mihin mennään. Löin lihoiksi heti avauksessa kaiken ja nyt näyttää jo siltä et trendi alkaa taas kääntyy alas.
Idioottipresidentti jonka kausi päättyy tammikuussa 2029. Meinaat ettei aiheuta enempää harmeja seuraavan vajaan neljän vuoden aikana?
Ei millään pahalla (sinänsä ihan asiallista kirjoitusta kohtaan) mutta kun aletaan mennä faktoreihin, mikä on toiminut menneisyydessä, niin ollaan jo aika lähellä backtestattuja strategioita. Näiden ongelmana on se, että etukäteen ei voi tietää toimivatko ne tulevaisuudessa vai ei.
Nordnet toi vähän samaan tapaan backtestatuilla strategioilla toimivat rahastot markkinoille, vain todetakseen, että backtestatut strategiat tuottivatkin todella huonosti uusissa markkinaolosuhteissa ja nämä rahastot kuopattiin vähin äänin aika pian niiden lanseeraamisen jälkeen.
Akateemikot ja sijoittajat yrittävät jatkuvasti löytää strategioita, joilla voisi tehdä ylituottoa tai vastata erilaisiin markkinoiden haasteisiin. Joskus se onnistuu jonkin aikaa mutta tässä mitä olen seurannut erilaisia virityksiä tuolta 1990-luvulta saakka niin vielä ei ole löytynyt oikein pidemmän päälle toimivaa strategiaa.
Anteeksi, jos olin vähän tyly mutta olen nykyään hyvin skeptinen.
Kuopattiinko? Eikö niitä samaisia “valmiiksi hajautettuja kokonaisratkaisuja” ole edelleen kaupan? Tai ehkä niihin on tehty teknisiä muutoksia, en ole niin NN rahastopuolta seurannut.
Mutta juu minäkään en usko että sama lääke puree koronadippiin, finanssikriisiin, inflaatioralliin ja uhkailunsa toteuttavan idiootin nousemiseen USA:n presidentiksi.
Nordnetin smart-rahastojen strategia ei toiminut, joten vaihdettiin strategiaa, nyt ne kokonaisratkaisut ovat tasapainotettuja indeksirahastoja, eivät monimutkaisen strategian rahastoja. En muista sulautettiinko smartit uusiin rahastoihin vai vaihdettiinko vain niiden nimet mutta tuote on täysin eri nyt.
Toisaalta kun tässä juuri iski ihmiskunnan tuhoava tappajatauti, joka sai pandemia termin kuulostamaan scifikauhun sijasta jäkättävältä naapurilta. Sen jälkeen on kytemässä järjestyksessään vasta kolmas maailmansodaksi ristitty koko maailman sota.
…onko hullu sekopää maailman vaikutusvaltaisimmalla valtaistuimella muuta kuin nostalginen tuulahdus tuttua ja turvallista historiaa toistamassa itseään?
Varulta selvennyksenä: jos kommentti tuntuu kevytmieliseltä inhimillisen kärsimyksen vähättelyltä, sen voi ajatella vaikka Voltairen Candiden hengessä hyvän puutarhanhoidon tuoman valtiota ja kirkkoa suuremman hyvinvoinnin subjektiivisen ja inhimillisen kokemuksen vinkkelin ylistyksenä
Olikohan tässä lähteenä signal tsätti, instagram vai tiktok.
En pysy kärryillä näissä nykyisissä virallisissa tiedotuskanavissa
EDIT
Lehdistösihteeri Leavitt on aloittamassa kohta jonkun propagandasession: STARTING SOON: Karoline Leavitt Holds White House Press Briefing Amidst Tariff Fallout, Budget Fight
Hukassa meemi joka oli täällä foorumilla jossain muutama päivä sitten.
Meemissä oli lainanottaja ja “pankinjohtaja” miten nukuttaa eri lainamäärillä.
Nukkujana Homer Simpson.
Tämä taitaa olla jo entinen muotilaji?
‘These are not serious people’
Nauru pidentää ikää
Voi kauemmin seurata tätä shitshowta
Tulee melatoniinit tarpeeseen näinä iltoina. Onneksi Nasdaq näyttää alkuun kestävän.
Vahvasti samankaltaisia hieman jakomielisiä tunnelmia. Tämä lasku mitä nyt koettu on ollut liiankin ilmeistä. Joten myös sen jatkuminen tuntuu aivan liian ilmeiseltä. On ollut vain pakko luottaa siihen että jos se näyttää ankalta ja kuulostaa ankalta niin se on vastaan tuleva juna tunnelissa. Ja osakepainon vähentäminen on toistaiseksi ollut se oikea toimenpide. Kaikki vain tuntuu niin älyttömän tyhmältä ja turhalta kun kaikki tämä olisi ollut vältettävissä.
Sitä odottaa myös tuota yhtä twiittiä joka kääntää taas kaiken positiiviseksi, mutta isommassa kuvassa uskoa ei riitä samalla tavalla kuin Lepiköllä. Tuolla on nyt liikkeellä twiittien lisäksi kaikkea muuta sekoilua siinä mittakaavassa että se ei voi olla vaikuttamatta mm. jenkkikuluttajien luottamukseen. Ja tämä konkretisoituu vasta viiveellä. Ja en oikein usko että tuo on jo priced in markkinoilla.
TL;DR: Upside perustuu siihen että jenkkihallinto pelaa oikeasti 4D shakkia ja muuttaa oikeasti toimintaansa lähiaikoina ennen kuin pörssi on ehtinyt romahtaa. Downside perustuu siihen että ankka on ankka.
Taitaa tulla joo uneton yö. Tosin ei pörssin takia. Löysin twitterheimon jonka tulen nimeämään ‘sarkastiset rehupuntit’. Tästä laatukontentista ei tahdo saada kyllikseen.
EDIT
Onko pörssissä tapahtunut mitään jännää lähiviikkoina? *ryystää maitoa
-En ole makrosijoittaja enkä alan asiantuntija, vaikka seuraankin tarkasti talousuutisia ja
foorumia.
-En voi tietää paremmin kuin muut mitä Trumpin tai muiden päättäjien pään sisällä liikkuu.
-Minulla ei ole myöskään mitään sisäpiiritietoa poliittisten päättäjien aivoituksista.
-Makrotalouteen ja osakeindekseihin vaikuttaa lukematon määrä muuttujia.
Ymmärrän niistä varmaan keskimääräistä kansalaista enemmän, mutta huvittavaa kuvitella, että se riittäisi voittavaan strategiaan osakemarkkinoilla.
-Voinko ennustaa Venäjän hyökkäyssodan kulkua tai päättymistä poikkeuksellisen terävällä tee se itse analyysillä.
Onko minulla jotain kilpailuetuja edellä mainituissa asioissa. Niinpä.
Miksi siis olisin jotenkin erityinen ja osaisin myydä salkkuni tyhjäksi tai palata takaisin markkinoille oikeaan aikaan.
En siis ole tehnyt salkulleni mitään viimeisen viikon aikana, enkä aio hötkyillä jatkossakaan.
Olen makrosijoittaja ja alan asiantuntija,seuraan tarkasti talousuutisia ja foorumia.
-Katsoin Usan diiliä ja olen yöpynyt Trump hotellissa, tiedän mitä Trumpin pään sisällä liikkuu.
-Luen X:ää ja minulla on siten myös sisäpiiritietoa poliittisten päättäjien aivoituksista.
-Makrotalouteen ja osakeindekseihin vaikuttaa lukematon määrä muuttujia.
Ymmärrän niitä keskimääräistä kansalaista enemmän, mutta erityisen huvittavaa on kuvitella, että häviäisin indeksille
-Voinko ennustaa Venäjän hyökkäyssodan kulkua tai päättymistä poikkeuksellisen terävällä tee se itse analyysillä? Tottakai.
Onko minulla jotain kilpailuetuja edellä mainituissa asioissa. Kyllä.
Käytön myös ostokynttilöitä ja Fibonacci viivoja. Osaan myydä salkkuni tyhjäksi tai palata takaisin markkinoille oikeaan aikaan.
Teen salkulleni nopeita korjauksia ja ilmoitan niistä jälkeenpäin jos ne ovat onnistuneita
Juu, hyvähän se on pohtia, miten tuota teemaa kannattaa ajatella ja lukea - ettei ota tuota kirjoitusta “väärin”.
Sanon ihan varmuuden varmuudeksi ettei kellekään tule Markusta tai tekstistä väärää kuvaa , eli sen perusteella, mitä tästäkin tuoreimmasta Markun tekstistä ymmärsin ja mitä hänen juttujaan aiemmin olen lukenut niin ei itselleni ainakaan tullut sellaista vaikutelmaa, etteikö hän olisi tietoinen tällaisista eri näkökulmista tai etteikö hän suhtautuisi asiaan myös terveellä skeptisyydellä (eikä ole “virittämässä” tai “keksimässä” mitään)
Markun kirjoitukset ovat mielestäni oikein hyviä ja jos on lukenut esimerkiksi tekemäni Markun haastattelun, niin ymmärtää ehkä paremmin, miten hän ajattelee.
Tekstin voi lukea melko nopeasti, ehkä noin 15–20 minuutissa, mutta asioiden sisäistäminen vie varmasti enemmän aikaa. Itsellänikin se on edelleen välilehdellä auki – enkä ole ihan kaikkea ymmärtänyt, enkä ehkä ymmärtäisikään, vaikka teksti olisi suomeksi, koska aihepiiri ei varsinaisesti kuulu omaan osaamisalueeseeni. (eikä kaikkea tarvitse aina ymmärtää)
Huomasin muuten, että linkkiä on avattu vain muutaman kerran. Voi tietysti olla, että moni on lukenut tämän tuoreen tekstin jo muualta, mutta suosittelen silti lukemaan sen huolellisesti alusta loppuun, jos mielenkiintoa ja intoa teemaan riittää. Joskus nimittäin huomaa, että kommentointia/tykkäyksiä on tehty vähän ennenaikaisesti (tämä asia/kappale ei koske sinua, Xlat , koska sä olit lukenut tekstin. )
Kaiken kaikkiaan tosi mielenkiintoista ja opettavaista luettavaa. - ainakin siltä osin, mitä mä ymmärsin. Uskon, että moni saa näistä hyvää tietoa ja toiset taas lukevat puhtaasti mielenkiinnosta. Joka tapauksessa tällaiset mielestäni kirjoitukset tarjoavat hyvää ajateltavaa, vaikkei niitä suoraan hyödyntäisikään omassa sijoitustoiminnassaan. Toki jos on kova tekemään johtopäätelmiä - varsinkin osakepoimintoja reippaasti yksittäisten tekstien ja analyysien perusteella, niin sitten toivotan lukijalle/lukijoille malttia. Siksikin oli hyvä, että nostit tällaisia seikkoja esille ettei kukaan ota väärin tai tee liian voimakkaita johtopäätelmiä omaan tekemiseen noin muuten.
(*itseäni kannustan kontraamaan omia sijoitusajatuksiani )
@Markku_Kurtti:n haastattelu:
Kannattaa ottaa Markun X:ssä seurantaan:
https://x.com/markku_kurtti
*Sijoittaminen ei ole mun osaamisaluettani ja tässä hommassa aika olen “uusi”, mutta olen erinomainen varoittava esimerkki.