Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Kyllähän täällä varmasti todellisuus vähän vääristyy mitä salkun kokoihin tulee. Toisaalta kyllä se motivoi ja pistää nälkäiseksi kun itse vielä keittelee vaan luusoppaa tynnyrin päällä.

2 tykkäystä

Sehän noissa tilastoissa on kokonaiskuvan kannalta hankalaa, että eiköhän moni kulusniidu sijoittaja cherrypickaile edukkaimpia yhdistelmiä eri välittäjiltä, jolloin yksittäisten tilien koko jää kirjoihin pienemmäksi. Lisäksi vielä sellaiset ulkomaiset välittäjät, joilla säilytys ei kuulu suomalaiseen arvo-osuusjärjestelmään. Verottaja lienee ainoa instanssi, jolla on jonkin lajin haju siitä, mitä kaikkea kukin yksittäinen ihminen kaikkiaan omistaa.

Itselläkin Nordnetissa kaksi arvo-osuustiliä, joilla indeksit ja pohjoismaiset osakkeet, salkullinen USA-osakkeita puolestaan Degirossa ja OST sitten omassa pankissa Nordeassa.

Mutta osakesäästötilejä voi olla vain yksi. Vain 1% yli 50k ostia. Täällä oli kuitenkin noin neljäsosalla kyselyn mukaa yli 100k salkku. Se on sitten vaikea arvioida onko näillä kuinka monella OST jo täynnä. Itse ainakin priorisoin sen.

3 tykkäystä

Meitä on niin moneen junaan. Itselläni on 5 AOT:tä eikä OSTia lainkaan :face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys

Kunhan oma potti nostaa mediaania ja keskiarvoa, niin hyvä on. Mediaania toki vähän niukanlaisesti, mutta silti. :slight_smile:

Löytyy tuollainen:

1 tykkäys

Tällainen löytyi NASDAQ ja NYSE -osakkeille (StockCharts.com):

1 tykkäys

On kyllä melkoista menoa, kun kiinalaiset laattafirmatkin monipuolistavat tarjontaa ja lähtevät mukaan softa- ja konsultointi puolelle

Tässäkin tapauksessa kylläkin toi softa-puoli on vissiin vain bitcoin louhintaa.

Koska meidän kotipörssissä esim. Tulikivi tekee saman liikkeen😁

6 tykkäystä

Välilehden “otsikko tekstissäkin” lukee “Qr Group on skaalautuva, Kesko taas ei” :rofl:

Ja kai ne varainhoitajatkin skaalautuu nätisti kun pitää maksaa vain salkunhoitajan palkkio sekä inderes-premium, oli sitten 2 miljoonaa tai 2 miljardia hoidettavia varoja.

7 tykkäystä

Itseä kyllä hieman mietityttää, millä tapaa Revenion liiketoiminta on skaalautuva? Hyväkatteista - kyllä,
Kasvavaa - kyllä, mutta ei mielestäni skaalautuvaa.

Tuotekehityksen kulut pysyy vakiona vaikka bisnes kuinka kasvaa. Näinhän se menee kaikessa teknologiassa. En ole kyllä tutkinut onko tämä juuri Revenion tapauksessa merkittävää.

1 tykkäys

Mutta myyntiresursseja tarvitsee kasvattaa liikevaihdon kasvattamiseksi? Samoin tuotteilla on aina valmistuskulut, toisin kuin softalla joka tehdään ”kerran”. Eli skaalautuu, muttei yhtä vahvasti kuin SaaS-/softabisnes.

1 tykkäys

Jep. Esimerkiksi mobiilipelit periaatteessa skaalaa ilmaiseksi mutta pitää antaa 30% Applelle/Googlelle ja käyttäjähankintaan voi mennä loput tai jopa enemmänkin.

Vaihtopäät, home ja softat homeen perästä?

1 tykkäys

Sijoitusurani kuvina: tosin viimeisessä kuvassa pitäisi olla moninkertainen määrä nuolia vs. Alussa.

kuvien järjestys ei mennyt ihan kuin ajattelin…

Luonnollisesti en käytä tähtäimia tai muuta hienouksia vaan ammun korealaisella vaistojousella :flushed::thinking::wink::ok_hand:

Eräänlainen tikkaa heittävä apina?

13 tykkäystä

Nämä viikonloput on osakesijoittajalle ihan täyttä myrkkyä. Joutuu jotain töitä tekemään eikä pörssit edes ole auki. Viikolla sentään saa koulun ohella tuijottaa käppyröitä ja keskustelukin on tällä mahtavalla palstalla 10x aktiivisempaa. Noh, onneksi huomenna on jo maanantai :sunglasses::yum:

17 tykkäystä

Jep, maanantai on mulle kuin viikonloppu, kun saa taas katsella käppyröitä jotka tuo liukuhihnoittain rahaa taskuun. Paitsi kryptot toki on harrastus jota voi tehdä myös viikonloppuna, mutta ne eivät ole yhtä ennustettavia ja haastavia kuin osakkeet

1 tykkäys

Itse olen aina odottanut viikonloppua. Sijoittamisen aloittamisen jälkeen olen aina odottanut viikonlopun loppumista. Ajat ne muuttuu :face_with_hand_over_mouth::joy:

27 tykkäystä

Jotkut sen takii holdailee teslaa arkisin ja kryptoja viiklonloppuisin, saa takuutuottoa 2/5 osaa viikolla lisää.

Disclaimer, ei ole mikään sijoitussuositus, eikä välttämättä takuuvarma strategiakaan.

6 tykkäystä

@Aston_Livingstone

25 tykkäystä