Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Toivon sydämeni pohjasta, että tästä Youtube -materiaalin jakamisesta ei tule käytäntöä täällä Inden foorumilla. Buy these stocks -voidaan mielestäni rinnastaa ihan suoraan sijoitussuosituksiin ja ne ovat täällä foorumilla kielletty. Moni näistä hepuista on itse pistänyt pennejä likoon osakkeeseen ja mitä luulette, että käy kun jakaa kyseisestä firmasta videon sadoilletuhansille katsojille?

41 tykkäystä

Sehän idea noissa suurimmassa osassa onkin, ostetaan osaketta, hehkutetaan seuraajille, myydään noustua, jätetään laukunkantajat yksin.

Minunkin mielestäni näitä ei tarvitse tänne laittaa

13 tykkäystä

Viesti tuli perille. En laita enää

7 tykkäystä

Mulle voit laittaa privalla!

1 tykkäys

Seuraan itsekin mielenkiinnosta(viihteenä) yhtä uuden ajan osakegurua. Hän on perustanut discord-kanavan ja jakaa sinne suosituksiaan häntä seuraaville ihmisille. Kanava on maksullinen. Kanavaa mainostetaan muiden ylistävillä lausahduksilla: “he’s a real guru, hour ago he said this stock will boom and now its already 50% up, thank you so much!!!”. Riittävän kauan kun kuviota seuraa, huomaa että taika perustuu vain siihen, että massat ohjataan ostamaan semipienivaihtoista osaketta.

Jotenkin tuntuu, että ei haittaisi vaikka tuollaista toimintaa valvottaisiin vähän enemmän.

13 tykkäystä

Foorumeillahan on tehty oikeen ketju sijoitusivdeoille.
Tuonne videoita ainakin voi linkittää eikä kenenkään pitäisi pahastua.

5 tykkäystä

Mukavahan noita videoita on seurata jos oma sijoittaminen perustuu hypesijoittamiseen, mutta jos nyt on tarkoituksena hyödyntää yllä mainittuja videoita niin luultavasti olet jo myöhässä, ainakin lyhyellä aikavälillä. Ja tosiaan, videot voi postata johonkin omaan ketjuun kahvihuoneen sijasta.

2 tykkäystä

Itse kun olen dinosauruksena melko paljolti poissa somesta niin ihan mielenkiintoisia linkkejä arvoisa Naakka jakoi, kiitos niistä. Nyt osaa ainakin etsiä ne jos tahtoo.

Sijoitussuosituskeskustelu on aika hauska. Niitähän saa itse asiassa antaa sellaiset tahot, ketkä niitä saa antaa. Varmaan on lainsäädännössä eroa eri maissa, enkä ihmettelisi että joillain tubettajilla sellainen suosittelulupa jopa on. Tarviikos siinä nyt muuta kuin laittaa klassinen pienellä präntätty “voit hävitä kaiken” teksti vilahtamaan jossain ruudulla ja thäts it. Tuohon se kuitenkin tiivistyy mitä itsekin olen pankeista saanut.

Mielestäni tubettajan osta- suositus tai target price on lähtökohtaisesti muutenkin ihan yhtä “arvokas” kuin vaikka Goldman Sachsin antama. Kumpikaan ei voi tulevaisuuutta varmuudella julistaa ja surkeinta ehkä sittenkin on se, että kaikki eivät tätä ymmärrä.

9 tykkäystä

https://osakeanti.e3inno.com/?utm_source=sijoittaja&utm_content=v1&__hstc=31082464.4b9fa85b09c7efc05e65af8464880349.1613978262415.1613978262415.1613978262415.1&__hssc=31082464.1.1613978262416&__hsfp=690398997&hsCtaTracking=36cc6f22-e331-45a2-84ba-f55d8600e74e|2df1ef7a-6f25-40eb-a884-7b8ca44d6809
Morjens, onko ihmiset tähän antiin tutustuneet? Itse olen jonkun verran ja olin tuossa heidän webinaarissaan, mutta näiden listaamattomien kanssa olen melko noviisi… Onhan tuossa paljon hyvää. Patentteja ja hakemuksia vetämässä ja nouseva ala, mutta pystyvätkö millään kilpailemaan isoja vastaan? Tiimi ja hallitus kyllä vaikutti hyvältä. Tämä heidän kolmas anti. 500k, 150, ja 450k näiden koko. Keskimmäinen oli suunnattu henkilöstölle.

Tätä odotellessa.


”Ilman muuta se on tässä vaiheessa ’ehkä’, eli katsomme pörssilistausta yhtenä vaihtoehtona tulevaisuudessa”, hän sanoo.

”Taustana tälle kaikelle on nyt kuitenkin kasvuambitiomme”, Vitzthum sanoo.

Yhtiöllä on kuitenkin vahva tase ja kassa, minkä vuoksi listausajatusta on myös osin kummasteltu markkinoilla.

”Voimme toki tehdä yrityskauppoja, mutta jossain vaiheessa voi olla, että haluamme hakea lisää pääomia markkinoilta. Silloin pörssilistaus olisi yksi mahdollisuus.”

Kiinnostava kysymys on myös se, millainen pörssiyhtiö Fazer olisi.

”Luulen, että johtuen siitä kuluttajasiteestä, jonka Fazer on rakentanut varsinkin suomalaisiin, Fazerista voisi tulla eräänlainen kansanosake. Perinteisen makeis- ja leipomoliiketoiminnan ohessa Fazer Lifestyle Foodsissa on valtava kasvupotentiaali myös kotimarkkinan ulkopuolella, mikä voisi olla instituutionaalisille sijoittajille kiinnostavaa.”

5 tykkäystä

Laita Niko nuo videot tuonne video osioon. Sulla näyttää olevan hyviä linkkejä niihin :ok_hand: Varmasti löytyy porukkaa joita nuo videot kiinnostaa :slightly_smiling_face:

45 tykkäystä

Ehkä olisi hyvä tunnistaa että markkinoilla toimii monia erIlaisia risteäviä logiikoita tai sijoitusmaailmoita joita eri ihmiset kykenevät tai haluavat eri tavoin hyödyntää, ja jokaiseen liittyy omat riskinsä ja mahdollisuutensa.

En tiedä moniko arvostelija on vaivautunut katsomaan noita videoita. kevyt ulkoasu tai ihan vaan se että ne ovat videoformaatissa ei tarkoita sitä etteivätkö ne sisältäisi kiinnostavaa syventävää tietoa ja jopa ihan ”oikeaa” fundaperustaista analyysiä. Ylipäänsä väite että jokin viestintäväline, tässä tapauksessa youtube-videot, olisi lähtökohtaisesti ja tapauksesta riippumatta huono ja väärä media, edustaa köyhää ajattelua. Se ei ota huomioon että ympäristö jossa osakesijoittaminen toimii muuttuu, ja myös videoanalyysit ovat varmaankin tulleet jäädåkseen ja niillä alkaa olla merkittävä rooli sijoituskäyttäytymisessä. Hyödyntäkööt tätä ken haluaa.

Kuten @niko_naakka itse on painottanut, hänen strategiansa perustuu siihen että käyttää erittäin paljon aikaa näiden somevaikuttajien seuraamiseen ja tämän, sijoitusmaailman hahmottamiseen ja siinä kärryillä pysymiseen, ja pyrkii olemaan liikkeellä ennen kuin nuo videot saavuttavat ne sadat tuhannet katsojat jotka myös reagoivat videoihin. Jos on tuohon valmis, ja hallitsee somen ja sen erinäiset foorumit, on tuo todennäköisesti erittäin tuottoisa strategia. Kuten kaikessa sijoittamisessa, on siinä riskinsä, mutta kukin tyylillään ja itse ainakin olen kiitollinen siitä että naakka on avannut tänne omaa strategiaansa.

Se että osaketta puffataan youtubessa ei myöskään tarkoita että kyseessä olisi pelkkä hype, ihan oikeita kasvuosakkeita tuolla tuodaan esille. Eri asia on, kannattaako niitä ostaa aallonharjalta: kuten muidenkin sijoitustyyliem kohdalla, ei se tässäkään tapauksessa ole se paras idea.

17 tykkäystä

Kattelin samaa, iso kiitos postauksesta jossa kokosit kaikki seurattavat tubaajat ja vielä erinomaisilla perusteluilla! Tälläistä postausta kaivannut itsekin.

Some on koko ajan merkittävämpi työkalu sijoittamisen kannalta, jos joku dinosaurus ei tätä tajua niin oma on häpeä.

Tietysti sisältöä on moneen mutta jos osaa haarukoida oikean sisällön saa tästä edgeä sijoittamisessa. En ymmärrä miksi joku jaksaa itkeä että youtube videot ei kuulu foorumille? SoMe kuuluu sijoitusfoorumille imo. Sama juttu kun kettunen jakoi hyviä Twitter seurattavia SPAC ketjussa.

Iso kiitos Nikolle erinomaisesta postauksesta! :metal:

15 tykkäystä

Some ei tule koskaan olemaan merkittävämpi työkalu sijoittamisen kannalta. Some luo illuusion siitä, että sijoittaminen on helppoa ja aina tehdään voittoa. Somesta poimitaan ne osakkeet, johon kaikki somea seuraavat sijoittavat, vaikka yritys tekisi seuraavat 10 vuotta tappiota ja olisi konkurssin partaalla.

Sijoittamisen kannalta merkittävät asiat ovat yrityksen tunnusluvut ja tulevaisuudennäkymät, nyt ja aina.

edit. Alla olevista vastauksista päätelleen en saanut ajatustani oikein kirjallisesti oikein sanottua, pahoittelut siitä. Ymmärrätte kuitenkin toivottavasti pointin, mitä ajan takaa?

edit2: Pitääkö silloin olla huolissaan, kun kaikki sijoittaa?

3 tykkäystä

Kyllä @Verneri_Pulkkinen ja muut Inden videoiden tekijät nyt mielensä pahoittivat😁

10 tykkäystä

Onneksi yrityksien tunnuslukuja ja tulevaisuudennäkymiä voi nykyään tarkastella yrityksen omien nettisivujen ohella myös somen kautta tarjoiltuna. :joy:

4 tykkäystä

Mikä estää somea käyttämästä niitä tunnuslukuja? Ei sillä formaatilla ole mitään merkitystä. Kirja tai video. Ei kaikki videot ole pelkkää perusteetonta hypeä.

Kannattaa katsoa muutama video, niin voit oppia uutta :slight_smile:

14 tykkäystä

Tiedonvälitys ja formaatit kehittyy ja nopeutuu koko ajan, siitä kannattaa ottaa koppi eikä jäädä puhisemaan että “hömpötyksiä, kohta loppuu”:smiley:

Varmaan ne hevosilla paikasta toiseen viestejä vieneet harmitteli kun tuli sähkeet. Ennen uutiset juoruttiin, sitten tuli painettu sana, sitten radio ja sitten tv ja netti ja nyt sitten jotain muuta. Varmaan niillä hevosmiehillä oli rankkaa kun joku muu sai tiedot aikapäiviä sitten heidän ohitseen ja diilit menivät ohi:D

Ja jos kuva on 1000 sanaa niin paljonko se youtube video sitten on, siinä on kuitenkin puhetta ja liikkuvaa kuvaa ja käppyröitä ja mahdollisesti livestreamia kynttilöistä ja interaktiota seuraajien kesken kun kommentteja tippuu:D

Tietoa on hyvä kerätä eri lähteistä ja kuten aina ottaa niistä irti se mitä irti on otettavissa

12 tykkäystä

Niin kai tää inderes-platta+ foorumi on myös sosiaalista mediaa…

Yleisesti eri aikatasoja kattavalla sijoitustoiminnalla on erilaiset tarpeet. Lyhyttä peliä on varmaan ihan turha yrittää ilman somea pelata ainakaan pienyhtiöillä. Toisaalta nyt pikkaisen foorumilla trendaavaa kuparia ehkä on syytä tarkastella muualtakin kuin twitteristä.
Totuus taitaa tosin olla sellainen, että se funda löytyy sieltä twiiteistä ja tuubista helpoiten, mutta riskinä on lähdekritiikin kasvava tarve ja jos haluaa huolella tutustua ja pureskella päätyy sinne “perinteisiin” kanaviin. Ei ne kaikki sometoimijat journalistista etiikkaa noudata…

2 tykkäystä

Voihan perskules, että toi media on aina niin jäljessä kaikesta. Muka joku uutinen, että Sannan ja Matin jakama ilmainen raha valuu pörssiin. Tätähän mm. eräs vanha setä on tehnyt jo aikapäiviä :slight_smile:

Sedän nuorempi sukupolvi on jo aikaa sitten neuvonut, että ota kaikki ulos valtiolta mitä ikinä saat, koska kohta et saa yhtään mitään :slight_smile:

Masse-setä, FA, Kaikki-mulle-tässä-heti-nyt :champagne: :laughing: :sweat_smile:

26 tykkäystä