Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Niin kai tää inderes-platta+ foorumi on myös sosiaalista mediaa…

Yleisesti eri aikatasoja kattavalla sijoitustoiminnalla on erilaiset tarpeet. Lyhyttä peliä on varmaan ihan turha yrittää ilman somea pelata ainakaan pienyhtiöillä. Toisaalta nyt pikkaisen foorumilla trendaavaa kuparia ehkä on syytä tarkastella muualtakin kuin twitteristä.
Totuus taitaa tosin olla sellainen, että se funda löytyy sieltä twiiteistä ja tuubista helpoiten, mutta riskinä on lähdekritiikin kasvava tarve ja jos haluaa huolella tutustua ja pureskella päätyy sinne “perinteisiin” kanaviin. Ei ne kaikki sometoimijat journalistista etiikkaa noudata…

2 tykkäystä

Voihan perskules, että toi media on aina niin jäljessä kaikesta. Muka joku uutinen, että Sannan ja Matin jakama ilmainen raha valuu pörssiin. Tätähän mm. eräs vanha setä on tehnyt jo aikapäiviä :slight_smile:

Sedän nuorempi sukupolvi on jo aikaa sitten neuvonut, että ota kaikki ulos valtiolta mitä ikinä saat, koska kohta et saa yhtään mitään :slight_smile:

Masse-setä, FA, Kaikki-mulle-tässä-heti-nyt :champagne: :laughing: :sweat_smile:

26 tykkäystä

Mä aina kuuntelen nää videot. Vernerin videon katson mutta sehän on päivän parasta viihdettä.

3 tykkäystä

Minun väitteeni koski vain omia preferenssejäni jotka vielä tunnustin tässä markkinassa tulevan kalliiksi. Oma tapani oppia ja omaksua tietoa ei oikein sovi siihen että annetaan infoa tietyssä tahdissa ilman kunnon keinoja navigoida edes takaisin tässä informaatio meressä. Videolla näkyy kaavio 5s, painan pausea jotta voin oikeasti katsoa sen läpi. Koitan etsiä lähdettä, se pitää kuvasta käsin kopioida. Kerrataan jotain itsestään selvää, mihin kohtaa voi skipata?

Videoita ei oikein voi myös katsoa samaan aikaan kun on lenkillä, tekee töitä, ajaa autolla, tekee ruokaa. Näihin toimii podit tosi hyvin. Sitten kun on aikaa keskittyä kunnolla on itselle tekstiformaatti aina ykkönen.

Ps. Mutta vielä ärsyttävämpää on koodausvideot. Aivan väärä formaatti joihinkin asioihin.

4 tykkäystä

Minulle se video on ehkä 3 sanaa, ei vain pysty seuraamaan tarpeeksi keskittyneesti.

On muuten jännä juttu miten eri tavoilla ihmiset myös kokevat erilaiset tiedonvälitysformaatit. Itse en saa suuresta osasta videoista juurikaan irti informaatiota, ei vain riitä keskittymiskyky katsoa. Sen sijaan tekstiin pystyn uppotumaan, ja pystyn omaksumaan siitä tietoa paljon paremmin ja nopeammin kuin videoista. Video etenee omaan makuuni yleensä liian hitaasti, pystyisim saamaan saman infon nopeammin lukemalla, mutta toisaalta keskittymistä enemmän vaativat kaaviot yms. täytyy erikseen pysäyttää videoissa, jotta saisi miettiä rauhassa. Sitten siitä vierestä puuttuu usein vielä teksti joka voisi selventää kuvaajan kertomaa asiaa.

Koen asian juuri täsmälleen näin. Itseni on kaikista helpoin käyttää ja navigoida tekstimuotoista informaatiota.

Pointti tässä omassa jutussani oli se, että lähtökohtaisesti ei varmaankaan ole olemassa väärää formaattia levittää informaatiota. Tämmöinen videoiden ja muiden vastustus varmaan liittyy siihen, että jokaisella ihmisellä on joku muita tapoja luontaisempi tapa omaksua tietoa, ja muut tavat koetaan vääriksi. Annetaan siis kaikkien eri informaation levittämistapojen kukkia myös tälläkin foorumilla, kunhan pysytään sellaisissa lähteissä joissa takana on jotain oikeaa asiaa; oli se sitten fundaa, teknistä analyysiä tai vaikka jonkun tietyn hypen tunnistamiseen liittyvää asiaa.

3 tykkäystä

Tuo on ihan hyvä perustelu nyt kun avasit ja podcasteja voisi muuten myös mielellään tänne tai jollekin omalle sivulleen linkata, itse olen harrastanut niitä koiraa lenkittäessä, mutta en osaa kovin hyvin etsiä hyviä.

2 tykkäystä

Jos asuntosijoittaminen kiinnosta aiheena, niin hyvä uusi suomalainen podi on Sijoitusoven podcast. Siinä ollut ihan hyvää asiaa. Äänikirjat myös hyviä, Esim. Alma talentin valikoimista löytyy paljon sijoitus- ja liike-elämä aiheisia. (maksullinen)

1 tykkäys

Olisko mitään ideaa jos Osta & Myy -ketju pyhitettäisiin pörssin kautta tapahtuvaan kaupankäyntiin? Kryptoille vaikka oma ketju, missä niiden treidaajat ja hodlaajat saavat päivitellä tekemisiään :smile:

15 tykkäystä

Anna mennä vaan. Mukava saada kootusti tietoa tuolta hypesijoittamisen puolelta. Kyllä jokaisen aikuisen pitää itse pystyä suodattamaan sisältö ja sitten päättää, että sijoittaako vaiko ei.

3 tykkäystä

Kai ymmärsit, että kirjoittelet ehkäpä suomen (suurimmalle? ainakin asiantuntevin!) sijoitusaiheiselle somealustalle ?

Edit: @sener Itse ainakin poimin somesta niitä osakkeita, joita nimenomaan eivät herätä massan kiinnostusta. Kieltämättä itseltä meni pointti kyllä ohi :thinking:

Tästä toki samaa mieltä

4 tykkäystä

Sinulta ainakin jäi ymmärtämättä juttuni ydin. Olisin toki voinut tarkentaa, että somella kirjoituksessani tarkoitin Youtubea, Instagramia, TikTokia ym. mutta saitpahan jutunjuurta kommenttiisi.

Ajatuksia pitkästä aikaa.

  1. En ole hetkeen käynyt tällä palstalla (2-6kk). Tänä aikana mielestäni foorumi on muuttunut aika paljon. Ensimmäisenä pisti silmään negatiivisuuden ilmaantuminen, jota mielestäni ei aikaisemmin ollut juurikaan havaittavissa. Toisin sanoen mielestäni ihmiset keskustelivat ja perustelivat näkemyksensä fiksummin lähimenneisyydessä. (En nyt anna konkreettisia esimerkkejä asiaan liittyen. Pistänyt vain silmään)

  2. Foorumille tullut some/youtube yms. Paljon voimakkaammin. En ole seurannut nykypäivän sijoitusvlogaajia, enkä osaa antaa oikeaa tai väärää näkemystä, mutta mielestäni kuulostaa todella riskialttiilta. Lotota saa ja joskus pitääkin, mutta nyt on ollut palstalla muodissa lottolaput ja hype-osakkeet, joita joku vlogaaja on suositellut. Tietohan on aina hyvästä. Tarkempana saa olla nykypäivänä, että mitä uskoo ja mitä ei. Toivon, että uudet sijoittajat myös perehtyisivät yhtiöihin, joita ostavat.

Semmosta tänään ja huomenna jälleen uusi päivä. Kevättä kohti :slight_smile:

38 tykkäystä

Trollitutka piippaa vahvasti.

Mitä väliä sillä on mitä kanavaa sijoittaja käyttää tiedonsaantiin? mainitsemasi SoMe alustat tarjoavat oikein käytettynä vain lisää työkaluja sijoittajalle löytää tuottoisia sijoituskohteita.

Se teetkö sijoituspäätökset omaan fundamenttianalyysiisi pohjautuen vai löydätkö idean esim. jonkun vloggaajan nostosta youtubessa ei ole mitään väliä kunhan saat mahdollisimman hyvää tuottoa sijoituksellesi oman riskinsietokyvyn rajoissa.

Pari viikkoa sitten manasit täällä kuinka nykyään kaikki juoksee ‘‘hype’’ lappujen perässä, sinun kommenttisi ei tuo mitään lisäarvoa keskusteluun jos tarkoituksesi on vain dumata omasta filosofiastasi poikkeavia sijoitustyylejä. En tiedä mikä niin kovin ärsyttää, ärsyttääkö se että koet itseäsi kokemattomammat sijoittajat tekee parempaa tuottoa kuin sinä käyttämällä SoMe kanavia, tai olemalla mukana ‘‘hype’’ lapuissa mitä nämä nyt ikinä itse kullekkin on?

Arvosijoittamista saa kyseenalaistaa koska siinä ei todistetusti ole ollut järkeä pitkään aikaan, huomenna tilanne saattaa olla eri? Se että naapurilla menee paremmin niin välillä voi myös yrittää itse oppia uutta ja kehittää omaa ajattelua, on köyhää lähteä automaattisesti tuomitsemaan jonkun toisen tekemistä varsinkin jos se on tuottavampaa kuin oma.

11 tykkäystä

Sillä ei todellakaan ole minulle mitään merkitystä, mitä sijoituskanavaa sinä seuraat sijoituspäätöksiä tehdessäsi.

Minä seuraan hyvin paljon Inderesin foorumia ja olen pitänyt sitä erittäin pätevänä ja asiantuntevana paikkana. Itseä korpeaa tässä se, että tänne on alkanut tulemaan sisältöä pitkin internetiä, jossa joku internetmeemi on löytänyt senttiosakkeen, joka on avain 72 neitsyen luo ja kun tämä tieto jaetaan täällä niin 100 sopulia seuraa mukana. Ja kun näistä osakkeista sitten pyytää perusteluita, on perustelut hyvin ohuet eivätkä oikeasti perustu yhtään mihinkään muuhun kuin mutuun. Jos katsot tiettyjen alojen arvostuksia tällä hetkellä, niin voitko käsi sydämmellä sanoa, että kyseisen alan lappujen arvo perustuu oikeisiin fundamentteihin vai kallistuuko vaakakuppi enemmän sille toivotaantoivotaan osastolle, mille ei kukaan ole vieläkään järkevää perustelua antanut? Ja sitten kun menee pitkin reisiä, menee se lappu “pitkään pitoon”.

5 tykkäystä

Minä kun Qt-ryhmässä spekuloidaan mahdollisia ostajaehdokkaita. Toivottavasti ei tule tapahtumaan ainakaan vuosiin.

GIFs-20212222466

16 tykkäystä

Minkähänlainen ylimerkintä tähän saadaan:

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/02/22/2179406/0/en/CoinShares-announces-offering-of-shares-in-connection-with-the-intended-listing-on-Nasdaq-First-North-Growth-Market-and-publishes-prospectus.html

Jos sillä ei ole merkitystä sinulle niin miksi pitää tänne laukoa näkemyksiäsi tästä?

Miksei jokin vloggaaja tai somesijoittaja voisi antaa yhtä laadukasta tai asiantuntevaa näkemystä? Onhan foorumillakin eritasoista ja tyylistä näkemystä ja jokainen valitsee itse mitä käyttää ja arvottaa omassa tekemisessä.
Ihan sama asia on kaikissa some kanavissa.

En ota sen enempää kantaa nykyisiin osakkeiden arvostustasoihin, mutta miksi sinua ärsyttää että tänne tulee informaatiota myös muista kanavista?
Itse olen ainakin saanut todella hyviä ja tuottoisia ideoita ja löytöjä tiedosta jota täällä ja muilla some kanavissa on jaettu, päinvastoin itse olen kiitollinen kaikille sisällöntuottajille/jakajille joilta näitä on saanut ja varmasti moni muukin, olis jääny aika paljon tuottoja saamatta ilman.

Jos sinulle jokin sijoituskohde ei vaikuta kiinnostavalta perustuen omaan näkemykseesi, älä sijoita.
Jos 100 muun mielestä vaikuttaa niin ei tästä kannata omaa mieltä pahoittaa.

En tiedä mitä ikäryhmää edustat mutta selvästikkään et myöskään huomioi sitä että maailma muuttuu ja koko ajan suurempi osa sijoittajista on nuorempaa sukupolvea joille some on hyvin luonnollinen tapa saada sekä jakaa informaatiota, myös tyyli on hyvin erilainen kuin aikaisemmin. Kuten joku aikaisemmin jo totesikin, kannattaa mielummin ottaa koppia kuin mennä poteroon jos meinaa jatkossakin pärjätä.

Nyt jää tämä väittely omalta osaltani tähän.

15 tykkäystä

Onpas kryptoissa rivakka korjausliike menossa. Bitcoin alimmillaan peräti viikkoon :smiley: mutta droppi ath-lukemasta (21:00 eilen illalla) kesti vain 18 tuntia josta suurin osa viimeisen 3-4h aikana. Nopeaa on toiminta. Monella oli varmaan automaattinen stoploss-myynti viritetty 50.000USD viivan lähelle.

Kerrankin hyvä dippipäivä, kun salkku näyttää +1% vaikka indeksit punaisena. Normaalisti on ollut sen 4 x indeksin verran miinuksella tällaisina päivinä. No ehkä hattu kourassa ja kyynel silmässä illemmalla, kun tulee joku kierrepallo munille kuitenkin :smiley:

17 tykkäystä

Ei voi kyllä kuin ihmetellä tuota CCIV menoa :smiley:
Rupeaa omat ~130% tuotot tolla alkutaipaleella tuntumaan epäonnistumiselta, haha. Toisaalta, jos sattuisin vielä omistamaan niin olisin varmaan hakannut koko Nordean ja Nordnetin solmuun myyntinappia rämpyttämällä. Aivan kreisiä.

3 tykkäystä