Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Eikä siinä vielä kaikki, kun nuo joskus lopulta tulee tonttiin innon laantuessa, niin miettikää sitä valittamisen ja foliohattuilun määrää… :pleading_face:

Mut, sijoittamisen ei pidäkään olla helppoa jos haluaa keskimääräistä parempaa tuottoa yli ajan. Tällaiset seireenit kuuluu matkaan (muistakaa vahaa korviin tai sitokaa itsenne mastoon jos haluatte vähän kuunnella laulua).

58 tykkäystä

Siis mikä homma tämä on? Mulla on nuo osakkeet (ei norjalaisia) enkä mielestäni ole sijoittanut hypeen. Selitystä kaivataan! Turha huudella jonninjoutavia muutoin!

3 tykkäystä

Mitä nää Norjalaiset hypeosakkeet on? Haluaisin tietää koska mulla on muitakin Norjalaisia osakkeita isolla painolla ja näitä mainitsemiasi hypeosakkeita en oo kuullukkaan :thinking:. Kyselen vaan mielenkiinnosta, en oo niihin sijoittamassa koska mulla on Norjaan-hajautus jo kunnossa ja hyvin toimii :upside_down_face:

1 tykkäys

Vähän haastan. Puhdasta numeropeliä. En 900e/kk vuokria suosittele, mutta osakunnilta ja järjestöiltä irtoaa isoja 500e/kk yksiöitä, yksityisiltä saa 650e/kk n. 30 neliöisiä järkeviltä paikoilta. Hyväksyttävät asumiskustannukset, kun on väh. 521e/kk saat maksimituet asumiseen eli 416,80e/kk. Jos vuokra 520e/kk, omasta pussista silloin hieman päälle 100e/kk. 300e/kk soluun saat 240e/kk asumistukea eli omasta pussista maksettavaa 60e/kk. Laittamalla 40-45e/kk saat asumiseen 220e edestä valueta. Siinä on ihan hyvä diili.

Säästöön jää vuodessa n. 500e, jos asunto on 520e/kk pintaan, n. 2300e, jos yksityiseltä ja vuokra+vesi+sähkö olisi 675e/kk vrt. opiskelijasolu, jossa saisi koko paketin ehkä 300e/kk?
Opiskelujen aikana saa 8100e/vuosi elämiseen asumistuen lisäksi, josta 5850e on lainaa. 7500e/v saa tienata ilman, että tuet pienenee tai koituu veroja maksettavaksi ja jättää pienen bufferin vielä rajoihin. Se 500e/v on niin merkityksetön määrä, että en suosittele kenellekkään menemään sen takia soluun. 2300e saa sitten jokainen pähkäillä. Itse näkisin senkin ihan no-brainerina mennä siihen yksiöön. Nettona 2300e /v ei kasvata varallisuutta mitenkään merkittävästi, mutta se yksiö voi helposti vaikuttaa mielentilaan ja jaksamisen määrään.

Näin ajattelen, jos varallisuus olisi 0. Jos löytyy vaikka 50k pesämuna niin vielä ihmeellisempää mennä soluun.

2 tykkäystä

Välillä on ihan hyvä hävitä vähän rahaa että oppii voittamaan paljon rahaa. Itse olen tällä hetkellä todella kiitollinen kaikista niistä virheistä mitä on viime vuonna tullut tehtyä, koska niiden ansiosta olen nyt varmaan 10x parempi sijoittaja kuin mitä olin viime vuoden alussa. @Verneri_Pulkkinen joskus aiemmin viime vuonna linkkasi Kiinalaisen tarinan Sei Wengistä, joka on kummitellut takaraivossa melkein joka viikko kun salkkua on katsellut:

Joskus epäonnistuminen on paras asia mitä ihmiselle voi tapahtua ja onnistuminen johtaa surkeaan kohtaloon.

75 tykkäystä

Tuo ois varmaa oikea ketju dumppailla näitä juttuja :man_shrugging:t2:

2 tykkäystä

Olen ennenkin linkkaillut näitä mersujen koeajoja kahvihuoneeseen… mutta tässä katselin uudempia videoita ja lisää tuota MBUXin toimintaa marinoitujen käyttäjien näkökulmasta, 3D näyttö ja pieni mauste kuljettajan monitorointia ja mitä ominaisuuksia sen kanssa on luotu. Klippi 1. (Onkohan jo meidän SEE tai SEYE @Aston_Livingstone ?)

Klippi 2. 5 näytön esittelyä ja miten systeemi toimii yhdessä.

Klippi 3. Puhujan suunnan tunnistus, peilien ja takaverhon säätö katseen avulla.

FYI @viljo muuten, kun reissaa paljon, S sarja osaa kertoa Qt:n pörssikurssin kunhan vain kysyy sitä. Ei tarvitse enää puhelimella säädellä.

https://resources.qt.io/customer-stories-automotive/built-with-qt-mercedes-benz-generation-eq?hsCtaTracking=56671088-60b5-4b89-bc2b-600942afd460|78980ef3-8e81-403c-aefd-22d6c54250ec

20 tykkäystä

Vastasin tuolla toisessa ketjussa toimeksiantoja koskevaan kysymykseen, mutta tähän pätee sama vastaus:

Nordealla on ollut kaikenmaailman teknisiä jumeja aina välillä. Vanha verkkopankki toimii näissä useimmiten parhaiten. Annetaan hetki aikaa uusimpien ominaisuuksien täydelliseen sisäänajoon. Myönnän, onhan se vaikea vaihtaa kun on vajaa 10 vuotta käyttänyt samaa alustaa :sweat_smile:

Turhauttavia ongelmia. Toisaalta tiedän, että taustalla palveluita kehitetään kovasti sujuvammaksi ja historian suurimmat ja nopeimmat asiakasryntäykset lisäävät hieman haastetta.

3 tykkäystä

Harmillista, että sote-alan harjoittelupaikat taitaa olla järjestään palkatonta. Kaikki tuntemani sh/ea/kätilö AMK opiskelijat joutuvat tekemään nuo palkatta. Työ, jota ei muutenkaan arvosteta tarpeeksi ja on matalapalkkaista ilman suurta urakehitystä.

Vai tietääkö joku sotelin harkkoja, mistä opiskelijalle olisi maksettu?

4 tykkäystä

NEL/Zaptec nyt tulee ekana mieleen.

Eikun en mä sitä kysyny.

2 tykkäystä

Sote alalla ei ole maksettu lähtökohtaisesti palkkaa harjoittelun ajalta. Nyt kun työvoiman kysyntä on niin suurta, varsinkin koronan vuoksi, niin opiskelujen loppuvaiheen opiskelijoilla on mahdollisuus neuvotella viimeisten harkkajaksojen palkallisuudesta ja sopia, että tekee myös esim kesälomalla palkallista työtä. Yksityiset työnantajat maksavat yleensä -10% alan TES minimitaulukkopalkkojen.

Kommentoin Viljo tähän kahvihuoneessa niin ei sotketa PLUGia enempää. :wink:

Tämä on oma vaatimaton näkemykseni, mutta kuten monessa muussakin asiassa niin myös sijoittamisessa kysymysten kysyminen on melkeinpä tärkein asia. Ja se että osaa kysyä oikeita kysymyksiä, vaatii myös taitoa ja perehtymistä liiketoimintaan.

Varsinkin ikävillä kysymyksillä voi säästää omaa lompakkoaan. :wink:

8 tykkäystä

Näin itsekin ajattelen, että hyvät kysymykset kannustavat kaivamaan vastauksia ja miettimään tarvittavia toimia.
Jossain vaiheessa kaikista yhtiöistä eittämättä kysytään saman tyyppisesti, vaikka toki sentimentti ja momentumia ei passaa unohtaa.

Minun plug exit 65-72 dollarissa on muuten toistaiseksi ollut aika hyvä sentiment in ja momentum in osalta ja kun ne irronneet rahat on osittain sijoitettu akselille livechat software ja qt, niin jo ollaan edelle (vaikkakin eilen uusiutuvat pomppasivat ylös).

Jännä nähdä miten salkku nyt performoi ilman isoa uusiutuvien osuutta, joka tuppasi vaan nousemaan ja nousemaan.

Stressi ainakin pääsi laskemaan.

6 tykkäystä

Masse-setä ottaa syyt niskoilleen :slight_smile:

Sedän kafferoomissa päivittämä arvostettu sijoitusopas kertoo jo 2. luvun 3:ssa jakeessa: “Sijoittaminen on viihdettä, mistä pitää aina välillä ihan maksaakin” :moneybag:

Ai niin, oppaan uusimpaan painokseen on juuri äsken hyväksytty ihan tuore sijoitusalan aforismi, luku 3, jae 4: “Ei raha tee onnelliseksi, mutta kummasti se rauhoittaa” :laughing:

Masse-setå, FA, sijoitustotuuksia Inden foorumilla jo vuosien ajan :notes: :notes:

24 tykkäystä

Itsellä on ollut käytössä toteamus: “Eihän sitä voi edes harrastukseksi kutsua, mikäli siihen ei uppoa kaikki rahat ja terveys” :grin:

En tosiaan tiedä mistä kyseinen on iskostunut omaan koppaan. Elän kyllä täysin tämän mukaisesti. Urheilulla kroppa hajalle ja kaikki ylijäämä raha lojumaan Nordnet-tilille.

6 tykkäystä

Jep. Jo papukaija G. Pula-Aho totesi aikoinaan: raha tekee rauhalliseksi.

2 tykkäystä

Mitenkä saan foorumin asetukset siihen kuntoon, että itselleni näkyy päällimäisenä tietyt ketjut? Tai ns itselle tärkeät, jos niihin on tullut uusia viestejä? Ettei tarvitsisi etsia qt,smart ja evo kaikkien ketjujen sekamelskasta.

image

Klilkkaamalla tuosta ketjun lopussa voit lisätä ketjun kirjamerkkeihin ja sitten saat seuraamasi ketjut yhteen paikkaan Kirjanmerkkien taakse:

image

8 tykkäystä

Viestittääkö Inderes salaa karhumarkkinaa? Tästäkö lasku nyt lähtee?

48 tykkäystä