Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Omaan silmään vaikuttaa, että varsinkin nasse käy viivytystaistelua. Painetta laskulle on, mutta vielä toistaiseksi tuularit ovat ostaneet dipit kiinni, luottaen viime vuodelta opittuun “buy the dip” strategiaan.

Nasse voi laskea vielä helposti 30-40% se ei kuitenkaan meinaa sitä, että sepe lähtisi syöksyyn. Teknoista vaan rahat siirtyy muualle. Jos korot jatkaa maltillista nousua vielä, niin voi jenkkien pankkisektorille koittaa todelliset kissapäivät.

Jännä nähä mitä seuraa taas kun tulee tiukemmat korona säännöt. Veikkaan että kesko ja tokmanni on kovimmat voittajat Q1.

Edit: Harmi kun Sok ei ole pörssissä siinä oisi kova kolmikko.

3 tykkäystä

Se oli ihan hyvä yritys Warre mutta saattoi ajatukset mennä aika kuuroille korville Koko homma oli melkein alusta pelkkää kinastelua ja jankkaamista “mun sijoitustapa isompi kuin sulla” eikä mitään keskustelua. Veikkaan että osa pelleili tahallaan mutta eräät oli varmaan tosissaan.

Oikeasti hiton koomista. Tuli mieleen että onko jengillä tylsää tai hermot kireällä koronassa.
:neutral_face::slightly_smiling_face::grinning::sweat_smile::rofl:

Historiallinen päivä lähestyy, mutta ei ihan liian nopeasti.

12 vuotta myöhässä, mutta alkaa olla oleellisilta osiltaan valmis. Tirsk.

Kyllähän nyt tuntuu hyvältä. Tämä on osoitus siitä, että laitos on oleellisilta osiltaan valmis, toimitusjohtaja Tanhua toteaa.

Eikös Fortumilla ole tähän jotakuinkin 25% osuus?

10 tykkäystä

Ei kannata viel nuolaista ennenkun tipahtaa. Voihan olla että EU ehtii bännäämään koko ydinvoiman / laittaa mustalle listalle ennenkun mylly ehtii käynnistymään… eli jännitetään vielä… :sweat_smile:

Tässä ostossa korkoa korolle ilmiö näkyy paljon nopeammin kun alkaa vaa nostelemaan👍🏿

8 tykkäystä

Hetkinen, kai tiedät että siellä on isoja todella kannattavia firmoja järkevillä kertoimilla isolla painolla indeksissä? Vaatisi mielestäni aika paljon, että mentäisiin 30-40% indeksitasolla alaspäin…
Ostaisitko perustella näkemystäsi?

2 tykkäystä

Jos saa udella sun ostoista… Mistä ostit painot ja tangon? Tätä ostoa olen myös kaavaillut, mutta kaikkialla aikalailla loppu tai löytyy jotain painonnostajien akateemisen klubin leiman saaneita painoja, (ei mitenkään vihaa painonnostajia tai liittoja vastaan, pihin ulinaa!) jossa hintaa 3x harrastelijan painoihin :smiley:

2 tykkäystä

Itse olen sitä mieltä, että siinä oltiin tosissaan ja selvitetty asiaa, pohdittu ja aidosti uskottiin omaan oikeassa olemiseen. Kun havaitaan oma väärässä oleminen syntyy kognitiivinen dissonanssi. Olin muutenkin asiasta kiinnostunut käyttäytymistieteen näkökulmasta ja pidin siksi keskustelua yllä. Olisin halunnut jatkaa keskustelua, mutta jostain syystä en näe ketjun loppupään viestejä. Olin kinnostunut keskustelusta ajattelun vinoumien näkökulmasta. Minusta vaikutti, että tilanteessa oli kohtuullisen tuoreita sijoittajia ja Ankkurointivaikutus ja vahvistusharha. Mukana oli myös pelurin virhepäätelmä.

Oliko nämä mukana:
Yksimielisyysharha
Sädekehävaikutus
En päässyt loppun, koska tämä minua oikeastaan kiinnosti:
Ylivertaisuusvinouma
Ikea-efekti

Halusin itse kehittyä sijoittajana ja ihan muutenkin ja testata teenkö argumentointivirhettä ja syyllistynkö itse ylivertaisuusvinoumaan. Sijoittamisen kannalta kehittymisen vuoksi halusin testata itseäni syyllistynkö osinkojen sädekehävaikutukseen. Tuo testaamiseen keskustelu oli loistava.

8 tykkäystä

Mikös keskustelu tämä on ollut? Vaikuttaa mielenkiintoiselle

Gorilla Sportsista, tosiaan tuollakin melkeen kaikki tangot loppu ja joitain tulee ens kuussa lisää. Painoja sentään löytyy paremmin :grin: Mutta vaikutti oman nopeahkon tutkimuksen mukaan sopivan hintaselta, kun ei tässä oikeen salille oo viittinyt mennä.

1 tykkäys

Omat välineet ostanu tv-shopista. Lupauksensa pitänyt, mahtuu sängyn alle💪

7 tykkäystä

Itse tilasin just sportkraftilta setin kotiin.

1 tykkäys

Ei niinkään rakentavan keskustelun mutta käyttäytymistieteen näkökulmasta se oli kyllä melkoinen pala entrecotea. Voi olla että psykologeilla olisi myös ihmeteltävää. Ja tavallaan vähäinen kokemus sieltä kyllä paistoi läpi. Hauskaa oli mutta jospa ei kuitenkaan samantyylistä täällä

Keskusteluhan pätkäs noin 200 paikkeilla. Appilla näkyi enemmän mutta ei siellä nyt mitään olennaista lisättävää ollut.

1 tykkäys

En kyllä löytänyt netin kautta ainakaan mitään tuotteita :thinking: Kiitokset muille, ruvetaan tekemään katselmusta :nerd_face:

@Iippa Tokmannilla oli ainaki viä hetki sitte saldoilla 30mm keskireiällä 2x5kg ja 2x2.5kg valurautapainoja ihan ok hintaan.

Tjaa, onkohan tässä tuoreessa Suezin kriisissä nyt pienhkö musta joutsen purjehtimassa maailmankauppaa sekoittamaan. Epäilemättä kanavan rannassa ja lukuisissa hinaajissa seilorien päät kääntyilevät kuin tennisottelussa, mutta jos ratkaisu pitkittyy niin tilanne mutkistuu. Katalyytti johonkin seuraavaan globaaliin kauppahäiriöön kukaties.

1 tykkäys

Ihmetyttänyt itseänikin noin suuri hinnan ero. Kurssikehityksessä on iso ero vähämpivaihtoisen äänivaltaisen hyväksi. Nousut esim. viime 1kk VOW +46,74% ja VOW3 +33,27%.
VOW3 ilmeisesti kuuluu ilmeisesti marginaalisesti korkeampi osinko.

Vernerin 10 minuutin video oli jälleen täynnä asiaa. Hyvä muistuttaa osakesalkun keskittämisen petollisuudesta, kun osakemarkkinan tuotot tulevat kourallisesta yhtiöitä. Täytyy taas miettiä oman salkun yhtiöiden laatua tarkemmin, koska muutama yhtiö toimii aika vaikealla toimialalla.

Helsingin pörssissä on aika paljon yhtiöitä, joiden holdaaminen vuosikymmenen ajan on johtanut karuun lopputulokseen. Sitä huonompi tulos, mitä suppeampi salkku ja mitä huonommat yhtiöt.:no_mouth:

Heikon yhtiönkin näkymät ovat jossain vaiheessa näyttäneet hyviltä. Hyvässä suhdanteessa myös heikon yhtiön osakekurssi voi nousta voimakkaasti eikä liiketoiminnan haavoittuvaisuutta ajattele silloin kukaan.

Vuosikymmenten aikana liiketoiminnallisesti heikko tai haavoittuvainen yhtiö kuitenkin joutuu usein vaikeuksiin. Harvan yhtiön yritystoiminta jatkuu päättymättömänä pelinä.

Kokosin yhteenvedon alle muutaman esimerkin siitä kuinka pitkässä juoksussa hyvät näkymät muuttuvat huonoksi sijoitukseksi. Tunnettuja esimerkkejä menneiltä vuosilta.

Yhteenveto

Tiimari

  • Vuonna 2002 Tiimari ehkä näytti kasvuyhtiöltä. Tavoitteena oli laajentua Ruotsiin ja Baltiaan. Tiimarin tarina kuitenkin päättyi konkurssiin vuonna 2013.

Elcoteq

  • Elcoteq nousi raketin tavoin vuonna 2004. Q3/2004 liikevaihto nousi 830 miljoonaan euroon ja liiketulos 17 miljoonaan euroon. Lopulta Elcoteqin tarina kuitenkin päättyi konkurssiin 2011.
    Elcoteq

Perlos

  • Perloksen osakkeen hinta vuoden 2000 lopussa oli 22,00 euroa. Vuonna 2004 Perlos kuului vielä analyytikoiden suosikkeihin. Taiwanilainen Lite-On osti Perloksen v. 2007 40,5 prosentin preemiolla hintaan 5,20 euroa.
    Perlos

Tulikivi

  • Tulikiven osake maksoi vuoden 2001 alussa 0,90 euroa. Vuonna 2006 Tulikiven “sotaisat suunnitelmat” loivat uskoa ja kurssi nousi yli 3,5 euroon. Nyt 15 vuotta myöhemmin Tulikivi jatkaa edelleen toimintaansa mutta kurssi on laskenut paljon.

Stromsdal

  • Vuonna 2006 Stromsdal yritti tehdä uutta käännettä. Vielä vuonna 2007 kurssi nousi jopa 30 prosenttia päivässä. Stromsdalin erikoiskartongille ei kuitenkaan riittänyt enää kysyntää ja Stromsdal hakeutui konkurssiin vuonna 2008.
    Stromsdal

Takoma

  • Takomasta näytti tulevan tuottoisa käänneyhtiö. Vuonna 2012 kurssi vielä kaksinkertaistui Rolls-Roycen tilausuutisesta. Lopulta Takoma hakeutui kuitenkin konkurssiin vuonna 2017.
    Takoma
32 tykkäystä

Melko vaisuksi on mennyt noiden hype osakkeiden nousu yritykset näin indeksi nousupäivinäkin. Ei saa tuulta alle vety, SPAC, ehangit eikä ev yms.laput. Huomaa myös täällä osto/myynti osion hiljaisuudesta. Ehkä ihan hyvä näin. Kun on noista melkein kaikista jo luopunut niin ei hirveästi kyllä enää innosta lähteä lottoamaan. Ehkä joku muukin ajattelee samalla tavalla.

7 tykkäystä