Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Mitenkä voi vastata viestiin tai viestin lainaukseen toisessa ketjussa?

Ps.kuva ois kiva.

1 tykkäys

Verneri näköjään on päättänyt lähteä taistelemaan plug kavereita vastaan :grinning:

Lainaa viestiä normaalisti ja copy-pasteta tämä lainausteksti [quote] … [/quote] välistä sinne toiseen ketjuun. Foorumi kysyy kumpaan ketjuun haluat vastata, valitse se uusi ketju eikä alkuperäistä ketjua.

1 tykkäys

Musta siellä nyt ei oikein vääntämistä ole. Plugi on kallis kuin mikä ja aika harvassa ovat ne, jotka sanovat Plugin olevan halpa näillä hinnoilla, saati sitten 1kk tai 2kk takaisella hinnalla.

1 tykkäys

Hyviä uutisia Raumalta. Loistohomma. Pieniä valonpilkahduksia tämän koronan jälkimainingeissa

Edit. Ja duunia näkyisi riittävän pariksi kolmeksi vuodeksi näillä tilauksilla

6 tykkäystä

(Seuraava ei ole tarkoitettu sijoitusneuvonnaksi eikä minkään sortin kettuiluksi.)

Itse olen havainnut toimivaksi taktiikaksi ns “Inderesin peesauksen”. Eli sen sijaan, että sijoittaisin millon mihinkin hype/fomo-lappuun, niin sijoitan ihan vaan niihin yhtiöihin, joissa on Osta/Lisää suositus päällä.
Myynneissä olisi varmaankin voinut toteuttaa samaa taktiikkaa, mutta vain toiseen suuntaan. Sen sijaan myynnit (4kpl) olen tehnyt fiiliksen mukaan ja niistä ainakin puolet on mennyt vähän persiilleen.
Salkusta löytyy 18 osaketta ja niistä vain kolme taitaa olla sellaisia, joihin en ole saanut Inderesiltä “vihreää valoa” niihin sijoittaessa. (Smart Eye, Kreate ja Orthex.)

Maantieteellinen hajautus on salkussani tietysti vähän vajavaista, mutta nykyään monet Helsingin pörssin yhtiöt on melko kansainvälisiä ja se paikkaa hieman tilannetta.
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus hommata näiden lisäksi jotain megatrendeihin sijoittavia etf:iä, niin homma alkaa olemaan bueno.

Tämän nykyisen taktiikan tulos, on ollut mielestäni aivan jäätävän hyvä. Ja iso kiitos siitä kuuluu luonnollisesti Inderesille. :pray:

1 tykkäys

Pakko nostaa tälle kaverille safarihattua kun jaksaa kontrata Helsingin pörssin parhaita yhtiöitä säännöllisesti, pitää itsenikin varpaillaan kun kuitenkin näitä aika paljon salkusta löytyy.

Mutta; ehkä minulla (ja kaiketi muillakin) on sitten vilkkaampi mielikuvitus kun pystyy sen +70% tulevaisuuden kassavirroista sijoittamaan sinne terminaalin puolelle joissain yhtiöissä.

Petrin Harvian 2030e EBIT on DCF-mallissa 43,9m€. Tänä vuonna tehtäneen se bout 30m€. Ei tuo minusta miltään voodoolta tunnu, hyvin varovaiselta arviolta pikemminkin. Samoja lukuja voisin muuten ottaa myös Remedystä, sillä uskon että Aten tämän hetken arvioit osoittautuvat pitkässä juoksussa konservatiiviseksi.

Mutta siitä se markkina muodostuu kun katsotaan asioita eri vinkkelistä :slight_smile:

10 tykkäystä

25 tykkäystä

Voit olla täysin oikeassa että osa noista tai vaikkapa kaikki voivat sinänsä olla loistavia sijoituksia nykyiselläkin arvostuksella, mutta sanonpahan vaan että vielä pari-kolme vuotta takaperin jos olisit tuollaisia arvostuksia lyönyt mille tahansa OMXH-firmalle, niin sinua olisi pidetty mielipuolisena bullerona :smiley:

Olen kanssasi samaa mieltä että kyseessä on varmasti Helsingin pörssin parhaimmisto ja yhtiöillä on monia laadullisia elementtejä millä voidaan perustella keskivertoa korkeampi arvostus. Se ei kuitenkaan ole välttämättä ristiriidassa sen ajatuksen kanssa että yhtiöt voivat olla samaan aikaan törkeän kalliita, enkä muuten itse olisi ostolaidalla, vaikka kaikkien noiden kurssit laskisivat 50%.

Ihmisillä on tapana tottua vallitseviin olosuhteisiin ja väitän että nykytilanne ei radikaalisti muuttuisi, vaikka jokainen noista osakkeista nousisi loppuvuonna vielä 100%. Lyödään vähän vain lisää prosentteja terminal valueen, niin kyllä se siitä! Kurssinousuhan vielä todistaa että kyseessä on täysin uniikkeja unikorneja, eikä korneja koneja :sunglasses:

Pörssi on rikki ja nyt on helppoja tuottoja jaossa. Olen itse ainakin pettynyt jos tänä vuonna ei pääse nauttimaan kolminumeroisista tuotoista, joten on syytä iloita nykytilanteesta niin kauan kuin tämä hulluus kestää! Ei silti pidä tuudittautua ajattelemaan että järjettömyys olisi pitkäkestoinen olotila :cowboy_hat_face:

15 tykkäystä

14 tykkäystä

Itse mietin sen yksinkertaistettuna.

  1. Kukaan ei osu myynneillä huippuihin ja ostoilla pohjaan.
  2. Mitä isompi spreadi suuntaan tai toiseen sitä onnistuneempi/epäonnistuneempi treidi/sijoitus on. (Toki oletettaen että voitto/tappio joskus realisoidaan)
  3. Jos teet euromääräisesti enemmän voitollisia treidejä kuin tappiollisia niin teet tulosta.
  4. Tässä esimerkissä pääoma 5000€->4000€ on tappiollinen kun taas jostain alle 4000€ sijoitetusta pääomasta siihen päätyvä on voitollinen.

Pelkästään tätä 5000€->4000€ ilman ostohintaa katseltaessa se tappiollinenhan on verot huomioiden parempi tilanne myydessä, mutta todellisuudessa se on syönyt sijoitettua pääomaa. Osakkeiden y ja z voitoista kyseiseen lappuun sijoitettu pääoma on irrelevantti tämän osakkeen x kohdalla mutta toki kokonaisuutena voi laskea että jos niissä voitot on sama kuin lapun x tappio niin olet voitolla 2:1.

En kyllä nyt ole edes ihan varma mistä tässä väännetään mutta antaa jäädä tähän🤷🏼‍♂️.

Noh, tämän näkee sitten aikanaan miten meni.

Tällainen hodlari ei kyllä erityisesti nauti yhä kiristyvistä arvostuksista. Ripaus bulleroa ja kourallinen optimismia, joten nukun silti yöni erinomaisesti.

Tarkoitus omistaa yhtiöitä jotka luovat massiivisesti omistaja-arvoa pitkän ajan kuluessa, joten noi paperivoitot on se ja sama. Löydän edelleen vaivattomasti paikkoja varovaisille lisäilyille, mutta näihin laatukasvajiin ei kieltämättä olisi tyhjältä pöydältä enää helppo pistää isosti sisään. En ajatellut kotiuttaa mitään ellei meno ole Tokio '89-'90 (noh, ehkä vaatimattomampikin kupla riittäisi… :grinning:)

7 tykkäystä

Optimisti voittaa yleensä pessimistin pidemmän päälle, mutta minua kovasti kiinnostaa että mistä tunnistat Tokio 89-90 -tilanteen, jos et kerran nyt ole laittanut koko salkkua laitaan? Missä vaiheessa esimerkiksi Qt on niin kallis, että se on pakko myydä? EV/S 30x? 40x? 50x? 100x? Vaikka olisitkin sitä mieltä että kallishan se on, niin mihin ihmeeseen laittaisit rahasi? Olisihan se hullua jättäytyä pois jatkuvasti nousevan junan kyydistä! Minusta tuntuu että OMXH on ylipäätään alle 5 edes etäisesti sijoituskelpoista osaketta tällä hetkellä ja veikkaan että ensi vuonna niitä on 0 kappaletta! Väitän että suurin osa ostaa nyt tällä hetkellä nousevia osakkeita ihan vaan siitä syystä että ne nousevat ja fiilistelevät sitä kun salkku paisuu. Harvalla on toimivaa varasuunnitelmaa, jos kertoimien ikuinen venyttäminen ei jatku tai salkkuun iskee jopa multippelikompressio :ghost:

Vastuuvapauslauseke: Oman salkun keskimääräinen 2021 EV/S on hetkellä jotain 2-3x välillä, niin on helppo huudella kalliista osakkeista :smiley: Kun on pari kertaa nähnyt noi -90% laskut, niin ei näillä paperikäsillä holdata mitään EV/S 10x lappuja, puhumattakaan EV/S 20x+

Edit: Voin mä sitä taas vähän avata tuossa hieman myöhemmin illemmalla @Wallet_Nahlroos. Olen pyrkinyt hieman vähentämään omista sijoituksista kirjoittelua tänne, koska aikaisemmin peesausefekti oli hirmuisen voimakas ja kuulin jopa että jotkut harrastavat hajautettua peesaussalkkua (peesaavat useampaa henkilöä samaan aikaan, jotta riskiä saadaan alaspäin :joy: ). Olen aina pelännyt sitä että joku kokematon sijoittaja menee isolla vivulla peesaukseen ja tuhoaa sillä oman elämänsä.

21 tykkäystä

Ethän sinä ostanut 50% alempaakaan, se on totta. Viittaus Qt.

Qt kertoimet on aika hankalat kun sen tulos tulee jossain vaiheessa ihan varmasti paljon kasvamaan ja toki syytä onkin. Yritys osto optiokin on ihan jees ohjelmisto puolella.

3 tykkäystä

Milloinka Eka nähdään “Mitä sinulla on salkussa” ketjussa? :grin:

4 tykkäystä

Parempi ostaa ja holdata kuin olla ostamatta. Tuumailee viikinkipäällikkö.
Mutta rahaa ei saisi menettää ja vernerikin sanoo että (tähän se pikkukakkosen nallen ääni) “varokaa heikkoja jäitä”.

Jos yrittää saada kovaa ylituottoa niin mahdollisuus sormien palamiseen moninkertaistuu. Jos ostaa Indeksirahastoja niin sitten sormiin ei satu.

1 tykkäys

Tosin huonona puolena ei myöskään pääse postailemaan “salkkujen tuotto%” ketjuun keulimisia +50% YTD käppyröiden kanssa. Paitsi jos pandemia, mutta se toimi vain viime vuonna, tuskin enää tänä vuonna.

Totta se tietysti tämäkin mutta eikait kukaan sen postailun takia sijoitakkaan. Jokainen tyylillään. Kyyti on nyt kovaa ja kyllähän se on “itsestään” selvää että jossain vaiheessa korjataan pikkuisen mutta milloin niin se onkin sitten eri juttu

1 tykkäys

Qt on kyllä vaikea eläin arvioitavaksi. En ole tehnyt mitään päätöksiä minkään sortin EXIT-multippeleista (tarkoittaen tällä millä arvostuksella hyppään pois). Koitetaan elää hetkessä ja pysyä kartalla.

Keskihinta on itsellä jotain 21 euroa, joten luulen saavani loppupeleissä ihan kelpo tuoton vaikka katson tätä vähän pitempään ja maailmaa ei täysin valloitettaisikaan.

Firma kuitenkin tulee tahkoamaan monta vuotta jotain +50% EPS CAGR, +50 ROE-%:a, huikeasti kassavirtaa, jota alloikoida esimerkiksi eilen julkaistun yrityskaupan kaltaisiin hankintoihin. Kyllä minä olen valmis sietämään kireitäkin arvostuksia vaikka ne eivät loputtomiin kestäkään. On päivän selvää, että ennemmin tai myöhemmin tuokin firma palaa kuolevaisten tasolle niin itse bisneksen kasvun kuin kertoimien suhteen. Ajattelin katsoa tämän kortin mieluiten pitemmälle kuin lyhyemmälle, eikä vuoristorata tunnu missään kunhan itse bisnes luistaa.

Firman arvo kuitenkin alla kumuloituu näillä spekseillä ihan törkeää vauhtia. Käypä arvo on mitä on, mutta vakaasti uskon alle sen omat hankintani tehneeni. Se riittää minulle toistaiseksi.

Ja mitä tulee case Tokion tunnistamiseen, niin sen luokan kokovartalokupla aiheuttanee fyysisiä oireita :smiley: yksittäisten osakkeiden pilvilinnojen kanssa pärjäilen kuin muumipeikko surffaten, mutta jospas tuollaisen Tokion tunnistaa jos se sattuisi elämän aikana osumaan pörsseihin kun sijoitan. Nyt ollaan vielä aika kesyllä tasolla tuohon verrattuna. Kallistahan tuolla jo yleisesti ottaen on, ei sitä voi kieltää.

4 tykkäystä

Hyvä kyssäri ja avaus! Setä suosittelee, että soita Addick FIVAaan ja kysy mitkä laput pitää täyttää, tee mallisuoritus ja näytä se täällä foorumilla.

Olishan se foorumin peukutuksissa lähellä ATH:ta, jos temppu onnistuisi ja voisi rinta rottingilla sanoa, että “tämä on aito sijoitussuositus” eikä mikään Masse-setämäinen pliisu eli “näkemys, mielipide tai kertomus omista tekemisistä” :grin:

Tietenkin toinen vaihtoehto on mennä Indelle analyytikoksi, tehdä vaikka Sammosta laaja rapsa ja laittaa Saulin tyyliin vihreä neliö oikeaan yläkulmaan tulkinnalla “riski matala, osta” :slight_smile: Sinällään nää Inden toiminnot on vähän ristiriitaisia, kun toisaalla Verphun ym. jutuissa toistuvasti sanotaan, että Inde ei anna sijoitusneuvontaa tai -suosituksia :thinking: :thinking:

Ehkäpä vanha setä on vaan vähän dementti eikä ymmärrä nk. korkeampaa matematiikkaa.

Masse-setä, FA, Vieläkö ennen hautajaisia sedältä vois tulla Kuutista AITO “osta” suositus??? :sweat_smile: :sweat_smile:

4 tykkäystä