Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Tietääkö täällä kahavihuoneella joku, että miten sijoitusneuvonnan aloittaminen sujuisi?

Tutkailin FiVan sivuja ja siellä oli toimilupia yms., mutta vähän raskaalta tuntui omaan ajatukseen.

Multa on siis viimeisten kuukausien aikana useampi kaveri kysellyt, että voisinko hoitaa heidän sijoituksiaan?

Ajattelin, että harrastuksena tuota voisi pyöritellä, mutta jos otan nimellisen palkkion vastaan, niin rikonko jotain FIVAn pykäliä?

Entä jos pyöritän 10 salkkua talakoina oman salkun pyörittämisen ohessa, tarvitsenko lupia?

Onko palstalaisista muut tehneet tällaistä?

9 tykkäystä

Sijoitusneuvonta on aina luvanvaraista toimintaa… Eiköhän tähän luvat tarvita.
@Verneri_Pulkkinen

1 tykkäys

Älä lähde tuohon, voi olla kohta entisiä kavereita ja käräjät perässä

39 tykkäystä

Itsekin luulen että seuraavan rommin kohdalla mitataan ystävyyttä noissa hommissa. :sweat_smile: En tietenkään tilannettasi voi kuin arvailla, mutta itse en uskalla kuin korkeintaan puolison sijoituksia käsitellä.

2 tykkäystä

Itse olen tuttavalle kertonut mihin olen milloinkin sijoittanut, mutten ikinä kehoittanut ostamaan/myymään mitään. Lähinnä todennut että yritän tehdä hyviä sijoituksia ja toivottanut tervetulleeksi samaan veneeseen, mutta varoittanut että voin olla väärässä. Tämän aktiivisempaan “salkunhoitoon” kaverille en uskaltaisi lähteä.

9 tykkäystä

Erikoinen ajatusmalli. Eikö todellisuudessa tilanne ole se, että molemmille on kertynyt tappiota 1000e siitä valitusta tarkasteluajankohdasta laskien?

Verojen kannalta merkitystä tietysti. Muuten ero on vain psykologinen.

Vai kuinka pitkälle tuota ajatusmallia voi ketjuttaa? Jos mulla 5000e positio osakkeesta x, jonka ostoon käytetyt rahat on saatu osakkeiden y ja z voitoista, miten tämä sitten lasketaan? :d Nollaako vain uusi palkkatuloista sijoitettu pääoma tilanteen? Vai nollautuuko jos teen osakkeella x ns. veromyynnin?

1 tykkäys

Tulipa osallistuttua elämäni ensimmäiseen yhtiökokoukseen. Marimekon yhtiökokous läppäri sylissä tuli katsottua alusta loppuun. Mukava kun oli suomeksi, niin ymmärsinkin jotain mistä siellä puhuttiin :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

Aika negatiivista suhtautumista porukalta :wink:

Sanoinkin jo porukalle, että mahtaisi olla rähinä päällä, kun ensimmäisen kerran indeksille häviäisi. 11 vuotta putkeen meni indeksiä edellä, mutta nyt olen YTD jäljessä.

Olen puolisentoista vuotta naputellut nostoja whatsapp-ryhmässä ja osaan on jengi lähtenyt mukaan. Tietenkin ollut hyvät ajat ja lajin helppous jne.

Toisaalta ilmeisesti sen verran vahvaa perustelua olen valinnoilleni osannut sanoa, että jengi vakuuttunut osaamisesta.

Ammattilaisuus ei kiinnosta, mutta sellainen kiva harrastus, josta saisi vähän lisätuloja omaan sijoituskassaan.

5 tykkäystä

Analyytikot ovat tainneet kantaa hiekkasäkkejä urakalla kun jenkkipankkien öönings biit:ejä seuraa lasku pre-marketissa.

image

image

Tarkoitukseni ei tietenkään missään nimessä ole lytätä aikomuksiasi; kuten sanoin, niin en tiedä tilannettasi. :wink: Toteutuessaanhan tuollainen järjestely on todella hyvä: kaverit saavat ylituottoa, itse saa harrastella riittämiin muiden rahoilla ja siitä vielä saa hieman provikkaa.

Kuitenkin näen äärimmäisen tärkeänä että kaverisi ymmärtävät riskit ja sen kuinka rahoja ei kannata ottaa ulos, jos markkina äkillisesti kyykkää.

1 tykkäys

Mitenkä voi vastata viestiin tai viestin lainaukseen toisessa ketjussa?

Ps.kuva ois kiva.

1 tykkäys

Verneri näköjään on päättänyt lähteä taistelemaan plug kavereita vastaan :grinning:

Lainaa viestiä normaalisti ja copy-pasteta tämä lainausteksti [quote] … [/quote] välistä sinne toiseen ketjuun. Foorumi kysyy kumpaan ketjuun haluat vastata, valitse se uusi ketju eikä alkuperäistä ketjua.

1 tykkäys

Musta siellä nyt ei oikein vääntämistä ole. Plugi on kallis kuin mikä ja aika harvassa ovat ne, jotka sanovat Plugin olevan halpa näillä hinnoilla, saati sitten 1kk tai 2kk takaisella hinnalla.

1 tykkäys

Hyviä uutisia Raumalta. Loistohomma. Pieniä valonpilkahduksia tämän koronan jälkimainingeissa

Edit. Ja duunia näkyisi riittävän pariksi kolmeksi vuodeksi näillä tilauksilla

6 tykkäystä

(Seuraava ei ole tarkoitettu sijoitusneuvonnaksi eikä minkään sortin kettuiluksi.)

Itse olen havainnut toimivaksi taktiikaksi ns “Inderesin peesauksen”. Eli sen sijaan, että sijoittaisin millon mihinkin hype/fomo-lappuun, niin sijoitan ihan vaan niihin yhtiöihin, joissa on Osta/Lisää suositus päällä.
Myynneissä olisi varmaankin voinut toteuttaa samaa taktiikkaa, mutta vain toiseen suuntaan. Sen sijaan myynnit (4kpl) olen tehnyt fiiliksen mukaan ja niistä ainakin puolet on mennyt vähän persiilleen.
Salkusta löytyy 18 osaketta ja niistä vain kolme taitaa olla sellaisia, joihin en ole saanut Inderesiltä “vihreää valoa” niihin sijoittaessa. (Smart Eye, Kreate ja Orthex.)

Maantieteellinen hajautus on salkussani tietysti vähän vajavaista, mutta nykyään monet Helsingin pörssin yhtiöt on melko kansainvälisiä ja se paikkaa hieman tilannetta.
Tulevaisuudessa olisi tarkoitus hommata näiden lisäksi jotain megatrendeihin sijoittavia etf:iä, niin homma alkaa olemaan bueno.

Tämän nykyisen taktiikan tulos, on ollut mielestäni aivan jäätävän hyvä. Ja iso kiitos siitä kuuluu luonnollisesti Inderesille. :pray:

1 tykkäys

Pakko nostaa tälle kaverille safarihattua kun jaksaa kontrata Helsingin pörssin parhaita yhtiöitä säännöllisesti, pitää itsenikin varpaillaan kun kuitenkin näitä aika paljon salkusta löytyy.

Mutta; ehkä minulla (ja kaiketi muillakin) on sitten vilkkaampi mielikuvitus kun pystyy sen +70% tulevaisuuden kassavirroista sijoittamaan sinne terminaalin puolelle joissain yhtiöissä.

Petrin Harvian 2030e EBIT on DCF-mallissa 43,9m€. Tänä vuonna tehtäneen se bout 30m€. Ei tuo minusta miltään voodoolta tunnu, hyvin varovaiselta arviolta pikemminkin. Samoja lukuja voisin muuten ottaa myös Remedystä, sillä uskon että Aten tämän hetken arvioit osoittautuvat pitkässä juoksussa konservatiiviseksi.

Mutta siitä se markkina muodostuu kun katsotaan asioita eri vinkkelistä :slight_smile:

10 tykkäystä

25 tykkäystä

Voit olla täysin oikeassa että osa noista tai vaikkapa kaikki voivat sinänsä olla loistavia sijoituksia nykyiselläkin arvostuksella, mutta sanonpahan vaan että vielä pari-kolme vuotta takaperin jos olisit tuollaisia arvostuksia lyönyt mille tahansa OMXH-firmalle, niin sinua olisi pidetty mielipuolisena bullerona :smiley:

Olen kanssasi samaa mieltä että kyseessä on varmasti Helsingin pörssin parhaimmisto ja yhtiöillä on monia laadullisia elementtejä millä voidaan perustella keskivertoa korkeampi arvostus. Se ei kuitenkaan ole välttämättä ristiriidassa sen ajatuksen kanssa että yhtiöt voivat olla samaan aikaan törkeän kalliita, enkä muuten itse olisi ostolaidalla, vaikka kaikkien noiden kurssit laskisivat 50%.

Ihmisillä on tapana tottua vallitseviin olosuhteisiin ja väitän että nykytilanne ei radikaalisti muuttuisi, vaikka jokainen noista osakkeista nousisi loppuvuonna vielä 100%. Lyödään vähän vain lisää prosentteja terminal valueen, niin kyllä se siitä! Kurssinousuhan vielä todistaa että kyseessä on täysin uniikkeja unikorneja, eikä korneja koneja :sunglasses:

Pörssi on rikki ja nyt on helppoja tuottoja jaossa. Olen itse ainakin pettynyt jos tänä vuonna ei pääse nauttimaan kolminumeroisista tuotoista, joten on syytä iloita nykytilanteesta niin kauan kuin tämä hulluus kestää! Ei silti pidä tuudittautua ajattelemaan että järjettömyys olisi pitkäkestoinen olotila :cowboy_hat_face:

15 tykkäystä

14 tykkäystä