Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Kyllä varmasti moni hypeen mukaan lähteneet uudet sijoittajat vielä toivoo epätoivoisesti, että raketti vielä lähtisi kuuhun. Aika monessa Facebookin hype ryhmässä tulee seurailtua meininkiä niin monet niissä vielä ostavat GME kun “halvalla” saa. “Just avarage down”

Fool’s hope Ajaa nuoria/kokemattomia sijoittajia tällä hetkellä minun mielestäni tässä tapauksessa.n

10 tykkäystä

Vai “Kuka halvatun vatipää tuota edelleen holdaa, vaikka saisi 5 dollarin osakkeesta 58 dollaria?”?

Itse ainakin myisin samponi 400e kpl, jos joku olisi valmis ostamaan, oli ostohinta mikä tahansa.

Mutta eikö nyt kannattaisi harjoitella sitä osakkeesta luopumista / isoilla tappioilla myymistä ja rahojen laittamista parempiin kohteisiin. Niin sitten joskus pitkän laskumarkkinan saapuessa on sekin harjoiteltu eikä tee edes mieli takertua “huonoihin” yhtiöihin/treideihin?

Mutta siis varmasti helpointa olla tekemättä mitään ja katsoa sitä punaista riviä, mutta ei aina tarvitse mennä sieltä missä ei ole aitaa ollenkaan.

2 tykkäystä

Niin, vaikea on järjellä perustella tätä holdia. Toisaalta, niin on aika montaa muutakin asiaa (allekirjoittaneen) elämässä.

Jotenkin vaan ostotoimarin laittaessani “tiesin” miten tässä käy, päätin hyväksyä sen ja pitää position loppuun asti. Toki possan koko oli toiminnan järjettömyyden mukainen.

Mutta silti… on helpompaa olla passiivisesti tyhmä kuin aktiivisesti hakata päätä seinään :smile:

24 tykkäystä

Lol :rofl: mahtava lause.

9 tykkäystä

Odotan myös sitä hetkeä, kun vuonna 2027 Mikael on kommentoimassa kymppiuutisissa kuutin osaria eikä Noksua :sweat_smile:

23 tykkäystä

Nähdäänkö paikalla EE- vai AL Timesin expertti? Vai peräti molemmilla etäbootheilla toisiaan epäilevästi mulkoilevat asiantuntijat? :sweat_smile:

2 tykkäystä

Mä olen useasti miettinyt, miksi Nokia on, noh, Nokia.
Miksi se on ensimmäinen firma joka peruspulliaisella tulee mieleen, miksi siitä uutisoidaan vuodesta toiseen ja miksi sitä käytetään niin paljon esimerkeissä koulunpenkistä sijoitustarinoihin.

Olen tullut siihen tulokseen, että vaikka Nokia ei olisi koskaan tehnyt virheitä ja puhuttaisiin ”Apple 2:sesta”, ei siitä varmasti puhuttaisi yhtä paljoa. Sen täytyy olla se katkeransuloisuus jota kansamme usein rakastaa tuntea - se tunne, kun ”ahneilla tuli paskanen loppu”. Olkoonkin sitten niin, että kansamme menetti valtavat potentiaaliset vauraudet.
No kyllähän Koneesta puhutaan, mutta Nokia on Nokia.

Toivotaan, että Qt:sta uutisointi ei tapahdu vasemmiston ihailemalla agendalla :wink:

13 tykkäystä

Nokian osuus Suomen BKT:sta oli aikanaan jotain neljän prosentin luokkaa, mikä on aika ainutlaatuista.

2 tykkäystä

Koen tietynlaista yhteyttä sinuun ja muihin GME holdereihin. Tämä typeryys on jotain niin hienoa!

Korkealla hinnalla ostetut GME:t ovat nykyajan statussymboleita, asioita joita voi verrata baaritiskillä kohtalontovereiden kanssa. Pelkkä ajatuskin, että pääsen tulevaisuudessa kertailemaan ventovieraan kanssa omaa ja hänen typeryyttään on miellyttävää - jopa veljellistä. Tätä varten itse hankin omani. Yhteenkuuluvuus! Korkealla hinnalla pilatut GME:t ovat pääsylippu porukoista mukavimpiin: porukoihin, joissa itseironia on vahva. Porukoihin, joissa osataan nauraa idioottimaisille virheille, ja joissa ymmärretään, että elämä ei ole niin vakavaa.

GME toimii salkussani myös muistutuksena talouselämän (ei se lehti) sisäsiittoisuudesta. Toisaalta sen tuoma punainen kertoo myös siitä, että se mikä joskus menee ylös, tulee ennen pitkään alas. On hienoa omistaa osa tästä ajasta. Ajasta, jolloin radiossa soi “räntä på räntä” ja jolloin jokainen taksikuski oli daytraderi.

Antakaa idiootin nauttia. Diamond hands!

ps. Järjellä ei voi minunkaan toimintaa perustella. Ostin tänään 5 purkkia kermaa, koska maksoi vain 20 senttiä.

Edit: Kirjoittamani tekstin olisi näköjään voinut sanoa ytimekkäämmin:

23 tykkäystä

Toivotaan että Robert Ingmanilla on “Diamond Hands” :smiley: :gem: :gem:

12 tykkäystä

No ainakin Astonilla on, mutta vastaavasti kuutti-possa on vähän liian pieni. Jos Robbea tärisyttää ja näet tän viestin nii pistä privaviestii

#huumori

8 tykkäystä

Mites tää ketjujen nimeäminen täällä foorumilla. Ilmeisesti kun aiempi tulee täyteen ja jatkuu uutena lankana, niin foorumi automaattisesti generoi tämän nimen ZZZZZ (Osa 2).

Onhan se selvä juttu sitten, kun formaatti on kaikissa sama, mutta olenko ainut jota tämä nimeämiskäytäntö ei varsinaisesti ilahduta? En minä ole täällä lukemassa mitään jatko-osia, vaan jatkuvaa kehitystä markkinoilta tai yhtiöistä… kahvihuone II, Nokian paluu, Wuhan its not over until it over, pörssin suunta - siniaalto jatkuu?

Eli olisiko parempi jos uusi lanka, jossa keskustelu menee, saisi oikean ja originaalin nimen ja aiempi nimettäisiin automaattisesti esim Wuhan (arkisto 1.2.2020-1.2.2021) tms?

19 tykkäystä

Ajattelin, että olin ainoa jota tämä häiritsee. Ehdottomasti niin päin, että uuteen ketjuun ei mitään
“(osa 2)” -liitettä ja vanhaan ketjuun vain jokin “vanha”-merkintä vaikkapa päivämäärineen.

Tunnustan, että menee pilkunhyväilyksi, mutta jos häiritsee niin häiritsee :smile:.

3 tykkäystä

On muuten aika mukava seurata taas uutisvirtaa kun wsb-saaga saatiin suunnalleen päätökseen.

Tuloskaudelta ropisee hyviä tuloksia, monilla yhtiöillä fundamentit kunnossa ja muutenkaan ei olla ihan sentiment surveyssä yli-bulleja.

Eiköhän tästä tuloskaudesta ja 2021 näkymistä saada tukea markkinoille. Ainakin -20% korjaus indekseihin yhtäkkiä näyttää melko epätodennäköiseltä tällä hetkellä (ei sekään minua haittaisi).

Oma portfolio noudattaa kyllä fisherin ”keskitä munat samaan koriin” filosofiaa, joten tarkan valintaprosessin jälkeen on melko helppo luottaa oman salkun fundamentteihin. Katsotaan :face_with_monocle:

43 tykkäystä

Samaa mieltä! Kun GME-kupla meni ohi niin meno rauhoittui kummasti myös Inderesin foorumilla. Osa ehtikin jo säikähtää nousumarkkinoiden ensimmäistä maniaa ja lisätä käteispainon osuutta salkussa. Kohta hekin tulevat takaisin markkinoille (entistä kalliimmalla :smiley: ) kun hyvä tuloskausi todistaa korkeat kurssit ansaituksi ja aletaan frontata vuoden 2021 ennätyksellisiä tuloksia. Äkillisen romahduksen riski on aina olemassa, mutta kun foorumin osakepoimijoiden salkut nousevat 30% vuodessa, niin ei se korjausliike loppupeleissä aiheuta kuin pienen notkahduksen nousujohteisessa käyrässä :sunglasses:

Jos nyt ei tee rahaa, niin meinasiko tehdä rahat sitten jos ja kun päädytään vuosikausien karhumarkkinaan korkojen noustessa?? Härkämarkkinoilla on helpompaa olla osakenero, kuin karhumarkkinoilla :cowboy_hat_face:

StockMarketGenius.PNG

23 tykkäystä

Täällä myönnetään poikamainen hätäily ja tuli kerättyä käteiskassaa aivan liian suunnittelemattomasti ja aivan liian myöhään. Toisaalta, käteispinon päällä istuminen pakotti tutustumaan uusiin yhtiöihin, koska mentaliteetti ei anna myöden ostaa samaa paskaa kalliimmalla. Ja markkinoiltahan löytyi vielä yhtiöitä, jotka pystyvät palvelemaan mua mahdollisilla kurssinousuilla. Just nyt, kiitos hätäilyn, olen melko tyytyväinen salkun sisältöön, vaikka edelleen olen 10% ATH-lukemia perässä.

8 tykkäystä

Minulla kävi ihan samalla tavalla kun myin koko salkun viime syksynä Koronan toisen aallon vuoksi. Se on ihan tervettä välillä miettiä hommat uusiksi ja kun salkussa on iso summa käteistä joka kovasti polttaa taskuja, niin insentiiviäkin löytyy mukavasti! Ehkä oma härkämainen näkemyskin johtuu nykyään enemmän salkun sisällöstä kuin markkinasentimentistä. Helppoahan se on nähdä valoisa tulevaisuus myös markkinoilla, kun jokaista kvartaaliraporttia odottaa oikein vesi kielellä :yum:

11 tykkäystä

Saataisiinko tehtyä kysely, johon foorumilaiset voivat merkitä kolme suurimmalla osuudella omistamaansa yhtiötä? Aktiivisimmat foorumilaiset kun eroavat aika vahvasti keskivertosijoittajista. Eritoten kiinnostaa miten korkealle kiipeävät foorumin suoskikit kuten Smart Eye ja QT. Tämä antaisi myös aloitteleville osakepoimijoille hyvän pohjan lähteä tutustumaan tiettyihin yhtiöihin, koska uskallan väyttää että Inderes-foorumin porukalla on kollektiivisesti aika hyvä vainu pohjoismaiden yhtiöistä.

16 tykkäystä

Onko kukaan pohtinut XXL:ään sijoittamista? Kurssi ainakin historiaan peilattuna melko matalalla tasolla ja ympäri Pohjoismaita talvi ollut pitkästä aikaa todella luminen. Tähän yhdistettynä ihmisten halu keksiä vaihtoehtoisia liikuntamuotoja (pandemia), niin voisi kuvitella, että q4 (tulos 21.2) ja tuleva q1 olisivat aika kovia

Tästä lähti ajatus:

10 tykkäystä

Itse asiassa XXL:n tulos tuli jo tänään ja varsin hyvältä se näytti.
Tossa vähän tän vuoden näkymiä esityksestä:


Quarterly Reporting | XXL ASA

4 tykkäystä