Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Taisi tulla sanottua jo vuosi sitten näillä palstoilla, että Suomessa halaus on niin arvokas, ettei sitä kaikille jaeta.

Piti tulla TV:stä jääkiekkopeli, mutta ei haittaa, kun tulee sentään Harry Potterin seikkailuja.

Hyvää Wapun päivää vaan kaikki opiskelijat, duunarit, työttömät, keskiluokkaiset, myös alemman ja ylemmän keskiluokkan edustajat, edelliseen ryhmään kuuluvat taiteen ja kulttuurin alan yksilöt, sekä aivan erityisesti ne, joita ei ikinä mainita. :clinking_glasses:

12 tykkäystä

Mihin vertaat aakkosia?

Kiitos samoin. Oletko @Juurikki vuorotöissä vai päissään “all the time”? Lähinnä sun kommentteihin ja kommentointiajankohtiin tällä viittaan.

2 tykkäystä

Ehkä sopisi paremmin, että älkää painiko liikaa

Syntymähumalassa aina ja vuoroin työssä vapaana/vapaalla, vuoroin vapaana/vapaalla töissä. Välillä unessa ja etupäässä unelmassa “all the time”. Pian päästään brunssille!

20 tykkäystä

Enemmän kaffehuoneen juttua, joten laitetaan tänne. Erityisesti ao. lainaus.

no ainakin jos jatkossa maaseutu autioituu ja nuoriso muuttaa isoihin keskuksiin niin ainakin luulis ifin markkinaosuuden kasvavan ja tuloksen kasvavan kun tunnetusti IF ei satsaa konttoreihin ja eikä suureen henkilökuntaan vaan nettiin mikä on nykynuorisolle se "normijuttu’ taas Op ja Lähitapiolalla on aika raskaat organisaatiot eli hintakilpailussa luulisin Ifin olevan jatkossa vahvoilla…

Reilu pari vuotta sitten jostain vakuutusyhtiöstä soitettiin ja myytiin vakuutuksia. Taisi olla Lähitapiola. Oli sellainen elämäntilanne, että olikin syytä tarkistaa vakuutukset. Olin soittohetkellä töissä, joten pyysin josko soittaisivat myöhemmin, niin katsotaan, millaisen tarjouksen antavat. Olisivat halunneet minun tulevan jonnekin konttorille. “Meillä kun ei katsot tällaisia hoideta puhelimitse”.

Se siitä sitten. Illalla soitto Ifille ja sen jälkeen olenkin ollut heidän asiakas.

10 tykkäystä

Sellanen kahvitauon ajatus tänne, että onko Helsingin pörssissä huonoja yhtiöitä? Tätä tuloskautta katsoessa, kaikki yhtiöt näyttävät hyviltä. Eihän tossa tikkaa heittämälläkään voi osua huonoon yhtiöön. Jos otetaan vaikkapa OMXHEL 25 yhtiöt. Tai vaikkapa koko pörssi, lukuunottamatta Ovaroa. Viikko sitten olisin vastannut, että N-yhtiöt, eli Nordea ja Nokia on sellasia. Ehkä Nokian Renkaat myös. Ja se Ovaro. Ehkä Oriola :smiley:

Nyt noi Nokia ja Nordeakin vaikuttavat timanteilta.

Eli lähtökohtaisesti, kaikki pörssiyhtiöt ovat sijoituskohteena hyviä. Ainoastaan millä hetkellä ja mihin kurssiin menee sijoittamaan, määrittää tulevaisuuden tuottoja.

2 tykkäystä

Onhan meillä vielä Savo-Solar! Siinä vaiheessa kun tuo putiikki kääntää suunnan ja herrajee Inderes ottaa seurantaan osta-suosituksella, niin Helsingin pörssilista voi olla enää pelkkää timanttia :sunny:

6 tykkäystä

Niin, nyt eletään sellaisia aikoja, että ei ole juurikaan väliä mitä osaketta omistat pörssissä, lähes kaikki nousevat. Tikan heittäminen on erittäin toimiva taktiikka tällä hetkellä, niin ei mene turhaksi arpomiseksi (saati fundan opiskeluksi). Palataan fundan pariin sitten syssymmällä.

Nyt kun moni yhtiö tuplaa tuloksensa vuoden takaisesta ja rahan määrä maailmassa on vuoden aikana tuplaantunut (pahoittelut karkeista mittayksiköistä) niin onko tulos oikeasti tuplaantunut vai pysynyt samana?

10 tykkäystä

Tämä on kyllä kovin raskasta aikaa olla sijoittajana, kun kaikki yhtiöt nousevat samaan aikaan ja useimmat kohtuullisen ansiottomasti. Tänä vuonna lienee mahdotonta tehdä alle 50% tuottoa ilman minkäänlaista taitoelementtiä, jos vain olet mukana markkinoilla. Samaan aikaan kuulee juttuja että jos sijoituksesi ei nouse pariin kuukauteen niin kyseessä on täysin epäonnistunut sijoitus, osakkeen hinnalla ei ole mitään merkitystä kunhan tulee myyntiä ja huijausyritysten markkina-arvot voivat nousta miljardeilla yksityissijoittajien voimasta :exploding_head:

Nyt on selvästi jäänyt monelta kehässä takki auki olevalta huomaamatta, että Mr. Market on jo vetämässä nyrkkeilyhanskoja kouriinsa. Vielä on liian aikaista sanoa että tuleeko sieltä salamannopea oikea suora, täystyrmäystä hakeva vasen koukku, vai tanssitaanko ensin hetki ympäri kehää kunnes sijoittajaan iskee väsymys ja tulee tehtyä ratkaiseva virhe :boxing_glove:

Hyvää Vappua Inderesin foorumille! Pitäkäähän huolta teidän suurista suhdannevoitoista! Tämä porvari ainakin nukkuu huonosti :smiley:

34 tykkäystä

@Pohjolan_Eka Et ole yksin. Minäkin nukun huonosti:

Strategi juuri kertoi, että kannattaa nyt omistaa sekä kasvu- että arvoyhtiöitä. Defensiivisia osakkeita ei kannata kuitenkaan omista. On muitakin strategeja, jotka ovat sitä mieltä, että Bitcoin, Tesla, Coinbase, GameStop yms ovat järkeviä sijoituskohteita. Epäilen esim, että Nestle on semmonen johdonmukainen defensiivinen yli 100 vuotta vanha firma joka tekee fyrkkaa siitä huolimatta mitä pördessä tapahtuu. Sitä ei kannata omista.
Milloin kannattaa omistaa defensiivisia yhtiöitä ylipäätään???

5 tykkäystä

Jep. Nyt sijoittajan tulee olla mukana niissä yhtiöissä, joiden ajattelee muiden ajattelevan olevan hyviä sijoituksia. Pienien arvostuskertoimien firmat, joita muut ei löydä, voi olla pienten arvostuskertoimien firmoja silloinkin kun mr Market alkaa rankaisemaan. Silloin dippaa kaikki. Rautaa on pakko takoa nyt, kun se on kuumaa. Voittajia ovat ne, jotka osaavat tehdä exitin oikeaan aikaan.

Ps. Omistan silti Leijonaa…ja meksikoa.

9 tykkäystä

Nuo defensiiviset ovat kyllä kovin hankalia kun niissä on yleensä huono tuotto-odotus nousukaudella ja muutenkin psykologisesti ihan mahdotonta holdailla tuollaista kun kaverit takovat 100% vuosituottoja oikealla ja vasemmalla :smiley: Olen jo pitkään haaveillut defensiivisemmästä sijoitussalkusta, joten päätin poikkeuksellisesti ostaa salkkuun jopa yhden voitollisen yhtiön ja uskon että tulevaisuudessa sijoitukset suuntautuvat yhä enemmän sellaisiin yhtiöhin jotka eivät ole riippuvaisia laina- ja antimarkkinoiden toiminnasta. Kyllä varmaan viimeistään ensi vuonna pitää alkaa jo itsekin purkamaan velkasalkkua ja laskea salkun osakepaino sataan prosenttin. Nyt ei vielä kehtaa kun jää niin paljon rahaa muuten pöydälle… Ja haukkuvat meikäläistä karhuksi :joy:

Kaikki osakkeet toki laskevat kun markkinat hätääntyvät, mutta toiset laskevat enemmän kuin toiset :slight_smile: Kovin vaarallisia mörnijöitä sinunkin salkkuusi on näköjään päätynyt. Miksi tuollaisia edes omistaa, kun voi ostaa nyt Qt ja Revenio alennusmyynnistä. Voihan ne vaikka sitten myydä 200€ ja 100€ osakekurssin kohdilla ja emmeköhän tällä tahdilla vielä nuo molemmat riko tänä vuonna :joy:

5 tykkäystä

Jep. Noilla vaihtomäärillä nämä mörnijät dippaa… no varmaan aika paljon.

2 tykkäystä

Juurikki ei joka viikko omistuksiaan katsele. Nyt näytti OST olevan 72,6% ylempänä, vaikka A) peliaikaa on vielä alle vuosi ja B) kuten useammassa keskusteluketjussa on tullut esiin, Juurikki pelaa vain varmoja hevosia.

Isot kasvuprosentit ei kiinnosta, vaan turva, jos vaikka kyllästyisi koko juttuun, kuten kävi aiemmin (15 vuotta).

Oli yllättävää lukea pokerimestari Pyysingin sijoitusstrategiasta. Kaksi ensimmäistä askelta firman analysoinnissa oli ihan samoja: P/E 10- 15 ja P/B 1- 2.

Outoa, että arvoyhtiöt ovat viime aikoina menneet paljon paremmin, kuin kasvuyhtiöt. Tulee niin mieleen vuosituhannen vaihteen jutut. Harmi, kun tuli silloin jätettyä peli liian aikaisin.

1 tykkäys

Tässä on omaa psyykettä rommauksissa tullut jo koeteltua ja rajumpikaan kyyti ei aiheuta toimenpiteitä. Se voisi kyllä aiheuttaa mikäli salkku olisi täynnä spekulatiivisia yhtiöitä. On helppo holdailla, kun jättää kaikista syklisimmät väliin ja salkkuyhtiöden liiketoiminta tuottaa hyvin ja kasvavat kannattavasti

Arvostustasot ja liiketoiminnan kyky tuottaa fyrkkaa merkitsevät sitten kun ne lopulta merkitsevät. En jaksa harmitella oletettuja menetettyjä tuottoja, koska aika tasaa näiden mörnijöidenkin tuotot hyvälle tasolle ajan kanssa, kunhan liiketoiminta vain kehittyy kohtuullisesti

2 tykkäystä

Kertokaa nyt mitkä osakkeet takaa vöhintään 50% tuoton tälle kalenterivuoden lopulle?

1 tykkäys

No eipä osata kertoa ja jos joku erehtyy vastaamaan, niin huijaa. Täydellisen maailman ideaalin mukaisesti Mr. Markkina sen jo tietää, joten se on jo sisäänleivottu firman arvostukseen.

Juurikille riittää oikein hyvin, kun hän omistaa sellaisia firmoja, jotka tekevät 10 - 20 % vuositulosta. Mistä niitä saa ostaa? Niitähän oli läjäpäin tyrkyllä vain vuosi sitten.

5 tykkäystä

Taas Juurikki oli se tylsä ja ilkeä tyyppi, joka vanhoja muistelee ja nykyisyyttä pilkkaa. On niitä maltillisesti hinnoiteltuja firmoja vielä nytkin tarjolla. Missä? Ei ole lupa mainostaa, mutta Juurikki aloittaisi fundan tutkimisen finanssialalla. Teollisuuden syklisten aika taisi jo mennä? Juurikki ei tiedä. Juurikki on niin huono.

5 tykkäystä

Nyt kirjoittelen tässä “kaljahuoneelle” omaa tajunnanvirtaa. :slightly_smiling_face:

Välillä sitä miettii, kun itsellä on erilaisista syistä oppimisvaikeuksia, että miten tässä sijoitustoiminnassa pärjäisi indeksiä paremmin. Olen hyvin varma siitä, että jos sijoittaisin “suosituimpiin” indeksirahastoihin vuosien+vuosien kuluessa todennäköisesti saisin paremmat tuotot kuin osakepoiminnalla. Siitä olen hyvinkin varma, että pärjään taloudellisesti tulevaisuudessa, vaikka sijoitukseni menisivät huonosti - en ole kaikkia paukkujani laittanut yhteen “talvivaaraan”. Olen aina lukenut paljon uutisia ja yrittänyt sivistää itseäni, mutta sijoittamista olen harrastanut vasta noin kolmisen vuotta (olen itse kolmeviis) eli olen vielä alokas tämän harrastuksen suhteen. Oppimisvaikeuksista kertonee sen, että olen esimerkiksi P/E-luvusta lukenut oppimismielessä erilaisia juttuja uudestaan ja uudestaan ehkä noin 50-100 kertaa, että olen sisäistänyt sen noin about. Sama lukiossa; saatoin liioittelematta lukea johonkin kokeeseen muutamia kymmeniä tunteja ja hakea vielä apua kyseiseen aiheeseen, enkä päässyt kokeesta läpi. Sama juttu vähän kaikessa, mitä elämässäni olen tehnyt, eli tosi kovaa olen yrittänyt harrastuksissa, töissä ja muissa jutuissa, mutta lopputulos on maksimissaan keskinkertainen (olosuhteet ovat hyvät; erinomaiset vanhemmat, hyviä ystäviä ja on käynyt monessa tärkeässä asiassa hyvä tuuri esim. työpaikassa).

Voi olla, että olen tyhmä tai/ja sitten olen esimerkiksi ylivilkkauteni oppimisvaikeuksinen, niin en runsaallakaan lukemisella ja asioiden seuraamisella ole ehkä samalla levelillä sijoittamistietämyksellä kuin, vaikka innokkaasti muutamia kuukausia sijoitusjuttuja lukeneet. Olen pienestä asti ollut tosi säästeliäs, joten tulotasojeni nähden omasta mielestä mulla on hyvä varallisuus, joten sillä pärjään aika hyvin sijoittamisessa tavallaan, että minulla on aika hyvin mielestäni rahaa laittaa sijoittamiseen. Sitten en ole lähtenyt ehkä sekoilemaan gamestoppeihin ja vastaaviin, mutta toisaalta quuttirevenioteslat ovat jääneet välistä. Lyhyen sijoitusurani “prosenttini” on ollut 85%, joka on hyvä (toki Inderesin foorumin mittapuulla “mitä olet tehnyt väärin” :wink:). Vasta todelliset kyvyt nähtänee, kun on aikaa kulunut sijoitushommien aloittamisesta sen noin kymmenen vuotta, mutta rahaa laitan mielelläni sijoittamiseen, koska se on kivaa ja mahtavaa, kun harrastus on toistaiseksi tuottanut.

Tässä ei ole tarkoitus surkutella mitään, kuten aiemmin kerroin niin tuuria on ollut elämässä ja minulla on hyvät vanhemmat jne. Sen haluan sanoa, jos minunlaiselle ihmiselle ei olisi osunut hyviä vanhempia sekä hyvää tuuria, niin voisi hyvinkin olla asiat niin, että olisin syrjäytynyt. Sen haluan sanoa yhtenä esimerkkinä että olen lukenut johonkin kokeeseen nelkyt tuntia ja arvosanana just & just tyydyttävä, niin ei kaikki yrittämälläkään aina pärjää. On ehkä muakin tyhmempiä tai oppimisvaikeuksisempia ihmisiä… otin nyt esimerkkinä koulun ja kokeet, mutta tämä näkyy siis muuallakin elämässä; harrastuksissa ja töissä. Yrittäminen on vain yksi osasyy, miksi pärjään jotenkin arjessa, mutta isompi syy on ollut vanhemmat, olosuhteet ja myös kyllä… tuuri. :slightly_smiling_face:

Pahoittelut hieman sekavista ajatusten virroista eikä ole tarkoitus ärsyttää ketään, mutta halusin ehkä jäsennellä ajatuksiani ja ehkä viihdyttää teitä että myös antaa teille jotain ajateltavaa. Olen kai aika tunnettu tuttujen keskuudessa siitä, että olen kova yrittämään (en ole siis saavuttanut oikein mitään), mutta mun elämä olisi voinut mennä ihan toisin ilman hyviä tukevia vanhempia sekä olosuhteita että tuuria. Toisten ainoa tuki on ehkä yhteiskunta, mulla itselläni on niin monessa asiassa ollut onni!

Kiitos fiksuille ja mukaville foorumi-ihmiselle että myös hyvää viikonloppua! :slightly_smiling_face:

62 tykkäystä