Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Uskon myös tähän. Shorttaajienkin ideana on korjata väärinhinnoittelua, mutta tuntuu ettei kukaan ole enään edes shorttina, kun kaikki vaan keulii. Toisin sanoen myyjäpuolta ei ole, että saataisiin edes korjausliikkeitä. Levitellään vaan käsiä ja todetaan “Mihin muuallekaan rahaa voisi allakoida?”

1 tykkäys

"Monet nuoret aloittavat sijoittamisen sen takia, että tulevaisuudessa siintävät rikkaudet.

Onko se Sinkon mielestä väärä ajatusmalli?

”Ei. Se on täysin oikea.”

41 tykkäystä

Puolassa on mielenkiintoisia yrityksiä :blush:. Avasin position uuteen kohteeseen tänään, tutkimusta vielä tehtävänä, mutta turha aikailla, jos lupaavalta näyttää.

1 tykkäys

cdon missä tuplasin juuri oikeana päivänä 279 tasossa joka meni stoppiin niukimmalla mahdollisella tavalla, lähti sitten raketoimaan siitä ylös. no omilla positio joka siellä pohjilla oli, mutta mitä ihmettä siellä tänään tapahtuu?

Kauhea vaihto ja iso pomppu?

1 tykkäys

Onko kyseessä Mo-Bruk?

1 tykkäys

Mitä appeja käytätte salkkujen seurantaan? Foorumilta löytyy salkkujen seuranta excel taulukot -ketju, mutta jostain syystä tuntuu aika boomeroinnilta hoitaa moista käsin tehdyllä excelillä - vai olenko väärässä?

1 tykkäys

Itsellä käytössä oma Excel (kuten ketjustakin varmaan näkee), kokeilin myös Portfolio Performance -softaa. Tuo Excel toimii Driven kautta kaikilla laitteilla, saa toki ehdottaa parempaakin eri laitteiden väliseen seurantaan.

1 tykkäys

Oon ties kuinka monta kuukautta eläny tuhlaavaisesti kaupassa ja sen tähden mennyt ties kuinka monia satoja euroja karkkiin ja colaan. Nyt heinäkuusta alkaen käyn vain kaupassa 2x kuussa (sinkkutalous) ja max 40€ ostokset kuussa hyötyruokaan. Tarkoitus rajoittaa karkin ja colan kaa mässäilyä reilummalla kädellä. En halua oikeesti edes tietää paljon niistäkin oon maksanu viimesen vuoden ja puolen aikana + verot vielä päälle. Auts, sattuu ajatellakin.

7 tykkäystä

Koitatko maksimoida säästöjä vai kurjuutta? Sijoitusstrategiaasi ja tavoitteitasi en tiedä, mutta ei kannata liian tiukoillekaan vetää budjettia. Liiallinen nyörinkiristys voi alkaa pitkällä tähtäimellä maistumaan puulta. Kannattaa muistaa nauttiakin asioista joista tykkää tai tekee mieli. Kulujen seuranta toki viisasta, jos ei meinaa saada palkkaa riittämään kaikkeen.

15 tykkäystä

Ite oon aika tiukalla kulukurilla joutunut olemaan ja siihen tottunut. Töissä osa-aikaisena matalapalkka-alalla ja hauskasti kirsikkana kakun päälle vielä kesät lomautettuna. (tauko tekee silti hyvää, vaikka ei rahaa tulekaan)

Viime aikoina on tullut repsahdettua pahasti kulukurin kanssa (syöty kuormasta) ja jos heittäisin hatusta, että kulut kaikenlaiseen “turhaan”, mitä en normaalisti ole tottunut harrastamaan (ulkona syönnit, Wolt-tilaukset jne) ovat varmaan lähelle 10-kertaistuneet normaaliin verrattuna. Onnellisuus ei kuitenkaan ole 10-kertaistunut. Ei varmaan edes kaksinkertaistunut.

Ehkä sitä on niin tottunut pihistelijä, että ei osaa edes nauttia, vaikka kuluttaisikin hövelimmin. :sweat_smile:

18 tykkäystä

Koitan nimenomaan saada lisää säästöä / tiristää suurimmat herkkuansat kuitista.

1 tykkäys

Kulujen/tulojen suhdetta kannattaa oikeasti vähän optimoida. Kuluja voi karsia vain tiettyyn rajaan saakka järkevästi, joten tietyssä vaiheessa kannattaa harkita josko saisi lisätuloja jotain muuta kautta. Pienituloisella verojakaan näistä ei juuri mene, joka tekee lisätulojen hankkimisen erityisen kannattavaksi. Jo mediaanituloisella karvakäsi rokottaa työnantajamaksujen ym. kautta lähes 50 pinnaa jokaisesta ylimääräisestä eurosta

2 tykkäystä

Puolasta tulee lähinnä mieleen IKEAN huonelakut ja Cyberunk peli jonka piti olla uusi Fallout mutta ei ollut (tekisivät jo Falloutista leffa-trilogian by thw way. Huikenta tarinankerrontaa ikinä, kunhan isompi raha sen ymmärtää, Star Wars on siinä vaiheessa ihan kakkonen jos toi lyödään kunnolla tulille.)

Kuuntelen just podcastiä puolentoista vuoden takaa, Ylen mainio Mktä maksaa -radio-ohjelma / podcast. Vieraana STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà. Hitto vieköön, mulla on jo verenpainelääkitys, mutta vielä vain meinaa verenpaine nousta. Tuntuu, että Suomi on nykyään ainakin puolillaan sosialisteja, jotka haluaisivat sosialisoida ihmisten ansiot ja varallisuuden. Ahdistaa, ihan oikeasti, valtioonjohto on sosialisteja, media on sosialisteja, melkein kaikki on sosialisteja. Osakesijoitukset on rikkaiden rahojensiirtelyä, varallisuus pitäisi saada verotettua niiltä pois, pitäisi saada maastapoistumisvero yms.

Itselläni on eräänlainen taitekohta elämässä, olen paiskinut töitä koko ikäni ja elänyt sangen säästeliäästi, kuulun nykyään varmastikin Suomen vauraimpaan ja korkeatuloisimpaan kymmenykseen (joka ei paljoa vaadi, eli olen keskiluokkainen tallustaja). Korona tuntuu murentavan pohjan aiemmalta työltäni, ja suunnitelmissa on yrittäjäksi siirtyminen, toiveissa merkittävä vaurastuminen.

Kun yhteiskuntamme tuntuu pyrkivän sosialisoimaan kaikki työn hedelmät, onko mitään järkeä yrittää enää Suomessa? Ruotsissa ei ole perintöveroa, Virossa ei ole perintöveroa, Suomessa olen maksanut hiton kovaa ansiotuloveroa koko työurani, mutta mikään ei tunnu Suomen sosialisteille riittävän. Kun selvästikin hallinnon haaveena on saada voimaan maastapoistumisvero, eli joutuisin maksamaan kertyneiden säästöjen maasta viemisestämerkittävän veron, miksi jäisin sen veron säätämistä odottelemaan?

Mihin Euroopan maahan kannattaa muuttaa? Luxemburgiin, Irlantiin, Maltalle, Viroon? Voinko siirtää pörssiosakkeet sosialisteilta suojaan esim. Luxemburgilaiseen sijoitusyhtiöön jo ennen kuin itse muutan pois Suomesta? Mihin Euroopan maahan sijoitusyhtiö kannatta perustaa? Estääkö omakotitalo ja työpaikka Suomessa pääomatulojen keräämisen ulkomaillle perustettavaan sijoitusyhtiöön ilman Suomen veroja?

26 tykkäystä

Ongelma lihavoidussa lauseessa lienee se että kuvassa, johon kommentilla viitataan on vain yksi salkku, YTD ja 1 month tuotoilla. Toisekseen sanoisin, että tuollainen “mulla on isompi kuin sulla” - vertailu ei ehkä ole se asiallisin tapa esittää kritiikkiä.

9 tykkäystä

Varsinkaan jos @Axxess vertaa 1,5v tuottoja 6kk tuottoihin. Vähän kiusallista ja pikkumaista hommaa. Varsinkin jos on vielä väärässä

3 tykkäystä

Kahvihuone on yleensä aiemmin ollut hyväntuulinen paikka rennolle keskustelulle, joten tätä voisi minun puolestani jatkaa esimerkiksi liputuskeskustelun puolella :slight_smile:
Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

6 tykkäystä

@TeeDee just kertoikin oleellisimmat kohdat, joten turha aloittaakaan vastaamaan. Lisäksi vaikuttaa jo ihan trollailulta koko touhu.

Poistin oman lainausviestin, jotta tuollainen sekava höpinä poistuu kokonaisuudessaan.

4 tykkäystä

Mulla on Yahoo Financessa seurannassa. Sinne kun tekee tunnarit niin saa tehtyä portfolion, johon voi sitten lisätä oman salkun sisällön. Hyvin saa myös avainlukuja sieltä katsottua jos niistä on kiinnostunut. Ja portfolion alapuolelle tulee uutissyöte kyseisistä firmoista. Ihan näppärästi toimii.

4 tykkäystä

Varmaan myös oman terveyden ja hyvinvoinnin kannalta voi sokeriövereiden karsiminen olla hyvä, ja elämän loppupäästä säästää sekä wealthiä että healthiä.

Kovan kuuloinen kuuri. Jos tulee tunne, ettei toimi, ajattele vaikka pilottina ja hienosäädä!

tips: Peruna on aina halpaa, banaani on ravintoarvosijoitus ja jos einesburgeria ei osta osina sen pinoaminenkin on hinnassa. :grin:

Onnea kuuriin!

7 tykkäystä