Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Haarumin puolelta tuli vastaan tämä ja yleisesti tekee mieli kommentoida. Sain @eesau siis vain inspiraation palopuheelle kommentistasi, ei suoraan vastine kirjoitukseesi. :slight_smile:

Syytän suomalaista vasemmalle kallellaan olevaa opetusta siitä ajatusmaailmasta että kaikki, ja erityisesti liiallinen voitto on pahasta. (Tietysti paitsi jos kyse on lotosta tai jääkiekosta.) Hinnoittelun osalta on ihan väärä ajatus että merkittävä osa katteesta kuuluu ohjata omistajien taskuun. Tässä katse on vahvasti omassa navassa ja omissa kateprosenteissa sen sijaan että yritettäisiin oikeasti ymmärtää mitä asiakas tarvitsee.

Kun ollaan lähempänä asiakasta, a) voidaan palvella paremmin asiakasta, b) ymmärretään paremmin kuinka hyödyllinen myytävä palvelu asiakkaalle on, c) voidaan hinnoitella palvelu saadun hyödyn mukaan, ja d) voidaan käyttää noita “ylimääräisiä” saatavia rahoja myös palvelun parantamiseen ja asiakkaiden tyytyväisyyden kasvattamiseen.

Tämä on itseään vahvistava looppi joka tuntuu olevan kovin vaikealta hahmottaa monelle. Puhutaan että kyllä me ollaan asiakaslähtöisiä ja kuunnellaan jne. Mutta käytännössä ei kuitenkaan oikeasti eletä tuota arkea ja käytetä kaikkia mahdollisuuksia palvelujen parantamiseen asiakkaan näkökulmasta. Oikea hinnoittelu ja sen tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen myös asiakkaan hyödyksi on osa tätä kokonaisuutta. Asiakas kuitenkin ostaa sitä hyötyä eikä hintaa. Tämä useimmiten myös tarkoittaa että ei siellä asiakkaallakaan vietetä ihan niin paljoa aikaa kuin oli mahdollista ja hyödyllistä. Asiakkaan arvon tunnistaminen ei yleensä vaadi mitään superosaamista ja usein asiakkaat ovat siitä valmiita myös kertomaan, kun vain asiakassuhde on kunnossa.

Pahoittelut avautumisesta, näin tuotepuolen kanssa työarjessa painiskelevana henkilönä nämä asiat vaan triggeröi välillä. :smiley:

7 tykkäystä

“Näissä haastatteluissa neuvoksi muille annetaan, että ostoja pitää tehdä romahduksen aikana. Toisin sanoen myös pörssissä rikastuminen tapahtuu joidenkin muiden kustannuksella. Jos kaikki tekevät näin, romahdusta ei olekaan.”

4 tykkäystä

image
HS lukijan mielipide; Kun sanat eivät riitä.

3 tykkäystä

Ei asiakkaan ja/tai palvelun arvon tunteminen mielestäni liity suoraan hinnoitteluun. Hinnoittelun määrittää usein markkinahinta tai tuotteen kilpailukyky ominaisuuksiltaan tai asiakkaan kokeman hyödyn muodossa.
Täysin samaa mielti siitä, että “me suomlaiset” ei usein osata tehdä rahaa vaan laitettaan perusmarginaali hankintahinnan päälle. Rahan tekeminen ja erityisesti sen valuttaminen omistajien taskuun on karmeaa :grimacing:. Päinvastoin, mitä enemmän omistajat tienaa, niin valveutunut nykypäivän omistaja/johto jakaa sitä myös tekijöille ja satsaa yrityksen tulevaisuuteen.
Ei ole synti tehdä kunnon tulosta, eikä sitä edes voi tehdä ilman korkeaa asiakstyytyväisyyttä ja ostouskollisuutta, rohkeutta meille suomalaisille :pray:

Juurikin näin! Masse-sedäm sijoitusopas, luku 3, jae 4: “Sijoittainen on viihdettä, mistä pitää aina välillä ihan maksaakin” :slight_smile: Sama pätee lottoon - varsinkin, jos lottoaa Masse-sedän tyyliin näitä Sannan jakamia tukieuroja takaisin kiertoon :rofl:

Masse-setä, FA, vain massen kiertokulku on muailmassa ikuista! :moneybag: :moneybag: :moneybag: :moneybag:

2 tykkäystä

Ihan hyvät skenaariot. Itse vielä näiden lisäksi ajattelen sijoituksiani öljyyn “hedgenä” :wink:

Ei diiliä / diili, Öljyn hinta romahtaa → Lisään huviveneilyjä ja ulkoilutan V8 ahkerammin maanteillä :sunglasses:
Ei diiliä / diili, Öljyn hinta pomppaa → nautin osingoista ja arvonnoususta :sunglasses:

image

6 tykkäystä

Pohdintaa laskupäivän ratoksi:

Milloin kuukausisäästäjälle mielestänne tulee “merkityksettömäksi” uusien kuukausittaisten talletusten tekeminen?

  • Jossain olen nähnyt ns. yhden prosentin säännön tarkoittaen että kun talletussumma on pienempi kuin 1% salkun koosta, talletuksen tekeminen vaikuttaa niin vähän salkun arvoon että olisi hedelmällisempää käyttää rahat muualla elämänlaatua parantamaan. Tämä kuulostaa korvaani jo melko aikaiselta vaiheelta laittaa talletukset jäähylle.

Esim 350€ kuukausisäästöllä yo. mallilla lopetettaisiin talletukset kun salkun koko on 35 000€ jne.

Mitä kokeneemmat ovat mieltä?

5 tykkäystä

Minusta tuo on jokaisen henkilökohtainen asia pohdittavaksi ja pitkältikin omista tavotteista kiinni. Jos sillä 350e:lla saa omasta mielestä enemmän hyötyä kulutuksessa kuin salkussa niin silloin kannattanee ottaa ilo irti elämästä. Jos tavoitteet on korkealla niin eihän tuossa esimerkissä ole mitään järkeä lopettaa säästämistä. Sehän on vuodessa 12% tuon salkun arvosta.

13 tykkäystä

Mieti mitä se säästetty summa on vaikka 20-40v. päästä 7% tuotolla ja vertaat sitä tuolla 1% säännöllä nykyisen salkun kokoon. 350€ muuttuisi ~1350-5200 aikajänteestä riippuen, jolloin prosenttiosuus onkin jo huomattavasti suurempi.

4 tykkäystä

En ole kokeneempi missään nimessä, mutta sanoisin että 1%/vuosi olisi järkevämpi taso.

Tai miksi sitä koskaan lopettaa, jäädyttää vain joskus summan tasoon x ja käyttää nousevat tulot itseensä?

2 tykkäystä

Eli sadan tonnin salkullakin säästäisit satasen kuussa? :slightly_smiling_face:
Ei kuulosta intuitiivisesti kovin mielekkäältä säästellä salkkuun summia, joiden vaikutus on pienempi kuin yksittäisen päivän kurssiheilunta.

1 tykkäys

" Kolme saksalaista autonvalmistajaa, BMW , Volkswagen-konserni ja Daimler ovat Euroopan komission mukaan syyllistyneet keskenään kilpailun rajoittamiseen ja näin rikkoneet EU:n kilpailulakia."

2 tykkäystä

No miksei? Jos on vipua mukana, niin tuolla maksaa korkoja ja jos ei, niin tilille kertyy kassaa ostoja varten. Ei tuota automatisoituna mitään vaivaa :sunglasses:

2 tykkäystä

tenor (4)

Ei kyllä vielä tällainen lasku saa aikaiseksi sitä, että kaivaisin ostohousut naftaliinistä ja alkaisin ostelee vaikka salkussa onkin käteistä 80%.

200w

Jospa Marky The Stock Market Crash toteuttaisikin uhkauksensa tällä kertaa :smile:

2 tykkäystä

Miten aikaisempi rahankäyttö liittyy mitenkään tämänhetken rahankäyttöön? Vrt ”sunken cost fallacy”.

Kuukausisäästämisen idea lienee se ettei kaikkea kyhnyä sittenkään törsää. Jos sellainen ei sittenkään tunnu tarpeelliselta niin sittenhän sen joutaa lopettamaan, muttei salkun koolla siinä nyt suoranaista merkitystä tarvitse olla. Epäsuorasti toki niin, että jos puskuri on jo riittävä niin joutaahan ne rahat sitten vaikka juomaan.

Toisaalta mikä ongelma se ylipäätään on, että pääoma karttuu vain vähän lyhyellä aikavälillä? Mainio esimerkki täysin keksitystä ”ongelmasta” IMO😀
Itse kyllä mieluummin otin isoimman osan kk-säästöstä kerralla käyttöön vipuna

1 tykkäys

Koko Inderes ja @Erno_Hilvenius iso kiitos tästä mainoksemattomuudesta, on suuri ilo lukea foorumia ja sivustoa, kun pinnalle ei hypi bannereita ja sivuston laidoilla ei vilku yritysten mainokset. Tälläisiä selkokielisiä sivustoja ei juurikaan taida netissä olla.

Esimerkiksi etuovesta asuntojen selaaminen. Sivuille mennessä ensin hyppää kokosivun banneri, sitten kun avaa huoneistokeskuksen ilmoituksen, niin siihen aukeaa chattibanneri suoraan asuntokuvien selauksen kohtaan, huonompaa paikkaa ei enää voisi olla. Alle laitan esimerkkikuvan, miten sivusto on ärsyttävä käyttäjälle, tuon chatin alla on se nuoli, jolla selataan kuvia seuraavaan.

  • SUOMESSA analyysiyhtiö Inderes on kasvanut viime vuosina voimakkaasti, käytännössä ilman perinteistä mainontaa.

Inderesin kumppanuuksista vastaavan Erno Hilveniuksen mukaan yhtiö ei ole käyttänyt viime vuosina perinteistä mainontaa yksittäistä kampanjaa lukuun ottamatta.

”Me haluamme rakentaa yhteisön luottamukselle. Facebook tai Google eivät myy luottamusta, vaan silmäpareja, eikä se reitti tunnu kovin pitkäjänteiseltä.”

Mainoksettomuudesta huolimatta Inderes panostaa markkinointiin. Yhtiö julkaisee päivittäin analyyseja ja videoita, joita se jakaa omilla sivuillaan ja eri some-kanavissa.*

*Inderesin ympärille on muodostunut tiivis sijoittajayhteisö, joka kohtaa Inderesin sivuilla ja keskustelupalstalla. Myös Inderesin oheistuotteet, kuten paidat ja kangaskassit, ovat kysyttyä tavaraa ja levittävät yhtiön tunnettuutta.

Hilveniuksen mukaan Inderes on halunnut pitää paidat ja kassit niukkuustarvikkeina. Kun jossain näkee yhtiön fanituotteen, on sen kantajalla lähes varmasti suora linkki Inderesin yhteisöön.

”Inderesin kangaskassia kantavat voivat moikata kadulla toisiaan, vähän kuten Tesla-kuskit moikkailevat toisiaan liikenteessä.”

Inderesin mainokseton strategia näkyy myös sen omilla sivuilla. Yhtiö ei halua täyttää sivujaan mainosbannereilla, vaikka Hilveniuksen mukaan moni olisi kiinnostunut maksamaan näkyvyydestä tarkasti kohdennetulle sijoittajayleisölle. Joitain kaupallisia yhteistöitä yhtiö on kuitenkin kokeiltu sivuilla.

”Haluamme pitää sivujemme sisällön omissa käsissämme ja ansaita siten yhteisön luottamuksen.”*

68 tykkäystä

Tekis niin pirkuleesti mieli tankata edes yhtä osaketta. Sit yhtäkkiä huomasin ajattelevani deltta-varianttia ja tätä maailman tilannetta. Tajusin, että täähän saattaa pahentua vielä jos se (delta) alkaa myöhentää Suomee enemmänkin. Siksi odottelen josko parempi dippidibaduu tulisi vielä hehkuvampana jonain aamuna pörssiin. Tänä päivänä kaikki on maapallolla niin epävarmaa, että pitää oikeesti miettiä seuraavaa liikettä. Ei koskaan tiedä mitä huominen tuo tullessaan, jos edes tuo.

2 tykkäystä

Tänään tuli ilmoitus että huomenna nostettavissa

Aamulla kattelin salkkua ja pohdin (leikkimielisesti), että pitäis varmaan myydä pois kaikki, kun varmaan se pörssin torstaipaniikki iskee taas.

Mutta ei. Josko sitä huomenna vähän rahaa laittaisi salkkuun kuitenkin. Ja kohtahan se on uusi viikko :face_with_hand_over_mouth:

2 tykkäystä

Meinasi tukka lähteä päästä kun avasi sakun tänää kun 3kk palkka hävinnyt kun pieru saharaan. Kirjaimellinen kynttilä illallinen tnää kun all in osakkeissa eikä varaa lisäillä :sweat_smile:

51 tykkäystä