Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Riippuen toki missä nyt asutte, mutta jos esim. Helsingissä, niin:

-Halvemmat asunnot kuin pk-seudulla (Helsingin keskustassa sijaitsevan kolmion hinnalla saa loisteliaan omakotitalon järven rannalta uudelta asuinalueelta. Etätöitäkin varmasti mukavampi tehdä isommassa asunnossa!
-Luonto ihan eritavalla lähellä vrt. Helsingin seutu. Oikeisiin metsämaisemiin pääsee keskustastakin 10 minuutissa autolla. Vesi läsnä kaikkialla, ja jos veneily kiinnostaa, niin täällä on oikein hyvät puitteet sille.
-Ihmisillä ei ole valtavan kiire kaikkialle. Ei ruuhkia liikenteessä. Omaan työmatkaani menee autolla 12-13 min. Työmatka 15km.
-Valtaosa asukkaista on suomalaisia. Onko se nyt hyvä vai huono asia - riippuu ihmisestä. Minusta tämä on hyvä asia.
-Ainakin minusta täällä on sellainen rento ja leppoisa tunnelma. Ei samanlaista hypetystä ja pöhinää kuten ehkä esimerkiksi Helsingissä on.

Nyt vain oikotielle rantatontillisia omakotitaloja selailemaan Kuopiosta :wink:

27 tykkäystä

Juuri näin! Minä olen kiinnittänyt myös huomiota sijoittajien psykologisiin “loukkuihin”, joista tuottoprosentin tuijottaminen on juuri yksi sellaisista. Minä koen epäonnistuneeni, mikäli tuotto% nousee > 100 %. Harvia on siinä kiikun kaakun +80 % (ekat ostot joskus kympin jälkeen). Hyvin olen osannut ostaa nouseviin kursseihin.

Koen tuon olevan yksi kilpailueduistani :slight_smile: Hyvin on mennyt, mutta kuten sanottua, tyytyväisyys tappaa kehityksen. Intohimona sijoittaminen ja opiskelen jatkuvasti uutta, koko ajan tulessa joku sijoituskirja, podcast ja äänikirja.

35 tykkäystä

Multippelit on vähän ongelmallinen tässä. esim. Arvosijoittaminen. Sijoitusfilosofioita kyllä riittää, mutta ongelmia tuo aiheuttaa vaikka pointinkin ymmärrän.

2 tykkäystä

Probleemaksi tullut itselläni se, että lisäily kasvattaisi yksittäisen sijoituksen painoa liian riskisiin lukemiin.

Positiivinen ongelma, kun hyvin nousevan osakkeen paino kasvaa lisäilyyn liian suureksi. Pyrin itse vain välttämään kiusausta olla keventelemättä.

7 tykkäystä

Jos tarkoitat multippeleilla nyt kerroinpohjaisia arvostustasoja, niin avaanpa vielä huvikseen omaa lähestymistäni lyhyesti asiaan. Minun strategiani yksinkertaisuudessaan on sijoittaa laatuyhtiöihin, mielellään toki halvalla, mutta lisäostoksistakin olen valmis maksamaan markkinahinnan (joka ei ole kuplassa), jos yhtiö on helvetin hyvä. Nähdäkseni markkinat eivät osaa nousevaa laatuyhtiötä hinnoitella pitkällä aikajänteellä oikein.

Mielestäni kerroinpohjainen arvostustasojen vertailu on monelta osin erittäin hankalaa. Usein hyvää verrokkia ei ole ja tällöin multippelien käyttö arvostuksen hahmottamista on hyvin karkeaa. Jos hyvää verrokkiryhmää ei ole (esim. IT-sektorilla on kohtuuhyvä), niin kertoimia tutkimalla voi todeta karkeasti vain:

A) Yhtiön olevan törkeän halpa
B) Yhtiön olevan oikeassa laajassa “rangessa”
C) Yhtiö on kuplahinnassa

Niin kauan kuin tällainen yhtiö (esim. Harvia) on tuossa kohdassa B, niin lisään nouseviin kursseihin. Harvian noususta osa on tietenkin multippelien nousua, mutta on siinä äärimmäisen raju tuloskasvukin pohjalla. Ja itse näen tuon nousun pitkälti kestävänä. Harvia on mielestäni edelleen kaukana kuplahinnasta, joten lisäilen jatkossakin jos yhtiön tarina menee samaan suuntaan. Tietysti mitä kireämmäksi kertoimet nousevat, niin sitä tarkempi ja maltillisempi olen lisäilyjen kanssa. Mutta mitään tarkkaa “P/E-rajaa” ostoksille on ihan älytöntä tehdä.

Tämä toki vain minun strategia ja näkemys :slight_smile: Mutta minun on vaikea ymmärtää, kun useissa sijoitusryhmissä vertaillaan jotain Nordeaa ja Qt:ta samoilla tunnusluvuilla (P/E ja P/B). Ei siinä ole yhtään mitään järkeä, ei siis yhtään mitään.

35 tykkäystä

Jep, mullakin on Harvia +168% ja on jo 30% painolla osakkeista, joita on yht 13kpl. Ei vaan ole pystynyt tunkemaan lisää omaa pääomaa tuohon kun koittanut hieman tasapainottaa salkkua.

Toki, ei hajautuksissa enää mikään ole pyhää , kun Jorelyytikollakin löytyy jo 3 lappua :smile:

10 tykkäystä

Tämä on totta. Monelle tuo halpa on sanana sama, mutta tarkoittaa eri asiaa (ja puhutaan edelleen sijoittamisesta). Ja Harviasta olen melkolailla samoilla linjoilla, mutta ongelmaksi alkaa tulla jo salkunhallinta, jos on ollut vaikka alle 10€ tienoilta kyydissä. 6x + lisäilyt nouseviin, niin alkaa oleen kiire tasoitella muita positioita tai pyyhkiä hikeä otsalta salkunhallinnan osalta. Toki tässäkin meitä on moneen junaan. Itse kannan kyllä markkinariskin, mutta sektori ja yhtiöriskiä koitan välttää.

7 tykkäystä

Joo tämä on ihan validi pointti ja jokaisen on ajateltava salkkua aina kokonaisuutena. Itse olen toistaiseksi asian saanut torjuttua sillä, että salkusta löytänyt muitakin hyvin pärjänneitä yhtiöitä + lisää ulkopuolista rahaa saanut lisättyä salkkuun.

Koko salkkua ei uskalla pitää kiinni samassa yhtiössä, mutta kyllä parhaisiin kannattaa panostaa. Osa tappaa tuotot sillä, että ei uskalla allokoida isompaa osaa salkusta parhaimpiin yhtiöihin ja se näkyy kokonaistuotossa.

Itse ajattelen riskiäkin hieman eri tavalla. Minulle riskiä ei ole volatiliteetti, vaikka niin se yleensä käsitetään. Minulle riski on käsite, mitä on mahdoton mallintaa luotettavasti matemaattisesti. Riski on minulle sitä, että millä todennäköisyydellä menetän pääomaani ja pääomani ei kasva.

Jos jatketaan Harvian esimerkkiä, niin mielestäni riski on pieni, koska:

  • Todistettu track ennen koronaa, sen aikana ja jälkeen
  • Johto on erinomainen, sitoutunut ja suuri omistaja
  • Hinta ei ole kuplassa
  • Markkinan koko ei houkuttele jättejä, mutta markkina kasvaa. Yhä tilaa kasvaa merkittävästi.
  • Takana globaali terveystrendi
  • Alan paras käyttökate, ylivoimaisesti

Tietysti Harviankin kohdalla riskejä on, esim. Muuramen palo olisi edelleen järkyttävän iso menetys tuottoihin, vaikka sekään ei pääomaa kokonaan tuhoaisi. Sen takia minäkään en pidä kaikkia munia samassa korissa. Mutta nähdäkseni 4-10 hyvin ja tarkasti valittua yhtiötä riittää, kunhan yhtiöt eivät ole toistensa kilpailijoita/samalla alalla.

28 tykkäystä

Omalla kohdalla koitan pysyä n. 6 yhtiön nurkilla salkussa, että ei tulisi laitettua “betsejä”. Tarpeeksi iso panostus, jos aikoo mennä sisään. Ja tämä edellyttää tarpeeksi hyvää perehtymistä. Rönsyjä kun alkaa kertyä, niin niitä ei kaikkia voi tietää tarpeeksi hyvin, joten on vaikea edes tietää, mikä niistä pitäisi dumpata (ellei joku halua katsoa vaan osakekurssia).

esim. Reveniota tai vastaavaa voisi lisäillä siivuja isoon positioon, mutta kyllä omalla periaattella on vaikea lähteä isolla avauspositiolla kyytiin.

4 tykkäystä

Mikäs tuossa Kuopiossa olis, mutta itseä “pelottaa” että Suomessa loppuu 100 % etätyö sillä sekunnilla kun THL sanoo, että korona on nyt ohi :smiley: Sieltä olisi sitten pitkä matka töihin PK-seudulle :stuck_out_tongue:

6 tykkäystä

Mitäs työpaikan vaihto Kuopioon, jos etätyöt eivät onnistu?

Saas nähdä keksiikö Inde piankin uutta ostettavaa Mallisalkkuun, kun FF myynnin jälkeen kahisevaa on reippaasti. Salkkuostokset on aina kiinnostavia, kun niitä tehdään hyvin harvakseltaan. Pientä hintojen korjailua on nyt ilmassa…

6 tykkäystä

Oma säästöpankki alkaa olemaan ostohinnoissa. Suositus Osta, tavoitehinta 16.1% päässä + osingot.

10 tykkäystä

RobinHood julkaisi vihdoin IPOnsa hinnan ja ihan vaatimaton 35 jaardin valuaatio :roll_eyes: Rehellisesti sanottuna toivon, että tuo IPO floppaa ihan eeppisesti, mutta melko varmasti tuokin roska vetää sen +50-100% ylämäkeen heti ekana päivänä.

12 tykkäystä

63 tykkäystä

Mulla on hyzonia pienet jämät salkussa mutta kokonaisuutena aika vähän enää näitä 2020 trendiosakkeita, joita spekulaatio hinasi mielettömiin korkeuksiin. Paluu tylsään sijoittamiseen, missä hyvät yhtiöt joista saa helposti hyvät analyysit, on täällä ne millä salkkua täytellään. Mutta oikeasti se tekee eetvarttia pidemmän päälle, henkisesti mutta myös tuotoille (omalla kohdalla siis, muille voi sopia muu).

14 tykkäystä

Titaniumissa olisi mahdollista polkua useammalle vuodelle täyttämään 20% tuottovaatimus, mutta inde varmaankin pitää liian riskisenä mallisalkkuun. FF ei kyllä ihan riskitön sekään ollut, enkä olisi kelpuuttanut puolestani omaan salkkuun. Kaikilla meillä on omat suosikkinsa…

3 tykkäystä

Linkedinissä avoimia työpaikkoja omalla stäkillä:

PK-seutu - 122 kpl
Kuopio - 1 kpl :smiley:

16 tykkäystä

Jos vaimo ymmärtää hyvän päälle, se lähtee mukaan Kuopioon ilosta kiljuen ja sanoo, että ihana mies, kun vie minut Kuopioon. Jos vaimo ei ymmärrä hyvän päälle, Kuopiosta saa uusia, parempia vaimoja.

41 tykkäystä

Eikö toi yksi riitä - vai aiotko tehdä kahta työtä? :joy:

15 tykkäystä