Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Aivan sama homma. Kyllä tämä mielestäni tilaisuus on hyville ostoille, mutta ajoitin ne kyllä aivan liian aikaiseen. Aikalailla -10% ostot mennyt jo alaspäin ja voi vielä laskeakin. Vähän harmillista, mutta uskon yhtiöihin mitä salkussa on.

Salkun YTD taitaa vielä olla n. 10% luokkaa mutta uskon, että mahdollisuudet on vaihtua -10%…puolen vuoden päästä toivottavasti ollaan takaisin.

5 tykkäystä

Minua ei haittaa että lasketaan. Minua haittaa että osake paino on jo tapissa. Salkusta sisällöstä noin 95% on kova luotto. Tuo 5% harmittaa aivan suhteettoman paljon.

9 tykkäystä

Koska olen korona-ajan sijoittaja ainakin kaksi päivää jatkuneet punaiset päivät hämmentävät minua. Nalle markkinalle ei ole varmastikaan tehty sopivia uhrauksia ja rukouksia! Onneksi olen piinkova pörssishamaani. Kuulkaa siis kansani laulu;
" Soon may the Tendieman come to bring our rocket into the sun… "
Myös manaukset tulee muistaa: “:palms_up_together::gem: HODL :rocket::rocket:” Eiköhän näillä taas lähe markkina nousuun.

6 tykkäystä

Ei ole mitään ongelmia holdata itsellä, timanttikädet pitävät kiinni koska on täysin selvää että on jo ns. myöhäistä ja ollaan jo tämän heilahduksen ehtoopuolella - myymällä nyt lähinnä lukitsee rahanmenoa. Lähinnä tulee taivasteltua kuinka joidenkin lappujen osalta kurssireaktio on jo mallia “eeeeeeeek pelastukaa ken voi”.

15 tykkäystä

Joo, KAmuxissa esim suurin myyjä NON ja suurin ostaja GSAG

4 tykkäystä

Nyt on tosiaan itselläni ensi kertaa ostamisen kanssa ongelmia. Aiemmissa dipeissä se on ollut jotenkin loogisempaa, mutta nyt meillä on korko ja rotaatio ja muitakin muuttujia.

Arvatenkin maanantaina jo harmittaa, ettei tänään ostellut reilusti.

4 tykkäystä

Näin vähän epäilinkin. Ei tämä nyt vielä kovin vakavalta näytä kun 84% ensimmäisen otannan perusteella on vielä YTD plussalla eli eihän tässä ole edes vielä alettu syömään noita viime vuoden massiivisia tuottoja juurikaan.

14 tykkäystä

Tämän vuoden tuotot kyllä alkavat olla haihtuneet, mutta toisaalta vieläkin ollaan indeksiä edellä ja selvästi YTD plussalla niin lähinnä ketuttaa kyvyttömyys kevennellä enemmän hyvän sään aikana. Käteispino oli liian ohut.

13 tykkäystä

Kaksijakoinen fiilis kyllä nyt. Ostopaikat alkaa olla jo turhan houkuttelevia, mutta samalla on fiilis että tästä lasketellaan vielä ja ensi viikolla saisi vielä halvemmalla. Kai se on istuttava käsien päällä vielä hetki.

4 tykkäystä

Itse pyrin aina laskussa muistuttamaan ja kysymään itseltäni onko sijoitusyhtiöissäni tapahtunut suunta huonompaan vai onko kyseessä vain ulkopuolista markkinakohinaa. Isot tuotot jää saamatta jos salkun pistää tyhjäksi jokaisessa dipissä. Koen kasvaneeni tässä paljon sijoittajana viime vuosina. Toki yhtiöitä ulkopuolinenkin uhka voi tulla peliin (korona ja korot). Nämä eivät saa minua toistaiseksi huolestuneeksi.

GIFs-20213510467

21 tykkäystä

Kahoot hoiti laskettelun jo tammikuussa. Ei ole näkynyt 130 ylitystä sen jälkeen…

Jep niin hoiti. Toivoin kyllä laskua vielä nyt muiden vanavedessä :slight_smile:

Huippuyhtiöiden omistajien tuskin nyt kannattaa panikoida ja laittaa myyntinappi pohjaan. Pikemminkin etsiä ostopaikkoja lisäyksille. Mutta kyllä itselläni olisi tukalat olot, jos salkku koostuisi pääosin hype- tai pelilapuista.

1 tykkäys

No vähän samaa mietin, että alle 100 nok voisi vielä ehkä hypätä takaisin mukaan…

Näihin yleensä se vastaus on siivuttaminen. Määrittää paljonko meinaa pistää rahaa kiinni tähän dippiin ja sitten pistää sitä sisään erinä. Tietenkin jos summat kokonaisuutena ovat pienet niin kulut saattavat tehdä tämän vaikeaksi - esim. Nordnetin kuluilla alle tonnin settejä ei liene järkeä tehdä. Koska et todennäköisesti osu pohjaan, jos napsit sisään vaikkapa viikon jänteellä viisi kertaa niin keskimäärin tulee osuttua sinne päin. Ja siis nämä voivat tottakai olla eri lappuja. Pointti on hajauttaa ajallisesti sitä rahaa minkä käteispinosta meinaa sisään laittaa.

2 tykkäystä

Huolestuisin itsekin :grin: Itse katson pitkää peliä ja salkkuyhtiöt ovat sen mukaiset. Jos on kakkendaalia salkussa niin en pystyisi edes nousuissa niitä pitkään roikottamaan puhumattakaan dipeistä.

Laskun alkuvaiheilla isot katkaisi voitot nopeasti ja nyt ovat taas ostolaidalla. Samaan aikaan NONnerot tankkasivat pieneen dippiin ja myyvät niitä nyt paniikissa.

Mulla ei ole edes mitään hajua paljonko YTD omalla kohdalla on. Toki tähän vaikuttaa myös se ettei Nordealla tuota taida nähdäkään :smile:

Mutta sanoisin että useimmille tuo ei ole kovin relevantti tieto edes. Varsin monelle tämä pitäisi olla pitkäjänteistä varallisuuden kartuttamista ja se että monta kertaa päivässä katsotaan sitä salkun arvoa ja ihmetellään ytd tuottoja / tappioita tuo päätöksentekoprosessiin aika vähän plussia. Riskinä on pikemminkin, että tunteet ottavat vallan.

Kuten Aston tuossa aikaisemmin vinkkasi, miettikää niitä firmoja siellä osakkeen takana ja miten niillä bisnes kulkee nyt ja tulevaisuudessa. Tämä hetken tuotot / tappiot on aika toisarvoisia 10, 20, 40 vuoden säteellä, joilla monien täällä toivoisi operoivan.

Eikä tässä ollut mitään piikkiä Sepolle. Ihan mielenkiintoinen kysely, joka pistää perspektiiviin, missä liikutaan :+1:

6 tykkäystä

All time (vajaa pari vuotta) on edelleen +135%. Taidan selvitä tästäkin dipistä. :sweat:

3 tykkäystä

Wohoo! Jenkkisalkku plussalla tänään! Onneksi on kurssimuutokset ja pörssi kiinni:D

6 tykkäystä