Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Tästä olemma muuten täysin samaa mieltä mutta minusta tuo progessio raja vähintään tulisi pitää mielessä. Veikkaukseni on että siinä on enemmän painetta ylöspäin kun alaspäin.

Rahastosäästäjä ei ole myöskään maksanut yhtään veroja 20 vuoden aikana joten ei tätä tarvitse ottaa huomioon. Ja vaikka ottaisikin niin 28kk on aika pieni osa loppuelämästä jos huomioi että tässä lasketaan aikaistettua eläkettä.

Jos oletetaan että sijoitukset on mennyt vähintäänkin historiallisilla tuotoilla ja molemmat pääsevät käyttämään hankintameno olettamaa koko potille niin tilannehan menee tasan. Molemmat maksavat saman määrään veroja eli maksimissaan 60% pääomaveroa.
Tässä pitää huomioida että uusimmat alle 10v sijoitukset tuskin pääsevät kummallakaan hyötymään 20% hankintameno olettamasta mutta maksimi veron näille kuitenkin tuosta voi laskea eli 80% pääomaverosta.

Jos ajatellaan, että eläkeaika on saavutettu. Saan eläke aikaa edellisenä vuonna 600€ osinkoa. Ostan sillä vaikka sitten indeksirahastoa joka ei ole aiemmin salkussani. Se tuottaa historillisen 8% eli sijoituksen arvo 648€. Sijoituksesta on voittoa 48€. Kun myyn sijoituksen maksan veroa 0,3X48€=14,4€. eli maksan 648€ nostosta veroa 2,2%. Muuten olemme salkkun lisänneet ihan samat summat edellisenä vuonna. Väitän maksavani vuotuisista nostoista kiven kovaan sinun indeksisalkkuasi vähemmän veroa. Huomio, että tuosta 648€ summasta tulee vain 48€ pääomatuloa, joten sillä merkitystä progressiorajaan. Osinkosalkun hankintameno olettama “Kuluu” vähemmän ja riittää pidemmälle kuin tilanteessa, jossa myisin hankintameno olettamalla kokoajan.

Samalla tavalla kaksi vuotta ennen nostoa olet samoin ostanut 600€ sijoituksia taas eri rahastoon. Tuottosi 8% vuosi eli 16,64% kokonaisuudessa. Tuotoksi tulee 99€, josta maksat veroa 29,95€, joka on 4,9% nostetusta pääomasta.

Rahastolla lasket verohyötyä eteenpäin. Samoin voi laskea nostosta vero hyötyä taaksepäin, kun pystyy myymään viimeisen sijoituksen. Laskelmat törmää hetkellä, jossa pystyy hankintameno olettamaa käyttämään.

Henkilökohtaisesti olen kokenut kerran kierrätettyä rahaa saa käyttää huvituksiin ohjeen hyväksi. Kerran kierrätettyä rahaa on osinko tai treidausvoitto esimerkkinä. Realisoitunut voitto. Se pistää pohtimaan nostoja ja auttaa ajattelmaan omaa taloudellista vapautta tai riippumattomuutta. Minulla olisi varmaan monen mielestä mahdollisuus jäädä pois työelämästä. En halua sitä tehdä. Sijoitukseni stressaisivat minua silloin enemmän. Vapaata saatan pitää.

Omassa eläkepaperissa kyllä lukee, että alle 23v ansaituista tuloista ei kerry eläkettä :slight_smile: Työnteon tehtaalla aloitin jo 15-vuotiaana kesätöissä, joissa olin 27-vuotiaaksi asti, jolloin siirryin valmistumisen jälkeen oman alan täysipäiväisiin töihin :slight_smile: Kyllä siinä ihan “ok” summa meni sivu suun eläkkeistä, kun tehtaalla 3-vuorotöissä monen monta vuotta about 4 kk / vuosi.

8 tykkäystä

Nyt en ihan ymmärrä: Miten voit olla milleniaali jos olet yli 27 vuotias, tietääkseni nyt on 2021.

Edit: vai tarkoititko jotain muuta ?

Eikö milleniaali voi olla nelikymppinen?

Edit. @Perttu_Hamalainen joo näin mäkin pitkään käsitin. Sitten jossain selvitettiin että olisi se milloin tuli täysi-ikäiseksi ja työelämään. Tiedä noista keksityistä termeistä ikinä.

1 tykkäys

1981 - 1996 väliin kun osuu syntymävuosi määritellään milleniaaliksi Where Millennials end and Generation Z begins | Pew Research Center haarukka on aika iso tällä sukupolvella, verrattuna esimerkiksi Gen Z haarukkaan 1997 - 2012/15.

@Torniojaws ei hätää, eiköhän nekin rahat mitä palkasta on makseltu eläkkeitä ehditä nyysiä tai sosialisoida parempiin suihin ennen kuin niitä koskaan nähdään. Onkohan kukaan tehnyt Millennial / Gen Z sukupolvista lähtien jotain tutkimusta suhtautumisesta eläkkeeseen? Esim kuinka moni Suomalainen näistä sukupolvista alkaen uskoo konseptiin tai koskaan pääsevänsä hyötymään siitä? :sweat_smile:

3 tykkäystä

Ok, pyydän anteeksi sivistymättömyyteni. Luulin milleniaalien olevan 2000 luvulla ja sen jälkeen syntyneitä.

Edit: ja siis niihin olen tässä keskustelussa viitannut.

2 tykkäystä

Onko se nyt irti vai ei🤔.

Edit.

4 tykkäystä

Viimeisin tieto, minkä löysin on, että siirsivät lopullisen irroituksen ma-ti yölle. Alus on käännetty ja ainakin osittain irti.

2 tykkäystä

Savolaisittain… “Suattaapi olla irti… Suatttaapi olla olematta”. Kyllä siellä ainakin sen verran väkevät hinaajat tuon paalunveto kykynsä puolesta on että pitäisi lähteä kyllä…

Taitaa smitiltä löytyä noita yli 200tonnin paalunveto paatteja…

Edit. Esim suomalaisella jäänmurtaja Fennicalla paalunveto 230tonnia. Smitin Boga pegasus 257 tonnia…

3 tykkäystä

Mistä löysit tiedon tuosta ma-ti yöstä?

Tiedot alla ovat Bloombergiltä.

NPO1-kanavan haastattelusta tuntuu olevan hieman erilaisia versioita >

“Pulling the rear end of the ship afloat was the easy part, the challenging part will be the front of the ship” Berdowski told NPO Radio 1 in the Netherlands. “Now we will start working at the front. We do not want to celebrate too early.”

Ja toistaiseksi tähän ei ole tullut muutosta >

Salvage maneuvers are scheduled to resume at about 11:30 a.m. local time and shipping navigation along the waterway will begin again once the container carrier is moved to the Great Bitter Lake area for technical checks, the canal authority said.

YLE ja sosdemit vähän laittaa tarinaa tuuttiin…

5 tykkäystä

Varustamon tiedote:
Update to EVER GIVEN’s status in the Suez Canal
29th March 2021
Although the rescue team had originally been scheduled to
resume attempts to refloat EVER GIVEN at 14:00 local time in Egypt
(20:00 Taipei time), after their site assessment the decision was made
to delay that operation while more tugboats are summoned to join the
effort. Accordingly, the refloating operation has been postponed to
approximately 02:00 – 03:00 local time in Egypt (08:00 – 09:00 Taipei
time) on 29th March.
In the meantime, the dredging operation is continuing to make
progress. The refloating operation will resume as soon as the
additional tugboats arrive to complete the deployment.

Edit: viimeisin tiedote,kesti muuten hetki ladata moinen pdf, joku muukin oli lataamassa.

3 tykkäystä

Tämä pitää kyllä paikkaansa sillä oletuksella että menisi myymään juuri ostettuja positioita. FIFO periaatteen takia nämä ostot sitten pitää hajauttaa hyvin moneen arvo-osuustiliin että pääsee myymään Last in first out periaattella. Tämä ei kuitenkaan mahdotonta.
Joten voidaan sopia että pieni määrä osinkolappuja joilla kuitataan verovähennykset voivat olla verotehokasta. Myös pieni päiväkauppa tai vaikka listautumisannit ajaisivat saman asian. Eli hieman teoreettinen tilanne. En itse edusta tätä passiivista indeksirahasto säästämistä joten ei minulla mitään intohimoa tähän ole. Nyt päästiin tilanteeseen missä luvut ja numerot täsmää joten eiköhän tämä ole taputeltu.

En ymmärrä tuota hommaa. Samaan aikaan mietin ite alle 100k tuotoilla, että ihan kiva siivu jää käteen verojen jälkeenkin. Näille veronkiertäjille ei näytä riittävän mikään. Jotenki kummastuttaa myös miten jotku sijoitusammattilaiset perustelee firmoja Maltalle ynnä muualle ja samaan aikaan kritisoidaan hallitusta ja vihervasemmistoa milloin mistäkin talousasioista. Pidän verojen kiertämistä erittäin rottamaisena touhuna.

40 tykkäystä

Veroja voi ihan normijamppakin kiertää. Esimerkiksi 6kk sääntö ulkomailla työskennellessä,kilometrikorvaus verotuksessa(eihän verottaja tiedä ajatko joka päivä töihin). Mutta kyllä tämä isojen poikien veronkierto ja pöytälaatikko firmat on aivan posketonta touhua. Ja siihen vielä kaikki kaksinaismoralismi päälle

2 tykkäystä

Jahas…

Jos mitään auttaa oma mielipide ja ymmärrys, 99-syntynyt ja tällä hetkellä tekniikan-alan opiskelija.
Omasta mielestäni eläkesysteemillä voi pyyhkiä p*rseen. En näe mitään mahdollisuutta hyötyväni siitä koskaan ja ainakin ystäväpiirissäni mielipiteet ovat melko yhteneviä asian suhteen. Mikäli haluan eläköityä joskus niin se pitää sitten kustantaa säästämällä itse. Kannattaa ottaa kuitenkin tämä mielipide kottikärryllisellä suolaa.

8 tykkäystä

:+1:

Homma on taputeltu lukujen puolesta ja pääsen vihdoin asiaan joka minua kiinnostaa. Voi olla, että mieleni on harhainen, mutta minusta kannattaa nostaa osinkosummaa, koska huomattavista osinkotuloista saa isompia vähennyksiä.

Mainitsin FIFO:n. Itse olen sijoittanut yli 100 sijoitukseen. Jokainen lähtee nollasta ja lähes aina on tappiollista myytävää haluteessaan. Olen huomannut, että tappioita voi treidata ja päästään ihmeellsiin kehäpäätelmiin, jossa voi olla harhaisuutta.

Esimerkki: Minulla Sampoa kahdessa salkussa tällä hetkellä. Olen ostanut sitä aikaan 17€ hintaan OP:n salkkkuun ja sijoittanut osingot joka vuosi uudelleen. Avasin tilin Nordnettiin ja huomaisin, että minun kannattaa sijoittaa osingot sinne uudelleen, koska jos myyn Sammot OP:n salkusta hankinta meno olettamalla voin ennen sitä myydä Sampoa Nordnet salkusta pienemmällä verolla.

Tälle vuotta aion myydä 2018 hintaaan 42 € ostettua Sampoa Nordnet salkusta noin 1000€. Siitä tulee tämän hetken kurssilla noin 4€ tappiota joka on karkeasti 10%. Minusta minun parempi myydä tappiolla kuin hankintameno olettamalla OP:n salkusta. Lopuksi aion ostaa Sammosta saamaillani osingoilla ja myynneillä Sampoa 2000€ teknisellä analyysiä hyödyntäen toivottavasti alempaan hintaan. No oletetaan, että hinta on sama niin osinko veroni on mielestäni kokonaisuudessaan 15,5%, koska 1000€ osingosta menee 25,5% 255€ osinkoa ja 1000€ menee tappiota 100€, joten lopullinen vero 155€. Jos nyt elätän toiveita jäädä työelästä kahden vuoden päästä niin maksan 2000€ ostamastani Sammon osakkeista sen 16,6% veron .

No minulla on nyt 3000€ 2018 ostettuja Sampoja. Kannattaako minun myydä vain osinkoveron verran 2550€ vai 3000€? Myyntikulut 0,17% ja ostokulut 0,17%. Kasvattaminen 1000€ ylöspäin ei muuta prosenttia mihinkään. Harhaisessa mielessäni ajattelen, että se on 3000€, mutta minusta harha tulee siinä, että en ota mukaan mahdollisuutta ts. riskiä, että joudun maksamaan Sammosta enemmän osinkojen jälkeen. Mitä suurempi summa, mutta sitä suurempi riski. Onneksi tästä ei tarvitse huolia, koska osake aina laskee osinkojen verran eikö totta?

Tässä vaan sitten tulee nippu mielenkiintoisia kýsymyksiä. Jos myyn Sampoa 3000€ niin saa vero vähennystä osinkojen lisäksi muualle 450€. Onko tämä tuottoa? Jollei ole mitä se on? Lopputulos on sama myynkö 1000€ vai 3000€ ja eroa on vain joitakin päiviä, jos myyn ennen irtomaista ja ostan heti maksun jälkeen osingoilla ja kokosummalla takaisin.

Tässä voi olla nyt harhaisuutta, mutta Sampo voi olla tappiolla kahden vuoden päästä ja voin hyödyntää sitä sitten OP:n salkusta tehtyihin hankintameno olettaman myynteihin. Kumpikaan meistä ei ole siitä varma, mutta niitä löytyy sitä paremmin mitä lyhyempi sijoitusaika ja mitä enemmän sijoituksia.

Meidän kaikkien omat ja meidän kuplissa resonoivat mielipiteet on isossa mittakaavassa staattista kohinaa. Lähinnä jos joku olisi tehnyt vaikka väikkärin aiheesta tai tilastokeskus tutkinut asiaa. Ei välttämättä olisi huono kamppis eläkejärjestöiltä yrittää parantaa mielikuvaa nuoren sukupolven keskuudessa :woman_shrugging:

2 tykkäystä