Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Kauppalehti tekee klikkiotsikoita kyselemällä todistuksia entiseltä työnantajalta.

Nimikirjaote löytyy nykyiseltä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oikeuskansleri-poystiin-liitetyn-tytti-yli-viikarin-uralta-puuttuu-dokumentteja-kolmen-huippuyliopiston-tutkintoja-ei-vmssa-voitu-todentaa/bfb2f6d7-87ab-4d1b-b758-4a265e66c20b

Edit: Iltalehti korjaa kauppalehden persuilua

1 tykkäys

Nyt on asiaa, olen itse ollut työelämässä kesällä 44 vuotta miinus armeija, ja silti alimpaan eläkeikään on vielä 4 vuotta kesällä. No monella ei nykyään armeija vähennä :grin: Joissakin maissa ilmeisesti on mahdollisuus jäädä pois 40 vuoden jälkeen leikatulla eläkkeellä. Se olisi oikein, niin varmistettaisiin nuorten työllistyminen.

Minullekin alkoi kertymään eläkettä vasta 23 vuotiaana, monet “valittaa” siitä, mutta tosiasissa se on kertynyt todella vähän sen aikaisilla palkoilla siinä iässä, toki olisi jotain kertynyt.

3 tykkäystä

Tästä samaa mieltä. Itse aloitin myös 15-16 vuotiaana. Kävin sitten tietysti välissä opiskelemassa.

Vielä on varmaan puolet työurasta jäljellä ja silti lähden jo siitä että eläkkeen varaan laskeminen on tyhmänrohkeaa koska siinä vaiheessa kun sitä pitäisi alkaa nauttia on maksajien määrä todennäköisesti tässä maassa jälleen kutistunut ja suurten ikäluokkien eläkkeiden maksun jälkeen onkin kirstu tyhjä…

6 tykkäystä

Jep, ei parane odottaa siitä järjestelmästä mitään omaan suuhun. Nyt tehtäväksi jää selvittää, että miten kiertää mahdollisimman tehokkaasti veroja ja eläkemaksuja oman säästön kerryttämiseksi tehokkaammin. Onko täällä muuten vinkkejä veroparatiisiyhtiöistä tai ostettavista kansalaisuuksista? Millaisella pääomalla näitä kannattaa alkaa tutkimaan lähemmin?

1 tykkäys

Hallitushan sinisilmäisesti luottaa siihen, että tämä hoidetaan ulkomaalaisvahvistuksilla. Lopputulos on tosin ollut valitettavasti aivan päinvastainen. Mielestäni parempi olisi ollut keskittyä niiden lapsiperheiden tukemiseen ja pysyvien työpaikkojen luomiseen.

Itse lähden siitä oletuksesta että mitään oikeaa eläkettä tuskin koskaan saan. Parempi siis yrittää kerätä se itse sijoittamalla.

6 tykkäystä

Eiköhän täällä monella ajatuksena tai ainakin taka-ajatuksena se että tarvittaessa voi löysätä tai peräti jättäytyä pois työelämästä. Nimittäin jos joku päivä tulee oikeasti tunne että ei enää ja vaihtamalla ei parane. Vähän niinkuin monopolin ‘vapaudu vankilasta’ kortti kaiken varalle. :wink:

Rahattomalle: Ulkomaalaisvahvistuksia on toki tullut, pelaajamateriaali vaan todella kirjavaa. On rehtiä työperäistä tulijaa mutta niin on paperitonta turvapaikkaturistia.

3 tykkäystä

Onhan tuo epäoikeudenmukaista, mutta jos sitä vertaa siihen että suuret sukupolvet ovat maksaneet työuransa 5-10% työeläkemaksua kun taas milleniaalit maksavat 24% ja tulevat sukupolvet 30-35%, niin pieneltä se muutaman vuoden vääryys tuon rinnalla tuntuu. Lisäksi suuret ikäpolvet ovat jääneet eläkkeelle aiemmin ja nostaneet isommat osuuden eläkettä kuin mitä nuo tulevat tekemään, niin onhan tuo koko eläkejärjestelmä valtava huijaus. Lepomäkihän siitä on sanonutkin, että jos hän yksityisellä puolella myisi vastaavaa, niin välittömästi tulisi lähtö linnaan petoksesta.

12 tykkäystä

Minusta taas reilua olisi eläke perustuisi tasan tarkkaan ja ainoastaan vain siihen mitä henkilö on eläkemaksuja maksanut. Ei olisi mitään superkertymiä, ilmaisia lounaita tai alennuksia, vaan simppeli ja mekaaninen laskutoimitus.

16 tykkäystä

Nuohan ei sinänsä sulje toisiaan pois. @bar1 tarkoitti ymmärtääkseni eläkkeelle pääsyä eli eläkeikää, ei niinkään summaa, minkä saa.

2 tykkäystä

Suuret ikäluokkien 1944-1947 syntyneien kohdallahan tuo pitää täysin paikkansa. Mutta itse olen maksanut jo vuodesta 1995 yli 20% eläkemaksuja.

Edit: tosin en siitä mitään ole saanut, kun en ollut vielä 23-vuotias

2 tykkäystä

Näin varmasti. Minun ajatukseni puolestaan - minkä jätin varsin lahjakkaasti kokonaan esittämästä - oli, että ei tarvittaisi mitään sellaista asiaa kun eläkeikä. Jokainen voisi omasta puolestaan päättää, että milloin hän on kerännyt itselleen sopivaksi katsomansa summan ja haluaa jäädä eläkkeelle.

5 tykkäystä

Täytyy muistaa noissa eläkevertailuissa sekin, että työn kuormittavuus oli aivan eri luokkaa. Moni ei tänä päivänä kanna töissä mitään läppäriä painavampaa koko työuransa aikana. Työ on lisäksi suurella osalla siistiä sisätyötä. Palkan määrä suhteessa elintasoonkin taisi olla vähän eri luokkaa.

Näistä syistä en jaksa olla kateellinen siitä, että minulla on saamattomia eläkkeitä, kun koko elämä on huomattavasti helpompaa kuin keskimääräisellä 40-luvulla syntyneellä.

4 tykkäystä

Onneksi Suomessa tulevien sukupolvien ei tarvitse miettiä mitään eläkkeitä ja työtä, kun se on kaikki osa tätä…

https://i.ytimg.com/vi/CxLCbbscgL8/maxresdefault.jpg

24 tykkäystä

Moi

12 tykkäystä

Irtosi. Bear oil olis nyt kova? :man_shrugging:

11 tykkäystä

Ja tällä kertaa näyttää myös vesselfinder vahvistavan…

Ei ole enää peräpää kiinni toisessa rannassa ja nokkakin on jo hieman irti toisesta.

9 tykkäystä

Kiitos huomiosta, jos näin on, olisin varmaan syyllisynyt virheseen. Asia on minulla noussut esiin, kun olen miettinyt erillistä työhuonetta hankittavaksi. Linkkaamassasi tesktissä on kuitenkin mainittu, että erillisen työtilan puhdistuksen voi vähentää. Aion siis rakentaa itselleni asuntoon lisäksi työhuoneen, kun huomasin, että sen saa kokonaisuudessaan vähentää verotuksessa. Pitää soittaa verottajalle milloin työtila on erillinen kunhan olen löytänyt tuon kohdan missä sanotaan ettei sitä saa vähetää.

Heti perään https://yle.fi/uutiset/3-11860296

3 tykkäystä

KalleH olemme samaa mieltä tässä. Sharevillen ketjussa yritin selittää samaa, että salkkua ei kannata myydä loppuun vaan panna käteinen töihin. Mielestäni siinä ketjussa olisi sitä kaikki mulle heti ajattelua. Yritin pistää kaverin miettimään pääsekö hän tuolla 600€ verovähennyksellä 600€ vuotuisilla osinkotuloilla samaan loppusummaan. Voin kertoa sen sinulle. Olen laskenut sen ketjussa ja kommentoinut siihen niiden olevan karkkirahoja. Eli minulla olisi 20 vuoden päästä 8590€ vähemmän rahaa, mutta olen maksanut niistä 0€ ja 0% veroja. Kerroin myös, että minun eläköityminen on siis noin 2 kuukauttamyöhemmin kuin sinulla, jotta “karkkiraha” konkretisoituu. Sitten aletaan tulemaan siihen, että voitko odottaa kaksikuukautta, luulen että jokainen voi. Sitten kannattaa laskea mitä sille salkulle saa tuon kuukauden aikana tuottoa. Kun on tehnyt tämän kannattaa miettiä, jos puolet siitä olisi osinkoa. Pian pästään mistä aloitimme, salkkua ei kannata myydä tyhjäksi. Olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisella kannattaa olla pääomatuloja jatkuvasti ja osingolla se etu, että joka vuosi yhtiön johto tai arvioi kuinka paljon sitä kannattaa jakaa.

Kumpi meistä maksaa enemmän veroja on täysin eri kysymys ja johtuu nyt sitten ihan täysin kolmesta asiasta.

  1. Tavoiteltavasta summasta
  2. Säästöajasta
  3. Veroprosentista ja hankintameno olettaman suurudesta

Jos teet päätösen tarvitset 4000€ elämiseen. Maksan siitä osinkoveroa 1020€ ja hankinta vero oletamalla 18% edellytyksellä raja ei mene yli progressiorajan. 4000€X12= 48000€ joka menee nykyisen rajan yli. No ei välitetä vielä siitä. 18% vero on 720€. Eroa tulee siis 300€. Jotta 8590€ “nollavero” tulee kuitatuksi niin menee 28 kuukautta. Ehdin siis varsin pitkään olemaan alemmalla vero prosenttilla. Tässä vaiheessa vedän ulos poissulku kortin. Mikään ei estä minua myymästä tässä vaiheessa hankintameno olettamalla osinkosijoituksia. Itse asiassa hankintavero-oelttamalla saa isommat tulot, kuten esimerkissä. Etu on kiistaton. Seuraava kysymys on varsin mielenkiintoinen. Kummalla saat pidempään hankintameno olettamaa. Minusta alusta asti osinkosijoittamalla, koska tuotto on pienempi. Harhainen päätelmä? En ole asiaa laskenut.

Loppuun vielä tuosta pääomatulo verosta. Kuten laskettiin 4000€ summaksi tulee 48000€. Se on yli nykyisen progressiorajan. Minusta summaa kannatta alentaa niin, että se on olle progressio rajan ja en tiedä miten se onnistuu tulevaisuudessa. Hankintameno-olettama on hyvä keino. Mutta, jos minulla on paljon voitottomia tai pienivoittoisia sijoituksia niin verot alevat samoin. Tähän auttaa osinkosijoitukset.

Itse olen tullut siihen johtopäätölkseen, että kannattaa olla indeksirahastosijoituksia ja se on ehdottoman tehokas sijoitusmuoto. Tämän lisäksi kannattaa mielestäni olla ainakin vähän osinkosijoituksia. Vähän on sitten suhteellista ja on sitten kiinni vähän muista asioista miten pystyy vähennyksiä laittaamaan.