Inderesin kahvihuone (Osa 2)

En välttämättä nojais niihin tavoitehintoihin…

Stock Price Target PLUG POWER

High $78.00
Median $65.00
Low $29.00
Average $62.49
Current Price $34.03

…aika hiljasta on tämänkin kanssa vaikka on paremmassa “alessa”, kun Pauligin Juhla Mokka

4 tykkäystä

Koko Voxturin nousukin perustui pelkkään spekulaatioon, ihan niinkuin laskukin.

Ja noita tavoitehintoja nyt ei kannata hirveänä tuijotella. Vai oletko Kahootissa sitä mieltä että nykyinen 100NOK on muka halpa?

Eikä nämä millään pahalla, hyviä viestejä sulla RahatonMies minun mielestä pitkälti on!

5 tykkäystä

Tavotehinnat eivät myöskään ole tämän päivän targetteja yrityksen kurssille.

4 tykkäystä

Ei pitäisi ollakkaan, mutta Inderesin tavoitehinnan nostolla on kumma vaikutus.

5 tykkäystä

En nyt missään nimessä väitä, että tavoitehinta olisi mikään totuus tai että sen tulisi toteutua hetkessä. Mutta kyllä minä ainakin ihmettelen kun kurssi käyttäytyy täysin päinvastoin ilman mitään negatiivista uutista. Ainahan siihen voi toistaa papukaijana sentimenttiä ja arvostustasoa ja ei muuta kuin tuulipuku kahisten ostoksille, kun inderes laittaa uudet tavoitehinnat. En vain usko, että se on aina noin yksinkertaista. En tosin myöskään väitä tietäväni, etteikö näiden kahden yhtiön kohdalla näinkin voisi olla.

Plugista koen itse, että nyt on vihreästä energiastan puhallettu ilmat pihalle. Kahoottia en osaa määritellä niinkään hypen ympärille, kuitenkin tuotetta käytetään opetustarkoituksessa kouluissa. Joten kyllä, pidän kahootista 100 kruunua halpana hintana. Tosin jos pian ei ala myös eurot liikkua, ei siitä saa järkevää hintaa millään.

Ajatukseni voisi tiivistää pariin lauseeseen mitä jäi mieleen v-p kellokummun YLE areenan haastattelusta. Valikoi huolella mitä ostat ja sen jälkeen vahdi yhtiön liikkeitä entistä tarkemmin. Tavoite olisi kehittyä molemmissa jatkuvasti.

Se taito olisi myös hienoa omata, millä pystyt arvostamaan tiettyjä yhtiöitä kaikista kertomista huolimatta. Esimerkiksi Tesla. En ymmärrä ollenkaan miksi se on niin kallis. Eikä tunnu ymmärtävän moni muukaan. Se joka on ajoissa ymmärtänyt, on tehnyt sillä hyvän tilin.

Kun kahvihuoneessa ollaan, niin jatketaan löpinää. Eiköhän tämä jatkuva kyselyikä tule osin luonteesta. Mopoiässä osa ajeli mopoilla, joissa säädöt oli sinne päin ja totesivat, “että tämä nyt vaan on tämmöinen”. Itsellä oli välistä koko mopo atomeina, eikä siinä ollut yhtään “tämä nyt on vaan tämmöinen” -juttua, mille en olisi tiennyt syytä, jos en sitä syystä tai toisesta korjannut.

1 tykkäys

Joo, saa nähdä pitääkö edes toi Low 29USD vai painellaanko alle. Faktat menee hypestä ohi aina jossain vaiheessa, odotettavaahan se oli, mutta kun sitä ei nousu huumassa meinaa edes kokenneempana muistaa. Ongelmat poistuvat jos ja toivottavasti kun tulosta alkaa syntymään, aikajänne voi olla yllättävän kaukana.

Miksi ihmettelet kurssilaskuja noin voimakkaasti, mutta et nousuja? Viime aikoina monet yritykset (esim. Plug, Kahoot, Voxtur) ovat nousseet ihan liikaa, vaikka siellä onkin sitä positiivista uutisvirtaa. Kärjistäen, uutinen/fundamuutos on vaikuttanut käypään arvoon X:n verran, mutta kurssi on reagoinut 2x. Siinä ei ole järkeä.

21 tykkäystä

Mutta kyllä minä ainakin ihmettelen kun kurssi käyttäytyy täysin päinvastoin ilman mitään negatiivista uutista

Teknot on nyt viimeisen 1,5kk aikana ottaneet kunnon korjausliikkeen, kun pörssissä järki tullut viimeinkin taas päähän ja paisuneet kertoimet väännettäät takaisin alemmas. Korjasihan juuri äskettäin QTkin reippaasti alas (vaikkakin taas kurssi noussut) kunnolla alas, vaikka mitään negatiivista ei juuri QTsta ole tullut. QT on kuitenkin edelleenki paljon edullisemmin hinnoiteltu, kuin vaikka Kahoot. Erttäin tervettä korjausta arvostuksissa, ei sen ihmeempää. Kannattaa katsoa isoa kuvaa pörssissä, eikä tuijotella yhden osakkeen laskua ja tavoitehintoja.

5 tykkäystä

Jotenkin rennompia nää päivät nykyään kun on jättänyt toistaiseksi hypelapuilla ja spaceilla pelailun pois.

Tänäänkin tuli vaan kateltua sammon menoa ja osteltua vähän Kamuxia…

3 tykkäystä

Arvostuskertoimet puhuu jo toista hypestä. EPS näytti olevan vielä negatiivinen. Koronan tuomat karanteenit, sulut, etäopetuksethan ruokki Kahootia. Markkinaolosuhteethan ruokkii eri aikoina eri yrityksiä ja sektoreita ja tässä tapauksessa Kahoot sai tuulta alle, kun olosuhteet yhtiölle oli otolliset. Markkina yli- ja alireagoi monesti, kun koittaa ennustaa tapahtumia.

Mitä tohon mielestäsi halpaan 100NOK hintaan tulee. Käytännössähän toi yritys on pilkottu ihan päreiksi. Ferrari mistä omistaisit yhden miljoonasosan ratin pinnoitteesta. “Auton omistaja”.

Yhteenvetona: Kukaanhan ei osta osaketta sen takia, että se on paras, vaan että se on hinta-laatusuhteeltaan paras.

6 tykkäystä

Kahoot taisi pyöri huipussaan siinä 130 päälle joulu-tammikuussa. Yritys vaikutti hyvältä ja hyvät uutiset seurasivat toisiaan, en tiedä kai siihen hyvään oloon tottui. Taaksepäin katsottuna aika helposti se kurssi sinne nousi. Edelleen uutista pukkaa jatkuvasti, mutta eipä se kurssia vie enää mihinkään. Ehkä nyt vaaditaan kylmiä euroja ja muu ei enää riitä?

Plugia en ole jatkuvasti seuraillut, kova hehkutus siitä oli jo viime kesänä, joten vaikea suuremmin kommentoida.

Voxtur taas, perusteluja potentiaalile löytyy ketjusta paljon. Garyllakin on uskottava tausta. Eiköhän tuolla menty aika pitkälle. Jopa antien jälkeen hinta vain kohosi ja yleiset laskupäivät pörssissä eivät näkyneet missään. Sitten mielestäni se suurin ongelma, tietoa ei kovin herkästi löydy edelleenkään mistään vaan sitä saa kaivaa kuin salapoliisi YouTubesta ja eri forumeilta ja siihen se pöhinä sitten lässähti. Olisi pitänyt kyseenalaistaa enemmän joo, jotenkin liikaa luotin siihen mihin suuntaan kurssi meni annin jälkeen ja kuinka se käyttäytyi jopa pörssin laskupäivinä.

Enkä niistä nousuista ole muistaakseni aina tänne kirjoittanut, mutta olen minä kyseenalaistanut niitäkin. Esimerkiksi attana ja nexstim. Molemmilta on nähty useita nyt lähtee piikkejä ja sieltä paluu lähtötasolle.

Toki pitää katsoa isoa kuvaa, mutta miksi unohtaa yksityiskohdat? Jos esimerkiksi QT:n kohdalla joku tiesi, että 94e on aivan törkeä hinta niin eikö siinä vaiheessa pidä painaa myyntinappia eikä odotella sitä arvostustasojen normalisoitumista? Jälkikäteenhän näitä liikkeitä on meidän jokaisen helppo selitellä. Itse totesin parin kerran jälkeen, ettei tämä ole minun osakkeeni. En osaa hahmottaa mihinkä suuntaan kurssi on menossa ja miksi. Siihen vaikutti ihan liikaa ulkoiset tekijät. Nyt kun asian otit esille, kahootista löytyy samaa käytöstä.

Tiivistettynä, mielestäni kurssiliikkeitä on helpompi ymmärtää kun pystyy edes itselleen selittämään, että miksi yhtiö niin käyttäytyy. Mielestäni joka kerta se nokun kaikki laskee on huono selitys, kun nähdään suurempia laskuja.

1 tykkäys

Qt:n hinta taisi olla pari kuukautta sitten 50€. Ennen tulosjulkistusta kurssi pyöri 72€ ympärillä ja sieltä inderesin siivittämänä noustiin 94€. Näin jälkikäteen helppo todeta, että olihan tuo nousu aivan posketon. Niin kuin jo totesinkin, ei riitä ymmärrys alasta määrittämään tämän yhtiön arvoa.

Hyviä pointteja. Tosin nyt ulkomuistista tätä käytetään myös yliopisto-opetuksessa rahoitusalalla. Microsoft ja Google ovat kuvioissa mukana. Löytyy mobiiliappia. Ollaan Oslon päälistalla. En usko, että tämän käyttö mihinkään lakkaa ja levinneisyys on sitä luokkaa, ettei tähän mikään nero2000, quizwiz tai älypää tyyppinen peli yhtäkkiä hyppää rinnalle kilpailemaan. Euroja vain tarvittaisiin kovasti käyttäjämäärien sijaan.

Itse näkisin niin, että aina pitäisi ostaa joka toimialalla sitä voittajaa. Sen määrittäminen mikä firma se todellinen voittaja on, on taas todella vaikeaa.

2 tykkäystä

Ei se pelasta voittajiakaan lyhyellä tähtäimellä, jos koko markkinan fundat muuttuvat.

Viime aikoina markkinoilla on puhuttu paljon koroista. Alla kuvakaappaus n. viikon takaisesta traders klubista joka havainnollistaa, millainen vaikutus diskonttakoron muutoksella on kasvuosakkeisiin. Tietysti lähestymiskulma on teoreettinen ja korkotaso vain yksi markkinoita liikuttavista tekijöistä. Antaa kuitenkin melko uskottavan selityksen sille, miksi tappiinsa venytetetyillä kertoimilla treidaavat kasvufirmat on ottaneet huolella turpaan viime viikkoina.

4 tykkäystä

Kyllä ja ei. Kyllähän se korkojen nousu tai pelkkä uhka siitä puhaltaa hinnoista ilmoja pihalle, mutta vahvimmat tuntuvat pärjäävän sielläkin. Otetaan vaikka evo. Ei sekään mikään halpa firma ole. Siitä huolimatta helmikuun loppupuolen yleisestä panikoinnista on tultu ylöspäin 15%.

Ehkä jenkeissä, siitä kai toi droppi johtui, mutta ostelin itse pörssipäivän alkuun taas kerran tankkausta kun sai alta 18$ ja katselin että aika pitkälle sinne ostoja ketjuun kertyi eikä juuri mitään myyntejä. Jos joskus palstalla ilmeneekin lyhyttä sijoitushorisonttia niin tankkeri miehet tuntuu vaan lastaavan lisää taskun pohjalle.

Mistäänhän en mitään tiedä, mutta kun katsoo noita “ensimmäiset tavarat tehtaalta vuonna 2030”-lappuja niin onhan tässä suorastaan seesteinen olo ostaa ok dippeihin näillä hinnoilla tankkereita. Ei ne missään koronamontussa ole, mutta siellä on nyt Scorppreillakin muutaman viikon sisään pari melko rapsakkaa tavoitehintaa pihalla, omien osakkeiden ostoja, ratet nousi ainakin toviksi, Bideni lupaili rokottavansa sellaista vauhtia että hyvässä lykyssä kesällä keikkaa jo riittää ja jos mietitään miten alas hinnat tippuivat niin on se melko helppo kuvitella että niin tulos kuin osakkeen arvostuskin nousee longina väkisin ja nautitaan siihen asti vaikka osingoista. Kyllä ne lockdownit joskus on ohi. Siihen vielä tänään sulun jälkeen Scorppari pomon call optio syksylle noiden ostojen lisäksi niin voisiko tässä muuta olla kuin rauhallisin mielin. Ei puutu kuin Mariusz ja Calvin povaamassa supersykliä. Ainahan tuo voi dropata mutta sen takia se onkin sijoittamista eikä treidaamista että sitten täytellään salkkua. Onneksi Inderesillä voi myös kysella TA-miehiltä päteviä tankkauspaikkoja. Täällä riittää myös itseäni pätevämpää tietoa tankkerien puolelta, mutta jos mä nyt jotain olen tässä intensiivisen 2021vuoden tankkeri kalvosulkeista oppinut niin tämä on ihan kiva hinta omistaa tankkereita. Ainakin paljon mukavampi kuin jotain Workhorsea 44 dollarilla.

Tyypillinen tankkerisijoittaja:

3 tykkäystä

Teet sen virheen että oletat kurssin nousevan hyvistä uutisista, esim kahootin kohdalla. Pitäshän sitä jotain konreettistakin nähdä viivan alla

No en enää sinänsä oleta, että sitä nousua nähtäisiin heti, mutta muotoillaan niin että en oleta myöskään suurempaa laskua. Euroja pitäisi näkyä joo, se on totta.

Yllättävän paljon nyt keskitytään itse kurssiin ja sen muutoksiin. Viimeisen vuoden ja vähän ylikin on jo ollut aika volatiilia menoa pörssissä. Yli 5% päivämuutokset kasvuyhtiöissä ja varsinkin pienissä yhtiöissä on ollut ja on ihan perusjuttu, eikä tarvi mitään uutisvirtaa taakseen.

Kun omistetaan yhtiöitä edes muutama vuosi eteenpäin ja unohdetaan pikavoitot, niin ei tartte ressata kurssikäyristä. Voi keskittyä itse yritykseen ja sen liiketoiminnan kehitykseen enemmän. Markkina kyllä huomaa ne toimialojensa menestyneimmät yhtiöt :wink:

Kieltämättä kuitenkin tämä nykyinen sentimentti, missä mennään vaakalentoa kasvuosakkeiden osalta on todella tylsää aikaa. Varsinkaan jos saa yhtään mielihyvää kurssien tuijottamisesta :sweat_smile: Tämäkin johtuu varmasti viime vuodesta jolloin kaikki stonksit meni vain ylös ja sai sijoittamisen tuntumaan helpolta.

7 tykkäystä

Tämä on kyllä sellainen poikkeus että ei oikein kelpaa esimerksi. Minun AOT on täynnä teknoa ja kasvua laajasti hajautettuna rahastojen muodossa. Ytd 0.6%. Evo tämän salkun isoimpana +50% ytd. Eli pitäisi ihmetellä että mikä EVO nostattaa. Oma arvaukseni on jenkkilän laajentuminen ja amerikkalaisten sijoittajien herääminen. Se näkyy myös omistajaluettelossa. Myös päälistalle siirtyminen lisäsi näkyvyyttä.

2 tykkäystä