Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Itse en ymmärrä nallen haukkumista. Toki hän on kapitalismin ruumillistuma, mutta tässä Luxemburg asiassa ei ole mitään väärää. Käsittääkseni Suomi on osa EU:ta, jonka perusperiaatteita ovat pääoman, ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus. Jos jonkun mielestä rahan siirtäminen EU:n sisällä on väärin, niin ehkä ei kannata enää matkustaa myöskään. Lisäksi lähes kaikki meistä pyrkii maksamaan mahdollisimman vähän veroa tekemällä erilaisia vähennyksiä. Ihan turhaan valittaa, että toinen toimii lain mukaan.

14 tykkäystä

Huomioikaahan sitten nämä, varsinkin Oslon pörssissä kauppaa tekevät:

Keskiviikko 31.3.
Norjassa puolikas päivä - markkina sulkeutuu Suomen aikaa klo 14.00. Muut markkinat ovat auki normaalisti.

Torstai 1.4.
Auki: Suomi, Saksa, USA ja Kanada. Ruotsissa puolikas päivä - markkina sulkeutuu Suomen aikaa klo 13.55.
Kiinni: Tanska ja Norja

Pitkäperjantai 2.4.
Kaikki pörssit kiinni.

Maanantai (toinen pääsiäispäivä) 5.4.
Auki: USA ja Kanada
Kiinni: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Saksa

Nordnet Markets -tuotteet:

Torstai 1.4.
Auki: Suomen ja Ruotsin Nasdaq First North -markkinalle listatuilla tuotteilla käydään kauppaa normaaliin tapaan klo 21.00 asti.
Kiinni: Tanska ja Norja

Pitkäperjantai 2.4.
Kiinni: Kaikki tuotteet ja markkinat.

Maanantai (toinen pääsiäispäivä) 5.4.
Kiinni: Kaikki tuotteet ja markkinat

23 tykkäystä

Eihän sinänsä nallen toimissa ole mitään väärää, mutta ynnääpä tuohon ne lausunnot jossa liitot tuhoavat Suomen kilpailukyvyn. Sitä kun sinisilmäisesti itse uskoo ja toteuttaa esimerkillä johtamista, niin ei aina ymmärrä miksi toiset eivät siihen pysty.

Palataan siihen mistä alunperin puhuin, kerta toisensa jälkeen likaämpäri kaatuu sinne keskituloisen niskaan.

Minua hämmentää monissa näissä korkeakoulutetuissa rikastuneissa se, että eivät enää muista mistä tulevat. Verot ovat heidän koulutuksensa maksaneet, mitä ilman eivät ehkä ikinä olisi saaneet koulutusta ja rikastuneet. Mutta takaisin ei haluta maksaa. Kun saadaan jotain “ilmaiseksi” niin sitä ei osata arvostaa!

20 tykkäystä

Eiköhän suurin osa korkeastikoulutetuista ole jo maksanut verorahansa takaisin moninkertaisesti, tiedän että itse ainakin olen

16 tykkäystä

Tämähän se koulutuksen tavoite onkin, tuottaa yhteiskunnalle arvoa. Valikoida tuloksentekijät kaikkien joukosta, eikä vain niiden joukosta joilla on varaa.

3 tykkäystä

Ei kukaan ole koulutuksesta leikkaamassa. Nykyinen koulutuksen taso voidaan ihan hyvin pitää ennallaan, vaikka veroja laskettaisiin. Viime viikkojen uutisoinnista ollaan hyvin nähty miten sitä verorahaa valuu Yli-Viikarien tai YLE -pomojen taskuihin.

2 tykkäystä

Noinko sen koulutuksen arvon voi mitata. Sehän tuottaa sinulle koko ajan lisää.

Varmasti olen itsekin maksanut koulutukseni moninkertaisesti, mutta kyllä se koulutus yhä joka vuosi palkkapussissani tuntuu.

5 tykkäystä

Tuntuuhan se, mutta jossain se rajakin tulee vastaan. Ei tee mieli maksella 50% veroa jatkuvasti

3 tykkäystä

“Oikeistolaiset on tyhmiä, koska ne haluaa leikata koulujärjestelmän ja terveydenhuollon!”
Totuus: yleensä nuo ovat niitä ainoita, joihin suurin osa ei olisi koskemassa. Sen sijaan pääosin vastustetaan esim. tehottomia tukijärjestelmiä; kyseenalaistetaan, että kuuluuko valtion tehtäviin tuottaa televisioon viihdeohjelmia; ja mietitään, että voisiko koulu- tai terveydenhoitojärjestelmää tehostaa niin, että samoilla resursseilla hoidettaisiin enemmän ihmisiä paremmin?

“Vasemmistolaiset ovat tyhmiä, koska ne haluaa teloittaa rikkaat ja jakaa kaikki rahat alkoholisoituneille sossupummeille!”
Totuus: yleensä vasemmistolaiset kokevat, että yhteiskunnan lieveilmiöitä voitaisiin korjata lisäämällä valvontaa ja sopivia rajoituksia. Lisäksi se nähdään epäoikeudenmukaisena, että jollain on enemmän rahaa kuin ehtii käyttää samalla, kun osalla on perustarpeiden kanssa ongelmia.

Ihan oikeasti. Mitä järkeä asioita on väkisin asettaa vastakkain ja demonisoida eri mieltä olevia ja vääristellä tai tahalleen väärin tulkita heidän sanomisiaan irroittamalla yksittäisiä asioita kontekstista? EIkö olisi parempi koittaa etsiä yhtäläisyyksiä, niin voitaisiin saada jotain eteenpäin?

Jos nyt otetaan vaikka tämä case VTV, niin tuskin kukaan (pl. nämä porsastelijat itse) haluavat sitä, että verorahoja törsätään johonkin, missä ne tuottavat minimaalisen hyödyn yhteiskunnalle? Miksi tätä yhteisymmärrystä ei voida kanavoida siihen, että tehtäisiin asioista parempia? Miksi oikeistolaiset käyttävät tämän tilaisuuden siihen, että meuhkaavat milloin missäkin, että: “Tätä ne vasurit haluaa! Että meidän verorahat tuhlataan jonkun syöttöporsaan lomalentoihin!”, kun ihan hyvin tietävät, ettei vasemmistolaiset halua tätä. Ja miksi vasemmisto käyttää tätä casea esimerkkinä siitä, että: “Oikeistolaiset haluaa, että köyhät mummot kipataan ojiin kuolemaan!”, kun ihan hyvin tietävät, ettei oikeistolaiset tätä halua, vain kitkeä tehotonta korruptiota.

Käytetään tämä siihen, että kitketään tehotonta korruptiota puoluetaustasta riippumatta.

40 tykkäystä

Olisipa nasevaa kun joku tilastovelho taiteilisi sellaisen valituksen määrän suhde maan onnellisuusindeksiin tyyppisen graafin. Eiköhän sieltä löytyisi salaisuus ja selitys Suomen menestykselle noissa vertailuissa.

1 tykkäys

Kyllä tuosta voisi korrelaatio löytyä. Siis eritoten siksi, että niissä vähemmän onnellisissa maissa ei parane valittaa tai joutuu penkalle tai vähintään leiritykseen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella :rofl:

3 tykkäystä

Tämähän se olisi, jos tavoite olisi tehdä Suomesta parempi yhteiskunta. Harmillisesti poliitikotkin taitavat olla sen verran itsekkäitä, että tosiasiallinen tavoite on oma uudelleenvalinta. Ja se on ilmeisesti monien mielestä helpompi toteuttaa demonisoimalla vastustaja kuin erottamalla itse edukseen.

1 tykkäys

Juuri näin, vastakkainasettelu (ja populismi) on päivän sana.

Syykin sille, miksi noin tehdään, on aika yksinkertainen, nimittäin se perustuu puhtaasti ihmispsykologiaan. Keskivertoihminen on aika tyhmä, harva kansalainen tutkii omaa ajatteluaan kriittisesti. Tällöin valtaosa toiminnasta ja ajattelusta on puhtaasti tunteiden ja psykologian viemää. Tällöin kansanedustajat saa oman äänestäjäkuntansa parhaiten liikkeelle luomalla tarkoituksellista “me vs. he” -ryhmähenkeä. Joku Sanna Marin on mielestäni äärettömän taitava mediankäyttäjä, kyllä hän tietää mitä uutisissa pitää sanoa että kansa hurraa. Ei hän ole niin tyhmä mitä monesti antaa kuvan (vrt. vaikka se UPM-kohu), hän vain tietää mitä hänen pitää sanoa jotta oma äänestäjäkunta tykkää.

EDIT: Politiikassa pärjääminen on enemmänkin ihmispsykologian ja vaikuttamisen/manipuloimisen hallitsemista. Sillä ei oikeasti ole edes niin paljon väliä, että oletko niissä tärkeissä poliittisissa asioissa oikeassa.

17 tykkäystä

Suomi ei ole menestynyt viimeiseen 10-15 vuoteen. Uudistuksia ei saada tehtyä. En tiedä onko ongelma siinä että luottamusta ei ole vai missä, mutta sellainen ei voi mennä rikki mikä ei nytkään toimi, joten hyvä vaan että vallitsevaa yleissitovuutta ollaan romuttamassa ja menossa kohti todellista sopimusyhteiskuntaa. Wahlroos ei ole Suomessa asunut vuosiin, joten hänen vastuullaan tämä ei ole.

8 tykkäystä

Kun marginaaliveroprosentti on reippaasti 50% paremmalla puolella niin verotus ei ainakaan minusta tunnu kohtuulliselta. Se että valtio kustansi opiskeluni ei pitäisi tarkoittaa sitä että minä nettoan tuloillani vähemmän kun valtio+kunta. Tämän jälkeen kuitenkin menee vielä alvit ja haittaverot. Ja auta armias jos halun ostaa palveluita.

9 tykkäystä

Jep, näinhän se on. Ja politiikkoihin minulla ei ole erityisesti luottoa. Mutta kun tuntuu, että foorumeilla ja twitterissä ihan fiksut ihmiset harrastavat tätä samaa ääripäihin vietyä vastakkainasettelua. Jos nyt kaikki koittaisivat saada edes tämän kuntoon, niin olisi plussaa.

Kertoo vain siitä, että ne tunteet vievät myös ns. “fiksuja ihmisiäkin”. EDIT: Tai sitten nämä “fiksut ihmiset” haluavat vain itsekin vaikuttaa tehokkaasti käyttämällä samoja keinoja (tunteisiin vetoamista, vastakkainasettelun luomista).

Itse henkilökohtaisesti olen kiinnostunut politiikasta, mutta politiikkaan osallistuminen / siinä pärjääminen on vaikeaa, jos ei halua kuulua mihinkään puolueeseen. Itse en haluaisi kuulua mihinkään puolueeseen, koska se herättää jo 80 % kansalaisista (mutulla heitin luvun) tunteita, jolloin sanomisiani ei tarkastella neutraalisti.

Olen tietyissä sosiaalisen median kanavissa kertonut omista mielipiteistäni, ja olen saanut peukkuja ja tykkäyksiä niin oikealta kuin vasemmalta. Väitän, että näin ei olisi jos kuuluisin johonkin puolueeseen. Ja olen siis kertonut, että en kuulu mihinkään puolueeseen.

7 tykkäystä

Tämä on hienoa kun joillakin on paljon rahaa ja he laittavat hyvän kiertämään. Häll kertoo että he ovat palkanneet useita Jyväskylän yliopistossa opiskelleita. Nyt tukevat yliopistoa rahallisesti.

10 tykkäystä

Tuntuu että nykyään “timanttikädet” kannustusta hoetaan muissakin kuin meemiosakkeissa joka kerta kun kurssi humpsahtaa -10%. Onko nykyajan sijoittajalle vaikea omistaa pitkäjänteisesti kun osake ei olekaan kuukaudessa multibagger?

9 tykkäystä