Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Marraskuussahan Lepikkö myi salkkunsa tyhjäksi, kun häntä karhuilutti.

Itse pelaan pitkää peliä ja ehkä sen takia tuntuu, että Traders’ Clubin videot eivät niin paljoa anna itselle.

Karhuilu ei minua häiritse… siihen alkaa olemaan perusteitakin, kun raaka-aineiden ja osakkeiden hinnat kallistuvat ja poocoinin arvo matkustaa kohti avaruutta :poop:.

ps. tykkään muuten siitä, että Verneri muistuttelee säännöllisesti arvostuskertoimien venymisestä tällä palstalla

4 tykkäystä

@Bumber osta/myy-ketjusta bongasin, ja voi tosiaan sanoa että toi oli omalla kohdalla ajatusmalli mistä opettelin tietoisesti pois. Eli kun sitä sijoitettavaa varallisuutta on rajallinen määrä niin jos se on kiinni jossain turskalla niin en enää koe tarpeelliseksi odotella siihen nousuja, vaan hyväksyn että joko tää oli tyhmä sijoitus tai sitten tän aika ei ole vielä, mutta en myöskään näe sellaista potentiaalia että se myyminen kaduttaisi lähitulevaisuudessa jos tilalle on mielestäni parempi hevonen.

Tätä en tekisi esim Qt grouppien tai Ruotsi teknojen kanssa joissa raidaan ihan suosiolla ylä- ja alamäkiä, mutta vaikka diggaan FTOC:sta niin yleinen fiilis spaccien skenessä ja mergerienkin laskuissa on sellainen että jos mietin jotain -20% miinuksia niin se voi olla parhaimmillaan paikattu noista myymisestä seuranneista ostoista seuraavassa Tecnotreen osarissa ja sitten taas pidemmällä tähtäimellä keksin skenaarioita jossa Oroco on multibaggailly vuoden päästä, mitä en ehkä FTOCin kautta uskoisi saavani vaikka varmasti turskat saisinkin kuitattua. Ihan tämän kalenterivuodenkin pohjalta jos mietin niin olen iloisempi kun rahani on Tecnotreessä kuin FTOCissa.

Olipa vaikea pukea ajatus sanoiksi, mutta summasummarum ei ollut vaikea päätös. Tein saman muistaakseni helmi-maaliskuussa Alibaban kanssa ja olisinkohan ostanut jotain Evolution gamesia🤔. En ole jälkeenpäin katunut kun Baba turskat paikattu, vaikka on mielestäni loistava lappu Kiina uhasta huolimatta.

En ole Timontti joten teen luvattoman paljon huonojakin hankintoja mutta onneksi olen itsekriittinen ja tajuan muuttaa mielipidettäni tarvittaessa.

Edit. Uff kävin tarkastamassa ja 2.3 olin myynyt Baban ja se on laskenut siitä vielä vajaa 10$ lisää, kun taas Evo on noussut 1100sek->1400sek. Täytyy kertoa tämä huomenna puolisolle ja katsoa alkaako peitto heilumaan. Luulis, mutta ei naiset aina snaijaa ja osaa antaa kiitosta näistä raskaista päätöksistä.

22 tykkäystä

Eihän Harvia muutenkaan ole (vielä) edes compounder -yhtiö :smiley: Pitkän aikavälin tuotoista on hirmuisen aikaista vetää johtopäätöksiä pelkästään äkillisen kurssinousun perusteella, koska on meillä pörssissä ennenkin ollut Marteloita. Kyllä minusta compounderista voidaan puhua vasta sitten, kun takana on enemmän kuin pari vuotta ihan hyvää liikevaihdon kasvua.

10 tykkäystä

Onneksi on Qt. Muuten ottaisi Gofore vielä enemmän päähän. Täytyy sanoa että Qt:n toimitusjohtajan rentous haastattelussa on jotain aivan poikkeuksellista muihin yrityksiin verrattuna.

7 tykkäystä

Olen jo aiemmin koronakriisin aikana miettinyt että eikö suomalaiset yritykset voisi “joukkorahoittaa” suomalaista rokotekehitystä ja sitä kautta edistää ulospääsyä tilanteesta? EK vaatii hallitukselta mm rokotepassia ja alueellisia kohdentamisia, mutta yritykset voisi myös itse tehdä asioiden eteen jotain.

3 tykkäystä

Kolminkertaistanut tuloksen ja 8x arvonsa ja eka kvartaali 11 milj. Tulosta ja tulossa useita laajennuksia. Hyvä alku sanoisin… Petrin ennuste 35 milj. 2021, q2 saadaan mukaan uusi jenkki laajennus koko kvartaalille, syyskuussa 2. Jenkki laajennus ja milloinkas Muurame ja samalla kai Kiinaan ja romaniaan panostettu ainakin, liekkö ne jo täydellä höyryllä.

Tilauskantaa riittää purettavaksi ja jenkeissä mahdollisesti saunat lyömässä läpi.

Ps. Jenkeissä laajentuminen arvokkainta?? Kun myydään kokonaisia saunoja ja osin suoraan kuluttajalle? Plus yritysosto kortti heiluu kokoajan silmien edessä. Ja Kanadassa isoja aukkoja minne mennä.

5 tykkäystä

En oikein ymmärrä miksi Lepikön (tai ylipäätään kenenkään yksittäisen markkinakommentaattorin) karhuilun pitäisi minua häiritä (ja kääntäen, miksi jonkun härkäilyn pitäisi erityisesti häiritä). Hyvähän se on, että markkinoilla on erilaisia mielipiteitä vaikka ne eriäisivät omista mielipiteistä, näin sitä hyvää haastoa tulee. Eri asiansa ovat sitten sellaiset “rikkinäiset levyt”, jotka esim. vuodesta toiseen ennustavat maailman loppua, mutta esim. Lepikkö ei varmasti näihin kuulu kun vaihtaa mielipidettään useammin kuin paitaansa markkinan mukana.

Tämä ei ole kohdistettu sinulle Moihe, mutta asiaan liittyen itseäni häiritsee miten markkinoilla on viime vuosina yleistynyt tietynlainen “heimoutuminen”/“fanikulttuuri”, joka on tyypillistä urheilun seuraajille: “Jos et ole meidän puolellamme olet meitä vastaan”. Kriittiset näkemykset nähdään aina jonkinlaisena yrityksenä horjuttaa yritystä ja/tai sen kurssia ja tällaisia vastaan pitää hyökätä ja puolustaa sitä omaa yritystä. Esim. jos veikkaisin jalkapallossa, että Suomi häviää Ranskalle, ei tämä tarkoita samaa asiaa kuin että toivoisin näin tapahtuvan, pidän sitä vain todennäköisempänä. Ääriesimerkki osakemarkkinoilla tästä “fanikulttuurista” on tietysti Tesla, mutta en itse ole ikinä ymmärtänyt tällaista kun puhutaan sijoituksista. Esim. itse toivon, että Tesla onnistuu kehityshankkeissaan ja yrityksenä, mutta en pidä sitä todennäköisenä (ainakaan siinä mitassa mitä arvostus antaa ymmärtää). Negatiivinen näkemykseni osakkeeseen sijoituksena ei siis mitenkään tarkoita, että “vihaisin” ko. yritystä tms. (mikä jo ajatuksena tuntuu ihan naurettavalta että miksi vihaisin jotain yritystä johon minulla ei ole mitään kosketuspintaa).

65 tykkäystä

Arvostan Lepikköä kovasti, mutta mielestäni reagoi liian tunteella kun shorttasi WSB:tä vastaan ja sai nenilleen. Tämä tuntui jatkuvan melko pitkään, mutta nyt en enää ole merkkejä tästä nähnyt.

Myös Robinhoodin puolustelu piensijoittajia vastaan tuntui oudolta, mutta selittynee herran silloisesta katkeruudesta WSB:tä kohtaan.

5 tykkäystä

Niin, mitään virallista määritelmää ko. termille ei taida olla olemassa, mutta kyllä esim Inderespodissa Harvia nostettiin näiden aatelisten joukkoon jo silloin pari vuotta sitten siinä “compounder-jaksossa”.

Harviallahan tunnetusti on tuota historiaa myös jo ennen listautumista. Listautumisesitteestä saa lukuja aina vuodesta 2015. Liikevaihtoa Harvia teki tuolloin 46,4m€. Liikevaihdon kasvu CAGR % asettuu siine vajaaseen 19% jo tuolle viiden vuoden pätkälle.

Kannattavuus toimialan terävintä kärkeä, kassavirtaa puskee ovista ja ikkunoista ja sijoitettu pääoma tekee huikeaa tuottoa vuodesta toiseen. Kyllä ainakin minun kirjoissani kyseessä on “compounder”.

6 tykkäystä

Hetken mietin, että laitan tän “Pörssien suunta”-ketjuun, mut kyllä tää nyt enemmän menee kahvihuonejurputukseksi.

Kauppalehden pääkirjoituksen otsikko on nyt ensinnäkin turhan karnevalistinen, ja siksi toisekseen teksti päätetään savolaisittan, saattaapi olla tai olla olematta. Tuolla otsikolla ois nyt kyllä sietänyt olla jo ryhdikkäästi jotain mieltä.

"Kurssilaskun todennäköisyys on suuri, jos yhtiö jää tulospäivänä ennusteista. Kireät arvostustasot kestävät huonosti pettymyksiä.

Yhtiöiden pitäisi pystyä hyödyntämään kasvupyrähdys, jotta nykyhintoihin ladattu noin 40 prosentin tuloskasvuodote olisi perusteltavissa."

Ei tässä nyt vielä ketsuppipullot purskahtele :thinking:

3 tykkäystä

Toi on hyvä huomio, että keskustelun helpottuessa polarisaatiokin helposti kasvaa.

Jos on analyysin tai toimittamisen lisäksi sisällöntuottaja, oman hahmon tai persoonan luominen voi olla osa sitä. vrt. vaikka juuri urheilussa Petteri Sihvonen, josta Rönkä jalosti varmasti keskustelua herättävän polarisoivan mediapersoonan. Lopulta vastapuolen “heimo” voi paketin kannalta olla jopa omaa puolta tärkeämpi keskustelun ja media-arvon kannalta.

Sitten jokainen voi jättää seuraamatta tai mennä sisään sirkustelttaan. …kuten sitten helposti tekee.

47 tykkäystä

Kovat luvut Plejdiltä

onko @LakeBoodom vielä salkussa?

4 tykkäystä

Javisst! Plejd “plöjaa” kyllä uskomattoman hyvin. Ja tarina on vasta alussa, kansainvälistyminen ihan alkutaipaleella (15% liikevaihdosta, edelleen 85% Ruotsista). Kertoimia kiristellään taas kerran varmastikin :sweat_smile: :man_shrugging:

1 tykkäys

Taas se karhuilee… heh

2 tykkäystä

Miksi -50% ylipäätään olisi enää holdauksen paikka? Mihin katosi se hokema anna voittojen juosta ja pidät tappiot pieninä? :thinking:

2 tykkäystä

Paino sanalla hetkellisesti varmaankin… Jos funda pysyy ja tarina ei muutu niin tuollainen tärähdys on oston paikka

1 tykkäys

Jos tuota tekee sokeesti eikä tunne yhtiötä niin koronamontussa kävi huonosti

Jep, samaa olen havainnut itsekin. Teslan osakkeessa tuota on ollut aina, mutta nyt se tuntuu leviävän vähän kaikkialle. Sijoittajillehan tuon suorastaan tuhoisaa, jos eristetään eri mieltä olevat oman kuplan ulkopuolelle. Sijoittajallehan paras on, jos joku kertoo hänen olevan väärässä ennen kuin muut markkinalla tajuaa. :slight_smile:

Tosin onhan viimeiset >12kk olleet muutenkin emotionaalista aikaa pörssissä ja tullut paljon uusia kavereita mukaan. Liekö se vaikuttanut?

28 tykkäystä

Juuripa näin. Jos firma sanoo “mitään ei ole tapahtunut” ja kurssi sanoo “-50%” koska jenkeissä jonkun indeksin kohdalla on miinusmerkki ja joku siellä veivaa paikallisia pääomaveroja tai jotain muuta firmalle irrelevanttia niin siinä kohtaa kaivetaan sohvan kätköistä viimeinenkin sentti ja spammataan nappia “osta”.

Sitten jos firma alkaa natisemaan jotain “haastavista toimintaympäristöistä” ja “vaikeuksista” samalla kun odotukset petetään merkittävästi voi miettiä että onko aika hypätä katsomoon etsimään parempaa sisäänmenohetkeä.

18 tykkäystä