Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Minulla kesti ihan listattujen pohjoismaisten osakkeiden siirto OP:sta Nordnetiin 10-12 viikkoa. Vaikea ymmärtää, mikä siinä noin kauan kestää, mutta varmaan siihenkin on hyvä selitys olemassa?

3 tykkäystä

Sehän tässä on. Omat taitoni tehdä edes auttavasti yritysanalyysiä tai arvoida objektiivisesti tulevaisuuden näkymiä ovat vähintäänkin rajalliset. Ja oma (ir)rationaalinen(?) näkemys QT omistamista kohtaan voi olla vain subjektiivinen kokemus ja riskinsietokyky. Minulla ei siis ole kovin hyviä perusteita miksi IoT leivänpaahtimia ei voitaisi myydä kuussa :sweat_smile:

Ilkka Parviaisen sanoin “Pään pitää kestää raketointia”

E: “The first rule of compounding : Never interrupt it unnecessarily .” Charlie Munger

6 tykkäystä

Hyvää ja avointa pohdintaa. Tässähän toinen ääripää on se jossa: “tappio on tappio vasta myynti hetkellä”. Siitä mantrasta pyrin itse eroon edes jollain tasolla ja siirtyä tapaasi, jossa laitetaan varat kasvamaan jossain muualla. Toki pois lukien siis pitkät pidot…

2 tykkäystä

USAn markkinoihin liittyen, nyt lienee kova kysymys “voiko (mahdollinen) pääomaveron korotus olla retroaktiivinen”. Luin että tämä voisi tuoda lisävolatiliteettia, kun ne amerikkalaiset rikkaat jotka epäilevät “ei” (eli verotus kiristyisi vasta korotuksen toimeenpanon jälkeisille myynneille) saattavat myydä. :thinking:

Miten näette tämän kuvion?

1 tykkäys

Olen miettinyt tovin Inderesin ennustetaulukoiden uudistamista tuloskaudella. Olisiko tällainen uudistus paikallaan?

55 tykkäystä

@Wondadog lle voisi antaa jonkun laupias samarialainen tittelin avatarin alle kun se jaksaa kohteliaasti ohjata jokaisen eksyneen uuden sielun liputuskeskustelun kautta oikeille raiteille.

18 tykkäystä

En ymmärrä taulukkoa. Toteutunut Q1 on kahdessa sarakkeessa. Pitäisikö ensimmäisen niistä olla ennuste?

1 tykkäys

Jokaista yritystä vertaillaan siis jatkossa Harviaan.

Tämä on oikein tervetullut uudistus :harviaraketti: :slight_smile:

21 tykkäystä

Tällä foorumilla kun on paljon IT puolen osaajia (ymmärtääkseni) niin kysyn mielipidettänne Supercellin hive koodauskoulusta? Onko tuttu? Minkälainen maine alan piireissä?

Mietin tässä alanvaihtoa ja tuo ainakin koulutusohjelmaa ulkoapäin katsomalla vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.

4 tykkäystä

Hieman ohi aiheen, mutta https://open.appacademy.io/ on ainakin omasta mielestä ihan passeli paikka opetella koodausta vapaa-ajalla ilmaiseksi

3 tykkäystä

Fiilis, kun koko viikon ottanut turskaa ja perjantaina palataan melkein ±0. :large_blue_diamond::man_shrugging: :large_blue_diamond:

42 tykkäystä

Oon tätä kanssa naureskellut.

Eksyneiden lampaiden kaitseminen. Nimimerkki on Wondadog, niin kyllä tittelin tarvitsisi olla @Wondadog Lammaskoira :ok_hand:

6 tykkäystä

Oon minä sieltäkin jotain keventänyt, mutta jos tein 1300 kpl oston eri tilille 61-62 eurosta ja möin ne pois, niin en halunnut Pääpotti alkaa enää sitten myymään, kun case oli kunnossa.
Valitettavasti olen joskus ostanut quutteja tosi halvalla ja silloin ei ollut ost tiliä :roll_eyes:
Nyt mulla on ost ja 6 kpl aot tilejä…

Että koitan kyllä aika pitkälle ottaa huomioon…

4 tykkäystä

Maine tuntunut vaihtelevan riippuen keneltä kysytään (yliopiston käyneeltä diplomi-insinööriltä vai MOOC-kursseilla itse-oppineelta). Muistan pari vuotta sitten kuulleeni tähän liittyen elitististä heittoa eräiltä yliopiston käyneiltä, mutta näiden “off the record” juttujen ulkopuolella en ole kuullut kritiikkiä taikka halveksumista. Yhdeltä Hivestä työelämään siirtyneeltä kuulin positiivisia kokemuksia.

Tunnen työelämästä myös pelkkien MOOC-kurssien ja harrastuneisuuden kautta oppineita. Käsittääkseni Hive on omatoimisen opiskelun ja koulun välimuoto (mikä varmasti sopii joillekin erityisen hyvin). Allekirjoittanut AMK-inssi (joka tarvitsi sen AMKn tuoman rakenteen tuolloin ympärillensä).

2 tykkäystä

Anteeksi nyt vaan, mutta kyllä ihmiselle nimi ja nikki on niin oma juttu, osa identiteettiä, ettei siitä kannattaisi päätään aukoa, ellei tunne henkilön tosi hyvin ja ole saanut näin asiaan hiljaisen hyväksynnän.

Wondadog varmaan miettii nimivaihtoehtoja ihan itse sitten, jos Suomessa jossain maailman ajassa valtaan pääsee Erdokanin kaltainen äärikansallismielinen, joka muuttaa television kaukonäöksi ja WC:n vesikomeroksi.

3 tykkäystä

Huutelen taas sivulta. Ja ohi aiheiden. Mutta pakko se on tuulettaa ku OST +60% siitä mitä sinne on lykänny.

Koodaamisesta sen verran huutelen, että jos vaan innostusta riittää niin taitaa olla sama mikä kurssi, kunhan on hyvä ja kattava. Itsellä jäämässä IT trade kesken, koska innostus ei riitä niihin pakollisiin tylsiin kursseihin ja javat + muut aika pintaraapasua, eikä tarjolla ole ollut mitään syventäviä. Sinänsä harmi, ettei jaksa näpärrellä omaksi ilokseen. Tykkäsin tosipaljon tietokannoista ja SQL:stä. Html ja CSS:kin oli sellaista kuraa (sori vaan) että en olisi mitään oppinut, jos pelkän kurssin mukaan olisi mennyt. Ja opettajan kommenttiin rakentamiini sivuihin osoitti, ettei hänellä tainnut olla kummosta osaamista itselläänkään, kun oli sitä mieltä, että kuvakarusellit ja sticyfooterit sun muut ankkurilinkkienkanssa rakennetaan ihan tosta vaan koodia kopioiden, mutta koirakuvat muutamalla kopioidulla koodilla oli ihan huippusuoritus :face_with_raised_eyebrow: puhumattakaan vastuuopettajasta, joka kertoi ettei osaa käyttää sähköpostia :sweat_smile::rofl:

5 tykkäystä

Kiitos puolien pitämisestä mutta rauha vaan, tässä taisi olla kyseessä hyväntahtoinen läppä tittelistä, ei niinkään nimimerkistä :blush:

21 tykkäystä

Aiheesta kukkaruukkuun, selailin tässä vanhoja Heikkilä ja Vilen jaksoja ja täytyy sanoa että hyvä settiä on herrat puhuneet, kiitos heille! Ainakin jaksot hajauttamisesta, kasvuyhtiöistä ja osakkeiden myymisestä tuli hyvänä kertauksena tähänkin markkinatilanteeseen.

5 tykkäystä

Omasta mielestä tämä on h*lvetin surullinen suuntaus suomalaisessa koulutuksessa: Liikaa yleissivistäviä-/alkeiskursseja. Suomalainen yhteiskunta, hyvinvointivaltio ja elinkeinoelämä vaativat huippuluokan osaajia, jotta tämä laiva pysyy pinnalla. Mikä olisi QT:n markkina-arvo, jos sen tuottamat työkalut olisivat mallia “ihan OK”? Nokian kurssin kehityksestä voidaan katsoa seuraukset, kun laatu on sitä “ihan hyvää”…

6 tykkäystä

Sanoisin, että päinvastoin. Suomalainen insinööri vääntää kammiossaan loputtoman täydellistä ja kun lopulta saa valmiiksi niin ei osaa myydä lopputulostaan. Pitäisi rohkeasti ylisanoilla myydä heikkotasoisempaakin kökköä, kuunnella asiakkaita ja iteroida tuotetta sen mukaan. Ei tarvitse olla paras pärjätäkseen markkinoilla vaan vastattava asiakkaan tarpeisiin.

22 tykkäystä