Nyt kirjoittelen tässä “kaljahuoneelle” omaa tajunnanvirtaa. 
Välillä sitä miettii, kun itsellä on erilaisista syistä oppimisvaikeuksia, että miten tässä sijoitustoiminnassa pärjäisi indeksiä paremmin. Olen hyvin varma siitä, että jos sijoittaisin “suosituimpiin” indeksirahastoihin vuosien+vuosien kuluessa todennäköisesti saisin paremmat tuotot kuin osakepoiminnalla. Siitä olen hyvinkin varma, että pärjään taloudellisesti tulevaisuudessa, vaikka sijoitukseni menisivät huonosti - en ole kaikkia paukkujani laittanut yhteen “talvivaaraan”. Olen aina lukenut paljon uutisia ja yrittänyt sivistää itseäni, mutta sijoittamista olen harrastanut vasta noin kolmisen vuotta (olen itse kolmeviis) eli olen vielä alokas tämän harrastuksen suhteen. Oppimisvaikeuksista kertonee sen, että olen esimerkiksi P/E-luvusta lukenut oppimismielessä erilaisia juttuja uudestaan ja uudestaan ehkä noin 50-100 kertaa, että olen sisäistänyt sen noin about. Sama lukiossa; saatoin liioittelematta lukea johonkin kokeeseen muutamia kymmeniä tunteja ja hakea vielä apua kyseiseen aiheeseen, enkä päässyt kokeesta läpi. Sama juttu vähän kaikessa, mitä elämässäni olen tehnyt, eli tosi kovaa olen yrittänyt harrastuksissa, töissä ja muissa jutuissa, mutta lopputulos on maksimissaan keskinkertainen (olosuhteet ovat hyvät; erinomaiset vanhemmat, hyviä ystäviä ja on käynyt monessa tärkeässä asiassa hyvä tuuri esim. työpaikassa).
Voi olla, että olen tyhmä tai/ja sitten olen esimerkiksi ylivilkkauteni oppimisvaikeuksinen, niin en runsaallakaan lukemisella ja asioiden seuraamisella ole ehkä samalla levelillä sijoittamistietämyksellä kuin, vaikka innokkaasti muutamia kuukausia sijoitusjuttuja lukeneet. Olen pienestä asti ollut tosi säästeliäs, joten tulotasojeni nähden omasta mielestä mulla on hyvä varallisuus, joten sillä pärjään aika hyvin sijoittamisessa tavallaan, että minulla on aika hyvin mielestäni rahaa laittaa sijoittamiseen. Sitten en ole lähtenyt ehkä sekoilemaan gamestoppeihin ja vastaaviin, mutta toisaalta quuttirevenioteslat ovat jääneet välistä. Lyhyen sijoitusurani “prosenttini” on ollut 85%, joka on hyvä (toki Inderesin foorumin mittapuulla “mitä olet tehnyt väärin”
). Vasta todelliset kyvyt nähtänee, kun on aikaa kulunut sijoitushommien aloittamisesta sen noin kymmenen vuotta, mutta rahaa laitan mielelläni sijoittamiseen, koska se on kivaa ja mahtavaa, kun harrastus on toistaiseksi tuottanut.
Tässä ei ole tarkoitus surkutella mitään, kuten aiemmin kerroin niin tuuria on ollut elämässä ja minulla on hyvät vanhemmat jne. Sen haluan sanoa, jos minunlaiselle ihmiselle ei olisi osunut hyviä vanhempia sekä hyvää tuuria, niin voisi hyvinkin olla asiat niin, että olisin syrjäytynyt. Sen haluan sanoa yhtenä esimerkkinä että olen lukenut johonkin kokeeseen nelkyt tuntia ja arvosanana just & just tyydyttävä, niin ei kaikki yrittämälläkään aina pärjää. On ehkä muakin tyhmempiä tai oppimisvaikeuksisempia ihmisiä… otin nyt esimerkkinä koulun ja kokeet, mutta tämä näkyy siis muuallakin elämässä; harrastuksissa ja töissä. Yrittäminen on vain yksi osasyy, miksi pärjään jotenkin arjessa, mutta isompi syy on ollut vanhemmat, olosuhteet ja myös kyllä… tuuri. 
Pahoittelut hieman sekavista ajatusten virroista eikä ole tarkoitus ärsyttää ketään, mutta halusin ehkä jäsennellä ajatuksiani ja ehkä viihdyttää teitä että myös antaa teille jotain ajateltavaa. Olen kai aika tunnettu tuttujen keskuudessa siitä, että olen kova yrittämään (en ole siis saavuttanut oikein mitään), mutta mun elämä olisi voinut mennä ihan toisin ilman hyviä tukevia vanhempia sekä olosuhteita että tuuria. Toisten ainoa tuki on ehkä yhteiskunta, mulla itselläni on niin monessa asiassa ollut onni!
Kiitos fiksuille ja mukaville foorumi-ihmiselle että myös hyvää viikonloppua!