Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Sijoittaminen on paljon enemmän kuin muutamien lukujen katsomista ja ehkä sinun sijoitustyylille ja strategialle toimivampia olisivat eri luvut, mutta minulle kolme tärkeintä lukua tällä hetkellä ovat varmaankin Enterprise Value/Gross Profit, Sales Growth Rate ja Cash & Cash Equivalents. Yritykset joissa P/E luku on tärkeässä asemassa ovat mielestäni jo liian pitkälle optimoituja tuottamaan tulosta kasvun kustannuksella, joten koen ne ainakin tällä hetkellä kovin epäkiinnostavaksi. En tiedä haluanko välttämättä edes omistaa voitollisia yhtiöitä! Mukavampaa on ostaa yhtiötä joka on halpa, jonka liikevaihto kasvaa kovalla vauhdilla ja jonka kannattavuus paranee kovalla vauhdilla, koska silloin saadaan samassa yhtiössä jatkuva arvostuskertoimien parantuminen + tulevaisuuden korkea tuloskasvu :slight_smile:

Jos hieman yksinkertaistaa niin sijoittaminen voidaan nähdä kahden muuttujan pelinä. Paljonko osake maksaa (arvostuskertoimet) ja paljonko osake tuottaa (tulos ja sen kasvu). Jos haluat korkeata tuottoa sijoituksellesi tarvitset osakkeen joka tekee joka vuosi huimasti enemmän rahaa (tuloskasvu) ja jonka arvostuskertoimet nousevat joka vuosi reilusti.

Jos sijoitat siihen tavanomaiseen P/E arvo-osakkeeseen, niin siinä tuskin arvostuskertomet huimasti nousevat nykymarkkinassa tai tuloskaan merkittävästi kasvaa kun kasvuun ei laiteta riittävästi panostuksia, joten miten ihmeessä siitä saisi erityisen korkeaa tuottoa? Toki arvosijoittaminenkin on mielestäni vieläkin ihan toimiva strategia lyhyemmän aikavälin sijoituksissa ja tiedän monien tekevän sillä vieläkin hyvää tiliä, mutta osta & unohda tyylillä se on lähinnä avain mataliin tuottoihin.

29 tykkäystä

Yksittäiset tunnusluvut nyt on aina huonoja mittareita, kun kyse on kokonaisuudesta. Oon kuitenkin kiinnostunut sun sijoitusfilosofiasta, ja jos tiedän kolme suurin piirtein tärkeintä mittaria niin saan siitä jo paremman kuvan ilman, että joudut mua kouluttamaan.

Olen sen verran yksinkertainen sijoittaja, että tähän mennessä olen sijoittanut vain voitollisiin / ensi vuonna voitolliseksi kääntyviin firmoihin, koska en osaa (ainakaan vielä) arvioida tappiollisia lafkoja mitenkään älykkäästi. Just sen takia kiinnostaa, miten ihmiset yleensä näitä firmoja arvioi.

2 tykkäystä

Vuosi täyteen Inderesin foorumia, vähemmän kirjoittelua ja enemmän aktiivista seuraamista. Isot kiitokset kaikille käyttäjille, tämä foorumi on ollut mahtava platformi oppia ja jakaa mielipiteitään sijoittamisesta. Vuoden aikana oma ajattelu ja suhtautumista sijoittamiseen on muuttunut ja kehittynyt huomattavasti, vaikka matka on vasta aluillaan ja oppiminen ei koskaan lopu. Mitä enemmän tähän on perehtynyt, niin sitä vähemmän tuntuu oikeasti ymmärtävän asioista.

Iso kiitos kaikille, pidetään lippu korkealla myös tulevatkin vuodet!

27 tykkäystä

Paljolti samaa mieltä kanssasi.

Sijoittajan persoona pitää myös laskea mukaan. Vaikkakin on perusteltua nyt olla “kasvusijoittaja” voi se olla monelle henkisesti epämiellyttävää, ja siten haluaa omistaa Sampo ja Targettia. Onko se kovin tuottoisaa on sitten toinen asia.

1 tykkäys

Epäorgaaniseen kasvuun ei tarvitse investoida samalla tavalla tuloksen kustannuksella. Kunhan on vain ala, jossa on kosolidointimahdollisuuksia, ja pätevä johto, joka osaa olla maksamatta liikaa ja osaa integroida uudet hankinnat sujuvasti. Epäorgaaninen kasvu on tietysti paljon riskisempää eikä ole yksinään avain onneen - päinvastoin.

Olen ostanut useita matalan P/E:n firmoja. Niistä on paljon netissä kirjoiteltu, että katteet eivät kestä pitkässä juoksussa, ala on paska tai firma on epäluotettava. Olen ollut kaikista eri mieltä. Kun kaikki menee hyvin, kasvun päälle saa vielä sen arvostuskertoimenkin nousun, kun unisetkin heräävät.

Osta ja unohda -tyyli on harvinaisen huono mihin tahansa. En ostaisi niin autoa tai taloakaan. Jos ei liikene ajatusta pörssiin, niin indeksiin mars mars. Kavereillekin aina sanon, että jos ei ole kiinnostunut lukemaan osareita, niin ei kannata ostaa osakkeita.

7 tykkäystä

Kaikki tyylillään. Itse olen mielestäni löytänyt oman lokeroni ja siellä taitaa olla kaverina vaikkapa eka ja Aston ja moni muu.

Nyt kun oon jo omani tankannu viimeisimmästä livechat software Sa (puola), mihin ette tosin NN kautta pääse, niin sanokaapa mikä siinä on vikana?
Vähän tähän keskusteluun liittyen, onko kohde ihan liian helppo?

Pe jotain 30 luokkaa, mutta h1 loistavaa kannattavaa kasvua, uusia tuotteita tullut 3 kpl, josta chatbot kasvaa valtavaa vauhti pienen kustannuksin. Hintoja pyritään nostamaan, joten kasvu tuskin hiipuu ja kannattavuus on ennestään kovaakin kovempi tulee kai vaan parantumaan… Osinko on arvoyhtiän tasolla…

Mieluummin tätä vai fortumia? Tässähän on se pe kerroinkin olemassa… Kun monesti pitää sietää hiukka tappiollisuutta.

Puolan zlotytko tän ongelma on?

2 tykkäystä

Bonsai Partnerssin uusimmassa sijoituskirjeessä oli mainiota pohdintaa tästä aiheesta:

Olen samaa mieltä että arvosijoittamisen piirissä on ja tulee aina olemaan mahdollisuuksia ylituoton tekemiseen, mutta onnistuakseen se vaatii jonkin arvosijoittajien valtavirrasta poikkeavan strategian. Buffettin kopioiminen ei toimi, koska sitä tekevät kaikki ja P/E -luvun laskeminen on triviaalia. Mielestäni tällä hetkellä on selvästi helpompaa tehdä ylituottoja indeksiin nähden ostamalla kovaa vauhtia kasvavaa yhtiötä halvalla :slight_smile:

Ironisesti ne kasvuyhtiöt monesti ovat parhaita osta & unohda -osakkeita. Mikäs sen parempaa kuin kymmenien vuosien salkku täynnä Revenio, Qt, Kamux jne. ilman että turhaan menee veivailemaan.

14 tykkäystä

Tästä ja aikasemmasta viestistäsi korostaisin nimenomaan sitä ajoitusta hypätä kyytiin (halpa).
Eri asia hypätä esim. FOMOna kyytiin osarin ja arvonnousun jälkeen, kuin ennen kohonneita kertoimia, jotka menee kasvuyhtiöissä monesti menojaan. Riski- tuottosuhde pyörähtää päälaelleen. Tältä pohjalta itse koen helpommaksi analysoida esim. käänneyhtiötä, kuin summailla uusien kasvuyhtiöiden kysymysmerkkejä yhteen.

1 tykkäys

Muotoilit jälleen erinomaisesti. Sen takia en ole minäkään kahliutunut mihinkään strategiaan, vaikka olenkin arvosijoittaja. Eri aikoina arvoa saa eri asioista, mutta kyllä kasvu on aina siinä jollain tapaa osallisena.

Halvan kasvun löytäminen on vaikeampaa - siksi siitä saakin ylituottoa. Jos minä lähtisin sitä etsimään, niin siltä reissulta ei löytyis kuin nöyryyttä. Siispä tyydyn nykyiseen tuottoon ja iloitsen muiden tuotoista. Eihän sitä tiedä, vaikka minäkin sitä luotettavasti oppisin joskus vielä jotain.

3 tykkäystä

Myös sijoittajat ovat oman elämänsä kasvu- ja arvo-osakkeita :slight_smile: Kovan kasvun saaminen vaatii uhrauksia ja välillä jopa negatiivista tuottoa, jotta tulevaisuudessa saatava tulos olisi suurempi. Yksillä on paljon kasvua näköpiirissä ja toisilla taas parhaat kasvuvuodet takanapäin. Myös kasvunopeuksilla on suuria eroja. Jotkut sijoittajat ovat ihan suosiolla menneet arvomoodiin ja pyrkivät lähinnä maksimoimaan vuosittaisen tuloksensa, tulevaisuuden kasvusta tai tuotoista välittämättä. Tässä ei tietenkään ole mitään väärää!

5 tykkäystä

Sijoitusfoorumin kahvihuonematskua, koska Inden suurin sijoitusmarsalkkakin on pizzahifistelijä…

  • 3 kpl New York style taikinapalloja kohonnut jääkaapissa 1,5 vuorokautta, tsek.
  • 6 dl saman kaupungin hengessä kasaan keiteltyä tomaattisoossia tekeytynyt vuorokauden, tsek.
  • Paketti tiukkaa salamia, parmesania, tsek.
  • Savukinkkua, ananasta, aurajuustoa, juustoraastesekoitetta, tsek.
  • Prosciuttoa, kirsikkatomaatteja, rucolaa, mozzarellaraastetta, tuoremozzarellaa, tsek.
  • Pari pulloa kuivaa IPAa, tsek.
  • Hyllyllinen Pepsi Max tölkkejä, tsek.
  • Pari Ben & Jerry’s purnukkaa, tsek.

Noniin, Brady vs. Mahomes, Let the games begin!

28 tykkäystä

Ylituottoa voi toki tavoitella ja hetken onnistuakin. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla tavoite. Valitettavasti vasta jälkeenpäin sijoitusuran jo päätyttyä voidaan vedenpitävästi tarkastella, että miten kaikkiaan kävi. Siinä ei yksi 2020 paljoa silloin hirmutuottoineen paina. Kyllä osakepoiminta arvoyhtiöillä keskimääräiseen tuottoonkin pesee ETF-sijoittamisen kustannusten takia, joten osakepoiminta omissa kirjoissani pesee aina saman markkinan ETF:t. Samaten osingot menevät tuottoa ulos maksavilla ETFillä miten sattuu. Oma paperi antaa osingot lyhentämättöminä omaan käyttöön - osinkovero, eikä pääomavero kurita. Osinko näyttelee isoa roolia, mutta ei suomalaisissa firmoissa, jotka pompottelevat osinkoa ylös ja alas miten sattuu. Maailmalta löytyvät ne osinkohelmet, jotka nostavat osinkoa pitkällä aikavälillä kaksinumeroisin prosentein ja kasvattavat osinkoa joka vuosi vuosikymmenten ajan. Tällaisessa paperissa rauhallinen tahti on herkullista.

Oman salkun rakentamisessa kannattaa mielestäni hyödyntää yhtä aikaa eri strategioita, jotta saa vähintäänkin sen globaalin keskimääräisen tuoton. Jos siitä jää puoleen, niin ei kovin kummoisesti onnistuttu. Yli ei kai edelleenkään pitkässä juoksussa pääse kuin alle puolet.

2 tykkäystä

Ihan äsken ei ole huominen työaamu klo 05.30 ketuttanut näin paljoa :face_with_raised_eyebrow:

No, mutta! Toivotan oikein hyvää vapaailtaa ja Tampa Bayn voittoa!

1 tykkäys

Itse jätän tomaattisoossin keittämättä. Se on pizza eikä lasagne :smirk:

3 tykkäystä

Minulla ei ole näitä moraaliongelmia, kun en puhu italiaa, eikä viikset (saati käsikarvat) kasva kunnolla :smiley:

Taikinaan lorautetaan oliiviöljyä ja kaadetaan sokeria päälle, jotta saadaan rapsrapsrapea reuna, ja tomaattisoossia keitellään kasaan, tuntikausia, tuoreen basilikan ja sipulinpuolikkaiden kanssa. Kun soossista on ainakin 1/3 haihtunut liesituulettimen kautta maailmalle, niin poimitaan sipulit ja rehut pois ja naatitaan.

Kukin tavallaan, mutta itse en tuota hapanta tomaattivesilitkua, jota pizzan kotimaassa lätyn päälle sivellään, arvosta niin paljon kuin amerikanserkun versiota :wink:

E: @Passiivinen_Indeksim Lomalappu huomiselle on jätetty sisään vajaa vuosi sitten Super Bowlia seuranneena tiistaina. Jokavuotinen perinne. Pomokin on tämän jo oppinut. Parempi kaikille, että duunarit kuluttavat vuosi- eivätkä sairauslomaa :wink:

8 tykkäystä

Kysyn täällä jotta ketju pysyy aiheessa. Miksi Nikolan kaupankäynti keskeytettäisiin?

Jos esim. Trevor ilmoittaisi, että Nikolan kustannuksella asentama vetyvessa on viallinen ja Trevorin asunnossa ilmenee vetyvahinko? Se olisi tuhoisa tapahtuma Nikolan liiketoimintamalliin… :joy:

Tomaattikastikeohje seuraavaan lättyyn.

Purkki San Marzanon kuorittuja tomaatteja
10g suolaa
10g oliiviöljyä

Sekoittimella kaikki sekaisin. Tämän jälkeen sekaan tuoretta basilikaa reilu kourallinen ja kaksi kpl valkosipulinkynsiä (jos vihreää sisällä nypi ne kohdat pois). Anna maustua jääkaapissa pari päivää. Älä keitä

Edit: ah siellä ehdittiinkin jo kommentoida, että tuloillaan on jotain ameriikan leipää :blush:
TuplaE: Kyllä @Telemaster. Pahuksen ennakoiva syöttö!

7 tykkäystä

Ettei kuitenkin San Marzano-tomaatteja? :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Instant mielikuva Litmasesta tuulettamassa kurssinousua villisti kuten Ajaxin kulta-ajalla konsanaan, kun nimimerkki @jaska1 postaa jonkun uutisen/posarin yms. tiedon osakkeesta.

6 tykkäystä