Inderesin kahvihuone (Osa 2)

@Muljunen kerkesikin jo vastaamaan, mutta suositusten ja tavoitehintojen logiikkaa on avattu laajemmin myös täällä, toivottavasti nämä selventää! :point_down:

4 tykkäystä

Tässä tuli vastaus jonka minäkin ymmärrän.

Eli jos tuottotavoite on 10% ja Inderes uskoo kurssin olevan 12 kk päästä 105 euroa, niin Qt:tä kannattaa ostaa hinnalla 95,45.

Tästä lähtien luen noita suositushintoja hieman eri tavalla.

2 tykkäystä

Mielenkiintoista olisi tietää, millä tiedolla analyytikko arvioi esim. Qt:n tapauksessa liikevaihdon kasvavan 43% jos yhtiö ensin itse ilmoittaa 25-30 ja myöhemmin 30-40%?

2 tykkäystä

Yhtiöt ennustavat yleensä konservatiivisemmin varman päälle, mukavempi niitä posareita on antaa kun negareita.

2 tykkäystä

Esimerkiksi historiaan perustuen, tai yhtiö saattaa olla tunnettu varovaisesta ohjeistamisesta. Analyytikolla voi olla muita seurattavia yhtiöitä / verrokkeja tai markkinalta tulee signaaleita että menee kovempaa.

PS. Saattaisit Harvia leirissä ahdistua, kun ohjeistetaan markkinaa nopeampaa kasvua +5% :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 tykkäystä

Tuo historiasta ennustaminen on vähän kuin: “Ei siitä risteyksestä ole ennenkään autoa tullut. Anna mennä vaan”.

Olen myös Harviassa mukana.

2 tykkäystä

Ei ole, mikäli yhtiön johto on säilynyt samana, ihmisten toimintatavat näkemyksiensä esittämisessä ovat aika vakaita.

1 tykkäys

Tuota sanotaan myös induktiiviseksi päättelyksi, ja induktio on ihan validi looginen menetelmä jos sen tekee oikein.

4 tykkäystä

Legendaarinen Inderes-sanonta :joy::joy::joy:

image

9 tykkäystä

QT:n kohdalla on aika samantekevää lukeeko suosituksessa OSTA,LISÄÄ,VÄHENNÄ tai MYY. Tärkeintä tässä on vain seurata firman omaa tekemistä, ja tässä kohtaa en itse näe mitään syytä muuttaa omaa näkemystä. Niin kauan kun ei QT itse ilmoita mitään huolestuttavia uutisia istutaan raketin kyydissä tukevasti. Matka jatkuu! :slight_smile:

21 tykkäystä

Tämä lienee tällainen “vähennä-mutta-oikeasti-pidä” -suositus. Itsellä ei aihetta toimenpiteisiin, korkeintaan kauhotaan lisää jos jengi pistää laput laitaan vauhdilla ja päästään lähemmäs 90e hintoihin.

Mutta on siinä vinha perä että selvästi yli satasella tämä on ns. hapokkaan hintainen tankkauksille ellei usko selvästi nykyohjeistusta ja Inderes-rapsaa valoisampiin näkymiin tai ole todella pitkällä tähtäimellä liikenteessä.

No, pianhan tuo markkina kertoo missä mennään - eiköhän sitä ostolaitaa löydy kuitenkin edelleen vaikka pieni notkahdus tästä varmaan tulee.

Edit: ja noin pari minsaa myöhemmin tuotto-odotus on taas tavoitehintaan nähden varmaan lisää-merkin arvoinen kun viitisen pinnaa parturoitiin kurssista :smiley:

16 tykkäystä

Kovasti tutun näköisiä virallisia heppuja…joo, nämä on ne palindromihemmot Tampereelta? Alivaltiosihteeri?

Pöljänä ideana, Inderes voisi järjestää kesäkisan, jossa palkitaan paras/hauskin pörssiaiheinen palindromi :yum:

8 tykkäystä

Olipahan mukava tulla foorumille ja lukea kaikki kauhistuneet kommentit kun kuutille kehdattu laittaa vähennä suositus. Omasta mielestäni nuo suositukset on ihan selviä. Katsotaan tuotto-odotus tavoitehintaan ja suositus sen mukaan. Ei kannata ottaa niitä ihan niin vakavasti ja katsoa vaan mitä siinä sanotaan. Niin sanotusti, järjenkäyttö on sallittua. :slight_smile:

6 tykkäystä

Melkein enemmän kommenttia kommentoinnista kuin itse kommentteja.

Nytpä sohaisin muurahaispesää ja kommentoin kommentoinnin kommentointia.

:smiley:

ps. aivan linjanmukainen suositus ja target. Ei mitään ihmeellistä.

5 tykkäystä

Näin siinä taisi käydä. Aika paljon tuolla lippujen alla oli vaan siihen kysymykseen vastauksia.

2 tykkäystä

Kuten analyytikot itsekin useasti toteavat, älä tuijota vain tavoitehintaa/suositusta, lue analyysi.

3 tykkäystä

Vähennä- suositus oli arvattavissa, koska tuo posari oli Mikaelin ennusteisiin sekä markkinoiden odotuksiin nähden negari. Qt-ketju meni ihan sekaisin ja turhuuksien suoltaminen vaan jatkuu.

6 tykkäystä

No, ainakin jonkinlaisena positiivisena merkkinä suurimmat paperikädet löytyy ihan muualta kuin kotosuomesta, eli NON ottaa vahvaa koppia tämän päivän myyntipaineesta QT-sektorilla

2 tykkäystä

En nyt ota kantaa miten vahvasti tämä toteutuu Indersin osalta, mutta ei kannata niitä suosituksia pelkästään tuijottaa ellei sijoitusstrategia perustu “inderes-efektin” hyödyntämiseen :slight_smile:

3 tykkäystä

Verneri teki tähän aiheeseen liittyen videonkin pari viikkoa sitten.

Qt ketjukin kun kävin vilkaisemassa niin pitäisi melkein kääntää raportit alkamaan viimeisestä sivusta kun jengi ei vieläkään ymmärrä mitä se lisää tai vähennä suositus saati itse analyysi milloinkin yrittää viestittää.

2 tykkäystä