Täällä puhuu ihminen, joka on sijoittamisessa ihan noviisi, joten mun puheita ei kannata ottaa kauhean vakavasti, mutta nämä ovat asioita, joita olen aika pitkään pohtinut.
Täältä tulee vähän randomia tajunnanvirtaa. 
Olen seurannut esimerkiksi Mikko Mäkistä Nomand Investiltä, joka on vuodesta toiseen kaverinsa kanssa mennyt reippaasti indeksien yli - tiedolla ja taidolla. Yksittäisiä virheitä hänkin on tehnyt ja niistä hän on kertonut mielestäni avoimesti sekä todella itsekriittisesti, mutta kokonaisuutta katsoessa minulle on näyttäytynyt sellainen kuva, että joka vuosi on voitettu indeksit oikein mainiosti, mietin vain sitä, että miten hänen suhtaudutaan, jos tulee vastaan tuottoprosenttien suhteen huonompia vuosia. Nyt nykyisinä poikkeusvuosina moni tavis, kun on tehnyt jopa kolminumeroisia tuottoja jopa vuodessa, mitkä kai johtuvat aika pitkälti tuurista sekä oikeisiin “muotiosakkeisiin” tarttumisesta että tämän ajan poikkeuksellisuudesta, mutta tällaisina aikoina monet kovimmat sijoittajat eivät erotu monista syistä. Olen vähän joskus ihmetellyt joidenkin sijoitusmaailmassa menestyneiden juttuja ja onhan niitä muutkin ihmetelleet esim. Warren Buffetin tekemisiä+sanomisia. Kirjaimellisesti vähän, mutta kuitenkin, jos en tietäisi kenestä miehestä olisi kyse, niin ihmettelisin enemmän; vuosien kovat tuottoprosentit ja maailman rikkaimpien henkilöiden joukkoon pääseminen todistaa sen, että parempi mun pysyä hiljaa. Warren Buffet oli vain ääriesimerkki, mutta lähes kaikkia muitakin kritisoidaan niinä vuosina tai kuukausina jolloin eivät tao selvästi muita suurempia tuottoja, toki olen myös sitä mieltä, että kaikkia saa syystä kritisoida ja kaikki tekevät virheitä. Jos joku on tehnyt pari vuosikymmentä tai enemmän tuottona, mutta muutamina vuosina saavat huonompia tuottoja ja valtavirtaan nähden puhuvat höpöjä joidenkin mielestä, niin pyrin katsomaan pitkää janaa ja ymmärtään, mitä oikeasti aidosti tarkoittavat sanomisillaan + onko virheet tulleet tyhmyyttä ja tietämättömyytään vai onko ollut huonoa tuuria tai jotain muuta vastaavaa.
Olen itse kriittisempi (en kriittinen) niitä sijoittajia kohtaan tavallaan, joiden omaisuus on tullut isoilla yrityskaupoilla tai yksittäisillä isommilla jutuilla kuin pitkäjänteisellä sekä suunnitelmallisella vuosien sijoitustyöllä, jos en tiedä vuosien saatossa tulleita tuottoprosentteja. Tunnen omasta elämästäni henkilön, jolla on 8-numeroinen omaisuus ja joka sijoittelee, mutta on sijoittajana ollut pitkälläkin jänteellä poikkeuksellisen huono, mutta moni saattaisi kuunnella häntä sijoitusjutuissa, koska omaa ison omaisuuden, joka on kyllä tullut muulla työelämällä ja yrittämisellä. Toisaalta joskus ihmettelen sitäkin, että jollain saattaa olla kuuluva “ääni” sijoitusscenessä, joiden sijoitukset ovat kokonaisuudessaan suhteessa “sijoitusikään” sekä muuhun työuraan aika “yllätyksettömä”, itse selvästi alle keskituloisena uskon saavuttani omaisuuden puolestani miljoonan euron rajan joskus viiskymppisenä, joten peilaan vähän siihenkin.
Ei tässä viestissäni kai ole erityistä punaista lankaa, mutta ehkä haluan tuoda esille sitä, että sijoitusjuttuja tulee katsoa pitkällä aikajänteellä. Myös sitä haluan korostaa, että moni todella kova sijoittaja ei ole näinä poikkeusvuosina tehnyt muihin sijoittajiin nähden erityisen poikkeuksellisia tuottoja, mutta muuten pitkällä jänteellä kyllä. Moni kova sijoittaja tekee huonotkin tuotot hyvillä tiedoilla sekä taidoilla, mutta minäkin olen tuplannut salkkuni melkein 2,5 vuodessa tyhmyydellä että huonoilla tiedoilla. Olen myös pyrkinyt aidosti ymmärtämään, mitä muut tarkoittavat sanomillaan asioilla enkä hyökkäämään silloin, kun eivät nämä muut ole tuotoillaan kunnostautuneet. No… ehkä suurin osa imee tästä viestistäni sen, miten hassuja ihmisiä sitä on markkinoilla ja miten mutulla tällainen ääreistuulipuku kulkee markkinoilla, mutta tätäkin tietoa voitte käyttää hyödyksi pyrkiessänne tekemään hyviä osakepoimintoja sekä tuottoprosentteja. 
Täytyy todeta sekin, että täällä on fiksua porukkaa ja Inderes on pitänyt foorumin laadukkaana. Kiitos Inderes ja kanssafoorumilaiset!