Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Keskitie lienee paras ratkaisu tässäkin. Jos joku haluaa jättää opiskelijabileet täysin väliin niin sehän on täysin sallittua - omalta osaltani haluan vain painottaa sitä että pitkällä tähtäimellä yhtälö ei ole niin yksinkertainen kun voisi kuvitella.

2 tykkäystä

Miten se hauskanpito sekä opiskelijatouhu ja työkokemus ovat sitten mahdoton yhtälö yhdessä? Ei sitä nyt tarvitse olla meno päällä 24/7 vaan ihan kesät sun muut kannattaa olla töissä ja vaikka joskus käydä jossain opiskelijajutuissa jututtamassa muitakin. Jos sillä saa sitten vaikka sen vinkin avoimeen työpaikkaan, joka sopii itselle, niin eikö se riitä? Kohtuu äärilaitaan oleva veto jonkun korruptoituneen vtv tyypin uran vetäminen tähän vertailukohdaksi, kun se on järkevämmin vaikka sen ekan kunnon duunipaikan haku.

Kait se riippuu vähän siitä mikä on tavoite ja mihin on mahdollisuudet. Töissä tässä on tullut oltua, mutta omalta osin luovuin aikaisessa vaiheessa minkäänlaisesta urakehityksestä, jotta en olisi liian tärkeä ja saisin joustavuutta töihin. Jollain muulla alalla näitä ehkä voisi yhdistää, mutta ei omalta osin. Ei toki realismia monelle mikäli ei ota näkemystä jo hyvissä ajoin

@Vodel1 taisin kyllä puhua nuorena jaksamisesta ja monien asioiden tekemisestä. Enää ei tässä vaiheessa jaksa multitaskata

Urakehityksen sijaan tarkastelisin ennemmin sitä miten paljon ovia on avoinna. Ajatellaan että olen valmistunut koneistajaksi ja minulla on kaveraita N:ssä yrityksessä, niin työllistyminen on paljon helpompaa, eikä tarvitse sietää firman Y pomoa loputtomiin koska vaihtoehtoja on, ja palkassakin on enemmän neuvottelunvaraa.

Lisäksi, jos en tuntisi ketään niin mistään firmasta ei olisi mahdollisuuksia saada sisäistä tietoa tai minkäänlaisia suosituksia. Jokainen vähänkin järkevä rykryäjä ottaa suositellut tyypit ainakin haastatteluun.

Itse olen siten samassa tilanteessa että koitan löytää kolon jossa on sopiva balanssi haastavuuden ja kuormittavuuden suhteen. Luulen olevani lähellä optimia, eikä se olisi ollut mahdollista ilman suhteita. Toki tässä on kyseessä ihan rehellinen valkokaulus-/hupparityö. Tällä tahdon alleviivata sen että suhteita hyödyntävä ei automaattisesti tähtää uralla eteenpäin vaan pikemminkin itselleen sopivaan asemaan.

1 tykkäys

Loistava saavutus @Ensihoitsu! :relaxed: “Palkka”-ketjusta luinkin, että tienaat noin yli 50k vuodessa, eli teet paljon töitä,olet opiskellut itsellesi vielä ammattikorkeakoulututkinnon ja täytät silti vasta 25. Mitä haluan erityisesti sanoa tällä; olet saanut todella paljon aikaiseksi omalla ahkeruudella ja älykkyydellä. Ei tuo oikeasti ole helppoa, tuossa tarvitaan sekä ahkeruutta että päätä.

Kirjoitit, että monet opiskelijakekkerit ovat jääneet välistä, mutta eivät siis vissiin kaikki. Kirjoitit myös “kannattaa yrittää säästää kohtalaisen agressiivisesti - toki ilman kituuttamista”. Olet varmasti löytänyt toistaiseksi sopivan tasapainon, eli et välttämättä kauheasti kituuta ja sosiaalisesti elämääkin on, mutta haluat omasta tahdostasi painoittaa työn tekemiseen sekä sijoittamissäästämiseen. Vaikutat terävältä tyypiltä ja selväsi tiedät, mikä sopii sulle - ei kukaan sitä sua paremmin tiedä. :slightly_smiling_face: Toki jotkut toiset voivat tarvita ohjausta enemmän elämän balansoimisessa. Tietysti erilaisia vinkkejä kannattaa kaikkien kuunnella, kuten varmasti sinä teet, mutta musta sulla on annettavaa aika paljon meille muille. Pitkän työuran tehneenä hyvätuloisena työläisenä on “helppo” omata iso salkku, mutta tuollaisen salkun saaminen omalla työllä ja “päällä” noin nuorena, niin se on ainakin minusta haastavaa.

Mulla ei ole sulle oikeastaan mitään annettavaa tällaisena varhaiskeski-ikäisenä, mutta mulla on sulta paljon opittavaa ja siksi lueskelin aiempia sun viestejäsi. :upside_down_face: Kysyn sulta, että miten aiot edetä vaurastumisessa/elämisessä seuraavan viiden vuoden aikana? Sulla menee yli 200ke rikki helposti ennen kolmeakymppiä, sen uskon. Tsemppiä tulevaisuuteen! :slightly_smiling_face:

36 tykkäystä

Lohdutuksena bilettäjille ja tuhlareille. Itselläni ei tainnut olla 25 vuoden iässä mitään. KTM paperit taskussa ja hiukan opintolainaa. Suoraan töihin, 20v. myöhemmin tilanne hallussa kuitenkin, nettovarat toki alle 2M€ edelleen :sweat_smile:

42 tykkäystä

Onko sulla muistikuvaa tai jopa taulukkoa, miten varallisuus on kertynyt edes noin suunnilleen? :slightly_smiling_face: En mä mikään utelias ole. :smiley:

1 tykkäys

Se on ihanaa ku tääl lesoillaan rahasta ja itse olen vielä kelarottana alle 7k omaisuudella about. Ikä 23v mutta kulkenut -00 kanssa saman koulupolun. Vakitöitä pitäs hommata it-alalta it-tuesta Tampereella. Monessa paikassa sanotaan että paikkoja eikä tilaa ole. Pitää toivoa parempia aikoja. Onneksi itselläni on niitä sijoituksia. Olen töissä henkilökohtaisena avustajana ja palkka on sen noin 500e/kk. Muuten olisin varmaan aidosti maani myynyt…

14 tykkäystä

Foorumi voi vääristää kokonaiskuvaa. Joulukuun galluppiin vastanneista (n=yli 500) muistaakseni noin 25% foorumilaisista pyörittää alle 20k salkkua.

28 tykkäystä

Sijoittaminen ja varallisuuden kerryttäminen on kyllä sellainen laji, jossa ei kannata kilpailla kuin itseään (ja ehkä indeksiä) vastaan.

Aina löytyy joku rikkaampi ja joku nuorempana aloittanut, joku joka tienasi kryptoilla miljoonia. Toinen osti Gamestoppia äidin perintörahoilla ja toinen on säästänyt 15-vuotiaasta asti kaiken ja on sinnikyydellä nyt sinua varakkaampi.

Itse pieni-/keskituloisena välillä haaveilen suuremmasta tilipussista, mutta loppujen lopuksi en olisi valmis vaihtamaan vapaa-aikaani rahaan. Omaan varallisuuteeni ja sen karttumiseen olen erittäin tyytyväinen. 27-vuotiaana vastavalmistuneena minulla on omistusasunto ja osakesalkku, joka 100% vuosinousun ansiosta vastaa nyt n. vuoden nettopalkkaani.

Miljoonavarallisuus ei näillä elämänvalinnoillani näytä tällä hetkellä todennäköiseltä mutta mitäpä tuosta. Joskopa sijoitukset mahdollistaisi joskus vaikkapa välivuoden tai vähän pidemmän ulkomaanmatkan silloin tällöin. Eikä se tulevaisuuden miljonääriyskään ole tässä vaiheessa poissuljettua. Koskaan ei tiedä miten elämä heittelee.

Hyvää kesää kaikille!

53 tykkäystä

Kiinteistöt hankittu siihen aikaan kun niitä sai ”edullisesti” ja maksettu lainat pois nopeasti. Käänteisellä sijoittamisella lähdetty isolla pääomalla vasta varttuneella iällä sijoittelemaan.

En olisi edes kaivannut isoja pääomia nuorempana. Vakitulot ja elämästä nauttiminen terveenä riittäneet hyvin. Teillä nuoremmilla on valtavat mahdollisuudet edessä vielä, koska aika on ystävänne.

10 tykkäystä

Mulla lähti säästäminen /sijoittaminen 25 v. Liikkeelle ja olen elellyt sellaista keskiluokkaista 1 ulkomaan matka vuodessa tyyliä ja perus auto ja harrastuksia elämää ja en ole mikään shoppailijakaan ollut.

Aina mielessä, että korkoa korolle ja sitten se kyllä palkitsee lopussa.

Nyt on tehty sitten investointeja sinne tänne 2020 ja 2021, mutta kyllä vielä kassavirta on voimakkaasti plussalla.

Kiva nyt kun tilanne on hyvä ja tavoitteet saavutettu ja ylitettykin.

Osaaminen oli kyllä todella ohutta aloittaessa, mutta nyt tuntuu, että pärjää jos ei hirveästi hölmöile.

N. 15 vuotta meni.

22 tykkäystä

Pihlajalinna ostaa Pohjola Vakuutuksen sairaalaliiketoiminnan 32 miljoonalla eurolla | Kauppalehti

Eipä yllätä tämä, Pohjolan entisen johtajan päähänpisto mistä nykyiset ovat halunneet eroon.

1 tykkäys

@Tottero han sen jo tuossa hyvin tiivisti. :slight_smile:

Kannattaa tosiaan muistaa, että tällä foorumilla on n. 0,3% suomalaisista ja varmasti se sijoittamisesta eniten kiinnostunut porukka, joten itseä menestyneempiä verrokeita löytyy ihan varmasti kasapäin. Kaikilla on erilaiset taustat ja resurssit ja eri pituiset ajat markkinoilla ja riskejä on otettu eri tasoilla.

Kannattaa muistaa, että jo muutaman tuhannenkin euron sijoitusvarallisuudella pääsee Suomessa mediaanin paremmalle puolelle

Suurin osa suomalaisten varallisuudesta on kiinni omissa seinissä, sillä vaikka sijoitusomaisuutta on todella vähän on nettovarallisuutta kuitenkin jo huomattavasti enemmän. Mediaani täälläkin on kuitenkin vain 104k€ (v.2019) ja totta kai varallisuus karttuu iän myötä, että jos on jo nuorena (2/3-kymppisenä) päässyt tällaisiin lukemiin niin voi olla tosi tyytyväinen itseensä. :+1:

Näyttökuva 2021-7-2 kello 9.25.56

Ylipäätään kannattaa jättää se vertailu väliin kun siitä ei tule kuin paha mieli itselle ja menee vain oma sijoitusstrategia sekaisin jos antaa muiden tekemisten vaikuttaa omiin sijoituksiin. Suosittelen siis jättämään tälläkin foorumilla sellaiset kanavat kuin esim. “Salkkujen tuotto-%” suosiolla väliin :slight_smile:

57 tykkäystä

Aamen!
Foorumilla ensikertalaisena eksyin ‘Salkkujen tuotto-%’ -ketjuun lukemaan viestejä ja totesin sen tavallaan “vaaralliseksi” ketjuksi (ainakin itselle).

Porukalla on kuitenkin aivan erilaiset:

  1. Lähtökohdat
  2. Riskinsietokyky
  3. Sijoitushorisontti ja Tavoitteet

Tähän päälle vielä kun lisätään ihmisluonteen kateus ja kilpailuvietti.

Sijoittaminen on kuitenkin suurelta osin psykologista.
Jos lähtee vertailemaan omaa toimintaa ja saavutuksia toisiin, niin siinä on aina vaara että lipsuu omasta sijoitussuunnitelmasta.
Ja yleensä hetken mielijohteesta tehdyt sijoituspäätökset eivät ole niitä parhaita.

22 tykkäystä

:+1: On aina mielenkiintoista lukea taustoista jne, oli mielenkiintoista lukea, miten olet tuohon tilanteeseen päässyt. @Telemaster in kanssa, kun puhutte euroistanne ja prosenteistanne, niin kyllä ne itseäni aina motivoivat ja kiinnostavat kovasti. En tarkoita sitä, että en välttämättä tavallaan tee niillä tiedoilla suoraan " mitään", mutta onhan se mielenkiintoista niistä lukea ja tosi asiassa, kun ne mua motivoivat sekä innostavat, niin onhan niistä hyötyä ainakin itselle. :slightly_smiling_face: Toki kirjoitatte todellakin muutakin kiinnostavaa ja informatiivista settiä.

Oma isompi tavoitteeni taitaa olla, että kokonaisvarallisuuteni olisi 40-vuotiaana puoli miljoonaa euroa, kohta täytän sen 36. Tavoitetta auttaa se, että tämän vuoden kokonaistuloni, kun jakaa kahdellatoista kuukaudelle, niin palkkani on noin 3000 euroa - tästä olen todella iloinen (kiitos ylityöt!). :sunglasses:

13 tykkäystä

Oman salkku I tuottoprosenttihan on ihan huikee, mutta salkun euromääräinen arvo ei edes kk palkkani verran :face_with_hand_over_mouth: voin kuolla kupsahtaa vaikka jo huomenna, joten nautin elämästä ja laitan rahaa pörssiin kun siltä tuntuu :blush:

Toki itselläni työsuhde-etuna eläkesäästöt, jossa työnantaja laittaa tietyn prosentin vuosittain ja siellä summat ihan toiset.

3 tykkäystä

Oon sitä tainnut avata aikaisemmin, olen siis ollut yrittäjänä jo aika pitkään ja tienannut siinä ihan mukavasti. 2018 alusta otin firman taseen sijoitus käyttöön, kun ostin firman loput. Siitä on omaisuus n. 8x eli sijoittaminen on kannattanut.

2017 tulin inderesin vaikutuspiiriin, jolla oli varmasti positiivinen vaikutus taitoihin ja tuottoihin. Foorumi tässä auttanut erittäin paljon.

19 tykkäystä

Ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa :grin:

Joku viisas mies taisi sanoa jossain, että ihmisillä on tapana aliarvioida reippaasti pitkän ajan potentiaalia. Tää näyttäs pitävän erityisen hyvin paikkansa pörssin kohdalla :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 tykkäystä

Itse ainakin otan nuo jutut motivaation lähteenä, enkä minään lesoiluna. Jos yhtään lohduttaa, niin sun iässäsi mulla oli insinöörin tutkinto kesken ja valmistumisen jälkeen vuonna 2009 ensimmäisenä työnä lapioin navetassa paskaa, kun muutakaan ei heti saanut.

Senkään jälkeen ei mitään ole tullut eteen hopeatarjottimella, lyhyesti 12v aikana työura duunari–>työnjohtaja–>erilaisia asiantuntijarooleja–>projektipäällikkö. Haettuja työpaikkoja vuosien varrella yli 100. Eikä noihin ole vain läiskitty samaa CV:tä ilman miettimistä. Firma on vaihtunut siinä vaiheessa, kun eteneminen ei ole ollut mahdollista.

Nyt alkaa olla se tilanne, että satunnaisesti linked inissä tulee kyselyitä että kiinnostaisiko työtehtävä x. Palkka on edelleen ihan mediaanitasoa, mutta nyt alkaa olla sellaisia töitä mistä insinööriopintojen aikana puhuttiin.

Rahaa on sijoituksissa reipas kymppi ja velkaa taloudessa 3xbruttotulot. Aika monta muutosta on elämän varrella tullut tehtyä eikä ne aina ole olleet ihan halpoja juttuja.

9 tykkäystä