Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Ostelin omaan positioon n. 20% lisää aika lailla kuvassa näkyvään (135,45 sek) hintaan. EMA50 ja EMA20 käppyröiden päälle mentiin myös. Tässä on Kindred- ketjun mukaisesti positiivisia ajureita ilmassa. Omien ostot voi alkaa jossain vaiheessa ja futiskisojen tilastoja voi ilmestyä milloin vaan. Mahdollisesta posaristakin puhuttiin ohimennen.

Nämä olivat toki tiedossa (paitsi nousu käyrien yläpuolelle) jo ennen tätä päivää, joten saattoi olla typerää ostella kovana nousupäivänä. :slight_smile:

Kiitoksia!

Valtavan kovaa vauhtia on sinun nettovarallisuutesi kehittynyt! Muutamassa vuodessa 100ke → 500ke. Onnistuneiden sijoituspäätösten seurausta vai jotenkin muuten? Onnittelut sinullekin!

3 tykkäystä

En ole kyllä huomannut mitään rehventelyä täällä kenenkään toimesta. Onhan täällä montakin miljoona salkun omaavaakin, jotka ihan avoimesti näyttää numerot.

Sinullakin on asiat oikeasti paremmin kuin uskotkaan. Olet löytänyt sijoittamisen nuorena, etkä vasta sitten eläkkeen kynnyksellä - on jo aika iso ‘onnenpotku’.

19 tykkäystä

Viikonloppuja ja kesälomaa niille jotka sen tänään aloittaa!

119 tykkäystä

Minulla on asiat hyvin, mutta jotenkin tuntuu että olen yhteiskunnan alempaa pohjasakkaa jos olen kelan listoilla. Tämäkin varmasti eräänlainen näkökulma kysymys sillä nytkin tuolla israelissa on lapsia sodan jaloissa jne. Myönnän että itselläni on erittäin länsimaalaistunut näkemys siitä mikä on menestymistä ja mikä ei. Minulla on rakkaat vanhemmat ja sisarukset joita nään vähintäänkin viikoittain.

Huomaa että tämä kelan tuilla eläminen on näiden viestien pohjalla se suurin musta möykky. Harrastan musaa ja somea ja 2023 on tarkotus perustaa yritys näiden pohjalta. Pahoittelen jos välitin negafiiliksiä tänne henkilöille. En halua teille ikävää fiilistä. Avauduin vain tilanteestani.

13 tykkäystä

Kiitos! Joo, vuositulot olivat viimevuonna +53ke ja tänävuonna jotain 58-59ke välissä. Nyt vuoden ensimmäiseltä 6kk ajalta keskimääräiset tuloni ovat olleet 5 970€/kk bruttona johtuen siitä, että olen tehnyt ylitöitä reilusti.

Oikeastaan kummempaa suunnitelmaa ei ole: yritän säästää edelleen kohtalaisen agressiivisesti kuitenkaan liikaa nuukailematta, ja jatkaa sijoittamista suunnilleen 50/50 jaolla indeksiin / osinkoa maksaviin laadukkaisiin yrityksiin. Voi olla, että viiden vuoden päästä alkaa olla hetket käsillä, kun jälkikasvua “siunautuu”. Tämä tulee säästöastetta luonnollisesti jonkunverran laskemaan. Joten nyt lähivuosina ehkä ajatuksella, että “tao kun rauta on kuumaa”, niin vanhempana voi ottaa huomattavasti rennommin. Toivotaan että tuo 200ke rikki menee! :sunglasses:

Ps. Jos kiinnostaa, niin olen vuodenvaihteesta kirjoittanut sijoitusaiheista blogia. Blogissa ei ole mainoksia enkä saa siitä taloudellista hyötyä, vaan blogi toimii ns. päiväkirjana itselleni. Tässä linkki:

15 tykkäystä

Tätä olen itsekin meinannut suositella monelle foorumilaisille. Ostetaan osaketta X. Ihmetellään yhtiöketjuissa miksi osake laskee tai ei nouse Inderesin asettamaan tavoitehintaan, kun matkaakin jo on siihen yli 15%. Myydään viikossa tappiolla ja kuitataan vielä välityspalkkiot päälle. Sitten seuraavaksi kokeillaan yhtiöllä Z samaa. Salkkujen tuotto % -ketjussa ihmetellään miksi jollain on YTD 60% ja toisella 7%.

Summasummarum. Oikea lappu voi olla taskussa, mutta aivan liian lyhyen aikaa. Sijoittaminen on edelleenkin pitkäaikaista vaurastumista eikä äkkirikastumista.

Tähän kävisi lausahdus “Lukekaa analyysejä ja tehkää hyviä osakepoimintoja. Älkää paskoja veivejä”

46 tykkäystä

Totta joka sana.

Oma sijoitusstrategia pitää olla selvillä, ja pitkä aikaväli on hyvä pitää mielessä. Eikä siihen vertailuun tosiaankaan kannata lähteä mukaan. Jos salkussa on paljon teknologiasektorin small capeja, niin tuotto-% ei varmaan kestä viimeisen 1,5 kuukauden ajalta vertailua kovinkaan hyvin. Mutta tällähän ei taas pitkällä aikavälillä ole merkitystä.

“Hyvien vinkkien” perässä taas ei kannata liikaa juosta, koska vaikka tälläkin foorumilla on aivan valtava määrä loistavaa tietoa, et voi koskaan tietää millä painolla/aikavälillä joku muu johonkin kehumaansa osakkeeseen sijoittaa. Jos sinulla ei ole itse käsitystä yhtiöstä ja siitä miten se sopii omaan strategiaasi, ei siihen kannatta sijoittaa. Ei vaikka se olisi jonkun muun mielestä kuinka “screaming buy”.

1 tykkäys

Mahtava yksityiskohta tuo Vernerin pärstä lippiksessä :sweat_smile: Liekkö piensijoittamisen iloista siellä muistuttamassa.

5 tykkäystä

Kesäloma alkaa ensi viikolla ja olisi taas aikaa lukea mielenkiintoisia sijoitusalan teoksia ja artikkeleita.

Yksi sellainen hahmo, joka itselleni on jäänyt tuntemattomaksi on meklarilegenda Henrik Kuningas. Olisiko hänestä suositella jotain kirjaa, artikkeleita, tai miksei dokkariakin?

Olisi hauska perehtyä myös muihin vähän samankaltaisiin kotimaisiin, sekä kansainvälisiin hahmoihin.

Laitoin tämän tänne kafferoomiin, kun tätä ihmiset aktiivisemmin seuraa näin kesähelteillä, vaikka eittämättä sopisi kirjallisuus-ketjuun paremmin.

2 tykkäystä

Mitä tohon sanoisi muuta kuin että iso osa tuon ikäisistä elää kelan tuilla. Se ei ole millään tavalla epänormaalia tai paheksuttavaa. Tällä foorumilla on harvinaisen suuri keskittymä taloudellisesti hyvin voivia, joka vääristää fiilistä siitä "mitä pitäisi olla saavutettuna kuhunkin ikään mennessä, jos sellaista haluaa ajatella tavoitteekseen. Olen tullut tulokseen ettei kannata. Mutta se mikä sen sijaan kannattaa on kääntää menestyskertomukset oppitunneiksi. Mitä toinen on tehnyt jonka voi kopioida omaan elämäänsä. Toinen mikä kannattaa on tarkkailla omia tapojaan jotka estävät varallisuuden kerryttämistä.

Omakohtaisesta elämästä voin todeta että olin ikäisenäsi 5 tonnia pakkasella, alempi tutkinto kesken, kelan ja vanhempien elätti, enkä ollut työskennellyt päivääkään työkkärin työharjoittelua lukuunottamatta. Nyt kolmenkymmenen korvilla olen edelleen kelan elätti ja ylempi tutkinto kesken. Nettovarallisuus meillä on jokseenkin sama kun salkkuni on 60% vivutettu opintolainalla. Omasta kaveripiiristäni tunnen yhden kenellä on omistusasunto. (Myöskin ainoa ketä on yrittäjä) Nettovarallisuudesta en osaa sanoa, tiedän että osalla on muutama tonni ja toisilla parikymmentä tonnia pakkasella. Kaikki ovat 24-29 vuotiaita korkeakoulujen opiskelijoita. Omalla kohdalla varallisuuden kerryttämistä estäviä tekijöitä oli negatiivinen asenne työhön ja sijoittamiseen. Edelleen haitallisena tekijänä on täydellinen kunnianhimottomuus jota pitäisi työstää.

Pointtina on että ei kannata olla turhan ankara itseään kohtaan sen pohjalta mitä nettifoorumilta tai somesta lukee. Yllättävän monen elämä on varattomampaa kuin uskoisikaan. Suhde rahaan riippuu vahvasti siitä sosiaalisesta piiristä jossa elää.

28 tykkäystä

Sen jos jotain tässä elämässä olen oppinut, niin itseään ei kannata arvostaa sen mukaan mikä se pakollinen elämäntilanne on nyt. Vaan todeta, että tässä ollaan, mutta joku päivä asiat on muuttuneet.

Itse opin tämän hyvin nuorena, sillä jouduin puolustaa omaa oikeuttani olla, kun olen ollut sossun elätti lapsesta pitäen, koska omat vanhemmat eivät kyenneet huolehtimaan. Ja joillekin olin jo lapsena “pohjasakkaa”.

Raha, menestyminen ja taloudellinen tilanne on asia jolla omaa ihmisyyttä ei pitäisi ikinä arvottaa. Siinä nopeesti vaan masentuu ja alkaa menemään elämä enemmän solmuun.

17 tykkäystä

Et ole yhteiskunnan pohjasakkaa, se on jopa ilkeää ja tyhmää minusta, jos jotkut tuomitsevat yleisellä tasolla Kelan listoilla olevia tai vaikkapa ammattiyhdistysliikeihmisiä sijoittajia tai yrittäjiä etc. Se on hyvä, kun sanoit asiat olevan silleen hyvin, lisäksi olet hankkinut koulutuksen, sijoitat, sulla on bändiunelma ja siihen liittyvä firman perustamishaave sekä haet töitä. :slightly_smiling_face: Olen ainakin omaan tasooni nähden mielestäni pärjännyt hyvin, toki olen tosi paljon yrittänyt, mutta mulla on ollut myös paljon hyvää tuuria ja huonolla tuurilla olisin ollut monia vuosia Kelan listoilla + kaikkea muuta.

En usko, että kirjaimmellisesti tarkoitit lesoamisella lesoamista, jos oikein ymmärsin. :slightly_smiling_face: Minusta on hyvä, että tänne tuodaan erilaistakin näkökulmaa; puhutaan epäonnistumisista, negatiivista jutuista jne. Et tuonut negatiivista fiilistä, toki harmittelen tilannettasi, mutta kirjoituksiesi perusteella, niin tulet pärjäämään ja hienoa, kun olet alkanut sijoittamaan! Jaa jatkossakin kokemuksiasi ja tsemppit sijoittamiseen + muuhun elämään! :relaxed:

11 tykkäystä

The Outsiders on ihan huikea, jos kiinnostaa lyhyehköt kuvaukset kahdeksasta eri toimitusjohtajasta ja heidän johtamistaan yhtiöistä. Yhteisenä teemana on kyseisten toimareiden uskomaton osakkeen tuotto pestinsä aikana, erityisesti johtuen oikeista valinnoista pääoman allokoinnin suhteen. Muitakin yhdistäviä tekijöitä kirjoittaja William Thorndike oli löytänyt.

Kirja on nautinnollista ja ajatuksia kutkuttavaa luettavaa. Löytyy omasta hyllystä ja olen kolmeen kertaan tuon jo lukenut.

Tuore William Greenin “Richer, Wiser, Happier” oli myös kevyttä, mutta kiinnostavaa luettavaa. Green on haastatellut toimittajan työssään pitkän ajan saatossa monia maailman parhaina pidetyistä sijoittajista. Kirja oli täynnä hauskoja anekdootteja näistä kohtaamisista sekä synteesin tynkää kunkin sijoitusfilosofiasta. Erittäin onnistunut kokonaisuus.

Olisihan näitä vaikka kuinka, mutta tuossa pari mielestäni myös lomalukemiseksi sopivaa.

10 tykkäystä

Nihkeää tää EU:n ALV-vatkaus. Ennen oli niin helppo ostaa CD-levyjä Amazonista, mutta nyt pitää joka ikisestä levystä tarkistaa, että mistähän maasta se oikeasti lähtee liikenteeseen. Huomannut, että aika moni on Sveitsistä, EU:n ulkopuolisesta brittialueesta (Jersey, Englanti, jne) tai vastaavasta. Eikä myyjien “toiminimi” auta asiaa, kun on paljon tyyliin “25music UK”, jonka bisnes on kuitenkin Saksassa (Hannover tuossa tapauksessa).

Tuntuu, että Amazonin valikoma Euroopassa on tän EU-muutoksen myötä leikkaantunut jotain 60 % ainakin CD-levyjen osalta. Ja sitten kun juuri näitä CD-levyjä ei oikein muualla myydä (harvinaisempia ja vanhoja), niin vähän on kusetettu fiilis :smiley:

4 tykkäystä

Olin tuossa pari päivää sitten tilaamassa innoissani Bergansin Spinnova-anorakkia, kunnes tajusin että sehän lähetetään tietysti Norjasta. Jäi sijoittajatutkimus tekemättä.

2 tykkäystä

Tullaus on kyllä aika helppoa noin oikeasti kun sen on pari kertaa tehnyt, mutta onhan siinä 1-click shopping aika kaukana.

1 tykkäys

En tiedä miten tämä on nyt toteutettu tulevaisuutta ajatellen, mutta jos mennään vanhalla mallilla niin jää ostokset tekemättä sen sijaan että alkaisin tullaamaan jokaista nippeliä ja nappelia.

3 tykkäystä

Timontti on hyvä haastaja mutta kyllä ekan mörnivä leijona-takki vie ykköspaikan tässä skabassa vielä kun tietää paljonko takille on tullut hintaa. :joy:
https://twitter.com/PohjolanEka/status/1401929742761304065

14 tykkäystä

Oispa Inderesin pipo tai edes tarra-arkki, löytyy vaan heijastinta ja kangaskassia. :smirk:
Ehkä sitten joskus saa reaaliosinkoja kun Mikael saa firman pörssiin.

4 tykkäystä