Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Tässä sijoitusfoorumia parhaimmillaan! Isosti kiitos jälkisanoista, ovat varmasti monelle aloittelijalle tärkeitä oppeja, miten kiirehtimättä laatuyhtiöillä voi tehdä hyvää tulosta. Kiitos!

8 tykkäystä

Tästä pitää kyllä antaa :small_blue_diamond: :raised_hands: -kunniamerkki todella pitkäjänteisestä holdaamisesta. Ja minä kun luulin että vuoden salkussa asustanut lappu on ikiholdi… selvästi olen vielä täysi amatööri tällä sektorilla.

14 tykkäystä

En voi olla kysymättä,että mitkä ovat nämä kaksi loistavaa sijoituskohdetta? Lopuksi kiitos erinomaisesta viestistä, näistä oppii kaltaiseni keltanokat paljon tulevaisuutta varten.

4 tykkäystä

Kuule. Iso, iso kiitos, että jaksoit vastata tähän kysymykseen! Sain tästä itselleni rakennuspalikoita omille pohdinnoilleni :pray:

3 tykkäystä

Hattua päästä täälläkin. Jos tämä olisi vuoden luontokuva, tai sykähdyttävin urheiluhetki tapaisissa äänestyksissä (olisko täällä siis vuoden paras postaus) minun ääneni olisi tällä hetkellä tulossa sinulle. Ainakin kaffe-huoneen osalta :grinning:

7 tykkäystä

Mulla myös tuolloin ostetut koneet salkussa, nyt sais kyl hyvät tuotot ulos. Samaan aikaan hankitut huhtamäet myös loisto veto.

5 tykkäystä

Hyvin kuvailtu. Kolahti ja upposi. Ja on siis myös pikkupoikien parkkipaikka käteiselle…

10 vuotta tuli täyteen jo aikaa sitten, mutta verot ei kiinnosta ja kun mitään tappiollista ei ole vastapainona ja kun ei ole käteisen tarvetta, niin myönnän olevani se dorka joka vaan holdaa…

Osingot tulee ja tammikuussa myyn aina sen pakollisen 999 euroa…

Tämä siis toki vain omallani AOT-tilillä.

Seuraan tyynesti sivusta tätä uutta “normaalia”, jossa se YTD 50% on ihan paskaa ja jonnet kiroilee…

9 tykkäystä

Sananlasku kateus vie kalatkin vedestä voisi korvata kateus vie rahatkin lompsasta :thinking:

Poistin kommenttini nokia keskustelusta ettei ole liikaa mutua ja tule lippua. huomista ja kindredin osaria odotellessa :slight_smile:

1 tykkäys

Kesäloman alkamisen kunniaksi tein teknisen analyysin sääennusteesta :sunglasses:
Eikös se näin mene?

87 tykkäystä

Loputkin karhut piiloon tällaisilla uutisilla?

image

29 tykkäystä

Tämä menee jo ihan huumorin puolelle. Ehkä isommat firmat poimii työhaastatteluista ne kaikista nyrpeimmät tyypit. :smiley:

9 tykkäystä

Osataan sitä naapurissakin käyttää eläkevaroja oikein. Kyseessä siis yksityinen eläkerahasto

5 tykkäystä

Työhaastattelu ei kyllä kerro koko kuvaa ikinä. Todellinen luonne paljastuu vasta kun kaveri laitetaan oikeesiin hommiin :slight_smile:

1 tykkäys

Törmäsin somen uutisvirrassa Inssin osingot blogin juttuun, jossa aiheena oli
“Kumman ottaisit, miljoonan heti tilille vai 5000€ kuukaudessa loppuelämän?”
Oli kyllä sen verran hämmentävä tulos että piti töissä kahvihuoneessa heittää sama kysymys ilmoille! Ja toden totta, vastaukset noudattelivat samaa linjaa???
Nuoremmat varsinkin valitsisivat tuon 5000€/kk. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kysely blokissa oli toki viihteellinen mutta “tuomarina” toimineen Spektin kommentit hyviä.
En tiedä onko Inssi täällä foorumilla mutta jos on niin kiitokset mielenkiintoisista pohdinnoista.

Tässä linkki juttuun

18 tykkäystä

Jos henkilö ei ole kiinnostunut sijoittamisesta tai pelkää riskiä, niin 5000€/kk suorana käteen mahdollistaa aika mukavan elämänlaadun. Aivan turha tästä on vääntää (tai toki kuuluu tälle foorumille, olen vaan viimeisen päivän lukenut tästä vääntöä sieltä sun täältä), kuvastaa vain suomalaisten asennetta sijoittamista kohtaan.

Mutta totta kai se miljoona kannattaa ottaa.

16 tykkäystä

No jos itse olisin nuorena saanut miljoonan tassuun yhtäkkiä, niin enpä olisi enää tässä kirjoittelemassa. Varmasti nykynuoret ovat viisaampia. Mutta onhan tuo viisi tonnia kuussa tassuun aika lailla riskittömämpää, tuossa varmaan oletetaan että teitpä mitä tahansa, maksaminen ei keskeytyisi.

Kertaluonteisella miljoonan saamisella olisi loppuelämä aikaa tehdä se yksi iso yksittäinen virhe tai joutua huijauksen kohteeksi jolloin miltsi olisi muisto vain. Tuo viisi tonnia sen sijaan tulisi joka kuukausi teitpä mitä vain.

Toki valveutunut sijoittajaniilo saisi yhtäkkisestä miljoonasta tuottoa enemmän irti, mutta se ei ole ainoa elämänarvo.

13 tykkäystä

Riskitöntä tuottoa 6% vuodessa verotta?

Kuka on niin dorka, että ilmoittautuu “ei nappaa mulle, osakemarkkinat tuottaa hamaan tappiin YTD 100%”?

2 tykkäystä

Tämähän ei ole missään nimessä mitenkään päivänselvä. Paljon riippuu odotetusta eliniästä ja tulevaisuuden tuotto-odotuksista. 5000e/kk voittaisi miljoonan kertakorvauksen esimerkiksi jos lasketaan 50 vuotta ja 5% tai alle tuotto-odotuksella jos rahat laitetaan pörssiin. Kuukausikorvaus erityisen huono jos elinajanodote on alhainen ja on perillisiä mille haluaisi rahaa testamentata.

9 tykkäystä

Pörssi on historiallisesti tuottanut reaalisesti noin 6,5% vuodessa, nominaalisesti siis varmaan luokkaa 8,5%. Jos oletetaan että tuleva tuotto on tuollaista luokkaa, sijoitat nyt miljoonan ja uudelleensijoitat osingot (tai sijoitat ETF:iin ym), sinulla on 17 vuoden päästä neljän miljoonan osakesalkku josta saa nettona yli sadan tonnin osingot vuodessa. Toisessa vaihtoehdossa sinulle on kertynyt siinä vaiheessa miljoona, ja saat jatkossa edelleen sen 60k vuodessa.

8 tykkäystä