Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Ping @Yu_Gong. Voitko fiksata tätä, kun lomiltasi ehdit?

2 tykkäystä

Rippistuoliin jos istuisin niin muutamat sijoitussyntini olisivat: Qt:n ja Harvian kevennykset. Itse asiassa en ole edes yksittäisillä tappioilla tehnyt ”persnettoa” niin paljon kuin näiden huonosti ajoitetuilla kevennuksillä.

Koitan olla toistamatta näitä virheitä. Kohta saan kunnian ostaa 62€ hinnalla pari Harviaa lisää.

22 tykkäystä

Monesta asiasta samaa mieltä, heitän silti vähän toista näkökulmaa. Jos sinulla on käsissä poikkeuksellisen hyvin omaa alansa dominoiva yhtiö, niin eikö hyvä ostoaika ole periaatteessa aina, niin kauan kuin yhtiön toiminta ei muutu? Eikö hyvän yhtiön kanssa ole aina ostohinnoissa, tuloksen teon korjatessa eteenpäin nojaavaa kurssia? Onko esimerkiksi konetta ollut analyytikoiden mielestä ikinä hyvä hetki ostaa?

Toinen juttu, miksi myydä voittavaa hevosta? Tälläkin foorumilla näkee usein viestejä: kevensin firmaa x, voittoa summa y. Ostin rahoilla firmaa z, laskeakseni keskihintaa.

12 tykkäystä

Lienee kunkin tavoitteena tienata paremmin ja myös hajauttaa riskiä. Toiset onnistuu paremmin kuin toiset.

5 tykkäystä

@bernt voitteko tsekkaa tän?

2 tykkäystä

Ei missään nimessä. Kyllä aina kannattaa miettiä mitä maksaa. Jos ostit alaansa dominoivaa Microsoftia vuosituhannen vaihteessa 60 dollarilla, siitä näyttäisi menneen 16 vuotta, että tehtiin seuraava ATH. Ja tällä välin yhtiön toiminta ei ollut muuttumatonta, vaan parani merkittävästi. Ääriesimerkki tietenkin, mutta pätee pienemmissä määrin muissakin tapauksissa. Hinnalla ON väliä.

Tai jos vaikka Harvian kasvu hidastuu kovalle 15% tasolle ja markkinat toteavat, että oikeutettu PE on tällöin 20, sinulla menee nykyiseltä PE 34 tasolta lähtiessä 4 vuotta, että kurssi on sama kuin tällä hetkellä.

Edit lisäys: Kuplathan syntyvät nimenomaan siitä, että ei välitetä enää arvostuksesta ja fundasta, vaan on vain pakko ostaa parhaita firmoja hinnalla millä hyvänsä. :wink:

41 tykkäystä

Jos jotakuta kiinnostaa lähteä sijoittamaan palontorjuntaan.

OSAKEANTI

Tule mukaan ratkaisemaan globaalia ongelmaa!

Xpyro Oy hakee rahoitusta uusien BONSOGUARD® maasto- ja metsäpalojen torjunta-aineiden markkinoille saattamiseen.

Merkintäaika 17.5. – 31.8.2021

KYSY LISÄÄ JA TILAA SIJOITTAJAESITE:
+358 20 781 1421
info@xpyro.fi

2 tykkäystä

No jos Harvian kasvu hidastuu tasolle 15%, silloinhan yhtiön toiminta ei ole enää samalla tasolla?

Muistan lukeneeni tästä keksinnöstä jo pari vuotta sitten ja pidin sitä erittäin hyvänä. Tänä vuonna kun maastopaloja on ollut ympäri maailmaa tolkuttomasti, samoin viime vuonna, niin olen ihmetellyt ja äimistellyt miksi tästä ei ole kuulunut mitään.

Mulle ei tuon passiivisuuden takia ole muodostunut lainkaan positiivista kuvaa omistajien/johdon liiketoimintaosaamisesta.

1 tykkäys

Käväisin Xpyron nettisivuilla, sielläkin ehdotetaan sijoittajaesitteen tilaamista. Miksi sitä ei ole nähtävissä nettisivuilla? Tuotteista kerrotaan pikkasen ja tuotekehityksestä kerrotaan lähinnä runko, muttei tuossa valitettavasti ole kaupallista otetta touhuun.

Onko siellä ajatus, että tuotteen ollessa hyvä, se myy itse itsensä ja oma henkilöstö räkii kattoon.

Mikäli tuotteet ovat niin hyviä kuin mm. Ylen jutusta selviää, kyseessä on todellinen innovaatio ja maailmalla on suuret markkinat. Ei vain tuo toiminta muuten vakuuta. Ei riitä, että tehdään todella hyvä tuote / konsepti, se pitää myydäkin.

3 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä. 2018 kun tämän uutisen näin ja yrityksen verkkosivuilla oli silloinkin osakeanti. Nyt kun kävin sivuilla, piti tarkkaan katsoa että mikä vuosi kyseessä. Ei luulisi olevan mahdoton tuote myytäväksi, kun ei se metsäpalojen sammuttaminen ihan ilmaista ole.

1 tykkäys

Kun Kalajoella oli ihan kunnon metsäpalo, niin miksi ihmeessä Xpyro ei ilmestynyt sinne tuotteineen, vaikuttaa valitettavasti amatöörien puuhastelulta.

1 tykkäys

Minkälaista kasvua sitten odotat harvialle lähivuosina? Kajaani ennustaa n. 15% CAGRia lähivuosille.

1 tykkäys

Tartuin ihan suoraan @kabu lauseeseen joka alkoi näin (oletin että ihan heittona ennusteita tarkistamatta) “Tai jos vaikka Harvian kasvu hidastuu kovalle 15% tasolle”.

Tarkoitus ei ollut vääntää siitä, paljonko Harvia mielestäni kasvaa (mielestäni sehän kasvaa, mutta kuunnellaan siinä mieluummin kajaania ja saapasjalkakissaa eikä täydellistä amatööriä) vaan enemmänkin ihmetellä sitä, että miksi voittavaa hevosta myydään ja tilalle ostetaan putoavaa puukkoa. En myöskään pysty sanomaan, että onko se oikein vai väärin, kunhan olen kiinnostunut siitä että miksi ihmiset niin tekevät.

Velan painamisen alas ymmärrän, siinä on jo muitakin riskejä kuin yhtiön menestys. Yksi yhtiö muodostaa salkusta 89%, joo riskiä on siinäkin. Tuskin näitä tilanteita jokaisella on.
Mutta miten se laskeva osake nähdään yhtäkkiä niin kovana vaihtoehtona, että ensin maksetaan voitoista verot ja ostetaan sitä tilalle, en ihan matemaattisesti tarkasteltuna ymmärrä. Pelkästään nollatilanteeseen pääsy vaatii vähintään myyntivoiton verojen+kaupankäyntikulujen verran kovemmat tuotot.

10 tykkäystä

Tuo Harvia nyt oli vaan esimerkki mitä käy jos markkinan hyväksymät kertoimet laskee. Pointti viestissä oli, että sillä on ehdottomasti väliä mitä maksaa.

8 tykkäystä

No oletetaan että näin käy. Onko esimerkkinä tuo Harvia niin suuri kärsijä, kuin vaikkapa suuresti tulevaisuuteen nojaavat kahoot ja lohilo, jotka ovat nyt ns hyvässä alessa?

Jotkut sanovat, että parempi kerätä käteistä kun arvostus on tapissa. Mitäs jos bileet jatkuvat monta vuotta, taas jää tuottoja saamatta…

1 tykkäys

Harvialla on toki säädylliset kertoimet jos kasvu tulee läpi. Parempia esimerkkejä olisi voinut olla vaikka QT tai revenio, joiden kurssit voisi tulla vaikka 50% alas ja silti olisi helppo keksiä argumenttejä miksi ne olisi ylihintaisia - vaikka itse liiketoiminta puksuttaisi mahtavasti eteenpäin.

Mutta tottakai aina voi maksaa liikaa mahtavastakin osakkeesta, vaikka nyt vaikuttaisi tyhmältä kun myi QTtä 80 eurossa, reveniota 40 eurossa tai harviaa 40 eurossa - saattaa ne osottautua kaikinpuolin mahtaviksi ratkaisuiksi (paitsi jos on tarkoitus osua huipulle myynneissä).

4 tykkäystä

Kiitos hyvistä kommenteista hieman provosoivaan kirjoitukseeni :blush: Minähän olen siis pappasijoittaja (tyylilläni, en iältäni), joka pystyy sanomaan ainoastaan muutaman mörnijän bisnesarvosta jotain järkevää. Minulla ei ole mitään visionäärisyyttä eikä kompetenssia arvioida esimerkiksi Kuutin – eittämättä hienon, kasvavan firman – bisnesarvoa.

Pörssissä on aina tahoja joiden mielestä juuri nyt kannattaa myydä, koska (tähän jokin uhkakuva). Tällaisiin kannattaa aina suhtautua suurella varauksella ja useimmiten vain ohittaa. Pörssi on suotuisa perus-optimisteille jotka ostelevat osakkeita ja harvoin jos koskaan myyvät. Minäkään en puhunut mitään aiemmin ostettujen, nyt suurta innostusta aiheuttavien osakkeiden myymisestä. Se mistä yritän pikkuisen varoittaa on, että kun USA:n pörssi täyttää kaikki mahdolliset kuplan tunnusmerkit ja Helsinkikin on aika kallis, nyt ei välttämättä ole optimaalinen hetki ostaa rajusti lisää yhtiöitä, joita hinnoitellaan hyvin optimististen skenaarioiden mukaan niin että mukana saattaa olla kuivan analyysin lisäksi annos euforiaa.

8 tykkäystä

JAHAS! Ei kestänyt liputtajan kantti sedän Kuutti-analyyshiä itse ketjussa, joten otetaan se tänne kafferoomin suojiin, kun sillä on toistaiseksi vaatimattomat 77 peukkua :slight_smile: :

Virallinen ilmoitus

Moderaattorit ovat antaneet luvan hehkuttaa Kuutin ATH-lukuja, mutta vain tasakympein. Joten seuraava on vasta 120 eetussa, jottei ketju mene tukkoon :slight_smile:

Nyt Masse-setä on kuitenkin Lapissa ja välillä känny ei auki, joten jos ja kun 120 tällä viikolla ylittyy, niin nopein saa vetää hehkut :heart_eyes:

Asiaosuus: Kuten setä Kuutti-ketjussa analyshoi ja Timontti @timontti tuossa hienosti komppaa, niin Kuutin tärkein analyyshitieto on tuo ulkkien herännyt kiinnostus. Ei komponenttipula, ei tulevat jakelutulot. Vaan ULKIT!!

Masse-setä, FA, Lapissa bensa sen verran tyyristä, että Kuutti-kompensaatiota todella tarvitaan :moneybag: :champagne: :champagne: :moneybag:

35 tykkäystä

Oli tossa puolison sukulaisia mökillä ja tuli puheeksi sijoittaminen. Siinä sitten neuvoin vähän yleisiä asioita kunnes tuli se odotettu kysymys mitä mun ja mun kannattaa ostaa. Yritin ensin kiertää asiaa puhumalla luvanvaraisesta toiminnasta ja sen jälkeen siitä että markkinat on mielestäni hieman kalliit että en niin oikein tiedä mitä tuohon sanoisi ja sitten vaihtamalla mahdollisimman hyvin puheenaihetta. Lopulta oli pakko edes jostain firmoista puhua kun keskustelu tuntui ajautuvan Finnairiin asti ja kerroin lyhyesti Oma sp:n tänään tulevasta osarista, sanoin että kannattaa seurailla puisevaa muovibisnestä tuleeko kuun lopulla messuilla tai osarissa jotain uutta Orthexin tarinaan ja TietoEvryn pienestä aliarvostuksesta. Varoin suosittelemasta ostamaan mitään ja otin vielä varuiksi itselleni suht kiinnostavia lafkoja joita pidön kuitenkin melko turvallisina jos joku niitä kuitenkin ostaisi.

Noh tämähän meni sitten kutakuinkin kannaltani niin huonosti kuin mahdollista kun jokaisella on seuraavana pörssipäivänä vähintään +3% taulussa kun sattui indeksiinkin komea vihreä päivä niin voin vaan kuvitella että olen tuomittu keskustelemaan jokaisissa illanistujaisissa sijoittamisesta.

Tämä on yksi syistä miksi puhun mahdollisimman vähän sijoittamisesta kenenkään kanssa.

77 tykkäystä