Olen lukenut erinomaisia keskusteluja tällä foorumilla, vaikka mistä eri aiheista tason ollessa keskimäärin ja yleisesti ottaen oikein hyvä. “Uutena” sivistäjänä ja ajatusten tuojana @musa_2 on mainio; vähän eri näkökulmaa, uusia ajatuksia ja myös juttuja, mitä en ole tiennyt.
Osaan omasta mielestäni lukea sopivan rennolla otteella foorumilaisten kirjoituksia, eli en kai liian tosikkomaisesti tai kuin piru raamattua lukien. Tosin se on todettava, että itseltäni asiantuntemusta mihinkään asiaan ei kovinkaan paljon löydy, tosin onneksi yritän lukea varsin kattavasti kaikkea. Tiedän ehkä aika hyvin sen, mitä en tiedä. Oli kirjoittaja sitten bullilla tai bearilla tuulella, eri tai samaa mieltä, niin ihan sama mulle, kyllä lähes aina sieltä teksteistä jotain irti saan - varsinkin niistä, joissa joku on eri mieltä tai eri kannalla. Mihin pörssi menee, niin en osaa heittää itse siihen hyviä ajatuksia, mutta luen mielelläni erilaisia ennustavia kirjoituksia. Eri kirjoituksista saa ajatusta siitä, mitä kaikkea voi tapahtua ja saa ehkä jotain etäästi suunta-antavaa haarukkaa, mihin suuntaan pörssit saattavat mennä, toki pitäen mielessä sen, että aina tulee yllätyksiä, joita kukaan ei osaa nähdä.
Pitkällä aikavälillä keskimääräistä parempaa tuottotekevien henkilöiden ja/tai “aitojen” asiantuntijoiden väärin menneitä ennustuksia tai huonompia sijoitusvuosia en katso kovin pahalla silmällä (no en kyllä muidenkaan). Pitkä aikaväli totuuden useimmiten kertoo, monilla on voineet olla loogiset päätelmät, mutta sitten on ollut huonoa tuuria ja inhimillisiä erehdyksiä matkassa, minkä myötä heidän salkkunsa on tietyllä ajanjaksolla ollut punaisempi kuin muilla. Sitten tuhmat irvileuat naureskelevat näille ja sanovat, “mitä mä sanoin”-tyylisesti unohtaen, että kyseiset huonot kaudet ovat vain pieniä kupruja pitkässä juoksussa. Joskus sijoitusaiheisia tekstejä ja miksei muitakin toisten tuottamia kirjoituksia luetaan kuin piru raamattua, melkeinpä kuin suosituksina, vaikka useimmiten tällaiset tekstit ovat ehkä informatiivisia, mutta toisaalta ehkä enemmän ajatusten heittoa ilmoille esim. mahdollisista skenaarioista. On varmasti joskus haastavaa tehdä vartin videota tai blogitekstiä tai kirjoittaa tänne, kun saa tavallaan pelätä, että jotkut ottavat materiaalin kirjaimellisesti ja tosikkomaisesti, vaikka kyseessä on vain pohdintaa, minkä taustalla tosin voi olla myös hieman tilastofaktoja etc.
Koetan kerätä paljon erilaista informaatiota ja materiaalia sisääni muistaen etten tiedä kauheasti sekä olla samalla nöyränä tulevaisuutta kohtaan, jota on todella vaikea ennustaa. Yksinkertaisena tyyppinä yksinkertaisilla säännöillä eteenpäin, joista sitten tunnekuohuissani välillä lipeän - paljonkin. Sen halusin sanoa, että pidetään jatkossakin keskustelu monipuolisena, toisia ymmärtävänä… joskus tuntuu, että tulee välillä väärinymmärryksiä, mitä ei ehkä tulisi kasvotusten keskustellessa. Voi joku ehkä jopa minun kirjoituksistani saada jotain ajatuksia irti, kuitenkin aika moni piensijoittaja toimii vajaavaisilla tiedoilla, kuten minäkin ja eikä me olla mikään pieni massa loppujen lopuksi, eli siitä saattanee olla hyötyä joskus, kun tietää miten tällaiset joskus ehkä hieman itsepäiset sopulit toimivat.