Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Nordea on poistanut paljon rinnakkaislistauksia kaupankäynninkohteista. Jos haluat ostaa Ballard Power Systemsiä, ainut mahdollisuutesi on ostaa “alkuperäistä Kanada-versiota”. Itselläni on myös vielä Barrick Goldin ja Ballardin osalta salkussa noita NYSE:en listattuja osakkeita, mutta uudet lisäykset olen joutunut tekemään ostamalla osakkeita, jotka on listattu Toronton pörssiin. Hyvin ihmeellinen temppu taas Nordealta, mutta toisaalta eipä tässä hirveästi mitään uutta… Ylimääräisiä kuluja haluavat kuulemma välttää näillä “turhilla” rinnakkaislistauksilla :no_mouth:

4 tykkäystä

Löytyy ainakin Match Group, Inc. (MTCH), näillä on Tinder.

1 tykkäys

Kiitos sinulle @N10 tämä sitten selittääkin asian.

Ps.
@Iippa vaikka kivasti vihertääkin niin ei noilla prosenteilla ole asiaa täällä foorumilla henkseleitä paukutella :rofl:

1 tykkäys

Miten oot löytäny ton Ballardin? Itsellä löytyy vain Kanadan Ballard.

Edit. Olikin vastattu alla. Tosin itse en ole haulla siis tuota jenkkiä löytänyt edes.

2 tykkäystä

Tai olisko ennemmin kannattanu peittää tuottoprossat, niin ei tarvitsisi hävetä noin pieniä tuottoja :yum::sweat_smile:

P.S. kovat luvuthan siinä, pakko mainita ettei kumminkin tule väärinymmärretyksi

5 tykkäystä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/espanjalla-on-armoton-ikava-ulkomaista-turistia-olen-varma-etta-firmoja-perustetaan-ihan-vain-eu-rahoja-karkkymaan/ab530749-b906-4a60-acbc-962ef6b917bf

Saa nähdä mikä on EKP:n linjaus pohjoismaiden vakavaraisten pankkien osalta kun Etelä-Euroopassa pankit tulee suistumaan lisää…

Muistan muutama vuosi sitten kun Palmassa luin aika raflaaviakin spraymaalauksia kaduilta “Turist are cancer” “Turist no wellcome” jne jne. Mietin jo silloin, että kuinka sokeita nämä ihmiset ovat. Palman kokoisella pikkusaarellakin turismi on ainut tulonlähde. Kävimme keskustelua siellä asuvan ystäväni kanssa kauanko menisi jotta heillä tulisi ikävä rahoja, näköjään viimmeistään nyt.

15 tykkäystä

Kun pitäis päästä tilanteeseen, että mahdolliset turistit lähettäisivät rahat, mutta eivät ilmaantuisi paikalle.

11 tykkäystä

84 tykkäystä

Kysymys osakkeiden omistukseen ja verotukseen liittyen: Mulla on koko salkku Nordnetissä käytännössä pelkkää Smart Eyetä. Se on tuottanut kivasti. Smartin Q4 tulee pihalle 24.2 ja ajattelin sitä ennen ostaa lisää toivoen pikavoittoa ‘‘omasta’’ pankista Nordeasta. Onko tämä luvallista että mulla ois samaa osaketta kahden eri välittäjän kautta? Olisin näin tekemässä koska ymmärtääkseni jos ostaisin Nordnetistä ja myisin pari päivää myöhemmin toivottavasti voitolla pois, myyntiin menisi niitä osakkeita jotka olen aikoinani ostanut ensimmäisenä n 130kr hintaan. (kurssi nyt 22x) Tää ois tärkee etenkin jos teen tällä tappiota. Paljon kiitoksia jos joku viitsii avustaa noviisia! :slight_smile:

e: tämä ei todellakaan ole sijoitussuositus!!! :smile:

Mielenkiintoista nähdä tekeekö Inderesin mallisalkku virheen korvatessaan rakettiosakkeet arvomörnijöillä, vai onkohan siellä sittenkin joku viisaus valinnan taustalla.

5 tykkäystä

On täysin luvallista ja jopa fiksua olla eri välittäjillä/tileillä samaa osaketta. Mahdollistaa juurikin tuon treidauksen ja vältät FiFo:n aiheuttamat veroseuraukset jos osaketta yhdellä tilillä hyvällä tuotolla ns pitkässä holdissa. Itse teen aivan samaa.

1 tykkäys

Eikös tuo pääsyy noiden höyläämiselle mallisalkussa ole se klassinen “nämä ovat nousseet niin paljon että osuus koko salkusta paisuu kuin pullataikina, joten jotta hajautus ja riskinhallinta, siirretään merkkejä raketoijista muualle”.

Joka ei ole välttämättä edes mitenkään väärin. Itse tosin lähinnä etsisin niille merkeille sitä seuraavaa raketoijaa. Raketteja saa olla monta jos haetaan hajautusta :smiley:

2 tykkäystä

En tiedä, mielestäni sijoittajia on erilaisia. On niitä, jotka vaihtavat päivittäin osakkeita eri rakettiosakkeiden välillä, ja niitä, jotka haluavat mahdollisimman riskittömiä, mutta hyvin tuottavia kohteita pitkällä aikavälillä. Kummatkin taktiikat ovat hyviä salkun kasvattamiseksi, ja Inderesin mallisalkku palvelee ehkä enemmän niitä, jotka pitävät sijoittamista vain harrastuksena, missä salkkua katsotaan aina välillä, mutta ei päivittäisten tuottojen toivossa. Ja sitten on kaikenlaisia sekoituksia päivä treidauksesta ja arvosijoittamisesta.

3 tykkäystä

No siis tässä pitää myös selventää mikä on raketoija tässä kontekstissa. En puhu jostain meemilapusta vaan firmoista kuten vaikka QT, Harvia ja Revenio - Ihan Oikeaa Bisnestä tekeviä kasvuyrityksiä joilla menee hyvin.

Uudet ehdokkaat usein tulevat IPOjen kautta. Jo pitempään markkinoilla olevat käänneyhtiöt ovat sitten toinen potentiaalinen ryhmä mutta näissä on omat ongelmansa. Sitä käännettä voi joutua odottamaan geologisia aikakausia.

1 tykkäys

Mallisalkun kehitystä seuraan itsekin mielenkiinnolla. Omasta mielestä inden mallisalkkuun sopii hyvin puhtaat kasvuyhtiöt ja niiden rinnalle arvoperusteiset sijoitukset, joissa on myös kohtuullista kasvu- tai arvonluontipotentiaalia. Vaikka suunnilleen 50/50 jako. Tällainen salkku pärjännee kohtuullisen hyvin kaikissa markkina olosuhteissa. Puhdas kasvu tai arvosalkku olisi turhan radikaali kannanotto siinä hengessä, jota itse ymmärrän inden salkun edustavan.

Raketoineiden positioiden höylääminen on sinänsä normaalia salkunhoitoa ja riskinhallintaa.

Jep!! Tällaiseksi salkuksi mallisalkku on rakennettu tosi fiksusti mun mielestä. Tasapainoinen kokonaisuus ollut, ilman säätötarvetta.

9 tykkäystä

@Mikael_Rautanen olette varmasti tietoinen, että Helsingin… Pohjois Euroopan parasta napolilaista pitsaa tarjoileva Naples avaa ovensa uudestaan Jätkäsaaressa. Ajattelin vielä muistuttaa.

Muistan kun tämä oli kesällä hetken nykyisen Dos Pulposin tiloissa, ja voi että! Olin takaisin napolin kadulla kuin vuonna 07, birra kädessä ja erittäin laadukas pitsa edessä. Muistan kun pyysyn paikalliselta Giorgiolta haarukkaa ja veistä, hän suuttui tästä tuhannen italilaisen leipurin voimin ja heitti meidän ulos ravintolastaan, jäi laskukin maksamatta. Käsidesiä ei myyty silloin 2dl pulloissa :sweat_smile:

11 tykkäystä

:thinking:

21 tykkäystä

Jep, samalla henkilöllä ei vaan saa olla kahta osakesäästötiliä.

1 tykkäys

:man_facepalming:

Pitäisikö näille vinkata vaikkapa Amazonin osakkeen hintakehityksestä…