Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Omat Yhtiöt taitaa olla melkein kokonaan small tai midcappiä ja jokunen micro kokoinen.

Toki isompia on salkussa käynyt, mutta niin se vaan laadukas kasvu edulliseen hintaan on ollut voittoisa yhdistelmä… Kuitenkin kohteiden löytäminen on kokoajan vaikeampaa.

Uusilta kohteilta odotan usein sellaista sopivaa kiihdytys vaihetta tai nappaan käänneyhtiöitä sopivaan aikaan kiinni, panoksia kasvattaen jos todistusaineistoa löytyy.

Tiedostaen, että ostajia voi olla huonossa sentimentissä vaikea löytää…

Suomesta on viime aikoina tarttunut lisää it-palveluita ja viimeksi avidly ja leaddeskiä lisää. Aspoa ostin vaihteeksi myös vähän salkkuun. Ei mitään multibäggereitä.

Sammot ja fortumit on kokonaan myyty, ne mitkä 2020 keväällä hankittiin… Eipä niidenkään arvostus mikään ruusuinen ole. Sampo toki hieno firma. Fortumia omistin vähän vastahakoisesti 19 euroon saakka.

Vaikea olisi nyt uudelle sijoittajalle suositella mitään sellaista mikä olisi oikein varma veto.

Kohtuullisia kohteita on. Ja ulkomailta löytyy muutamia erittäin mielenkiintoisia.

@musa_2 pitää ihailla tuota sinun pieteettiä tuossa varoittelussa.

10 tykkäystä

Nyt kun Kauppalehden aiemmin dominoineesta, nykyisin taantuvasta keskustelupalstasta tuli puhe, siellä aloitettiin muinoin 00-luvulla ketju pörssisyklin tyypillisistä vaiheista. Yhdeksän vaihetta listasi silloin nimimerkki ”paroni kuti kuti”, en tiedä mistä lähteestä oli. Ote hänen viestistään:

”4. Kurssinousu lähestyy loppuaan

Pörssissä on kasvava määrä uusien yhtiöiden listautumisanteja. Sijoituksia markkinoidaan aggressiivisesti ja uusia sijoitustuotteita esitellään kiihtyvässä tahdissa. Sijoittajan mielestä nyt on oikea aika ostaa - osakkeet voivat vain nousta!
Talousennusteet muuttuvat varovaisemmiksi. Tilanne näyttää liian hyvältä jatkuakseen.

  1. Huippu

Media on täynnä nuoria menestyjiä muodikkailta aloilta. Talouskeskustelua leimaa puhe uudesta ajasta: Vanhat menetelmät eivät enää pidä paikkaansa, nyt on uusi aika. Yksityisten ihmisten osakeomistukset ovat kasvaneet tuntuvasti. Osa sijoitusammattilaisista vähentää osakesijoitusten painoa salkussa.

  1. Huippu on ylitetty

Talousennusteet ovat vielä positiivisia. Riskipitoisimpien yhtiöiden osakkeet laskevat jyrkästi. Yritykset pistävät nopeasti investointeja jäihin.
Osakekauppaa käydään suurella volyymilla, laskevin hinnoin. Sijoittajan mielestä on liian varhaista myydä - osakkeet ovat pitkän aikavälin sijoituksia.”


Tietenkään juuri missään pörssisyklissä ei mitenkään puhtaasti tällaisia vaiheita saavuteta, ja varsinkin tuo vitonen on aika harvinainen. Mutta kun nyt toteaa että historiaa katsomalla näköala tästä hetkestä tulevaan on aika tyly, kyllähän vasta-argumenteissa on viitteitä ”uuteen aikaan”. QE ja alhaiset korot tulevat jatkumaan ja inflaatio on väliaikainen piikki, joten kurssit tulevat pysymään hirveän korkealla vielä pitkään. Myös menneissä kuplissa oli aina syyt joiden mukaan tällä kertaa kaikki on toisin kuin ennen. Kun jälkikäteen katsotaan millaiset tunnelmat olivat ihan huipulla, aina oli maksimaalinen konsensus siitä että kurssit tulevat lähitulevaisuudessa edelleen nousemaan.

25 tykkäystä

Ehdotan @musa_2 nimimerkille kunniamerkkiä foorumin karhu… heh. Pitää sanoa että mahtavaa haastoa ja pohdittua tekstiä. Tuo raikkaan syystuulahduksen tähän bullmaiseen markkinaan. Hyvää settiä.

Edit: kirotusvirhet

22 tykkäystä

Romahdus meni juuri maaliskuu 2020, nyt ollaan syklin vaiheessa 1. Varhainen nousu.

:rocket::rocket::rocket:

24 tykkäystä

Tämä meni itsellä ohi. Oliko kaverilla mitään järjellistä pointtia haastossaan vai oliko kirjoitukset pelkkää tyhjää räyhäämistä?

Ok, ei ollut sitten vissiin suuttunut siitä kun jotkut ketjun suomi pojat ilmoitti vähän keventäneensä Smarttia Q2 jälkeen. :smiley:

1 tykkäys

Tässä tiivistettynä, Kojonkosken tilalle Smartti:

9 tykkäystä

Pistän kahvihuoneen puolelle. Varoituksena tämän kaverin ennusteista.

It was hard news for rivals but, in one slide, Barnden presented his projections for the market shares come 2022. He estimates 40-45% for Seeing Machines, followed by 15-20% for Mitsubishi Electric. All other rivals are left lagging far, far behind, with Smart Eye in particular estimated at 5-7%.

Elikkä noin 4kk päästä meillä alkaa 2022.

12 tykkäystä

Barndenistä tulee lähinnä mieleen, että kaveri on betsannut kaikki omat ja isovanhempien säästöt Seeingiin ja nyt yrittää pelastaa rahansa bullittamalla sitä paniikinomaisesti kuuhun :smiley:

“Oman riippumattoman arvioni mukaan Seeingin markkinaosuus on 110 % vuodesta 2023 alkaen…”

15 tykkäystä

Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen, varsinkin nopeasti muuttuvilla toimialoilla. Onneksi tällä palstalla asuu poikkeuksellista lahjakkuutta haastavaan hommaan :slight_smile:

9 tykkäystä

Vieläkö täällä on joku jäljellä joka osakkeisiin sijoittaa?

22 tykkäystä

Vuosina 2007-2012 Kauppalehden keskustelupalstalla oli hyvin aktiivinen ja nähdäkseni aika arvostettukin kirjoittaja nimeltään Prudent Bear, joka kirjoitti palstalle noina vuosina noin 7500 sijoitusaiheista viestiä. Nimestään huolimatta hän ei todellakaan ollut mikään permabear, vaan oli finanssikriisin pyörteissä lähes sataprosenttisella osakepainolla ja innoissaan edullisista kursseista. Hänellä oli kaikenlaisia tutkimuksia siellä, hän muun muassa penkoi kaikki Kim Lindströmin lukuisat kommentit Kauppalehden arkistoista vuosilta 1989-1992 ja mietti ankarasti, kuinka Lindströmin päätöksentekoprosessista voisi ammentaa oppia omaan sijoittamiseen. Prudent Bearista alkoi noina vuosina muotoutua hötkyilemötän arvosijoittaja, joka pyrkii jauhamaan syklien yli tasaisesti maltillisella riskillä.

2012 tienoilla hän lähti sieltä, mutta jatkoi toki aktiivisesti talouden ja sijoittamisen parissa ja oli tapansa mukaan korkealla osakepainolla koko vuosikymmenen. Tunnen hänet siviilissä ihan oikealla nimellään, ja hän opasti minua paljon 2010-luvun mittaan. Vuosikymmenen loppua kohden minulle tuli muita kiireitä ja lakkasin käytännössä seuraamasta pörssiä, holdailin vain passiivisesti ja pidin varovaisen tapani mukaan konservatiivista käteiskassaa.

Maaliskuussa 2020 olin ollut jo pari vuotta niin passivoitunut, että edes maanantain 9.3. raju lasku ei herättänyt minussa mitään reaktioita. Sen viikon mittaan Prudent Bear alkoi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan aktiivisesti soitella minulle pörssistä, muuten olisin varmaan nukkunut koko maaliskuun. Mutta en mene enempää siihen, mitä hän silloin hommaili pörssissä, koska hän ei ollut silloin millään foorumilla reaaliaikaisesti puhumassa.

Toukokuussa 2020 Prudent Bear alkoi olla sitä mieltä että USA:ssa kurssinousu oli lyönyt jo yli, ja yllättäen palasi Kauppalehden foorumille 8 vuoden tauon jälkeen aloittaen ketjun ”Nollakorkoympäristö lisää osakesijoittamisen riskiä”, saaden lämpimän vastaanoton ja alkaen varoitella kallistuvista jenkkikursseista. Muutaman kuukauden hän siellä jaksoi olla, mutta kovin mielenkiintoista keskustelua vanhaan malliin ei syntynyt. Kyseisen foorumin taso oli laskenut.

Alkuvuodesta 2021 aloin vähentää Kauppalehden keskustelupalstan lukemista ja sen sijaan lueskella tätä foorumia. Jossain vaiheessa alkuvuodesta ehdotin pari kertaa Prudent Bearille että hän siirtyisi tänne. Hän ei sanonut oikein mitään, foorumi ei ollut hänelle lainkaan tuttu. Huhtikuussa sitten hetken mielijohteesta tein itse tunnuksen tänne, mutta en maininnut asiasta hänelle. Minulla ei ole ollut aiemmin tunnuksia millään sijoitusfoorumeilla.

Toukokuun lopulla aloin katsella täällä että hetkinen, onkos tuo Prudent Bear uuden nimimerkin takana. Kesäkuun alkupuolella olin satavarma. Hän ei ollut kuitenkaan siviilissä kertonut minulle tehneensä tunnusta tänne, mitä pidin vähän yllättävänä. Ajattelin että tämäpä hauska tilanne, hän ei tiedä lainkaan että minä olen jo täällä, eikä sitä että minä tiedän kuka hän on.

Joskus viime kuussa hän laittoi Pörssien suuntaan jotain kuvakaappauksia Prudent Bearina Kauppalehteen aiemmin keväällä tekemistään analyyseistä liittyen suomalaisten yhtiöiden arvostustasoihin, ja katselin mielenkiinnolla, onko nimimerkki jollekin tuttu. Ei tuntunut olevan.

Suurin osa siitä mitä esimerkiksi pörssien suuntaan olen kirjoittanut, on jotenkin peräisin Prudent Bearin lähdevinkeistä. Hän alun perin kertoi minulle kuka on nykyään suuresti arvostamani Jeremy Grantham, josta olen monesti puhunut. Välillä vähän ihmettelin, eikö hän arvaa kuka olen. Tunnen hänet hyvin, ja hän on sen tyylinen ihminen että jos epäilisi, kysyisi heti, joten olen melkoisen varma ettei hän oikeasti tiedä tällä hetkellä lainkaan. Hän ei toki ole aiemmin lukenut minun sijoittamiseen liittyviä tekstejäni, toisin kuin minä hänen.

Kale1: ”Obi-Wan Pulkkinen never told you who is Kale1.”

Yhä musa soi: ”Well obviously not. He’s just some random anonymous nick name.”

Kale1: ”No. I am Jyri Pos… I mean: I am your brother.”

123 tykkäystä

Aikoja sitten tän kuvion tajusin mutta läpällä näin :wink:

Nimimerkin valinta ajoittui elokuun loppuun 2007 joka ei loppujen lopuksi ollut huono hetki olla hieman skeptinen siihen menoon joka silloin vallitsi. Tilanteet vaihtuu mut nicki pysyy – siellä ja myös täällä vaikka muutun toisessa tilanteessa karhusta hyvinkin ahneeksi.

77 tykkäystä

Oho, aliarvioin bysanttimaisen juonittelun määrän :roll_eyes:

43 tykkäystä

Jaska Jokusen sanoin: voi hyvä tavaton :joy:

20 tykkäystä

Tämä foorumilainen suuntaa nyt kohti Lappeenrantaa. Tuotantotalouden opinnot LUT:issa alkaa huomenna :muscle:t4:

Saa nähdä mitä tämä polku tuo tullessaan. Toivottavasti paljon hyvää myös osakesijoittamisen näkökulmasta :grin:

EDIT! Tiedetään, että tämän kaltaisella autolla ajaminen ei ole järkevin mahdollinen ratkaisu… Saa nähdä saako opinnot tämänkin nuoren ”järkiinsä” ja myymään auton

72 tykkäystä

Siis Metallica soi ja tommonen auto vielä, :heart_eyes: sanon minä! Tsemppiä opintojen alkuun! :star_struck:

32 tykkäystä

Viihdyn näin paremmin kuin hyvin :grin: Isot kiitokset onnenpotkusta! :pray:t4:

11 tykkäystä

Sanon tämän, koska jonkun on pakko sivistyneellä foorumilla :cowboy_hat_face:
Kun ajat, niin aja. Puhelin pois :wink:

76 tykkäystä

Tulee taas kerran mieleen, kun taksikuskit ja parturit vivuttavat ja tahkovat huikeita tuottoja osakemarkkinoilla saattaisi olla aika ottaa etäisyyttä markkinaan ko. ammattikuntia yhtään väheksymättä omalla alallaan.
Usassa, johon Kuittinen viittaa optioiden käyttö on levinnyt kaikkien sijoittajien keskuuteen, jotka eivät ole 1. luokan markkinaennustajia.
Ennustaminen on hyvin vaikea laji oppineillekin.

11 tykkäystä

"viitteitä ”uuteen aikaan”

MMT?