Inderesin kahvihuone (Osa 2)

Ymmärsin tämän niin, että koska kivijalka retail jää edelleen palloksi jalkaan tekemään tappiota arvo ei oikeasti pääse purkautumaan. Nyt Stocka omistaa kiinteistöt. Tulevaisuudessa kiinteistöt myydään, mutta maksetaan tuntuvaa vuokraa = kivijalka retailin tulos painuu entistä enemmän pakkaselle vaikka Lindex onnistuisi jatkuvasti parantamaan?

Toki myynnin jälkeen firmalla on tukku rahaa kainalossa. Mitä tällä rahalla tehdään, että sillä saa kumuloitua tuottoja, jos kivijalan / Stockan on pakko jatkaa edelleen? Mikä on se resepti?

Vai onko sijoituskeissi siinä, että järjestelyn jälkeen tuo pelkkä rahamäärä suhteessa velattoman yhtiön arvoon nähdäänkin yhtäkkiä paljon houkuttelevampana? :thinking: Jotainhan sillä paalulla pitäisi tehdäkin onnistuneesti, että saataisiin kunnollinen ROE. Jos se menee kivijalan tekohengittämiseen ja vuokravastuisiin niin…

8 tykkäystä

olisiko ideaa, jos stockmanille jäisi 2 liiketoiminta-aluetta
-Lindex
-Stockmann pääkallopaikka ilman omaa retail riskiä (alivuokralaisina luxuslörpökkeett tms). muut kaupat sulkuun.

3 tykkäystä

Näiden sydäntä juilivien peliliikkeiden vastapainoksi hieman vähäeleisempää narratiivia eli leffavinkki: viipyilevä taide-elokuva jääräpääholdarin vivahteettomasta kiirastulesta.

shmörnED2

29 tykkäystä

Itse näen nämä vain hyvinä ostopaikkoina ja hyvähän se on että sieltä pahimmat ilmat suhisee pois.
On sitten taas varaa paukuttaa uutta ATH:ta kun Kamuxin kannattavuus paraneekin taas mystisesti 4m edestä ja Harvia pukkaa seuraavaa posaria. :smiley:

17 tykkäystä

Ainiin kuun viimeinen päivä eli Kamux markkinatilastoja huomenna ja Omnicar tuloksia taas odottelemaan :stuck_out_tongue:

3 tykkäystä

Kun Suomessa ollaan eletty niin pitkään tietyn värisen ideologian alla niin ei edes porvarit uskalla kyseenalaistaa progressiivista verotusta. Jos olisi simppeli tasavero niin hyvin tienaavat maksaisivat silti tuntuvasti enemmän. Mutta kun on kireä progressio ja toisessa päässä anteliaat tulonsiirrot nollatuloisille. Ja silti hyvätuloiset on mulkkuja ja peukalon pyörittäjät kaltoin kohdeltuja reppanoita.

Asiaa korostaakseni sepitän vertauskuvallisen tarinan.

Olipa kerran Hotelli Finladia. Maailman paras hotelli monella mittarilla. On oikea lottovoitto asua Hotelli Findiassa. Hotellin hinnoittelu oli hieman erikoinen mutta enemmistö vieraista tykkäsi siitä.
Hotelli veloitti yöstä vierailijan tulojen mukaan. Kaikki huoneet ovat samanlaisia ja sisältävät samat palvelut.
Hotelliin saapuu kolme vierasta Matti, Teppo ja Seppo.
Matti on työtön. Hänelle Hotelli Finlandia on ilmainen. Hänellä itseasiassa annetaan vähän käyttörahaa, 20 euron seteli päivittäin. Matti antaa hotellille 1 tähden ja valittaa kun aulabaarissa olut maksoi yli 7 euroa.
Teppo on duunari. Hän tienaa noin 40 tuhatta euroa vuodessa. Hänelle hotellin maksaa 32 euroa päivässä. Teppo tykkää hotellista mutta miettii kuinka paljon yö maksaa ensi viikolla jos hän jää tekemään viikonloppuna ylitöitä. Teppo on hyvin tavallinen hotellin asiakas.
Seppo on itseoppinut koodari. Sepolla on yritys ja hän tienaa muhkeat 160 000 euroa vuodessa. Seppo työllistää 7 ihmistä ja yritys maksaa melkoisesti veroja ja muita maksuja. Sepolle Hotelli Finlandia maksaa 225 euroa yöltä. Seppo koittaa tingata hintaa 200 euroon. Vastaanotto nauraa makeasti. Baaritiskillä Matti ja Teppo nauraa myös makeasti ja ihmettelee mikä mulkku siellä kitisee.
Seuraavana päivänä Seppo vaihtaa Viru Hotelliin missä vastaava huone maksaa hänelle vain 91 euroa. Tepon hinta nousee 35 euroon. Matin valitus oluen hinnasta herätti sen verran huomiota että hän saa jatkossa 22 euroa päivässä.

61 tykkäystä

Tän on pakko olla hyvin pahan luokan riippuvuus koska huomaan itse ajoittain lukevani jotain liibalaabaa lääkelafkasta X, ja miettiväni että 17.kerta todensanoo. En tajua noista lupahakemuksista hölkäsen pöläystä ja silti täysin lääkelafkoista vapaa salkku (koska olen myynyt käytännössä melkein jokaisen turskalla) näyttää jotenkin tyhjältä. Miten verrattaen täysjärkinen kaveri, jonka puoliso on vielä tavallaan alalla koska lääkäri, ei voi vastustaa tätä. Ehkä olen vain niin hyvä ihminen että haluan että kaikki parantuvat kaikista sairauksista🙄. Se sen on oltava.

Jos jokaisella on pakko olla pahe niin olkoon se epätoivoiset lääkelafka lottolaput. Suuresti toivon että olen nyt päässyt tästä addiktiosta eroon nyt kun salkkuni on muutenkin melko value-henkinen.

30 tykkäystä

Tähänkin on toivottavasti tulossa jotain muutosta kun Inderesillä analyyttikko haku juuri sille puolelle menossa. :smiley:

Haemme vakituiseen työsuhteeseen bio- sekä medtech-yhtiöitä seuraavaa osakeanalyytikkoa.
Life Science -analyytikon tehtävä on erittäin haastava ja vaatii sekä biolääketieteen että rahoituksen osaamista. Toivommekin hakijalta löytyvän biolääketieteen, biokemian tai bioteknologian vahvaa osaamista

9 tykkäystä

Screenshot_20210831-203916_Chrome

5 tykkäystä

Riitti kyllä mainiosti tyydyttämään pahimman tiedonjanon. :rofl:


11 tykkäystä

Tämä taitaa olla ollut jo aika pitkään auki. Eli vaikuttaa siltä että ei kukaan mukaan tajua

1 tykkäys

Yksi virstanpylväs sijoittamisessa saavutettu: Nordnetin AOT nousi yli 200 000 euron rajan, joten Private Banking -hakemusta sisään saman tien. :sweat_smile:

56 tykkäystä

He sanoivat: “Osta, kun sisäpiiri ostaa

image

image
:thinking:

No tämä on tähän pakko lisätä. :upside_down_face:

“Liiketoimen luonne: MERKINTÄ (X) Liiketoimi liittyy osakeoptio-ohjelman toteuttamiseen”

24 tykkäystä

Suomen osalta herra Hiilamo näytti lähinnä viittaavan herrojen Korkman & associates tammikuun 2020 raporttiin: Talouspolitiikan strategia koronakriisissä - Valto …Rauskilla itsellään jonkinasteisen korkea arvostus näiden herrojen asiantuntemukseen ja näkemykseen, mutta muitakin näkemyksiä arvostan. Ehkä molemmin hyvä, progressiivisen verotuskäytännön säilytys ja samaan aikaan työelämästä pudonneiden sinne houkuttelu (sekä porkkanalla että kepillä)?

Jäätävän ontuvia vertauksia suurin osa.

1 tykkäys

Tuli tästä Ekan Stockmann-casesta mieleen yksi oppitunti, joka sattui omalle kohdalle onneksi nuorena. Eräs nettituttava voitti vedonlyönnissä huomattavan summan rahaa. Hän löi voitostaan ison osan yhteen Liiga-matsiin. En ite ollut niin varma Ilveksen etulyöntiasemasta, mutta ajattelin, että tää kaveri tietää mitä tekee. Jos hän on niin varma, että lyö valtavan summan rahaa tähän kiinni, niin kai minäkin voin laittaa vähän pienemmän summan.

Ilves hävisi ja iso porukka hävisi rahaa. Havahduin siihen, kuinka olin mennyt lauman mukana, vaikka itse en edes uskonut voittoon. Ajattelin vain, että tässä joku muu saattaa tehdä isot rahat, niin olen mukana pienellä potilla, että saan minäkin vähän jotain.

31 tykkäystä

Eikös @Pohjolan_Eka & Co kulje tässä juuri valtavirtaa vastaan? Suuria rahoja tunnutaan lyövän enemmänkin Harvian ja QT maailman valloituksen puolesta kuin siitä, että onnistuuko Stokkan käänne. Enemmän minä olisin huolissani näiden yhtiöiden kohdalla kuin Stokka keississä jonka voi järjellä perustella.

Mutta aikansa ilmiö. Jos lukee SaaS tai Tekno niin valuaatiota? Who gives a fuck, world is ours.

16 tykkäystä

Tuossa minun esimerkissäni Ilveskään ei ollut mitään valtavirtaa. Minusta Ekan hommissa ei ole mitään erikoista. Hän on tehnyt varmasti järkevän sijoituspäätöksen omalta kantiltaan.

Uskon vain, että moni tekee saman virheen kuin minä 18-vuotiaana tein Ilveksen kanssa.

Minulle tosin kävi hyvä tuuri, että hävisin rahat. Jos Ilves olisi voittanut, millaisen potin olisin lyönyt tiskiin jätkän seuraavaan vinkkiin?

14 tykkäystä

Tämä on ihan hyvä tarina. Itse meinasin ottaa finanssikriisissä nuorena jantterina ison määrän velkavipua ja ostaa sillä syklistä Outokumpua 20€ hintaan, (koska syklisiä kannattaa ostaa pohjilta!) ja osan laittaa turvasatama Nokiaan 15€ hinnalla ettei ainakaan kaikkia häviä :smiley: Onneksi pankin byrokratia turhautti sen verran etten lainaa ottanut, mutta ehkäpä vielä hirmuisempaa olisi ollut jos tuo veto olisi otettu ja se olisi onnistunut. Ties mihin ongelmiin sitä olisi lopulta joutunut, jos typerä riskinotto olisi palkittu isolla menestyksellä :cowboy_hat_face:

Velka on aina vaarallista ja mikään ei ole salkulle vaarallisempaa kuin liika itseluottamus osakemarkkinoilla!

31 tykkäystä

Ja korostan vielä, että tarinalla ei ollut tarkoitus kritisoida juuri sinun peesaamista vaan peesaamista noin yleisesti. Pointti oli, että tuollaiset isot liikkeet arvostetuilta tyypeiltä vetää puoleensa samanlaisia aivottomia perskärpäsiä, jollainen itse olin 18-vuotiaana.

Ei ole hyvä tehdä edes pienessä mittakaavassa juttuja asenteella “koska toikin teki”. On eri asia olla samaa mieltä perusteluista. Se on järkevää. Ja jotta voi olla samaa mieltä, pitää tietää mistä puhutaan.

4 tykkäystä