Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Onkohan Helsinginn pörssissä enää kohta ollenkaan muita sektoreita kuin finanssi, kun näitä finanssi/rahasektorin videoita ja tekstejä on lähiaikoina tuntunut tulevan ihan toiseen malliin😃. Vaikka sisältö toki jälleen mielenkiintoista!

7 tykkäystä

Kyllähän sitä tekstiä syntyy kun kolme ihmistä kokopäiväsenä kirjoittaa. :smiley: Tai no @Sauli_Vilen menee aikaa muuhunkin mutta silti.

analyytikot

Lisäys. Pitää kyllä näin julkisesti kehua että “finatiimi” tuottaa hyvä sektorikatsauksia! :slight_smile:

26 tykkäystä

Haha, en ole varma oliko tämä kritiikki vai kehu :smiley:

Mutta tosiaan olen itse pyrkinyt tässä H2 aikana vähän kokeilumielessäkin siirtämään sektorin kommentoinnissani fokusta yhä enemmän ylemmälle tasolle. Minulla sattuu olemaan poikkeuksellisen selkeä sektori seurannassa ja ainakin itse olen ajatellut, että sijoittajille nämä koko sektoria käsittelevät katsaukset antavat enemmän, kuin yksittäiseen yhtiöiden kommentit. Mielelläni kuulen palautetta tästä sektorin ylätason tarkastelusta :slight_smile:

Lisäys: Näitä on myös tosi kiva kirjoitella, koska ne auttavat myös itseäni hahmottamaan sektorin kehitystä ja yhtiöiden suhteellisia onnistumisia. Tässä mielessä nämä kirjoitukset ovat tavallaan sivuvirtoja omasta analyysityöstäni jota teen joka tapauksessa.

67 tykkäystä

Tässä uudessa Kohti tuloskautta -sarjassa lähdetään kyllä liikkeelle finanssisektorista ja äänessä ekassa jaksossa on @Sauli_Vilen , mutta sarja käy kuitenkin sektori sektorilta meiningit läpi ennen tuloskautta, ei vain finanssisektoria. Mielestäni loistava ja mielenkiintoinen idea, pidän tällaisista pätkistä, missä käydään kerralla vähän koko sektoria läpi, sitten on helpompi sen jälkeen seurata yksittäisiäkin yhtiöitä siltä sektorilta. :slight_smile: Sarjaa vetää @Antti_Jarvenpaa. :+1:

"Finanssisektori lähtee erittäin otollisista asetelmista tuloskauteen. Merkit viittaavat siihen, että myös lähivuosina tuloskehitys on vahvaa ja osingot kasvavat. Analyytikko Sauli Vilén kommentoi.

Kohti tuloskautta -sarja avaa lähtökohdat tuloskauteen sektori sektorilta."

-Videon aiheet-
00:00 Aloitus
00:29 Markkinatilanne
01:47 Osinkonäkymät
04:03 Kasvuajurit
08:10 “Uudet hoivarahastot”
12:16 Analyytikon seurannassa

EDIT: Valtavasti oli typoja, johtunee kai siitä, että olen edelleen hieman kipeä. :upside_down_face:

10 tykkäystä

Erittäin mielelläni luen näitä finanssisektorin katsauksia, hyvää materiaalia tullut nyt kiitettävästi Inderesiltä. Viimeiset 10 vuotta olen lapioinut suuren osan palkkarahoistani näiden yhtiöiden osakkeisiin niin jokainen analyysi tulee luettua kyllä tarkasti.

10 tykkäystä

Kappas, Kurssimuutokset, hehkuttelut ym-ketju täytti vuoden :partying_face: Yli 7000 viestiä vuodessa, näemmä sille oli kysyntää. Uskon, että tällä vältettiin aika monta liputusta yritysketjuista :grinning:

Ainakin @Vodel1 @Jarnis ja @Telemaster ovat ansioituneet ketjussa, heiltä yhteensä yli 1000 viestiä :grinning: :+1:

57 tykkäystä

Paljonkohan noista on Hyzonin kauhistelua tai hehkuttelua?

16 tykkäystä

Omasta puolesta voin sanoa että hyvin lähellä nollaa minun viesteistä. Ehkä pari kertaa olen saattanut kauhistella vetyrekan vuoristoajo-ominaisuuksia (ylä- ja alamäkeen, mutta pääasiassa alamäkeen) sivusta päätä puistellen, mutta muuten olen pysynyt tästä kyydistä kaukana :smiley:

2 tykkäystä

Olen tullut siihen tulokseen, että jotta koko Hyzonin vapaa floatti saadaan varmasti kokonaan Suomi-omistukseen, on Hyzonin ilosanoman levittämisessä koittanut aika ottaa käyttöön raskaammat keinot. Henkilökohtaisesti suosittelisin esimerkiksi seuraavaa, menestyksekkääksi todistettua tapaa:

39 tykkäystä

Muutama sananen sijoittajan ja asiakkaan näkökulmasta ja nimenomaan tässä järjestyksessä enemmän sijoittajana. Inderesillä on varsin poikkeuksellinen menestys mallisalkkullaan ja samoin analyytikkotiimillä. Tarkoitukseni ei ole krityisoida ketään vaan sanoa asiat niinkuin ovat ja analyytikko tiimi on nyt saanut “vähän osumaa” ja henkiöstö on vaihtunut. Sijoittajana miettii näyttöjä ja niitä ei kaikilta löydy. Kyllä Inderesin palkitut analyytikot on olleet joskus nuoria ja kokemattomia. SIjoittajana itse ajattelen asiaa todennäköisyyksien kautta ja uusien löytymisessä todennäköisyydet ovat vastaan. Fidelity Maclellan on varmaan aikanaan palkannut uuden Peter Lycnhin positioon hänen tilalleen.

Tältä pohjalta minusta herra Vilenillä on tärkeä tehtävä viedä Inderesin henki tuleville polville. En osaa sanoa onko “katsoa finanssisektoria laajemmin”, mutta sanoit pitäväsi kirjoittaa raporttia joka selkeyttää ajatuksia. Tärkeää on pysyä siinä systeemissä millä olette pärjänneet, sijoittamisessa helposti joutuu haarapolulle. Muutosta on ollut paljon, joten nyt vaara on suurehko.

Eiköhän se edelleen niin mene, että tieto on sijoittajan perusoikeus. Raportit tuo tietoa, mutta Arvojenne mukaan ne pitää olla laadukkaita ja niitä pitää tehdä intohimolla.

6 tykkäystä

Aivan oikein: tuossa oli kyse ihan oikeasta pörssiyhtiöstä, jonka EPSin, kurssin ja osingon skaalasin tunnistamattomiksi. Firman speksit eivät ehkä olleet kaikkein selkeimmät, mutta koen että ne olivat riittävän selkeät edes jonkinlaisen arvion muodostamiseksi. Sen sijaan se, että tiedon pohjalta pystyi päättelemään firman nykykurssin, ei ollut tarkoituksenmukaista. :grin:

Kyseinen yhtiö oli siis Procter & Gamble, jonka “oikea kurssi” olisi tässä kyselyssä ollut n. 297 €. Tuon tai korkeamman hinnan oli valmis maksamaan alle 10 prosenttia vastaajista. Sen sijaan yli 75 prosenttia vastaajista haluaisi nähdä ainakin 40 prosentin pudotuksen osakkeen hinnassa, ennen kuin ostaisi tätä finanssikriisin ja koronakriisin läpi ongelmitta porskuttanutta yhtiötä.

Aika suuri ero näkemyksissä, kun suuri osa kyselyyn vastanneesta yksityissijoittajien joukosta arvioivat yhtiön arvoksi noin puolet siitä, mitä markkinahinta kertoo. Tälle voi kukin miettiä syitä itsekseen. Voisin ehdottaa aluksi viime vuosilta tuttua lausahdusta “there is no alternative”.

24 tykkäystä

tuohan koskee jokaista alaa. ei mestariksi heti tulla vaan opetellaan mestarien johdolla. kirurgeista lähtien. alokkaiden pitää olla nöyriä.

edit: tuo fortumin myynti mallisalkusta lämmitti sydäntä. ollaan hereillä kun riskituottotaso on auvan liian korkea

2 tykkäystä

Sen verran pakko korjata mahdollista väärin käsitystä, että en ole analyysityötäni vähentänyt/vähentämässä :smiley: Vaikka titteli on ehkä vaihtunut niin kyllä tässä kädet savessa painetaan analyysiä ihan samalla pieteetillä. Ylätasolla tarkoitin vaan sitä, nämä meidän finanssisektorin seurannan kasvaneet resurssit mahdollistavat meillä yhä syvemmälle sektoriin pureutumisen ja näiden erilaiten casejen tekemiset.

46 tykkäystä

Heh, aika hyvin osui siis omat veikkaukset. P&G on seurannassa omissa exceleissä ja juurikin 40% pudotus toisi ostohintoihin.

1 tykkäys

Täytyy varmaan sitten polkaista vielä foorumin voimin pystyyn “Vetytorni” -niminen lehti, jota päästään jakamaan :smiley:

12 tykkäystä

Joo speksit olivat riiittävät käyttötarkoitukseen ja asian esittämiseen. Speksesitä itse asiassa epäilin yhtiön elevan Amerikkalainen johtuen osakkeiden takaisin ostosta, mutta valuutta sulki sen poissa. Vaikeus itselleni oli tuo mitä markkinaa keskimäärisellä tarkoitetaan. Jos ollaan Hex25 niin keskimääräinen ROE saattaa olla 7%, mutta esimerkkinä S&P500 18,6%. (Hex ROE en tiedä, mutta tuo 18,6% on pidemmän ajan S&P500.) Jos hilloa tehdään pääomalle 9% tai 20% niin on aika eri asia sitten kuinka nopeasti voidaan velkaa lyhentää.

Hyvä tai erinomainen esimerkki. Vähän itse mietin, että taitaa olla Amerikkalainen pulju, joka voi löytyä salkusta ja löytyihän se. Kyllä tuota on tullut vuoden sisään pyöriteltyä sekä myyntiä, että ostoa miettien.

2 tykkäystä

Joo, valuuttakin oli vaihdettu tarkoituksella. Ylipäätään tavoite oli se, että firmaa ei voisi tunnistaa helposti, koska se voisi vaikuttaa vastaukseen tuomalla mielleyhtymiä yhtiön laadusta, historiasta, maineesta yms., jolloin firman kriittinen analysointi karkaa taas kauemmaksi ja kauemmaksi. P&G on osinkokuninkaana erityisen altis tälle, koska “sehän on korottanut osinkoakin jo ties kuinka pitkään, kyllä se on hyvä firma”. Se ei ole hyvä peruste maksaa korkeaa valuaatiota, jos kokonaistuotto ennen inflaatiota ja veroja pyörii viiden prosentin paikkeilla eikä muutosta kannata odottaa. Hintana tuolle oli muutamat epäselvät speksit, mutta se olkoon nyt sen arvoista.

Instikoille tuo voi olla ihan hyvä diili, kun isoille rahavaroille pitää keksiä jokin kohde vaikka väkisin. Yksityissijoittajan sen sijaan ei kannata mennä väkisin samoille apajille.

3 tykkäystä

Saat jälleen sijoittajan ja asiakkaan vastauksen. En ole itse siinä käsityksessä, että analyysityö olisi vähenemässä. Sijoittajana uskalllan sanoa, että en tiedä miksi olette onnistuneet niin hyvin kuin on käynyt. Jos pitäisi veikata niin sanoisin intohimo ja tinkimätön työ. Mutta sellaisia löytyy sijoittamisen parista, joten ensimmäinen todennäköisempi.

Asiakkaana toivon, että säilytätte Inderesin kultaisen kosketuksen. Jos jälleen pitää veikata niin se on tuossa mallisalkun valinta prosessissa. Fortum on viimeisin hyvä esimerkki siitä.

1 tykkäys

Laatuyhtiö on kyllä sanana kokenut melkoisen inflaation viime vuosina. :smiley:

Q&A:ssa kysyjällä oli tällainen yleinen toteamus:

Onhan noista tietysti Elisa, Orion tai Valmet ainakin aloillaan laadukkaita yhtiöitä mutta esimerkiksi YIT :tä harvemmin näkee moisella tittelillä lellittävän.

47 tykkäystä

Rakennusala ja laatuyhtiö ei sovi samaan lauseeseen.

36 tykkäystä