Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Numerot on kyllä vaikeita ja ei ne listautumis vuodetkaan aina nappiin mene. Kauppalehden jutussa (14.1.) väitetään edelleen, että tokmanni on listautunut viime vuonna. :thinking: :roll_eyes:

Onneksi olen vielä op:n asiakas, niin tottunut, että osakesplit yms näkyy yleensä väärin niin pysyy itse skarppina kun ei usko kaikkea mitä näkee. :grin:

10 tykkäystä

Vähän on tuo Sinkon hajautusidea erilainen, kuin aikanaan “Viisas Raha”- lehdessä:
Siinä kokeneempi sijoittaja osasi kertoa jotenkin näin,“hajauttaminen on turhaa, valitsee yhden hyvän osakkeen ja sillä mennään. Hajauttaa voi sitten kun on tienannut riittävästi.”

Hyvähän se on että löytyy useampia reittejä menestyksekkääseen sijoittamiseen

Tosin enpä tiedä vaikka Sinkkokin on aluksi mennyt yhdellä lapulla.

Ps.Itsellä loppui “Viisas Raha”- lehden tilaus tuohon artikkeliin.

Tämä kirjoitus ei sisällä sijoitusneuvontaa, vaan ajatuksenvirtaa.

1 tykkäys

Muistan 60-luvulla lukeneeni Redditin viikonloppupainoksesta Sinkon aloittaneen Wallstreetin vetojen vinkaamien yhtiöiden osakekirjojen påiväkaupalla.

11 tykkäystä

Tästä kohdasta olen kyllä eri mieltä. Suomen osakesäästäjät on saanut paljon hyvää aikaan mm. sievi capital juttu. Itse näen, että tällä pienellä maksulla saa enemmän kuin tarpeeksi vastinetta rahalle. Kahvihuonessa kun ollaan, niin toivottavasti käsitin tämän nyt oikein eikä tämä ollut toisinto eräästä “valuaatio oppitunnista” mikä meni itseltä ihan yli hilseen :wink:

1 tykkäys

Oletko Seeking Alphaa katsonut löytyykö sieltä? Itse maksan SA premium ja Brad Thomaksen iREIT on Alpha palvelun analyyseistä

Oma vertailu indeksi (vangiard total stock market) ytd -3.38% oma salkku +0.78%! Enää 49vk jäljellä tätä vuotta tjsp :face_with_spiral_eyes::v:

5 tykkäystä

Blomman veijarit meinas aiheuttaa mulle slaagin töissä.
Tää tuli vastaan youtuben “seinällä” ja ennen, kuin aivot kerkisi täysin prosessoimaan tota otsikkoa, niin sydän oli jo hypännyt kurkkuun. :joy:
Luulin siis ekaksi, että sieltä olisi tullut -10% tänään. :see_no_evil:
Näin jälkeenpäin ajateltuna voisi toi kurssikäppyrä olla hieman erinäköinen, mikäli sieltä tosiaan olisi tullut -10% tauluun ton -1% sijasta. :sweat_smile:

12 tykkäystä

Otetaanpa pieni kysely. Sulle tarjotaan firmaa, ja joudut arvioimaan sitä seuraavien oletusten varassa:

  • voit olettaa, että kriisitilanteessa yhtiön liiketoiminta ei kärsi käytännössä lainkaan.
  • voit olettaa, että yhtiö ei kykene parantamaan kannattavuuttaan merkittävästi, ja sen liiketoiminta tulee kasvamaan hyvin hitaasti tulevaisuudessa. Se on kuitenkin nykyiseltä kannattavuudeltaan keskimääräistä yhtiötä parempi.
  • voit olettaa yhtiön kasvattavan osakekohtaista tulostaan noin 2-4 prosenttia vuodessa, josta osa selittyy osakkeiden takaisinostoilla.
  • voit olettaa saavasi jonkin verran yli kahden prosentin osinkotuottoa, joka on erittäin kestävällä tasolla.
  • voit olettaa, että yhtiön nykyinen tilanne, toimiala ja velkainen tase eivät mahdollista isoja, yhtiötä muuttavia järjestelyitä. Se ei kuitenkaan ole niin velkainen, että se olisi välittömissä ongelmissa taseensa kanssa.
  • voit olettaa yhtiöllä olevan hyvin hinnoitteluvoimaa.

Tämä firma tekee n. 10 € EPS:in vuonna 2021, ja jakaa siitä 6,4 € osinkoina. Paljonko olisit nykytilanteessa valmis maksamaan saamasi tiedon valossa?

  • alle 100 €
  • 100-140 €
  • 141-180 €
  • 181-220 €
  • 221-260 €
  • 261-300 €
  • 301-340 €
  • 341-380 €
  • 381- 420 €
  • yli 421 €

0 voters

10 tykkäystä

Vau. Näkövammaiset varmaan rakastaa tätä systeemiä verrattuna siihen, että luet pistekirjoituksella oikean kerroksen ja painat siitä.

8 tykkäystä

Tuli sellainen spekulointi mieleen, että voiko QT lähteä tässä haastamaan Applen ja Googlen appstoren liiketoimintaa pelien sisäisten mainosten ja mikromaksujen osalta? Minulla on mielikuva lainsäädännöllisestä paineesta, että monopoleja käyttöjärjestelmien sisäisissä ostoissa oltaisiin rajoittamassa jollakin aikataululla. En tietenkään väitä, että koko markkinaa viedään vaan, että teknologia olisi valmiina jolla voi nakertaa oman osansa kakun kulmasta. Laitoin kahvihuoneenpuolelle, jos menee liian foliohattuhommaksi.

Edit: Etelä-Koreassa oli näemmä jo edennyt:

6 tykkäystä

Tämä on hieno kysely, jos perustuu oikeaan osakkeeseen. Osakkeen oikea hinta on 320€ tienoilla (2% osinkotuotto), jota on tähän mennessä merkinnyt 2% äänestäjistä. Tämä tarkoittaa, että P/E on 32.

Itse laitoin 100-140€. Mietin onko se inho realistinen ja varmaan salkussani yhtiöitä, jotka täyttää kuvauksen ja P/E 32. Koin pari kohtaa vaikeaksi, mikä on hiukan keskimääräistä kannattavuutta parempi? Mikä on velkainen tase? Kysymys on mielestäni mitä vauhtia yhtiö pystyy velkaa purkamaan. Lähtökohtaisesti minö ennemmin valitisin vastaavan arvostuksen vähävelkaisemman yhtiön.

Mutta tämä legendaarinen älä tuijota tulostaulua case. Jos osake olisi tuon 320€ niin siitä olisi kyselyä kurssin tippuessa 260€: Mikä tätä laskee, onko ostohinnoissa. Spekseillä porulla laittaa sitten tuohon 100€ kantturoille hinnan.

11 tykkäystä

Onkohan Helsinginn pörssissä enää kohta ollenkaan muita sektoreita kuin finanssi, kun näitä finanssi/rahasektorin videoita ja tekstejä on lähiaikoina tuntunut tulevan ihan toiseen malliin😃. Vaikka sisältö toki jälleen mielenkiintoista!

7 tykkäystä

Kyllähän sitä tekstiä syntyy kun kolme ihmistä kokopäiväsenä kirjoittaa. :smiley: Tai no @Sauli_Vilen menee aikaa muuhunkin mutta silti.

analyytikot

Lisäys. Pitää kyllä näin julkisesti kehua että “finatiimi” tuottaa hyvä sektorikatsauksia! :slight_smile:

26 tykkäystä

Haha, en ole varma oliko tämä kritiikki vai kehu :smiley:

Mutta tosiaan olen itse pyrkinyt tässä H2 aikana vähän kokeilumielessäkin siirtämään sektorin kommentoinnissani fokusta yhä enemmän ylemmälle tasolle. Minulla sattuu olemaan poikkeuksellisen selkeä sektori seurannassa ja ainakin itse olen ajatellut, että sijoittajille nämä koko sektoria käsittelevät katsaukset antavat enemmän, kuin yksittäiseen yhtiöiden kommentit. Mielelläni kuulen palautetta tästä sektorin ylätason tarkastelusta :slight_smile:

Lisäys: Näitä on myös tosi kiva kirjoitella, koska ne auttavat myös itseäni hahmottamaan sektorin kehitystä ja yhtiöiden suhteellisia onnistumisia. Tässä mielessä nämä kirjoitukset ovat tavallaan sivuvirtoja omasta analyysityöstäni jota teen joka tapauksessa.

67 tykkäystä

Tässä uudessa Kohti tuloskautta -sarjassa lähdetään kyllä liikkeelle finanssisektorista ja äänessä ekassa jaksossa on @Sauli_Vilen , mutta sarja käy kuitenkin sektori sektorilta meiningit läpi ennen tuloskautta, ei vain finanssisektoria. Mielestäni loistava ja mielenkiintoinen idea, pidän tällaisista pätkistä, missä käydään kerralla vähän koko sektoria läpi, sitten on helpompi sen jälkeen seurata yksittäisiäkin yhtiöitä siltä sektorilta. :slight_smile: Sarjaa vetää @Antti_Jarvenpaa. :+1:

"Finanssisektori lähtee erittäin otollisista asetelmista tuloskauteen. Merkit viittaavat siihen, että myös lähivuosina tuloskehitys on vahvaa ja osingot kasvavat. Analyytikko Sauli Vilén kommentoi.

Kohti tuloskautta -sarja avaa lähtökohdat tuloskauteen sektori sektorilta."

-Videon aiheet-
00:00 Aloitus
00:29 Markkinatilanne
01:47 Osinkonäkymät
04:03 Kasvuajurit
08:10 “Uudet hoivarahastot”
12:16 Analyytikon seurannassa

EDIT: Valtavasti oli typoja, johtunee kai siitä, että olen edelleen hieman kipeä. :upside_down_face:

10 tykkäystä

Erittäin mielelläni luen näitä finanssisektorin katsauksia, hyvää materiaalia tullut nyt kiitettävästi Inderesiltä. Viimeiset 10 vuotta olen lapioinut suuren osan palkkarahoistani näiden yhtiöiden osakkeisiin niin jokainen analyysi tulee luettua kyllä tarkasti.

10 tykkäystä

Kappas, Kurssimuutokset, hehkuttelut ym-ketju täytti vuoden :partying_face: Yli 7000 viestiä vuodessa, näemmä sille oli kysyntää. Uskon, että tällä vältettiin aika monta liputusta yritysketjuista :grinning:

Ainakin @Vodel1 @Jarnis ja @Telemaster ovat ansioituneet ketjussa, heiltä yhteensä yli 1000 viestiä :grinning: :+1:

57 tykkäystä

Paljonkohan noista on Hyzonin kauhistelua tai hehkuttelua?

16 tykkäystä

Omasta puolesta voin sanoa että hyvin lähellä nollaa minun viesteistä. Ehkä pari kertaa olen saattanut kauhistella vetyrekan vuoristoajo-ominaisuuksia (ylä- ja alamäkeen, mutta pääasiassa alamäkeen) sivusta päätä puistellen, mutta muuten olen pysynyt tästä kyydistä kaukana :smiley:

2 tykkäystä

Olen tullut siihen tulokseen, että jotta koko Hyzonin vapaa floatti saadaan varmasti kokonaan Suomi-omistukseen, on Hyzonin ilosanoman levittämisessä koittanut aika ottaa käyttöön raskaammat keinot. Henkilökohtaisesti suosittelisin esimerkiksi seuraavaa, menestyksekkääksi todistettua tapaa:

39 tykkäystä