Itse en näe päästövähennystoimille vaihtoehtoja. Tuskin näkee moni energia-alan asiantuntijakaan enää nykypäivänä. Taatusti joissain maissa nousee ainakin tilapäisesti vähennyksiä vastustavia änkyröitä valtaan ja paikallisia takapakkeja tulee. Vedyllä on todennäköisesti suuri rooli energian varastoimisessa ja päästöjen vähentämisessä etenkin teollisuudessa ja teräksen tuotannossa, mutta onko liikenteessä? Siitä en mene takuuseen että liikenteessä vety olisi tulevaisuuden vaihtoehto. Vety on toki riskialtis siinä mielessä että joku suurempi vetyonnettomuus voi kasvattaa ihmisten pelkoa vetyteknologiaa kohtaan vaikka se ei olisi perinteisiä teknologioita vaarallisempaa.
Maapallolla ei ole mitään hätää. Ihmiset ja muut biologiset organismit ovat kusessa. Tästä miljoona vuotta eteenpäin on maapallolle silmänräpäytys. Maapallo on silloin hyvin erilainen, oli täällä ihmisiä tai ei.
En itse ole missään nimessä vastaan tai ole täysin sulkenut silmiäni vedyn mahdolliselta yleistymiseltä. Olen kriittinen sitä “pakkoa” kohtaa. En tiedä mistä tämä “pakko” tulee, mutta mutuilen että kun tarpeeksi monet uskovat “pakkoon”, jää se sitten perusteluksi sijoitukselle.
Tuo on kyllä jokseenkin hauskaa miten aina jaksetaan päästöjen osalta jauhaa autoista, vaikka se on yksi hyttysen… kokonaisuutta ajatellen
En ole kuullut juuri yhdenkään poliitikon vaativan naisten pikamuodin suitsimista. Saadaan paljon helpommalla päästöt alas, kemikaalikuormitus laskuun ja puuvillapellot elintarviketuotantoon. Taitaa olla liian arkipäiväistä ja tuotanto-ongelmat nimbyilty aasiaan niin kukaan ei tiedä ja tajua mitään
Lyön kyynisen kortin pöytään, ja nostan esille väestönkasvun ja ihmisten määrän yhtenä tekijänä ilmastonmuutoksessa. Maapallollakin joku kantokyky varmaan homo sapiensien suhteen.
Jos tarkkoina ollaan… niin
Glasgowissa Suomi ja moni maa sitoutui myös rekkojen osalta:
Part of the plan is that by 2030, 30 percent of all newly sold trucks and buses will not emit CO2.
“Interaktiivinen liikuntaplatform” Peloton, eli yli tonnin kuntopyörä johon on teipattu iPad, on nyt enää parin askeleen päässä koronakriisin pohjalukemista maaliskuussa 2020. Koronakriisissä yhtiöllä oli vaikeuksia vastata kysyntään, nyt huhujen mukaan tuotantoa on keskeytetty viitaten kysyntäongelmiin.
Vedylle on varmasti paikkansa, mutta ei kannata olla liian varma siitä että se paikka on kaasumuotoisena rekan tankissa. Vetyä voidaan myös yhdistää hiilidioksidiin, jolloin -tsädäm- tulee hiilivetyä aka dieseliä. Tämä teknologia on lähinnä kiinni puhtaan vedyn tuotannosta (määrä ja kustannus). Mutta samaa tuotantoa ne vetyrekatkin vaativat, sillä erotuksella että hiilivedyt voidaan valmistaa missä vaan ja käyttää olemassaolevia jakelureittejä ja polttomoottoreita. Ps. omistan Hyzonia
Huomenta @Sener !
Täällä on mielettömästi ihmisiä, jotka seuraavat, tutkivat, lukevat ja vielä jakavat ihan oikeata tietoa vetyyn liittyen. Joten jos haluaa, löytää sijoituspäätökselleen muunkin syyn kuin tuon pakon.
Haha, keskihinta on kyllä oikea papereissa! Kyse oli vain salkun tuottograafista, jonka haluan olevan oikealla hehtaarilla, kun sitä täällä välillä availee.
Köh, tuo OS on Android -pohjainen ja smart trainerit (vaikka sellaiset, joita käytetään oman pyörän kanssa) ovat kyllä muutenkin arvokkaita. Pelotonista ei ole kokemusta enkä ota firmaan kantaa, mutta ehkä tuo hinta ei ihan niin älytön ole. Wahoon KICKR bike on jotain 3500 euron luokkaa ja järkevät pyörään kytkettävät trainerit lähtevät n. 500 eurosta.
Totisemmin treenaavat kyllä maksavat
suurella todennäköisyydellä sen premium- trainerin hinnan ennen kuin ostavat glorifioidun kuntopyörän. Siihen traineriin kun saa sen oman pyörän jolloin ajoasento säilyy samana kuin ulkona polkiessa. Näin ainakin triathlonin puolella, jossa siihen ajoasentoon tottumiseen (ja sen viilaamiseen) saa upotettua tunnin jos toisenkin.
Ongelma on markkina suuruus. Peloton onnistui tämmöisen vermeen kanssa tunkemaan enemmän massamarkkinoille jotka eivät ennen edes harkinneet tällaisen laitteen hankintaa. Sitten iski valtava kysyntä ja skaalattiin valmistusta, mutta paljastui että tämä oli vain lyhyt kysyntäpiikki ja nyt on varastot täynnä tavaraa ja kysyntä on täytetty. Ennustan että näitä varaston täytteitä myydään kohta Todella Halvalla samalla kun Peloton ottaa takkiin joka vehkeestä. Ehkä pientä toivoa on että jos ne saadaan kaupaksi halvalla, tilauspalvelu sitten kuitenkin tuo jotain pitkässä juoksussa, mutta ei hyvältä näytä. Amatööriporukkaa kyllä ollut skaalaamassa valmistusta - ei mitenkään voi vain sokkona pistää rahaa tehdaspuoleen ilman tarkkoja ennusteita pidemmän aikavälin kysynnästä. Joko näitä ei tehty, tai ne menivät kilometrin metsään ja kalliiksi tulee.
Ja jos tarkoitus oli toimia enemmän klassisen viihde-elektroniikan tyyliin ja tätä kautta saada korvauskysyntää, olisi pitänyt olla selvät suunnitelmat jolla tehdä uutta ja parempaa mallia vähintään parin vuoden välein. Enkä ole vakuuttunut toimiiko se tällaisen laitekategorian kanssa. Korkeintaan ehkä olisi pystynyt myymään upgradeja siihen ipad-osaan.
Allekirjoitan myös tämän huomion. Wattipyöriä jotkut, erittäin harvat, tuntuu myös ostavan, mutta perinteiset kuntopyörät on ehdoton no-no. Ite ostin juuri Wahoon turbotrainerin ja on ihan omaa luokkaansa minkään aiemman testaamani kanssa. Tärkeää totuttaa persaus hyvissä ajoin oman pyörän satulaan ja onhan tuossa ihan erilainen ajaa mitä kuntopyörässä. Turbotrainerin kumijalat joustaa, joka antaa realistisempaa tuntumaa kun pyörä voi heilua hieman puolelta toiselle. Ei myöskään takamus puudu niin helposti, kuin staattisella kuntopyörällä. Yksi parhaimmista investoinneista itseeni on ollut tuo Wahoon turbotreinerin osto. Tuntumaa ei saa parannettua iPadiä lisäämällä tai hintaa kolminkertaistamalla vrt. kilpailijat, just saying.