Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Ihan hyvä pointti. Silti tarkempien pistelukujen ennusteleminen x ajassa tuppaa olemaan vähän hataralla pohjalla, koska tää on esimerkki siitä kuinka tapahtumakulkuja ei pysty ennakkoon tietämään. Yleisesti riskeistä on hyvä tietysti puhua eikä siinä mitään.

Vuosikymmenen pyöritettyäni taksin rattia, lähdin suorittamaan logistiikan perustutkintoa linja-auton kuljettajaksi. Tykkäsin paljon myös taksityöstä, mutta kiitos Berner & co, ala pilattiin melkolailla täysin.

Eipä siinä, aluksi kirosin taksilain muutosta, mutta se oli kipinä vaihtaa alaa ja näin jälkikäteen pitäisi olla melkein kiitollinen silloiselle hallitukselle. Olen tosi tyytyväinen nykyiseen 7-15 ajoittuvaan työhön sekä onnellinen, että taksityössä syntyneiden suhteiden vuoksi pääsin haluamaani ja arvostamaani firmaan tekemään unelmatyötäni. Nyt vielä pitkä ja varma työpaikka niin eipä tässä paljon onnellisempi työelämän suhteen voisi olla.

47 tykkäystä

Samperi.
Olisi kerrankin pitänyt ymmärtää vinkki ja ottaa siitä vaari.

Kauppalehti julkaisi 2päivää sitten instagramissa julkaisun, joka alkoi näin:

“Kalakalenterissa on nyt kiehtova sesonki. Ainoa makeanveden turskakalamme eli made on aktiivinen ja ottaa myös pilkkiin”

Kyllä, hyvin on turskaa pilkkiin napannut parin päivän aikana.

27 tykkäystä

EVO-tikkeri löytyy ainakin Tukholmasta, New Yorkista, Uudesta Seelannista ja Australiasta. Silloin kun kohde ei asiayhteydestä muuten käy ilmi, kannattaa käyttää esim yhtiön nimeä tai jotain pörssitunnistetta, jos haluaa tulla kerralla ymmärretyksi.

2 tykkäystä

Kaipaisin kovasti mielipiteitä ajatuksilleni::
Olen miettinyt säästämisen ja sijoittamisen suhdetta ikään näin kolmekymppisenä, sijoittamista takana reilu 3 vuotta ja säästämistä sitten enemmän. Mietin ajatusta osinkojen uudelleensijoittamisesta vs niiden käyttämistä harrastukseen.
Kuvitteelliset speksit 30t€ salkku, osinkotuotto 4%, kuukausisäästö 150€/kk osakkeisiin. (tiputetaan verot nyt pois kun muutenkin suuntaa antavia lukuja)

Esim 10 tai 20 v aikaperiodi:
Vaihtoehto 1, Joka vuosi maksaa osingoilla tonnin kalareissun, viikoksi vaikka Norjaan tai Italiaan
Vaihtoehto 2, Joka vuosi uudelleen sijoittaa osingot jotta 20v päästä saa eeppisempiä kalareissuja tehtyä, esim Venäjälle, Kanadaan tai Patagoniaan

Vaihtoehdon 1 mietteet: Joka vuosi pääsee hienolle kalareissulle sijoituksien avulla ja ennen kaikkea riittää virtaa kalastaa, syödä ja juoda, tetsata vaikeisiin paikkoihin joihin ei vanhempana enää oletettavasti jaksa ja muutenkin vielä “nuoruuden” innolla nauttia.
Huono puoli on se, että korkoa korolle tippuu pois osinkojen osalta kokonaan pois

Vaihtoehdon 2 mietteet: Osingot kerryttävät salkkua mukavasti ja 10 tai 20v päästä voi tosiaan ostaa itselleen jo paljon makoisampia reissuja ekskluuvisimpiin kohteisiin. Huono puoli, tasaiset hienot tonnin reissut tippuu pois. Pelko myös, että tuleeko sitten kuitenkaan iskettyä suurempia summia esim 5t€ tai 10t€ kahden viikon kalareissuun.

Minua kiinnostaa kuulla mielipiteitä tästä, onko muut pohtinut vastaavaa omien harrastuksien kautta, ja erityisesti jos ikää ja kokemusta on jo vastaavasta. On sitten nauttinut osingoista jo salkun alkuvaiheessa tai kerryttänyt rauhassa salkkua ja nauttinut myöhemmin osingoista.

16 tykkäystä

Korkoa korolle ilmiön ohessa myös Elämää elämälle ilmiötä ei kannata väheksyä. Itse ehdottomasti valitsisin jokavuotiset reissut, kyllähän niistä jää huomattavasti enemmän muisteltavaa kuin pankkitilin rivistä.

61 tykkäystä

Tälleen reilu 30v miehenä sanoisin, että kyllä sitä elämää kannattaa elää siinä säästämisen sivussa. Koskaan ei kuitenkaan tiedä milloin se eläminen loppuu ja silloin saattaa jäädä miettimään niitä menetettyjä muistoja/reissuja. Mitään täältä ei kuitenkaan kukaan mukanaan vie.

Jos taas omat parhaat fiilikset tulee siitä, että tilillä on rahaa ja korkoa korolle juoksee niin silloin tietenkin sen mukaan. Jokainen tätä pelaa tyylillään ja itse ne päätökset on tehtävä. :slight_smile:

23 tykkäystä

Ehdottomasti jokavuotinen reissu. Elämykset kasvavat korkoa myös, 30-vuotiaana tehdyt reissut muistaa koko ikänsä, 10 tai 20 vuoden päästä tehtyjä ei. Tosin 500 € reissusta saattaa saada jopa ehkä enemmän irti kuin 1000 € reissusta. Vanhempana sitä on sitten aivan sama mitä luxusta on, ei juuri tee vaikutusta, muistelee vain miten mahtavaa sitä oli nuorempana oli. :smiley:

40 tykkäystä

Tässä kohtaa miettisin myös sitä onko tavaroista mahdollista tinkiä, jotta elämyksiä pystyisi toteuttamaan ja silti voisi uudelleen sijoittaa osingot. Joidenkin ei tarvitse valita näiden välillä, vaan rahaa riittää kaikkeen, mutta esim. kalliimpi automerkki isoilla renkailla, kalliimmilla huolloilla ja vakuutuksilla jne…onko se juuri tärkeintä vai olisiko laadukas loma tai vaikka lomarahojen vaihto vapaaksi tärkeämpää?

Lisäys: omalta osaltani reissuihin tai lisävapaisiin käytetyt rahat ei kaduta ollenkaan. Reissutkin voi olla vaikka täynnä vaikeuksia, mutta silti on kannattanut mennä ja tehdä ja kokea. Itse koen että monet menneet elämykset vaikuttavat edelleen onnellisuuteni tunteeseen tällä hetkellä, mutta menneisyyden tavaroista ei samanlaista fiilistä :open_mouth:

7 tykkäystä

Olen vähän samassa tilanteessa ja varsinkin korona-aikaan matkakuume on ollut hirveä. Harmittaa jo nyt kun joitain juttuja joutui siirtämään eteenpäin vuodella tai kahdella. En kyllä yhtäkään matkaani vaihtaisi osakkeiksi vaikka voisinkin.

Rahaa on jäänyt korona-aikana säästöön enemmän kuin normaalisti ja salkkukin on kasvanut mukavasti, mutta kyllä minä ne matkat ja tavallisen elämän olisin valinnut isomman salkun sijasta.

Ylipäätään parhaat muistot elämästä eivät kyllä liity sijoittamiseen :smiley:

E: Myönnetäköön, että en ole joutunut valitsemaan sijoittamisen ja normaalin elämän välillä vaan olen voinut tehdä molempia kohtuullisen palkkani takia.

12 tykkäystä

Veroteknisesti ei ole mitään mieltä samaan aikaan säästää kuukausittain ja nostaa osinkoja kulutukseen. Tästä huvista hyötyy vain verottaja.

8 tykkäystä

Sijoittamisen tulisi olla pitkäjänteistä puuhaa. Jos haluat joka vuosi tehdä tonnin reissun niin säästät käteistä sen 80€ / kk ja loput laitat sijoituksiin.

Ps. Myyminen on vero tehokkaampaa kuin osinkojen saaminen, niin miettisin vielä useamman kerran tuota osinkosijoittamista.

4 tykkäystä

Kauan sitten tein 3 USA:n reissua, useampi viikko per matka, majoitus kohtuuhintainen, rahaa paloi noin 2000 euroa per matka. Parhaat reissut mitä tullut tehtyä ikinä. Yhteensä ehkä 6000 euroa meni. Jos nyt laittaisin tuottolaskuriin tuon summan, niin korkoa korolle osingot uudelleensijoitettuna matkoille tuli hintaa jotain 50 000 euroa (en nyt huomioi veroja tässä). Jos siis olisin ostanut noilla rahoilla aikoinaan samoja osakkeita, joita ostin vain pienellä rahamäärällä tuolloin ja loput laitoin matkailuun.

Elä elämääsi tai maksimoi tuotto, ei kai tuohon oikeaa vastausta ole, mielipidekysymys. Jokin kompromissi tehtävä jokaisen. Nyt kun pohdin, olivatko nuo matkani 50 000 euron arvoiset menetettynä tuottona, niin en 100% varmasti osaa vastata kysymykseen. Ehkä kuitenkin olisin reissuun lähtenyt. Korkoa korolle -laskuri vain ikävästi kertoo tosiasiat jälkikäteen kun kaivelee menneiden vuosikymmenten lukuja. : )

15 tykkäystä

Kiitos kaikille vastauksista ja hyvistä näkökulmista. Aloitin sijoittamisen 3v sitten vaikka olin sitä miettinyt jo yli kymmenen vuotta, puuttui lähipiiristä vaan se henkilö joka olisi jeesannut alussa. Tuota edeltävänä aikana rahaa kyllä säästin ja paljon myös reissuihin käytin, enkä kadu ollenkaan. Tällä hetkellä tuntuisi kahden lapsen isänä ja asuntovelallisena aika vaikealta lähteä kaakkois-aasiaan neljän-viiden kuukauden lomareissulle.
Kiitos @Wallet_Nahlroos & @KalleH myös verotuksen esille nostamisesta. Tällä hetkellä salkku on about tuo mitä mainitsin, mutta osinko% on luokkaa 1-2% johtuen pienestä pääomasta, nuoresta salkusta, ja ajatuksesta; Jos yritys ei itse keksi mihin sijoittaa rahaa fiksummin kuin antamalla sitä omistajille, niin mielummin sijoitan yritykseen joka keksii. Salkku pääosin kasvuyhtiöitä, mutta myös sampoa ja capmania . Niin ja on vielä AOT joten en voi välttyä osinkoverosta. Ja jotenkin naivisti, ja minua itseäni naurattaen, minulla on tunne, että osingoista saatu raha olisi enemmän ansaittua extra rahaa jolla maksaa reissu kuin säätää kk-säästö 100% osakkeista → 53% vuosittaiseen reissuun ja 46% salkkuun, vaikka on kiistatta kalliimpi ratkaisu.
Mutta joka tapauksessa, kiitos vielä vastauksista! :ok_hand: :pray:

7 tykkäystä

Mulla on vähän samanlainen tarina. Matkailuun on palanut varmasti viisinumeroinen summa rahaa, en tiedä tarkalleen koska en ole tohtinut laskea.

Olen aika varma, että sinne ”takaraivo pankkiin” tallennetut eeppiset reissut hortoilemassa Seoulin pikkukujia pitkin tai Havannassa nautitut rommit ja sikarit Salon De Rojossa ovat paljon arvokkaampia kuin se euromääräinen summa tilillä nyt. Varsinkin kun katsoo mihinkä maailma on menossa, en tiedä tuleeko sellaista vapaan-matkailun aikaa enää koskaan, siksi olen iloinen että tein ne reissut mitkä tein.

30 tykkäystä

Ei välttämättä mikään aivan nenä päähän kaikkiin noihin kriteereihin, mutta joku näistä voisi tärpätä:
Detection Technology
Verkkokauppa. com
OmaSp
Lamor
Titanium
Capman

1 tykkäys

Säästämisessä ja kuluttumisessa kannattaa miettiä sitä mihin yleinsä säästät ja pohtia kulutusta sitä kautta. Kaikki muut ihmiset ovat melko huonoja antamaan neuvoja mikä just sun säästämissuunnitelma tulisi olla tai mikä on rahan tuhlaamista. Lähtökohtaisesti kaikki asiat on sellasia mitä ei kannata siirtää koriin ‘sitten joskus’, enkä ymmärrä miksi kulutus olisi poikkeus. Sellanen sopiva balanssi säästämisen ja itselle tärkeiden asioiden toteuttamisen välillä toimii itselle. Jos itselleni tärkeää olisi iso salkku tai varhainen eläke niin sitten se balanssi on toki helpointa löytää koska ne palvelee samaa asiaa.

3 tykkäystä

Ehdottomasti pidät kiinni vuosittaisista kalareissuista, niitä kokemuksia ja muistoja ei voi rahalla korvata. Lisäksi elinajanodote pitenee koska

“Kalalla vietettyä aikaa ei vähennetä ihmisen eliniästä”

Itse luotan ja toivon tämän vanhan viisauden pitävän paikkansa ja olenkin jo suunnitellut millaiset juhlat järjestän 150 vuotis symtymäpäivänäni :partying_face:

23 tykkäystä

Tämä ketju suljettiin automaattisesti sen saavutettua vastausten maksimimäärän 10000. Jatka keskustelua ketjussa Inderesin kahvihuone (Osa 4).

Viesti yhdistettiin ketjuun: Inderesin kahvihuone (Osa 4)