Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tästä ihan samaa mieltä. Pointti olikin, minkä mielestäni sanoin lainaamassasi viestissäni aika selkeästi, että tärkeintä on mielestäni että linja on yhtenäinen. Minun puolestani noita kurssilaskun jälkeisiä osta-kääntöjä ei tarvitsisi tehdä, mutta jos tehdään niin sitten kaikki yhtiöt läpikäymällä eikä sieltä täältä yksittäisiä ja analyytikosta riippuen.

2 tykkäystä

@El_Nila Modulightin ketju siivottu ja viestit siirretty yleiseen IPO-ketjuun :slight_smile:

10 tykkäystä

On tämä Inderesin yhteisön toiminta kyllä melkoisen loistavaa :smiley: lauantai-ilta lähestyy mutta foorumin modet toimii parissa minuutissa tägäyksen jälkeen :smiley: Toivottavasti @Johannes_Sippola huomioidaan Inderesin toimesta riittävällä tavalla🙏

34 tykkäystä

Siivosin ton Inderesin ketjun ja poistin noi viimesimmät viestit @El_Nila :slight_smile: Ko. henkilö jolle kommentoit sai nyt kolmen kuukauden bännit.

11 tykkäystä

Ja @El_Nila sähän vaan laitoit viestiä hyvään aikaan ku satuin olemaan koneella! :wink: Usein lauantaisin oon paikalla kyllä tälleen ennen klo 19.30 ainakin kattelemassa Foorumin meininkejä.

11 tykkäystä

@Teemu4 Täältä löytyy jo, jos jollain on tuommoinen paita päällä yhtiökokouksessa se on tod.näk meikäläinen :grinning: tuo Astrix on siis artisti jonka nimeä törkeästi käytän foorumi nickinä. Aivan salee heitän tuon paidan päälle meen sitten mihin yhtiökokoukseen tahansa :grinning:

14 tykkäystä

Minusta on eria asia vaihtaa vähennä – Lisää / osta puolelle (avidly,), kuin muuttaa voimassa olevaa positiivista suositusta vähän väliä (solteq = lisää ja target price 7,5) ja ristiriitaista toisaalta sanoa että pitäisi tehdä ja toisaalta että ei pitäisi.

Inderes ei kuitenkaan etukäteen kerro tekeekö raporttia tai muutosta juuri nyt vai milloin, niin silloin tavallaan on ehkä turhaa niitä kyselläkään. Oletan että Joni varmaan kertoisi meille jos sijoitus case olisi hänen mielestään muuttunut, mutta jos on Jonin kanssa tavoitehinnasta samaa miltä, niin kai voi mielessään arvioida että case on osta ja toimia sen mukaan.

itse antaisin analyytikoille työrauhan enkä pingaisi sellaiseen asiaan, johon vastaus olisi jo etukäteen tiedossa, että ei kommentoida?

Eriasia on ennakoida noita pikkuyhtiöiden krssin liikkeitä ja Inderes suosituksia ja ostaa sitten halvemmalla ja olla tyytyväinen itsekseen kun suositus tulee (etenkin jos on aikeissa myydä).

Jos analyytkko kertoisi, että päivitän suositusta tiistaina, niin kai se kurssi maanantaina jo saattaisi siitä seota…

6 tykkäystä

Tää meemi vanheni nopeaa
Suositusmuutos:
Nimi: Avidly
Suositus: vähennä → osta

14 tykkäystä

Eikö se olisi helpointa lisätä yhtiösivun tavoitehinnan yhteyteen päivämäärä milloin se on päivitetty, niin jokainen voi sen tarkistaa ja myöhemmin laskea tai jos ei jaksa itse laskea, niin tarkistaa täältä Inderes osakevertailu | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus mikä on tuottopotentiaali viimeisimmällä kurssilla?

Aina huudellaan sen perään, että muutetaanko suositusta kurssilaskun perusteella kun sillä ei yhtiön kannalta mitään merkitystä, ellei sijoitustarinassa ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, jolloin analyytikko varmasti kertoo mielipiteensä

2 tykkäystä

Siellähän on se päivämäärä siellä sivulla josta voi katsoa! @Huhtis

Noh ainain huhtis nimimerkille tästä oli varmaan hyötyä!! Ole hyvä!

5 tykkäystä

En oikein näe, että tavoitehinnoilla on juuri mitään merkitystä vähänkään pitemmällä aikavälillä. Kyllähän pienemmissä firmoissa saadaan herkästi pomppuja aikaan, mutta kyllä ne hinnat asettuvat suht oikealle tasolle ajan kanssa. Eivät markkinat niin tehottomat ole

6 tykkäystä

Onko täällä kokemuksia osakkeiden tai rahastojen käyttämisestä asuntolainan lisävakuutena? Kuinka suuri prosenttiosuus yleensä hyväksytään vakuusarvoksi? Entä mitä sijoituksille käytännössä tapahtuu, kun ne otetaan lainan vakuudeksi, ”lukitaanko” ne jollain tavalla, ettei ostoja ja myyntejä pysty tekemään vapaasti?

Saattaa mennä hölmöjen kysymysten sarjaan, mutta pankkien sivuilta löytyy hyvin niukasti tietoa aiheesta.

Yleinen käytäntö taitaa olla panttaus ja heikko lainoitusarvo. Joskus kysyin OP:lta asiasta ja totesin hyvin pian, että turha vaivautua

1 tykkäys

Moikka,

Pitäisi saada Exceliin unlevered beta eri suomalaisista yhtiöistä. Osaako joku sanoa, ovatka Inderesin käyttämät betat unlevered vai levered?

kuva
Aikamoista tietämättömyyttä Hesarin visiossa.

5 tykkäystä

Mikä tuossa on väärin?

2 tykkäystä

Ei yhtään mikään. Esim red eye top picks salkulla osumatarkkuus on 55% ja he ovat pelkästään pohjoismaisia pienyhtioitä tutkimassa. Pointti onkin siinä, että osuessa tuotto on sen verran suuri että sillä on voitettu indeksi vuosikausia. En tiedä toimiiko tuollainen enää jenkkimarkkinoilla sitten.

2 tykkäystä

Viikonloppuyönä tulee pohdittua kaikenlaista:

Johanneksella on toki omat kuvionsa ja suunnitelmansa, mutta minulla on ollut pitkään jo pakottava tarve kysyä, miksi sä @Johannes_Sippola et ole vielä Inderesin analyytikko, koska olisit täysin valmis siihen hommaan? :slightly_smiling_face:

Täytyy ihailla monia tämän palstan tyyppejä sekä inderesiläisiä (esim. Kajaani, Rautanen ja Vilén), jotka ovat jakaneet vähän elämäänsä sijoitusmaailman ulkopuolelta. :+1: :supervillain: Elämä ei ole heillä/teillä pelkkää sijoitusmaailmaa, vaan myös perhe-elämää, harrastuksia ja ystäviä. Itse olen aika yksipuolinen, eli tuppaan tekemään vain tiettyjä samoja asioita, mutta varmaan menestyksen ja onnen takana on myös usein sitä, että ei pelkästään paineta hommia. Eräs suomalainen urheilija sanoi asuessaan jenkeissä, että siellä on tavallaan rennompi tapa tapa tehdä asioita eikä se ole pois menestyksestä (sanatarkkaa lainausta en muista). Ja se pitää sanoa loppuun, että jos joku asia on pois uralla menestymisestä tai vaurastumisesta, mutta se tuo aidosti onnea, niin kannattaa oikeasti miettiä, mikä on tärkeämpää kuin läheisten ja oma onni.

Bongasin tällaisen mainoksen, kun olin lenkillä:
image

Sitten tuli vastaan tällainen historiallinen Vernerin viesti foorumilta, johon hän oli kopsannut Puttosen twiitin:

Ja tässä on vielä ehkä jotain ajatuksia herättävä graafi:
image

Öitä voisi sinkkumiehenä toisinkin viettää, mutta huvinsa ja pohdintansa kullakin. :grinning_face_with_smiling_eyes:

23 tykkäystä

Arvo-osakkeet ovat tuottaneet historiallisesti hyvin ja niiden aika koittaa taas – ”Sijoittajat ovat preferoineet kasvuyhtiöitä, koska maailmassa ei kasvua ole juuri muualla ollut” Arvo-osakkeet ovat tuottaneet historiallisesti hyvin ja niiden aika koittaa taas – ”Sijoittajat ovat preferoineet kasvuyhtiöitä, koska maailmassa ei kasvua ole juuri muualla ollut” | Kauppalehti

Arvo-osake uutinen tilaajille. Ei tämä nyt niin hassulta kuulosta. Katsellaan :slight_smile:

Ehkä näitä asioita ei voi verrata, tai sitten voi, mutta kun olen yrittänyt koneoppimisella saada tuottoa aikaan (ja onnistunutkin), niin yksi perustarkistustesti algon toiminnasta on ollut se, että veikkaako algo aina seuraavalle viikolle nousua (Ruotsin pienyhtiöt). Koska reilusti yli 50% osumatarkkuuteen pääsee pelkästään sillä että veikkaa joka firmalle joka viikko nousua.

3 tykkäystä