Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Tärkein kysymys jota kukaan (?) Ei ole kysynyt.

@Mikael_Rautanen onko yhtiökokouksessa tarjolla sitä Sinun salaisella reseptillä tehtyä pitsaa? :drooling_face:

28 tykkäystä

Ei ole kyllä helppoa olla analyytikko kun heti on taas naama ruudussa.
Tähän kun vielä laittaa että Juhakin pääsi heti autokaupan asiantuntijaksi niin vähemmästäkin alkaa kolleegojakin kuumottamaan että kenen terassioluesta pääsee iltasanomiin.

4 tykkäystä

Koska sijoitusvelkakeskustelu on harmittavasti hajonnut useampaan ketjuun ja koska tämä on yleisluontoista höpinää eikä kummemmin reaktio jonkun postaukseen…

…laitan tänne.

Useimmilla sijoitustoiminnan taso on korkeimmillaan silloin kun odotukset ovat olleet melko maltilliset ja kun markkinat kehittyvät niin että toteuma osuu jollain periodilla melko lähelle niitä maltillisia odotuksia.

Sitten kun toteumat ovat jollain periodilla poskettoman hyviä tai karmivan huonoja sijoittajan odotuksiin nähden, sijoitustoiminnan taso yleensä laskee.

Noissa molemmissa on omat psykologiset syynsä.

Velkavipu yleensä korostaa sijoitustoiminnan tason laskua silloin kun menee huonosti. Brutaaleilla laskumarkkinoilla tämä tapahtuu vaikka margin call ei olisi vielä kovin lähellä.

Tämä pitäisi laskea vivuttamisen oletusarvohyödystä pois.

Kaikki tosin vakuuttavat etukäteen että ovat tunteettomia koneita tuolta osin.

4 tykkäystä

Olenko ainoa joka pörssin ollessa kiinni menee katsomaan omia osakkeitaan ja tuottojaan jne vaikka mitään siellä ei ole muuttunut perjantain jälkeen. Viikonloppuisin, aamuisin, iltaisin jne? Välillä kun itse teen tätä niin tulee hieman yksinäinen olo ja että “ei kukaan muu voi näin tehdä kuin mä” .

47 tykkäystä

:smiley:
Missä nuo vakuutukset robottimaisuudesta olikaan? Tällä forkalla vai jossain muualla?

Onko kaikkien velat todellakin sidottu osakemarkkinoiden kehitykseen? Kun viittaat margin calliin. Kuulostaa vähän yleistykseltä. Erilaisia setuppeja voi olla lukuisia.

Talven yllättäessä autoilijat, osa ajaa ojaan. Mutta ne, jotka on fiksuja ja vaihtavat talvirenkaat ajoissa + sopeuttavat ajonopeuden oikein, erittäin todennäköisesti selviävät pahemmastakin talvikelistä. Riippumatta siitä, onko autossa turbo vai ei. Hommat on 99% kiinni kuskista. Yksilöllä on iso vastuu. Siltä ei voi oikein mitenkään välttyä.

Edit: uhkapelaajia on aina olemassa, jotka pelaa kauppojen peliautomaatteja, urheiluvetoja tai nettipelejä. Osa näistä eksyy myös osakemarkkinoille ja ottaa järjettömiä riskejä, myös vivulla. En itse laskisi tätä porukkaa “sijoittajiksi”. Suurin osa oikeista sijoittajista kuitenkin ennemmin karttaa isoa riskiä kuin ottaa sitä.

2 tykkäystä

Lauantaiaamuisin on ollut tapana kurkata salkkuun. Muuten kyllä pyrin (huonolla menestyksellä) välttelemään sinne kurkkimista.

5 tykkäystä

Itse tulee käytyä yhtä usein tarkastamassa ettei omistukset ole kadonnut yön aikana mihinkään :grin: Usein siellä salkussa tulee tehtyä samalla researchia varsinkin vklpna niin ei mene aika ihan harakoille :blush:

5 tykkäystä

Ainakin minä kurkin salkkuani iltaisin tai viikonloppuisin - en nyt tietenkään joka päivä - ja mietin erilaisia vaihtoehtoja, joita voi tulla eteen. Tavoitteena on, että minulla on aina jokin ennalta tehty suunnitelma mahdollisten riskien toteutumisen varalta. Usein se suunnitelma tarkoittaa mahdollisimman maltillista istumista käsien päällä, kun en ole mielestäni erityisen riskihakuinen sijoittaja, vaikka muutamia lääkealan kasvuyhtiöitä salkusta löytyykin. Aina minulla on myös valmiiksi mietittynä yhtiö, joka lähtee salkusta ensimmäisenä mahdollisen loisto-ostopaikan tai muun suuremman käteisen tarpeen yllättäessä, kun en käytä juustohöylää tai tee ensimmäistäkään osakekauppaa velkarahalla.

6 tykkäystä


10 tykkäystä

Tunteethan voi ulkoistaa tuosta vivuttamisesta pois esimerkiksi rahastosäästämisellä. Pyörittelin tuota joskus excelissä niin, että sijoittaisin kuukausittain 2:1 (opo/velkassuhteella) kiinteän summan rahastoihin täysin markkinoista välittämättä vuodesta toiseen. Vaikka vivulle laskisi 2,5% koron ja pääomalle 5% tuoton, jäisi tuo silti kannattavaksi ja riski olisi pieni, kun lähtötilanne olisi 0€.

Lisäksi pyörittelin tuota niin, että kun haluttu kokonaispääoma saavutetaan, aloitetaan osalla rahasta lyhentämään kuukausittain sijoituslainaa, jolloin tilanne vaihtuu automaattisesti puolustuspeliin.

Laskeskelin myös vaihtoehtoja missä kuukausittain sijoitussumma kasvaa vuosittain, mutta velkasijoituksen osuus pysyy vakiona, mikä myös toisi turvaa mahdollista suurempaa romahdusta vastaan.

3 tykkäystä

Tämäkin on yksi niistä asioista jota kaikki tekevät, mutta kukaan ei siitä ääneen puhu.

5 tykkäystä

Teen tätä aivan liian usein…:sweat_smile:

2 tykkäystä

Miksi en forumilaisena saa yhtiöraporttia auki vaan menee sivulle jossa luotava FREE-tili tahi maksullinen? Olen kirjautuneena koko ajan. Kun painan free-tilin luontia niin menee omien tietojen muokkaukseen. Jotenkin sekava systeemi…

EDIT; jos painan tuolta ”ostosivulta” kirjaudu niin sanoo että olen tällä hetkellä FREE-käyttäjä eli olinkin ilmeisesti jo kirjautunut sisään. Olenko siis jo käyttänyt ilmaisjakson? Ehkä joo mut ei muistikuvia moisesta. Noh, jos menen orders-välilehdelle niin voisi kuvitella että sieltä moinen olisi käynyt ilmi mutta sanoo että You have not placed any orders with us yet. (btw miksi tuo onkin yhtäkkiä englanniksi?)

EDIT2; siirrelkääs parempaan paikkaan jos forum-toiminnoille on joku luontevampi ketju.

Mutta onko tällä loppujen lopuksi mitään merkitystä? Suositushinta on vain yhden, tai maksimissaan kourallisen, ihmisen tekemä arvio tulevaisuuden käyvästä arvosta. Näen ainoastaan, että tämä on ongelma vain yhdenlaisille sijoittajille: voitot yritetään tehdä fronttaamalla inderesin suosituksia, ja myydään oikeaan osuessa.

Sijoittajat, jotka ymmärtävät, että kun funda ei muutu, ja samaa lappua saa entistä edullisemmin, kannattaa asiasta melkein olla hys hys, ja pohtia pitäisikö itse tehdä jonkinlaista liikettä osakkeen suhteen? Itse esimerkiksi olen vallan tyytyväinen, että Rapalan kurssi ei ole tuosta mihinkään noussut, kun suositukseen ei ole koskettu :slight_smile:

e. jos viesti vaikuttaa kärkkäältä, sitä se ei ole! Ihan vain kevyt pohdinta target pricen vaikutuksesta omistajuuteen.

e2. Toinen lisäys vielä, että itse näen mieluummin inderesin poikien (ja kaikkien muiden sukupuolien edustajien) keskittyvän laadukkaaseen analyysiin, kuin jatkuvaan TP ruuvaamiseen markkinan mukana. Prosenttilaskuja voimme kaikki miettiä (milloin nousuvara on se 10%, milloin -10%), joten mahtavaa, että analyytikot tekevät sen vaikeamman työn meille :sweat_smile:

11 tykkäystä

Tästä ihan samaa mieltä. Pointti olikin, minkä mielestäni sanoin lainaamassasi viestissäni aika selkeästi, että tärkeintä on mielestäni että linja on yhtenäinen. Minun puolestani noita kurssilaskun jälkeisiä osta-kääntöjä ei tarvitsisi tehdä, mutta jos tehdään niin sitten kaikki yhtiöt läpikäymällä eikä sieltä täältä yksittäisiä ja analyytikosta riippuen.

2 tykkäystä

@El_Nila Modulightin ketju siivottu ja viestit siirretty yleiseen IPO-ketjuun :slight_smile:

10 tykkäystä

On tämä Inderesin yhteisön toiminta kyllä melkoisen loistavaa :smiley: lauantai-ilta lähestyy mutta foorumin modet toimii parissa minuutissa tägäyksen jälkeen :smiley: Toivottavasti @Johannes_Sippola huomioidaan Inderesin toimesta riittävällä tavalla🙏

34 tykkäystä

Siivosin ton Inderesin ketjun ja poistin noi viimesimmät viestit @El_Nila :slight_smile: Ko. henkilö jolle kommentoit sai nyt kolmen kuukauden bännit.

11 tykkäystä

Ja @El_Nila sähän vaan laitoit viestiä hyvään aikaan ku satuin olemaan koneella! :wink: Usein lauantaisin oon paikalla kyllä tälleen ennen klo 19.30 ainakin kattelemassa Foorumin meininkejä.

11 tykkäystä

@Teemu4 Täältä löytyy jo, jos jollain on tuommoinen paita päällä yhtiökokouksessa se on tod.näk meikäläinen :grinning: tuo Astrix on siis artisti jonka nimeä törkeästi käytän foorumi nickinä. Aivan salee heitän tuon paidan päälle meen sitten mihin yhtiökokoukseen tahansa :grinning:

14 tykkäystä