Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Arvo-osakkeet ovat tuottaneet historiallisesti hyvin ja niiden aika koittaa taas – ”Sijoittajat ovat preferoineet kasvuyhtiöitä, koska maailmassa ei kasvua ole juuri muualla ollut” Arvo-osakkeet ovat tuottaneet historiallisesti hyvin ja niiden aika koittaa taas – ”Sijoittajat ovat preferoineet kasvuyhtiöitä, koska maailmassa ei kasvua ole juuri muualla ollut” | Kauppalehti

Arvo-osake uutinen tilaajille. Ei tämä nyt niin hassulta kuulosta. Katsellaan :slight_smile:

Ehkä näitä asioita ei voi verrata, tai sitten voi, mutta kun olen yrittänyt koneoppimisella saada tuottoa aikaan (ja onnistunutkin), niin yksi perustarkistustesti algon toiminnasta on ollut se, että veikkaako algo aina seuraavalle viikolle nousua (Ruotsin pienyhtiöt). Koska reilusti yli 50% osumatarkkuuteen pääsee pelkästään sillä että veikkaa joka firmalle joka viikko nousua.

3 tykkäystä

Aina välillä väläytellään isommasta paukusta, että muistamme mittasuhteet.

5 tykkäystä

Mulle tämä tuo muistoja muutaman vuoden takaa. Syötin ja juotin joulunpyhinä 2015 erästä hyvin äveriästä henkilöä kalliissa ravintolassa ja yritin pitchata häntä toiselle sijoituskierrokselle startuppiin.
Ei onnistunut, koska hän oli vakuuttuneempi Nexstimin tarinasta ja päätti silloin vaihtaa hevosta sinne.
En ole ottanut asiaa puheeksi, mutta hän tuli kuitenkin myöhemmillä kierroksilla meidän mukaan taas.

Tällä hetkellä kumpikaan noista vaihtoehdoista ei ole kansanterveyttä parempi ollut, joten henkseleiden paukuttamiseen tai vahingoniloon ei ole syytä.

7 tykkäystä

En sitten tiedä mitkä ovat red eyen kriteerit sille että pieleen meni. Riittääkö siihen indeksille häviäminen, tappiollinen vuosi vai mikä?

Onko sinulla siis algoritmi joka tekee osakepoimintaa puolestasi, vai miten se toimii?

Joo mulla oli tammi-helmikuussa käytössä varsin raskas algo, jolla sai aikaan isoa volaa, mutta myös tuottoa. Treidaus mini-futuilla ja serteillä Nordnetissa, jotain 100 kauppaa per viikko. Treidaus manuaalista ja algot varsin vaativat pyörittää vaikka palvelimet tietysti sen raskaan työn tekikin. Nyt nuo ovat tauolla, kun mulla on taas uusi startup-projekti, niin ajattelin että sen kautta voin kuitenkin saada varmemmin tuottoa (jos vaikka kolmas startuppi olisi se jackpot :rofl:). Jos aika riittäisi, niin tekisin molempia. Tuolla olen jotain postannut asiasta

12 tykkäystä

Jep. Osakkeiden kohollaan olevat kertoimet on ison paukun sattuessa ollut aika pieni murhe.

2 tykkäystä

Tätähän tässä nyt odotellaan ainakin. Ajan kysymys. Tiedemiesten arvio Carringon-luokan purkauksen frekvenssistä on monia dekadeja huolestuttavampaa kuin nämä Calderan ym. jättitulivuorten purkaukset, ydinonnettomuudet, osa pandemioista jne.

“There is a 12 percent chance of a Carrington-type event on Earth in the next 10 years according to Pete Riley of Predictive Science Inc.”

Miltä tuntuisi jos puolet maapallosta menettäisi sähköt pariksi-kolmeksi vuodeksi?

Ensimmäinen vastaan tuleva ongelma olisi että kun viemäriverkoston pumput eivät toimi niin alkaako paskavesi valua pöntöistä väärään suuntaan? Sitten jääkaappi-pakastin ja mitä syön päivälliseksi… sitten ne rakkaat kuutit OST:llä, sieltähän saisin vähän fyrk… eikun joo ei onnistu pariin vuoteen. No hmm…

Vielä emme tiedä varmaksi, mutta saattaa olla että pitkää peliä pelaavana tämä kaveri vetää pisimmän tikun lopussa :rofl:

16 tykkäystä

Uraanijengi on jo varautunut auringottomaan maailmaan jossa eläminen ja ruoan tuotanto riippuu ydinvoiman saatavuudesta.

3 tykkäystä

Kumman koet haasteeksesi juuri nyt? :slight_smile:

  • Sijoitusideoita on; ei tunnu olevan tarpeeksi käteistä niiden toteuttamiseen.
  • Käteistä on; ei ole sijoitusideoita.

0 voters

Anteeksi edellinen sähläys. Eka poll multa, ei mennyt ekalla yrittämällä oikein.

Ja ei ollut vastaus spesifisti @timontti vaan kaikille tasapuolisesti, timontti ja muut :smiling_face_with_three_hearts:

4 tykkäystä

Tuohon pitäisi saada vielä vaihtoehdoksi: käteistä on, sijoitusideoitakin on, mutta katsotaan tuonnempana :slightly_smiling_face:

36 tykkäystä

Mulla ei ole kumpaakaan. 100% osakepaino, koska tilastollisesti kannattavaa, mutta vaikea tästä markkinasta on omalla järjellä hyviksi perusteltavia kohteita löytää.

4 tykkäystä

Kyllä hyviä ideoita aina löytyy jos jaksaa penkoa niitä jäteläjiä mihin on dumpattu sijoittajien epäsuosiossa olevia lappuja :thinking: käteistä on vaan rajallisesti tällä hetkellä mikä niin sanotusti haittaa harrastusta…

8 tykkäystä

On käteistä ja on loistavia ideoita!

Sulle ei voikaan laittaa privaviestiä, joten idea jääköön itselleni :slight_smile: Turvallista pysyä karhuna kun pysyy oman muurin takana niin ei sijoitusideat pääse yllättämään :slight_smile: Ei kun en vaan osannut! Pystyisi sittenkin laittamaan.

Olo on kuin lapsella karkkikaupassa, katsotaan iskeekö sokerihumala päälle.

Oikeasti ideoita taitaa olla tällä hetkellä n. 4 kpl :slight_smile: mutta sitäkin parempia, luulen.

19 tykkäystä

Inderes premium. Tuo 12kk laskutus varmaan tarkoittaa että tänään ostettu premium on voimassa 19.9.2022 asti? ei kalenteri vuosittain alkava/loppuva?

Luonnollisesti. Ei tämä ole mikään yhdistyksen vuosijäsenyys :smiley:

6 tykkäystä

Näkyy selkeesti etusivulla oston jälkeen

kuva

4 tykkäystä

No siis ihan ensiksi nyt suuri kiitos tällaisesta tunnustuksesta, jota en kyllä ikimaailmassa ansaitsisi :smiling_face_with_three_hearts: Mutta miks en oo Inden analyytikkona niin vastaukset pähkinänkuoressa:

  1. Lääketieteen lisensiaatin tutkinto on mulla kesken, käyn siis vasta tokaa vuotta nyt lääkiksessä.
  2. Mulla ei oo rahoitusteorian pohjaa haettuna kauppiksesta tai muuta vastaavaa analyytikon hommaan valmistavaa tutkintoa, saatikka työkokemusta alalta. Oon kyllä sitä mieltä, että teoriassa näiden ei pitäis olla mikään este analyytikon hommille, varsinkin jos osakeanalyytikon hommassa keskeiset rahoitusteorian asiat on opiskeltu ja “masteroitu” esim. itsenäisesti. Mutta on luultavasti aika selvää, että mulla joitain aukkoja rahoitusteorian osaamisessa (ja muissa analyytikolle keskeisissä taidoissa), jonka takia mua ei välttämättä ensimmäisten joukossa oltaisi valitsemassa haastatteluun Inden analyytikon pestiin. Vaikka mulla ois tilinpäätösanalyysi keskimääräistä paremmin hanskassa, niin se ei välttämättä riittäis paikkaamaan kaikkia heikkouksia.
  3. Kolmantena ehkä vähän spesifisempänä asianhaarana ois se, että mähän en esim. sijoituskirjallisuutta oo lukenut oikeastaan ollenkaan. Mä vaan en jotenkin tykkää lukemisesta yhtään, ja siksi en oo edes semmosista aiheista lukenut kirjoja, joista satun tykkäämään paljon. Oon varma, että ainakin @Sauli_Vilen ja @Juha_Kinnunen näkisivät punaista jos kuulisivat mun sanovan tämän totuuden haastattelussa (jos jotenkin ihmeellisesti oisin sinne päätynyt) :sweat_smile:

Multa on jopa yksi lääkiskollega kysynyt ykkösvuonna (aka. alfavuonna), että minkä takia en oo hakenu esim. kauppikseen, ja kouluttautunu siellä. Noh, pähkinänkuoressa tässä on kyse siitä, että mä en tiedä jaksaisinko mä tästä hamaan tappiin asti osakeanalyytikon hommia, vaikka osakesijoittamista jatkaisin hautaan asti. Toisaalta, koska mun elämän tärkeimpiä arvoja ja tehtäviä on auttaa muita ihmisiä parhaalla mahdollisella tavalla, niin lääkärin ammatti on tähän täydellinen tie, ja sitä voin kuvitella tekeväni niin kauan kuin vaan olen järkevällä tasolla työkykyinen (jos näin ei kävisi, niin luultavasti joku asia ois todella huonosti). Sellaisia lääkäreitä, joilla on aitoa empatiakykyä ja halua parantaa potilaan elämää niin hyvin kuin on inhimillisesti mahdollista, tarvitaan koko ajan lisää. That being said, mulla on kyllä suunnitelmia esim. Medifilmin varalle, jotka on tiiviisti kytköksissä myös osakemarkkinoihin, kuten nytkin on. Kieltämättä joskus on tullut pohdittua, että olenko oikealla tiellä, mutta oon useeseen kertaan tullut siihen tulokseen, että tällä tiellä mennään. Toki aina voi unelmoida, että Indelle pääsisi tekemään analyysityötä esim. alihankinnan kautta, mutta tää on ehkä jo erittäin epätodennäköinen reitti ainakin näppituntumalla arvioituna.

137 tykkäystä

Pakko kysyä tästä tietämättömänä. Eikö lääkiksessä pidä lukea todella paljon? Vai olenko vain väärässä käsityksessä.

6 tykkäystä

Pidän erityisesti tästä kohdasta vastauksessasi. :heart:

Eipä tarvitse kiittää, sanoin vaan, mitä ajattelin susta. :smiling_face_with_three_hearts: Kiitos hyvin kattavasta ja hyvästä vastastauksesta. Olen aiemmin jo puhunut siitä, miten ihailen monia täällä, jotka ovat monipuolisia ihmisiä niin sinäkin lukeudut tähän joukkoon - ehdottomasti. Sun valitsema tie on upea, enkä todellakaan edes näe mitään syytä, että muuttaisit sitä.

Kuulut myös mielestäni palstan “guruihin” ja guruille on ominaista tietää, mitä ei tiedä ja lisäksi teillä on kykyä olla sopivan kriittisiä itseään kohtaan. Nöyryys ja sopiva kriittisyys tekevät varmaan sen, miksi kehitytte ja opitte… mitenkään vähättelemättä kovan työn määrää siellä taustalla. Koen hyvin vahvasti jo nyt, että olisit hyvä analyytikko… toki aluksi tarvitaan jeesiä, koska kyseessä olisi uusi työ, mutta ymmärrät varmaan pointtini. :slightly_smiling_face: Minä ja varmasti monet muut luemme täällä erityisellä mielenkiinnolla kirjoituksiasi, joten kirjoittelepa vaan lisään - kiitos! Olen sua viisitoista vuotta vanhempi ja toivoisin olevani edes viidentoista vuoden päästä yhtä tietäväinen kuin sä nyt olet.

Uskon hyvin vahvasti, että jossain vaiheessa teet analyysityötä joko Inderesin työläisenä tai sivutoimisena alihankinnan kautta. Jos näin tapahtuu, niin sä tarjoot mulle kahvit. (muistaakseni alkoholia et juurikaan juo.) :slightly_smiling_face:

22 tykkäystä