Inderesin kahvihuone (Osa 3)

Muistakaahan kaikki indeksituotteilla läträävät amatööritreiderit (kuulun joskus itse tuohon joukkoon), että tänään klo 15:30 tulee Amerikan non farm payrolls -luvut, mikä voi aiheuttaa kovaa hetkellistä turbulenssia. Itselleni kävi melkein hullusti viimeksi, kun en moista osannut varoa.

3 tykkäystä
4 tykkäystä

Yksi malli on mitä mainio twitteristi Liviam Capital harrastaa. Eli jokainen ostos pitää ajatella (teoreettisesti) niin että onko tämä osake / osto sellainen joka on niin hyvä että se voisi olla 100% salkustani ja että omistan sitä seuraavat 10 vuotta. Tämä on mielestäni hyvä mentaalinen malli arvioida jokaisen oston laatua.

Pakko tosiaan vielä huomauttaa että ei tarkoita että laittaa kaikki munat yhteen koriin mutta korissa saisi olla vain sellaisia munia joissa voisi ajatella olevan “all in” ja pitkään. Kuinka moni olisi valmis vaikka Hyzionin kanssa noin tekemään :upside_down_face:

24 tykkäystä

Tämähän on helppoa. Tehdään inderesin sivuilla arvonta missä jäsenenten salkut jaetaan summamutikassa uudestaan jäsenten kesken. Siitä sitten vaan toisen salkkua hoitamaan. Jotenkin aavistelen, ettei tämä idea saa kauheasti tulta alleen. Olisi kyllä kiva tietää kenen salkun saisin hoidettavakseni ja kuka saisi kauhukseen minun salkkuni.

16 tykkäystä

No niin, milleniaalit ja muut it-gurut, mitenkä saa näkyviin Nordnetin ns. vanhan näkymän, aikaisemmin oli näkyvissä vasemmassa yläkulmassa “siirry vanhaan Nordnetiin”, mutta eipä ole enää. Onkohan kyse vain omista asetuksistani vai onko muilla sama “ongelma”!? Ainahan tätä voisi asiakaspalvelusta kysyä, mutta täältä foorumiltakin usein löytyy vastaus :slight_smile:

1 tykkäys

Eikös se poistunut käytöstä näillä näppäimillä, ehkä se DL oli jo tänään?

EDIT:

1 tykkäys

On tainnut vanha poistua kokonaan käytöstä :confused:
Tästä oli joku tiedote.

1 tykkäys

Vanha nordnetti on historiaa…

1 tykkäys

Inderes Oyj:n osakkeiden kirjaaminen arvo-osuustileille on alkanut ja ainakin Nordean osalta ko. arvopaperit ovat jo löytäneet salkkuun asti. :heart:

Näyttökuva 2021-10-8 kello 9.37.13

15 tykkäystä

Kiitos, enpä huomannutkaan, eilen oli tämä mahdollisuus itseltäni poistunut. No, vastaus tuli taas kuin apteekin hyllyltä, foorumin tietoon voi edelleen luottaa :slight_smile:

3 tykkäystä

Tuliko pakit yhtiöketjusta :smile: ?

4 tykkäystä

Onneksi uudelle sivulle on ilmestynyt ostot hankintaerittäin. Tulee tarpeeseen kun veromyynnit alkavat olemaan jankohtaisia.

1 tykkäys

En ole talousmedian edustaja, mutta kirjoitan työkseni uutisia Internetin ihmeelliseen maailmaan. Voin jakaa muutaman asian, mitä olen itse oppinut.

Minusta olisi mukavaa kirjoittaa esteettisesti miellyttävä otsikko. Ne eivät vain netissä toimi. Nykyään ihmiset käyttävät nettiä valtaosin puhelimella. Uutisia plärätään hirveää vauhtia.

Ensimmäisenä otsikossa pitää napata lukijan huomio. Hei! Katso tänne! Huhuu! Sen jälkeen otsikossa pitää antaa jokin syy, miksi lukija avaa uutisen. Pieleen menneitä kutsutaan klikkiotsikoiksi ja ne suututtavat lukijoita. Sellaiset eivät toimi lyhyellä eivätkä varsinkaan pitkällä tähtäimellä.

Lukijamäärässä olen ykkönen kuukaudesta toiseen. Tämä on suoraa seurausta siitä, että ymmärrän, millainen lukija on.

Edit: Vastaan mielelläni kysymyksiin, jos joku haluaa tietää jotain klikkiotsikoihin tai nettiuutisointiin liittyen.

20 tykkäystä

Oikein arvattu! :sweat_smile: Pohdin itsekin ennen julkaisua, että on vähän siinä ja siinä, että kuuluuko viesti yhtiöketjuun. Ehkä ei. Ja ei näemmä. Toisaalta - listautuminen ja siihen liittyvät eri vaiheet ovat näkyvä osa yhtiön alkavaa tarinaa pörssiyhtiönä. Mutta ehkä olen vain yksin innoissani asian kanssa. Otetaan siis pakit vastaan, käännetään leuka mahdollisimman alas rintaan ja suunnataan kohti uusia pettymyksiä. Onneksi on edes perjantai.

5 tykkäystä

Mielestäni ei ollut kovinkaan tyylikästä aamulla mainita Twitterissä Smart Eye yhtenä suosikkiosakkeistaan sen päivän hinnalla ja loppupäivästä kertoa myyneensä Smart Eye -laput pois.

66 tykkäystä

Eilenhän sitten julkaistiin vielä SVT:n ja Dagens Industri:ssa artikkeli epäilyistä yrityksen toimitusketjun mahdolliseen veronkiertoon liittyen, ja eilen painettiin lopulta -40% ja tänään -40% taulussa… oivoi :open_mouth:

EDIT: Sinänsä mielenkiintoista, että markkina-arvo tällä hetkellä 795MSEK, kun tilausten arvo pelkästään on jo 1800MSEK 40% marginaalilla :thinking:

1 tykkäys

Itse kaipaisin siihen vielä jotain lisämittaria, sillä en varmaan ostaisi edes Sampoa 10 vuodeksi ilman myyntimahdollisuutta :smiley:

1 tykkäys

Vieläkö isoilla julkaisuilla on erilliset otsikkotoimittajat, jotka sitten kuitenkin jyräävät siihen sen klikkiotsikon fiksun ja esteettisen tilalle?

Tämä ”hoida omaa salkkua kuin toisen salkkua” on erittäin hyvä periaate ja pakottanut perustelemaan ostot paremmin ja vähentänyt veivaamista. Mutta olen huomannut itsessäni sen, että omassa salkussa olen uskaltanut ottaa hieman enemmän riskiä kuin hoitamissani perheen salkuissa, mikä on viimeisen parin vuoden aikana johtanut parempaan tuottoon. Ja kyse ei ole mistään hype-lappujen treidaamisesta vaan omassa olen uskaltanut mennä caseihin aikaisemmin mukaan ja ottaa isompia positioita. Näiden välillä pitäisi sitten tasapainoilla

4 tykkäystä

Isoilla julkaisuilla on oma heebo sitä varten, joka sijoittelee uutiset etusivulle hyvään järjestykseen. Kuumat uutiset ylös, niille kainalojutut yms yms. Kuvittelisin, että sama heppu askartelee otsikoiden parissa.

Onko koskaan käynyt näin: luet uutisen kuuman aihepiirin ympäriltä vaikka jotain poliittista kohua koskien. Muutaman lauseen jälkeen huomaat et luin täsmälleen saman jutun jo kaks tuntia sitten.

Tämä johtuu siitä, että otsikoita usein muutetaan uutisen elinkaaren aikana. Ekat tunnit mennään tällä ja sitten vaihdetaan tähän, josko uutinen saisi siitä uutta elämää.

Sivustojen analytiikka on todella tärkeä työkalu. Vain sen avulla tietää, mikä toimii. Valitettavasti hyvät otsikot sopivat vain harvan median tarpeisiin.

Esimerkiksi sanomalehdissä otsikoilla ei ole väliä. Asiakas saa lehden joka aamu ja on sitten oma asia lukeeko vai ei. Raha on maksettu jo etukäteen.

6 tykkäystä